Gå til innhold

Rense hundens ører


Ce'Nedra

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest vimselot

Det er ikke nødvendig å rense ørene på bikkja (vet ikke om det varierer fra f.skjellige raser, men det ër tvilsomt, men vet ikke...)

Rister bikkja på hodet, og klør seg stadig i ørene, får man en greie man skal dryppe inn av veterinæren, (har bare hørt om dette og husker ikke diagnosen) men ellers tror jeg det er best å la ørene være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørerens for hund som de har på apoteket eller calendulaolje. Min hund har lett for å få ørebetennelse på grunn av sopp i øret, så jeg må bruke en spesialrens innimellom i tillegg. Renser så sjelden som mulig da...

Ellers kan man også bruke en 50/50 blanding av eddik og vann eller av eddik og sprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gordonsetter, og nå har hun en del voks ytterst i ørene. Får prøve sånn ørerens da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en sånn væske kjøpt hos veterinæren. De skal sprutes inn i høret før man masserer med hundens øreflipp og lar det sitte i noen minutter. Så tørker vi av med bomull.

Vår hund må i alle fall få renset ørene sine av og til. Vi gidder ikke å gå til veterinæren bare for dette når det kan gjøres såpass enkelt hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Gordonen vår var i begynnelsen plaget med mye voks i ørene (ingen kløe, men jeg måtte rense hver uke). En blanding av svak eddik og vann ble løsningen, og etterhvert må ørene bare renses en sjelden gang. Eddiken stabiliserer balansen i øret slik at bakterier ikke trives, og merkelig nok blir det derfor også mindre voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lea: Vår klør ikke hun heller, men får altså en del voks. Hørtes jo ut som en enkel greie det der, fint at man kan gjøre det selv.

Deception: Hva slags eddik bruker du da? Høres litt skummelt ut synes jeg, men det er jo fint om det ikke kommer tilbake :) Hun hadde ganske mye da hun var valp og da tok vi det hos dyrlegen. Nå har det kommet tilbake, og jeg synes det er greit å få gjort noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Jeg bruker rett og slett hvit 5% eddik av den typen du får i dagligvarebutikken, og blander det i en flaske med dråpeteller som du får billig på apotek. Deretter drypper jeg litt inn i øret, masserer litt og tørker bort.

Hvis du synes det er litt skummelt, kan du eventuelt prøve denne, som du også får hos enkelte veterinærer, men egentlig gjør den det samme, nemlig setter ned ph-verdien til et akseptabelt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, tror heller jeg sjekker den :) Hadde vært greit å bli kvitt dette for en god stund framover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Takk for tips, tror heller jeg sjekker den :) Hadde vært greit å bli kvitt dette for en god stund framover :)

Optimaen inneholder eddik, så det er nok ikke særlig forskjell. Lukter eddik gjør den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimaen inneholder eddik, så det er nok ikke særlig forskjell. Lukter eddik gjør den også.

Men da slipper jeg i alle fall å passe på å få riktige blandingsforhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Men da slipper jeg i alle fall å passe på å få riktige blandingsforhold :)

Men det er veldig enkelt; fyll halve dråpetellerflasken med 5% eddik, og fyll deretter vann på til flasken er full. Koster ca 10 øre for en porsjon. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg renser med bomull, ikke q-tips. Har også brukt ørerens på henne, det funket veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er veldig enkelt; fyll halve dråpetellerflasken med 5% eddik, og fyll deretter vann på til flasken er full. Koster ca 10 øre for en porsjon. ;)

Det var kanskje et godt tips?

Hunden min er ofte plaget av ørebetennelse, som må behandles med Fucidin (fåes på resept av veterinær). I tillegg bruker jeg Otoclean som ørerens.

Men kanskje eddik-blanding kan være et bra forebyggende alternativ?

Noen som vet om det forebygger ørebetennelse også, og ikke bare voks i ørene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje et godt tips?

Hunden min er ofte plaget av ørebetennelse, som må behandles med Fucidin (fåes på resept av veterinær). I tillegg bruker jeg Otoclean som ørerens.

Men kanskje eddik-blanding kan være et bra forebyggende alternativ?

Noen som vet om det forebygger ørebetennelse også, og ikke bare voks i ørene??

BRuk Optimasprayen! Den er spesielt utviklet for å ta knekken på slike øreproblemer.

Husk at hyppig bruk av penicillin kan gi resistente bakterier også hos hund!

Optima'en er helt naturlig og kan godt erstatte fucidin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke bare en resept på Fucidin hos en veterinær sånn uten videre. Fucidin er øredråper som inneholder antibiotika og kortison, og brukes til hunder med diagnostisert ørebet, og ikke som ørerens. Optima er noe helt annet, nemlig en alm ørerens som FOREBYGGER ørebetennelse. Optimaproduktene er veldig bra produkter, og kan absolutt anbefales som ørerens til hunder som sliter med gjentatte ørebetennelser. Otoclean og øredråper med borsyre er også utmerkede alternativer hvis hunden har problemer med ørene.

Hvis hunden aldri har hatt problemer med ørene, ikke lukter vondt eller har unormalt mye voks er det best å la ørene være i fred. Man behøver ikke rense ører regelmessig på en hund som ikke har et problem med ørene, så lenge man passer på at ørene holdes tørre og fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hva er unormalt mye voks? Hunden vår har ikke hatt ørebetennelse, men jeg synes jo det er mye voks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke bare en resept på Fucidin hos en veterinær sånn uten videre. Fucidin er øredråper som inneholder antibiotika og kortison, og brukes til hunder med diagnostisert ørebet, og ikke som ørerens.

Nei, jeg får det ikke "uten videre". Er hos verterinæren, og det er den som bestemmer at det måtil en ny behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg får det ikke "uten videre". Er hos verterinæren, og det er den som bestemmer at det måtil en ny behandling.

Jeg trodde heller ikke at du fikk det spnn uten videre til din hund, skrev det bare for at folk ikke skulle tro at Fucidin brukes som ørerens på lik linje som optima, otoclean ol.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde heller ikke at du fikk det spnn uten videre til din hund, skrev det bare for at folk ikke skulle tro at Fucidin brukes som ørerens på lik linje som optima, otoclean ol.:)

Regnet igrunnen med det, men som info til andre også... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...