Gå til innhold

Bmi - hva er egentlig normalt?


Gjest bmi

Anbefalte innlegg

BMI er et elendig mål på kropp. Det gir en pekepinn ved store avvik og kan i enkelte situasjoner være et hjelpemiddel ved vektøkning eller vektnedgang.

Det sier ingenting om muskelmasse eller fettprosent, og en kan derfor ikke si at 24 er feitere enn 22. "Hjelper" det at BMI er 22 om det er bare flesk ? Og gjør det noe om BMI er 26 når det er bare muskler? Hvem ser best ut? Hvem er i best form, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 er nærmere overvekt enn 14 ja..... Men det er langt ifra noen overgang som går der.

Kan jo også fortelle at bmi er utviklet av leger som jobbet med spiseforstyrrelser som et verktøy for å synliggjøre at pasienten veide for lite.... Når man jobber med de som veier for mye bruker man fettprosent som verktøy.

Bmi er i utgangspuntet lite presist, da det ikke i nok grad tar hensyn til alder, muskelmasse og kroppsbygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmi er bare veiledende. Den sier ingen ting om fordeling av fett og muskelmasse.

Jeg har bmi på 22,7. Men er veltrent og har mye muskler. Jeg har fått beskjed av lege på sykehus (var syk i en periode) at jeg må passe på å spise nok pga jeg var ganske tynn.

Så det vil si at i følge noen her, så er jeg jo på grensen til overvekt, mens leger som behandlet meg sier jeg er tynn....

Husk muskler veier mer enn fett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tja, har ikke Gjest litt rett i at 24 er i hvert fall nærmere overvekt, da? Forskjellen mellom å ha BMI på 24,9 og 25 vil jo være tilnærmet usynlig for øyet. Så om ikke en BMI på 24 ER overvekt, så er det nærmere enn en BMI på 22.

Poenget er at ingenting av dette er overvekt, så å snakke om at noe er "nærmere" eller "fjernere" fra overvekt gir ingen mening.

At en BMI på 18-25 antyder normalvekt betyr ikke at det er "bedre" å ha en BMI på 18 enn på 25.

Å påstå at mange vil "ha godt av å gå ned noen kg" når de er innenfor "normal BMI" er bare dumt. I dette spekteret er det ikke vekten man bør fokusere på mhp helse, men heller trening, muskler, kondisjon osv.

Selv har jeg kommet meg ned fra en BMI på 29 til en BMI på 26. Jeg skulle gjerne nådd ned på en vekt som ville gi meg en BMI på ca 24, men har nå flyttet fokuset fra vekt til muskelbygging og utholdenhet, da det er der det er mest å hente mhp helse for meg nå. De 7-8 kg jeg fremdeles gjerne vil ta av vil ikke utgjøre en spesielt stor helsegevinst, da jeg (etter min leges mening) nå har nådd en helt ok vekt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmi er i utgangspuntet lite presist, da det ikke i nok grad tar hensyn til alder, muskelmasse og kroppsbygning.

Det er sant. Men om man ser bort fra folk som trener styrke intensivt/ har særs tett kroppsbygning, så gir BMI en pekepinn til vekt.

Å påstå at mange vil "ha godt av å gå ned noen kg" når de er innenfor "normal BMI" er bare dumt. I dette spekteret er det ikke vekten man bør fokusere på mhp helse, men heller trening, muskler, kondisjon osv.

Kan ikke se at jeg sier det i sitatet..? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kan ikke se at jeg sier det i sitatet..? ;)

Alt dreier seg ikke om deg, vet du.. ;)

Her er sitatet jeg siktet til:

Men det jeg mente var at mange kunne faktisk ha godt av å ta av noen kilo, selv om man er i normalgrensene..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke se at jeg sier det i sitatet..? ;)

andre har sagt det, så den var nok myntet på de som HAR sagt det. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesten heri tråden er på villspor, ingen tvil om det.

Jeg har selv en bmi på 17-18. Om jeg gikk opp 5-6 kilo ville jeg kommet opp på 20, og det ville jeg neppe tatt skade av. (om jeg la det på meg i muskler fordelt på kroppen da, ikke av å spise potetgull og få fett på magen...naturlig nok)

Men dette er rett og slett min normalvekt, det er slik jeg er, og slik har jeg vært i mange, mange år. Varierer litt opp og ned et par kilo, men slanker meg ikke, spiser det jeg vil, og lever helt normalt, og er bare rett og slett sånn.

Jeg er i alle fall klar over at jeg er slank, at jeg ikke bør gå ned i vekt, og at en bmi på 20 antakelig er "normalt sett sunnere" enn min.

Å si at 20 er i overkant, og smile fornøyd av å selv ha 17 er et tegn på en noe feilaktig oppfatning av dette med kropp og vekt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Men om man ser bort fra folk som trener styrke intensivt/ har særs tett kroppsbygning, så gir BMI en pekepinn til vekt. ..

det gir en pekepinn ja... dvs noe som er veldig lite eksakt. Fordi vi er bygd så forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dreier seg ikke om deg, vet du.. ;)

Næææh, nå tar du feil. Alt dreier seg da om meg? :ler:

OT: God sitatpraksis er å henvise til de man siterer - i det minste forsøke å skille tidligere innlegg og ulike brukere fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
OT: God sitatpraksis er å henvise til de man siterer - i det minste forsøke å skille tidligere innlegg og ulike brukere fra hverandre.

Jeg siterte det jeg siterte, nemlig deg. Det var din påstand om at en BMI på 24 var "nærmere overvekt" jeg protesterte på.

Å begynne å siterer alle man evt diskuerer meningen til (dvs de fleste som deltar i en tråd) vil bare føre til uendelig lange innlegg som gir en uleselig tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI er noe tull siden den ikke sier noe som helst om beinbygning eller andre relevante opplysninger som varierer fra person til person, derfor sier det dere svært lite når jeg forteller at min BMI er 20,2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
BMI er noe tull siden den ikke sier noe som helst om beinbygning eller andre relevante opplysninger som varierer fra person til person, derfor sier det dere svært lite når jeg forteller at min BMI er 20,2.

Det sier oss i alle fall at du er langt fra overvektig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg siterte det jeg siterte, nemlig deg. Det var din påstand om at en BMI på 24 var "nærmere overvekt" jeg protesterte på.

Å begynne å siterer alle man evt diskuerer meningen til (dvs de fleste som deltar i en tråd) vil bare føre til uendelig lange innlegg som gir en uleselig tråd.

Men er det ikke greit å skrive noe a la "som en annen bruker skriver, blalalala" for å skille mellom ulike brukere man refererer til? Jeg synes det gir mer mening, sammenheng og en lesbar tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og diskusjonteknikk og sitater kan man kanskje diskutere i en egen tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man målt sin muskelmasse i fohold til bmi?

Jeg har en bmi på 27,5 og har en del muskler og naturligt store bryster.

Hvordan kan jeg regne det med?

Nogen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan får man målt sin muskelmasse i fohold til bmi?

Jeg har en bmi på 27,5 og har en del muskler og naturligt store bryster.

Hvordan kan jeg regne det med?

Nogen som vet?

Mange treningsstudioer tilbyt tester av kroppsammensetning og måling av kroppsfett.

Kroppsfett kan man også enkelt måle selv ved hjelp av en klype med skala, fås kjøpt på mange sportsbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har BMI rundt 19 18 er man normalvektig. Over 20 er fortsatt normalvektig, men i øvre område. over 25 er begynnelse til fedme.

Jeg har 17 :) :)

Under 18.5 regnes som undervektig.

20-24,9 er normalvektig

25-29,9 er overvektig , ikke fedme. Det er en liten forskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Min er på 17, og ja jeg vet jeg har et forvrengt syn på kroppen min (ifølge dere). Ifølge legen min er det akkurat passe. Vi er bygd forskjellig.

Og jeg tror folk har fått med seg bmi-skalaen nå, etter 3-4 innlegg med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forverengt eller runaturlig å ha en BMI på 17. Men det å mene at folk er overvektige om de er innenfor nomralområdet, det er forvrengt. Men nå var det vel heller ikke du som sa det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...