Gå til innhold

Bmi - hva er egentlig normalt?

Fremhevede innlegg

Gjest DyneTryne
Skrevet

nei, menjegville;ltmegtjukk haddejeg hatt h;yere... deror.

sorrymenspace,bokstavenmellomd og g unkerikke helt h;h;

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og for deg vill ekanskje høyere BMI medført akkurat det. For andre er det en BMI på 24 som er normalt. Og som passer deres kropp. Og andre igjen ville følt seg skrapa med en BMI på 23...

Det er derfor BMI blir et elendig mål. Det sier ingenting mer enn hva vekten er ift høyden. Og når bygning og musklemasse ikke tas med blir det et intetsigende mål....

Skrevet
Og for deg vill ekanskje høyere BMI medført akkurat det. For andre er det en BMI på 24 som er normalt. Og som passer deres kropp. Og andre igjen ville følt seg skrapa med en BMI på 23...

Det er derfor BMI blir et elendig mål. Det sier ingenting mer enn hva vekten er ift høyden. Og når bygning og musklemasse ikke tas med blir det et intetsigende mål....

Hm. Grunnen til at den er så unøyaktig er jo pga fysiske forhold. At noen føler seg tykke når de er under eller nedre grenser av normalområdet er pga følelser og det psykiske. Og man er litt psykisk ute og ror når man føler seg tykk når man fysisk er tynn.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Merkelig. Nå er min BMI på 22,1. Jeg har vært ned i 19 og 20, jeg så ikke ut da. Hendene mine var benete, jeg hadde så mye bein på hoftene at jeg fikk inn 2 hender mellom trusekanten og magen, når jeg lå på ryggen. Kinnbeina ble ekstra tydelige, puppene ble borte. Noen sa at jeg så syk ut og lurte på om jeg hadde spiseforstyrrelser.

Kanskje BMI er litt misforstått?

Skrevet

Det er helt umulig å si at en BMI på 20 er nærmere overvekt en en BMI på 18, da har man virkelig ikke forstått hvordan kropper og forskjeller på kropper fungerer, sett seg litt rundt både på gata og på trening etc.

Selv har jeg en BMI på 22,8 nå, og en BMI på 18-19 på meg ville vært direkte usunt! Da ville alt av bein stukket ut og jeg ville ikke hatt ett eneste gram fett fordelt over hele kroppen engang. Anorektisk ville nok vært det folk tenkte, ikke slank eller fin. En BMI på 22 ca er altså det beste for min kropp, om jeg skal være sunn og ikke syk.

Mens da andre er, og ser, sunne og friske ut med en BMI på 18-19 og ville sett enten overtrent eller overvektige ut med en BMI på rundt 22, som altså er den beste BMIen for meg.

som alle har påpekt allerede, ville jeg vært direkte bekymret dersom jeg hadde noen jeg var glad i som hadde en BMI på 17 og mente 20 var nærmest overvekt, eller som tenkte at jo tynnere jo bedre, normalt er overvektig etc etc. Det, tankegangen altså, ikke BMIen, vitner om at noe er skakkjørt og muligens fare på fære.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Mens da andre er, og ser, sunne og friske ut med en BMI på 18-19 og ville sett enten overtrent eller overvektige ut med en BMI på rundt 22, som altså er den beste BMIen for meg.

Jeg er helt enig i det andre du skriver, men jeg må bare si at jeg ikke overhode kan skjønne at noen skulle se overvektig ut med en BMI på 22.

Skrevet
Jeg er helt enig i det andre du skriver, men jeg må bare si at jeg ikke overhode kan skjønne at noen skulle se overvektig ut med en BMI på 22.

neida, det er nok ikke mange, men se f.eks DyneTrynet som altså har en BMI på 17 og har vært hos lege og faktisk har en normalvekt for hennes kropp som ligger på 17, skal hun opp til bmi på 22, så vil det være en ganske stor mengde hun skal legge på seg, med en bra vekt (tar utgangspunkt i at det er sant, når hun sier det) slik hun er, så vil slike i mitt hode ant se overtrent eller overvektige ut med så mye ekstra for å komme på 22.

Har hatt ett par venninder opp igjennom som er samme typen, naturlig nette og slanke og har en lav bmi, til tross for at de er sunne, spiser mye og bra mat og trener.

enten må de da trene seg opp i vekt, eller legge på seg fett, eller begge deler så klart, uansett så vil jeg tro at akkurat slik de er NÅ, kroppsmessig, så vil det se like rart ut som om jeg skulle havne på 19 bmi, som også er normalvekt-bmi, bare ikke på meg.

Selv om det IKKE tilsier at de er overvektige om kroppen forandrer seg med alder og på ett senere tidspunkt kan passe fint med bmi på 22, om du skjønte noe av det der.. ser det ble litt kaotisk skrevet kanskje...

regner med at den går begge veier faktisk. ;-)

Skrevet

Jeg har en BMI på litt over 25 og føler meg ikke akkurat overvektig. Litt pløsen rundt livet for tida, men absolutt ikke det man vil kalle overvektig. Jeg har alltid vært sterk for mitt kjønn og er nok av "nordisk type" som de kaller det. Jeg trente hardt og gikk ned på en BMI til nærmere 23-24 for en tid siden, og da var jeg ganske slank. Hadde ikke kunne trent meg så veldig mye mer ned da uten å sulte meg og trene veldig hardt... så jeg tror nok godt på det noen sier om at man har sin "egen" BMI-skala.

Gjest Kristin_
Skrevet

Mye merkelige uttalelser her.

BMI var vel strengt tatt først og fremst ment som en indikator over store folkegrupper, ikke for hver enkelt. Når man får mange observasjoner vil BMI bli mer nøyaktig. For mange individuelle faktorer spiller inn på BMI for at det blir noe særlig nyttig, fettprosent og muskler og beinbygning spiller overhodet ikke inn.

For at jeg skal ligge i "normalområdet" i BMI for min høyde kan jeg veie alt fra 71 kg til 57 kg. Med andre ord et ganske stort spenn vektmessig. Nå har jeg en BMI rett under 24, og at jeg liksom skulle nærme meg overvektig med en vekt på 57 kg er bare tilbakestående. Jeg kan fremdeles gå ned mer, men jeg MÅ ikke. At jeg skulle sette meg et mål om å veie 49 kg (BMI på 17) ville trolig vært direkte helsefarlig, og det hadde ikke vært mer enn bein igjen på meg.

Samtidig har jeg en bred "ramme" og hadde jeg vært bygget smalere enn det jeg er, hadde jeg nok sett mye feitere ut med en BMI på 24.

Skrevet
BMI var vel strengt tatt først og fremst ment som en indikator over store folkegrupper, ikke for hver enkelt. Når man får mange observasjoner vil BMI bli mer nøyaktig. For mange individuelle faktorer spiller inn på BMI for at det blir noe særlig nyttig, fettprosent og muskler og beinbygning spiller overhodet ikke inn.

Det var det jeg trodde også. Jeg synes BMI blir litt meningsløst som mål for normalvekt hos enkeltpersoner. Jeg har for eksempel vært undervektig (av medisinske grunner), og det klarte jeg utmerket godt å se selv, da ribbeina og hoftebeina stakk kraftig ut. Tilsvarende tror jeg nok jeg vil skjønne at jeg er overvektig hvis jeg skulle komme til å legge på meg 30 kg, uavhengig av hvilken BMI det ville gitt meg.

Gjest DyneTryne
Skrevet
nei, menjegville;ltmegtjukk haddejeg hatt h;yere... deror.

sorrymenspace,bokstavenmellomd og g unkerikke helt h;h;

Jeg visste pcen koblet til TV med dårlig tastatur og oppløsning var ille, men hjelpes :overrasket:

Jo sånn sett.. jeg har ikke så veldig mye muskler. Beveger meg mye, og sykler litt så det er ikke alt bare hengehud heller, selv om jeg er redd for at det vil komme, hvis jeg er litt passiv i perioder, men jau!

Jeg er kanskje litt for tynn også. Merker når jeg ser meg i speilet at jeg ser ut som en pipestilk, men føler det blir et problem om jeg legger på meg. Det er vel litt av spiseforstyrrelsene som ennå henger igjen, men jeg er ikke så ekstrem nå heldigvis.

Viktigste er å være fornøyd med seg selv og ha en fin holdning, så kan media bare ture fram med at det er mote å være tykk, mote å være tynn, mote å ha en bmi på 23 osv.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg er sånn ca 179 cm høy og akkurat nå for tiden 65 kilo. Det vil i følge en av kalkulatorene jeg fant si at min BMI er 20,3. En annen sa 20.

Da er jeg i følge noen her i denne tråden overvektig?

Jah. Når jeg da bruker S og XS i klær, hvordan skal jeg da finne klær om jeg skal ta av meg 6 kilo? 6 kilo er det jeg må ta av for å ha en BMI på 18,5.

Tar jeg av to kilo har jeg en BMI på 19. Jeg får ikke dette til å stemme helt, kjenner jeg.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Ja, og så vet jeg at når jeg veier 63 kilo, så er brystbeina og ribbeina synlige og hoftebeina stikker veldig mye ut fra kroppen. Ikke spesielt fint.

• 1 måned senere...
Skrevet
jeg har bmi på 21.9.

hva har dere andre?

Man kan ikke bare se på bmi. En som trener mye har jo mere muskler enn fett, og de er tyngre.

Hva tror dere en topptrent idrettsutøver har i bmi? man husker hvordan Johan olav koss så ut da han var på topp. tipper bmi lå langt over det vi andre kaller "normalt"

Gjest Gjest
Skrevet

Kate Moss har BMI på 16, vekt 48 kg og høyde 170 cm. Perfekt :klappe::sol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...