Gå til innhold

Eldreomsorg i Norge

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest [Liten Pike]

Eldreomsorgen i Norge er noe av det værste jeg noensinne har hørt om..

På skolen hadde vi arbeidsuke.. Da jobbet jeg på et eldresenter...

Etter gang på gang å ha hørt om hvor forferdelig de eldre har det har jeg IKKE lyst å bli gammel i Norge... Jeg er fullt bestemt på å bli hjelpepleier/ Sykepleier! Jeg vil iallefall prøve å gjøre noe..

Jeg er dritt lei politikere som TROR de vet.. De har penger.. De trenger ikke legges inn på noe gamlehjem, ihvertfall ikke dit hvor MIN familie havner.. Det er forferdelig at et av verdens rikeste land ikke har mer respekt for sine eldre! Det finnes ingen jeg respekterer mer en de!!!!

[Liten Pike] Kamilla 14 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint at du har bestemt deg for å bli enten hjelpepleier eller sykepleier. Det er et fint og meningsfult yrke, håper du fortsatt føler for det når du skal velge vgs. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår bare ikke hvordan politikerne kan tro at det er noe bedre, når bemanningen skjæres ned over alt, samtidig som det er flere som trenger plasser. men det er jo det samme som dyremisshndling ble ikke ille det heller før man ser hvordan bikkjer og katter behandles. jeg blir oppgitt over at de ikke ser ting før disse politikerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE SOM HAR JOBBET PÅ GAMLEHJEM gjør ALT for å slippe å havne dit. jeg har selv jobbet på alders-demens avdeling på sykehjem og det er den psykisk vondeste jobben jeg har hatt!

jeg vil IKKE bli gammel i Norge, her er de eldre ingenting verdt.

jeg og min italienske forlovede skal flytte over til Italia når vi blir pensjonert. der er det positivt å bli gammel. vi har planlagt alt :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Vet ikke hvordan det er nå, men det har vært store problemer å rekruttere nye pleiere til disse yrkene. Er selv utdannet hjelpepleier, og jeg vet om mange som er utdannede, like unge som meg og som ikke orker rett og slett å fortsette i denne jobben. Dessverre blir jobben så tung tilslutt og det er også veldig vanlig å bli utbrent. Håper Helse -Norge våkner tilslutt før det er forsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mzfire, du har tydeligvis peiling på dette. Opplys oss uopplyste!

Hva består egentlig problemet av? Er det mangel på utstyr? Underbemanning? Trange budsjetter?

Og hvorfor blir man så fort utbrent i slike yrker? Er det de psykiske eller de fysiske belastningene som er verst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mzfire

Hei Salma

For å si det sånn, når vi faglærte går ut av skolen. Da har vi fått med oss mye kunnskap og gode holdninger som vi gjerne vil utøve i praksis. Når vi da kommer ut i arbeidslivet ser vi fort hvordan virkeligheten er.

Vi har lært at helse er fysisk, psykisk, sosialt og åndelig velvære. Vi skal prøve å opprettholde pasientens ressurser og dekke deres behov. Det er ikke mulig for oss. Kan komme med noen eksempler. Mange hadde hatt gått av å få gått på bena sine i løpet av dagen og ikke bare sitte i en rullestol. Vi har nesten ikke mulighet til å bruke tiden på å gå med dem.

Om sommern hadde mange rullestolbrukere hatt gått av å komme seg litt ut. Det er heller ikke mulig pga mangel på pleiere og tid. Mange har behov for å få sosial kontakt, men det har vi heller nesten ikke tid til. Tenk på det, snakke med 21 stk er ikke mulig, på 4 pleiere. Enda det skal ikke så mye til for å gi de glede ved at vi tar oss tid til å sitte ned litt og snakke med dem.

Det ender med at vi blir utbrente når vi ser at vi ikke strekker til. At vi vet vi ikke får gjort den gode jobben vi kan og vil. Når vi ser at vi må følge arbeidssituasjonen og ikke skolen. Det ender opp med at det engasjemanget vi hadde og de nye gode ideene vi vil sette ut i livet ikke er mulig å få i gang. For det forjævelige pengemaset er i veien hele tiden.

Vi flyr ræva av oss på jobben. Følger rutinen og får gjort det vi må gjøre.

Alt det menneskelige forsvinner. Kosen forsvinner. Gleden forsvinner.

Underbemanning er det største problemet. Det som til slutt skjer at en blir utslitt og sykemeldt pga underbemanning , fordet en hele tiden må slite og gi av seg selv mer og mer enda en ikke har mer å gå på. Så smeller det. Blir skremt av at mange kvinner blir ødelagte i kroppen som 40 åringer. Som får belastningsskader og må ta operasjoner og får smerter.

Det værste er at når det er mangel på folk tar dem folk rett fra gata og kaster de inn i denne jobben. De har ikke kontroll på hvilke folk det er nesten. Har jobbet med en del assistenter som ALDRI skulle fått lov å jobbet der. Som hiver de gamle i seng innen Hotel Cæsar , for de skal se på tv i arbeidstiden! Som har grusomme holdninger og behander de gamle som dyr. Er seriøst altså, var en stakkars mann som hadde Afasi, kunne ikke snakke så han brøla i stedet. Hun her ble så sinna at hun skrek til ham at hun håpa han døde, tok kvelden snart, det var til det beste for ham. Jeg trodde ikke mine egne ører.

Noen må gjøre noe, men vi helsearbeidere har jo også munnkurv så vi får ikke lov til å gå til avisene og fortelle åssen det er. Bare pårørende som kan det. Jeg venter fortsatt på at noe skal skje. Noe må skje snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...