Mrs. B Skrevet 10. mars 2003 #1 Del Skrevet 10. mars 2003 På fredag skal jeg operere ut en visdomstann for første gang (må fjerne to i første omgang - med en måneds mellomrom). Har bedt om beroligende fordi jeg har veldig skrekk for tannleger, blod og sprøyter. Og er "overbevist" om at jeg vil besvime (dårlig innstilling ikke sant?!?) Har fått resept på Vival beroligende, og skal ta 3-4 stk 1 time før behandlingen - noen som kjenner til hvordan dette middelet virker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 10. mars 2003 #2 Del Skrevet 10. mars 2003 Jeg har også fått beroligende før jeg skulle ta ut en visdomstann. Ulempen var at jeg ikke fikk den på forhånd så jeg kom dit mør og fin - men fikk den da jeg kom, og måtte sitte på venterommet i en time... hallo - det hjalp... jeg merket ikke noe som helst. De sa etterpå at jeg hadde sovnet i stolen - men det er ikke sant. For det var tre jukk med tanga så datt hele greia ut - 15 sekunder tok det. Men jeg anbefaler at du tar dette - siden du er redd og utrygg. Dette er ikke noe gøy, og innstilling my foot - alle vet at tannleger er et helvete... (innstillingen er i orden hos meg også...) Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 10. mars 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 10. mars 2003 Takk for svar Tusenfryd. Har hørt at man blir ganske trøtt og sløv av dette (særlig så stor dose). Husker du hvor mange tabletter du tok, og hvor lenge virkningen satt i etterpå? Håper ikke dette ødelegger hele helgen min... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 10. mars 2003 #4 Del Skrevet 10. mars 2003 Jeg husker ikke at det funka i det hele tatt jeg - satt jo der og fyret opp meg selv så det holdt - hadde nok vært annerledes om jeg hadde tatt den hjemme og så dratt til tannlegen når jeg var ferdig mørnet... Husker at jeg hadde det litt ekkelt med hullet etter tannen om kvelden, men helgen var ikke ødelagt. Nå trakk jeg da, opererte ikke. Hvis du skal ta i overkjeven, trekker de nok, hvis den ikke ligger veldig knotete til da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 10. mars 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 10. mars 2003 Ingen av mine visdomstenner har kommet opp enda. Men jeg må fjerne begge to nede fordi de ligger og presser oppunder de andre jekslene uten at de kommer noen vei. Derfor må de opereres ut. Mannen min trakk en visdomstann for en drøy uke siden og han har også, som deg, opplevd det litt ekkelt med "hull" i tannkjøttet der tannen var. Men siden jeg skal operere bort får nok ikke jeg det.. de må nok lage et snitt på siden av tannkjøttet for å ta den ut... *grøss...* :o :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 10. mars 2003 #6 Del Skrevet 10. mars 2003 Bedre å operere enn å trekke en lei en... jeg var usannsynlig heldig siden min bare var å vippe ut, men hadde den sittet leit til, hadde operasjon vært bedre. Dette går så fint så - lykke lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 10. mars 2003 #7 Del Skrevet 10. mars 2003 Jeg har fjernet 3 visdoms-tenner, og alle 3 gikk som en lek! Jeg grudde meg veldig på forhånd. Når jeg skulle ta den første, fikk jeg en vanlig bedøvelses-sprøyte, og tannlegen puttet skalpellen inn i munnen min. Jeg skulle akkurat til å spørre om når han begynnte å skjære, da han satt med tannen i "klypa" og la den på bordet foran meg. Slik var det de to andre gangene også. Men det kan være litt vondt etterpå, når bedøvelsen går ut. Da fikk jeg Paralgin Forte, og det hjalp. Lykke til, dette går så fint så... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 10. mars 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 10. mars 2003 Jeg skal ta beroligende en time før jeg kommer, og så skal de sette sprøyten med bedøvelse.. og så tar det enda tre kvarter før han begynner.. Er det vanlig at man får bedøvelsen så lenge i forveien under sånne operasjoner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 10. mars 2003 #9 Del Skrevet 10. mars 2003 Jeg for min del lå nok i ca 15-20 minutter for at bedøvelsen skulle virke. Men det kommer nok an på hvor stor dose du får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 10. mars 2003 #10 Del Skrevet 10. mars 2003 Er det 5 mg Vival du har fått resept på? Siden dette bare er engangsdosering kan du godt ta 3-4 slike (= 15-20 mg) før timen din. en bivirkning er tretthet/søvnighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 10. mars 2003 Forfatter #11 Del Skrevet 10. mars 2003 Ja, det er 5mg tabletter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 10. mars 2003 #12 Del Skrevet 10. mars 2003 Her kan du lese om doseringen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brum Skrevet 10. mars 2003 #13 Del Skrevet 10. mars 2003 Jeg fjernet begge visdoms tennene opp i fjor vår. Fikk beroligende men syntes ikke dette hjalp. Hele besøket inne hos tannlegen tok 15!min. Jeg rakk nesten ikke å tenke over hva som foregikk før jeg var på vei ut igjen. Det gikk kjempe fint --og jeg som hadde gruet meg så fælt. (kjempe angst for sprøyter) :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 10. mars 2003 Forfatter #14 Del Skrevet 10. mars 2003 Det er ihvertfall beroligende å lese svarene deres. Dere får krysse fingrene for at jeg ikke går i bakken eller noe sånt på fredag i ett-tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Carten Skrevet 12. mars 2003 #15 Del Skrevet 12. mars 2003 Det er stor forskjell på visdomstenner oppe og nede. De oppe har bare røtter på den ene siden, slik at dem kan "vippes" ut som med en jekk.. Hos meg var dette gjort på et kvarter og jeg hadde ikke noe vondt etterpå. Nede derimot var det litt verre.. De tennene har røtter på begge sider. Det varierer selvfølgelig fra person til person hvordan røttene ser ut. Går dem rett ned er det jo bare å dra den rett ut, men går den ene til venstre og den andre til høyre så blir det jo straks litt verre! Hos meg var den ene formet som en klo og med en utstikker ut til en annen side. Tannlegen min klarte likevel etter mye om og men å få den ut, så jeg slapp å reise til spesialist. :D Måtte sy 2 sting der etterpå. Har fått paralgin forte med meg hjem fra tannlegen hver gang jeg trakk visdomsjeksler nede. Det var litt vondt når bedøvelsen gikk ut så de var gode å ha Min mann var hos spesialist og opererte bort visdomstenner for en del år siden. Han fikk så mye bedøvelse at han ikke kjente noen verdens ting. (husker ikke om det var to eller tre tenner dem trakk) Derimot hadde han veldig problemer å snakke etterpå, de på apoteket kikkket fortvilet på han da han skulle hente smertestillende. Han brukte paralgin forte i ca en uke etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 14. mars 2003 #16 Del Skrevet 14. mars 2003 15-20 mg Vival høres mye ut for en som ikke er vant med denne type medisiner. Kan jo risikere at man blir så sløv og slapp at man ikke orker å gape... Det værste for meg var også etterpå, en fordel å holde seg litt innendørs, jeg så ut som en som hadde fått slag med høyresidige lammelser, samt sikling uten at jeg merket det. L-B Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xeyes Skrevet 14. mars 2003 #17 Del Skrevet 14. mars 2003 Hvordan gikk det Mrs. B?? Overlevde eller? Klem x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 14. mars 2003 Forfatter #18 Del Skrevet 14. mars 2003 Ja nå er det altså gjort, og hittils har det vært overraskende bra. Skulle møte klokken 12 for å få bedøvelse og ta Vival en time før dette. Moren min som er sykepleier sjekket opp doseringen og fant ut at 10-20mg er vanlig for voksne - så jeg tok 15mg (3 piller). Merket ganske fort at jeg begynte å gjespe litt, og ble ganske sjanglete og ustød i gangen, men ellers merket jeg ikke noe. Mannen min var med, så han holdt meg på bena. Var redd jeg skulle sitte på venteværelset og være veldig nervøs med klump i magen. Men når jeg ble ropt opp gikk jeg rett inn og fikk bedøvelse. Gjorde ikke vondt en gang jo. En drøy halvtime senere ble jeg ropt inn igjen for operasjon. Det gikk også veldig bra. Jeg fikk litt ekstra bedøvelse midt i fordi det iset litt mye. De måtte borre vekk litt ben eller noe sånt som var i veien. Så delte de opp tannen og tok den ut. Tannlegen og assistenten var veldig forståelige og omsorgsfulle. Og ingenting gjorde vondt. :D Var hjemme igjen ca. 13:30. Hadde tatt fri halve dagen fra jobben, så da satte jeg meg i sofaen med kjøleelement på kinnet. Har ikke hatt noe vondt og merker egentlig ikke noe bortsett fra når jeg tar på kinnet. Da er det litt ømt. Ble litt hovent der, så det ser litt ut som om jeg har kusma på venstre side. Men det gir seg vel. :D Heldigvis blør jeg ikke noe særlig heller. Mannen min blødde i nesten 3 dager da han tok ut sin. Men det var visst unormalt lenge. Så nå håper jeg bare på at hevelsen går ned i løpet av helgen og at det ikke blir noe særlig vondere. Da skal jeg ikke grue meg til neste gang. (24. april). Takk for alle svarene jeg har fått her. Og om noen andre har "angst" for dette, så vil jeg anbefale å ta beroligende først. Tror ikke det hadde gått så bra om jeg ikke hadde gjort det. (Jeg er ihvertfall overfølsom sånn og får "gummi i knærne" bare noen snakker om blod og sånt). :o Så hittils er jeg veldig lettet! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 14. mars 2003 #19 Del Skrevet 14. mars 2003 Så bra at alt gikk så greit. Hører ofte skrekkhistorier om fjerning av visdomstenner. Selv har jeg heldigvis ingen visdomstenner, dvs har sett på rtg. bilde at der er en tann oppi der et sted men den vil aldri komme frem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 15. mars 2003 Forfatter #20 Del Skrevet 15. mars 2003 Har ikke noe vondt nå heller, bortsett fra når jeg tar på kinnet. Der er det ømt. Det er blitt skikkelig hovent også.. har liksom fått ansiktsformen til Courtney Thorne-Smith (hun fra Melrose Place og Ally McBeal) på venstre side. Er litt rosa/lilla der også så spørs om ikke jeg har litt blåmerke. Men det er visst helt vanlig. Håper det går over til jeg skal på jobb igjen på mandag... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå