Solskinn Skrevet 8. juni 2007 #1 Skrevet 8. juni 2007 I går kveld lå det en gammel mann midt i gata, klart alkoholiker. Han så ut til å ha det greit(ikke skadet eller noe), men var sørpefull. Jeg stoppet å spurte om det gikk bra, men fikk ikke noe svar for han var for full til å kommunisere. Men han så ikke ut til å ha noen akutte behov. Men jeg tenkte han ikke hadde det særlig godt der han lå likevel, særlig i så tykke klær i denne varmen. Hva kan man gjøre i en slik situasjon. Tenkte på å ringe politiet, men var usiker på om de kom til å gjøre noe og hva de i så fall kan gjøre. Så lenge han ikke skader noen er vel ikke politiet så interessert, eller har resurrser til å gjøre noe? Det var ikke det at han var full som var problemet, eller at han var i veien, men tenkte han kanskje hadde hatt det bedre i fyllearresten hvor han fikk vann, og sove av seg den verste rusen i trygghet. I alle fall kom jeg frem til at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre om noen ikke behøvde umiddelbar hjelp, og tenkte at dette vil jeg vite til neste gang jeg møter på noen som behøver hjelp. Noen som har tips?
mysan Skrevet 8. juni 2007 #2 Skrevet 8. juni 2007 Politiet er vel rette instans. De kunne kanske kjørt ham på celle eller til Blåkors... ikke vet jeg. Folk kan forøvrig dø av alkoholforgiftning, selv om de ser ut til å ha det helt fint.
Solskinn Skrevet 8. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 8. juni 2007 Politiet er vel rette instans. De kunne kanske kjørt ham på celle eller til Blåkors... ikke vet jeg. Folk kan forøvrig dø av alkoholforgiftning, selv om de ser ut til å ha det helt fint. Ok, så politiet hadde faktisk sjekket til ham om jeg ringte? Ringer jeg da dirrekte til politikontoret og ikke nødnummeret? Det har plaget meg siden i går at jeg ikke gjorde noe mer...
mysan Skrevet 8. juni 2007 #4 Skrevet 8. juni 2007 Det vet jeg ikke... nødnummeret burde kanskje være greit, man går jo ikke rundt å husker numrene til alle de lokale politistasjonene i hodet...
Amalie_85 Skrevet 8. juni 2007 #5 Skrevet 8. juni 2007 02800 ville jeg rint da! http://www.ung.no/art/?id=975
Solskinn Skrevet 8. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 8. juni 2007 Det vet jeg ikke... nødnummeret burde kanskje være greit, man går jo ikke rundt å husker numrene til alle de lokale politistasjonene i hodet... Det er sant. TMen tenkte egentlig at jeg skulle lagre det på telefonen, om det viser seg at dette er den beste måten å komme i kontakt. Har allerede lagret sekuritas sit nummer, da vi ble bedt om dette på skolen og har hatt behov for det en gang.
Gjest lazuli Skrevet 8. juni 2007 #7 Skrevet 8. juni 2007 Så bra at du bryr deg!! De aller fleste ville bare gått rett forbi.
Gjest Sativa Skrevet 8. juni 2007 #8 Skrevet 8. juni 2007 Så bra at du bryr deg!! De aller fleste ville bare gått rett forbi. Ja huff, sånn er det dessverre. Og jeg hadde også kontaktet politiet.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2007 #9 Skrevet 8. juni 2007 Har selv kontaktet politiet i en liknende situasjon. Da kom de og sjekket vedkommende, men h*n ble ikke tatt med... Men trygghet i at vedkommende ble sjekket om h*n var ok i alle fall..
Wildy Skrevet 8. juni 2007 #10 Skrevet 8. juni 2007 Ring politiet i slike tilfeller. Og så bra at du bryr deg!
Gjest lillebøll Skrevet 8. juni 2007 #11 Skrevet 8. juni 2007 Ringer du politiet henter de han. Lar du han ligge risikerer han juling av teite idioter, at datra plutselig ser faren ligge sprellende, påkjørsel osv Ringer alltid politiet.
Solskinn Skrevet 8. juni 2007 Forfatter #12 Skrevet 8. juni 2007 02800 ville jeg rint da! http://www.ung.no/art/?id=975 Så greit med et slikt nummer, det skal jeg lagre meg. Takk skal du ha. Har selv kontaktet politiet i en liknende situasjon. Da kom de og sjekket vedkommende, men h*n ble ikke tatt med... Men trygghet i at vedkommende ble sjekket om h*n var ok i alle fall.. Det var noe slikt jeg regnet med ville skje, men da har man i alle fall forsøkt og storet mer enn det kan man ikke gjøre desverre. Greit å vite at politiet faktisk kommer i slike tilfeller da om ikke annet.
Gjest lillebøll Skrevet 8. juni 2007 #13 Skrevet 8. juni 2007 Det vet jeg ikke... nødnummeret burde kanskje være greit, man går jo ikke rundt å husker numrene til alle de lokale politistasjonene i hodet... Alle politistasjonene har felles nr.
Gjest Eugene Onegin Skrevet 8. juni 2007 #14 Skrevet 8. juni 2007 la han ligge. De er en belasting for sammfunnet uansett
Gjest lillebøll Skrevet 8. juni 2007 #15 Skrevet 8. juni 2007 la han ligge. De er en belasting for sammfunnet uansett Men er de en mindre belastning om de ligger midt i veien da?
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2007 #16 Skrevet 9. juni 2007 Så bra at du bryr deg! Det håper jeg at dere andre gjør også. Pleier dere gå bort til tilsynelatende livløse narkomane forresten? Hvis man tar overdose(heroin) så virker det faktisk dempende på det senteret i hjernen som styrer pusten. Så de kan derfor dø av pustestans...Derfor regner jeg med at dere faktisk GJØR noe for å tilkalle hjelp i et slikt tilfelle....
Gjest vimselot Skrevet 9. juni 2007 #17 Skrevet 9. juni 2007 Ring Oppsøkende tjeneste (i Oslo i alle fall), eller legevakta. Politiet kan man ringe om man ikke har nummeret til legevakta, men når han ikke har gjort noe galt og bare ligger der i varmen (var han full, kanskje han hadde fått hjerteproblemer, hvem vet...) Politiet kan kanskje gi råd, men oppsøkende tjeneste i Oslo, vil hente han og gi han en seng og avrusning. Om han er full og ligger i denne varmen, er han mest sannsynlig dehydrert og har ikke noe i fyllearresten å gjøre. Vet man ikke tlf.nr. til oppsøkende, kan man ringe 113.
Solskinn Skrevet 9. juni 2007 Forfatter #18 Skrevet 9. juni 2007 Ring Oppsøkende tjeneste (i Oslo i alle fall), eller legevakta. Politiet kan man ringe om man ikke har nummeret til legevakta, men når han ikke har gjort noe galt og bare ligger der i varmen (var han full, kanskje han hadde fått hjerteproblemer, hvem vet...) Desverre har vi ikke en slik tjeneste i min by, etter det jeg finner i alle fall. Det var slikt jeg tenkte på også, om det finnes slike tjenester ved de større landsdekkende organisasjoner som Blå kors etc? Men jeg antar politiet vil ha informasjon om evenuelle slike tilbud dersom jeg ringer dem... Så lenge personen ikke er skadet eller ser ut til å ha noen "medisinske"/legemlige problemer hjelper det vel lite å ringe legevakta også? Det var særlig i tilfeller hvor personen ikke har "akutte" legemligebehov, men likevel ikke bør bli liggende i gata jeg lurer på om det finnes hjelp til...
Gjest vimselot Skrevet 9. juni 2007 #19 Skrevet 9. juni 2007 (endret) Vet jo ikke hvor du bor, men hvorfor ikke ringe kommunen hva man gjør i slike tilfeller. Her i Oslo kan man ikke gå omtrent, om ingen hadde ringt oppsøkende... Det finnes døgnkontinuerlig legevakt alle steder... Hva om han bare så full ut, og hva om han var ruset og lå der, hva om det var din egen far eller bror? Synes det er arrogant å bare gå forbi, uten å ringe, men du er kanskje ung og har kanskje aldri sett det før (en mann på gata, liggende på fortauet)... Dessverre må oppsøkende her i oslo ut flere ganger hver dag, og det er fordi noen ringer. Kan forstå at man kan bli redd, er han ruset og aggresiv, derfor skal man ringe. Ambulansepersonell er raskt tilstede. Vil ikke anbefale noen å prøve vekke en på fortauet, men 113 gir raskt beskjed og sender ambulanse. Du kan aldri vite om det er hjertesvikt. Og om han er så ruset at han ikke klarte gå lenger og segnet om, har han ingenting på et fortau å gjøre og heller ikke i arresten... Endret 9. juni 2007 av vimselot
Solskinn Skrevet 9. juni 2007 Forfatter #20 Skrevet 9. juni 2007 Vet jo ikke hvor du bor, men hvorfor ikke ringe kommunen hva man gjør i slike tilfeller. Her i Oslo kan man ikke gå omtrent, om ingen hadde ringt oppsøkende... Det finnes døgnkontinuerlig legevakt alle steder... Hva om han bare så full ut, og hva om han var ruset og lå der, hva om det var din egen far eller bror? Synes det er arrogant å bare gå forbi, uten å ringe, men du er kanskje ung og har kanskje aldri sett det før (en mann på gata, liggende på fortauet)... Dessverre må oppsøkende her i oslo ut flere ganger hver dag, og det er fordi noen ringer. Kan forstå at man kan bli redd, er han ruset og aggresiv, derfor skal man ringe. Ambulansepersonell er raskt tilstede. Vil ikke anbefale noen å prøve vekke en på fortauet, men 113 gir raskt beskjed og sender ambulanse. Du kan aldri vite om det er hjertesvikt. Og om han er så ruset at han ikke klarte gå lenger og segnet om, har han ingenting på et fortau å gjøre og heller ikke i arresten... Emmm arogant fordi jeg bare gikk forbi? Jeg sa jo at jeg stoppet, spurte om det gikk bra og om det var noe jeg kunne hjelpe med, og forsikkret meg om at han ikke hadde noen akutte behov. Han var bevisst, men snakket grøtete og kunne ikke svare meg. Vi hadde øyenkontakt, og det var ikke snakk om hjertesvikt eller noe slikt. Jeg forsikkret meg virkelig om at han ikke hadde noen akutte behov der og da, men mente det var trist å gå fra en full mann på gata som tydeligvis ikke hadde det bra. Jeg kjenner nok til rusmiljøet til å sse at dette var en gammel alkoholiker og ikke en person som hadde tatt overdose. Les hva jeg spør om før du kritiserer meg. Jeg sa jo også at jeg ikke nødvendigvis ville at han skulle i arresten (som også var grunnen til at jeg ikke ringte) men tenkte at han der ville være trygg om ikke annet og noen kunne se til ham. Han var bare full og legevankten hadde ikke tatt i mot en mann bare fordi han var full... Amulanse kan jeg ikke ringe til bare fordi en full man ligger i gata, så lenge han ikke er skadet, er bevisst eller har noen akutte behov. En livløs person, eller ubesisst person hadde jeg da ladri gått forbi. Jeg spør jo her inne akkurat fordi jeg ikke visste hvem jeg skulle ringe til. Fordi jeg neste gang vil vite hvor jeg kan henvende meg for hjelp. Jeg vet godt hvor jeg skal henvende meg dersom det er akutte behov, men når det ikke er så akutt hvor henvender man seg da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå