Gå til innhold

Solveigs dagbok

nirvana

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Leste denne akkurat. Jeg blir så sint og fortvilet på hennes vegne! Det går heller ikke an å slå seg til ro med at dette er en enkelt hendelse, for vi VET jo (selv om vi helst later som om vi ikke vet) at dette er måten mange av våre syke og gamle blir tatt vare på.

Sitter igjen med en følelse av avmakt og vet med meg selv at jeg ikke ønsker å komme på sykehjem når jeg blir gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for at mormoren min var så nær oss, selv om det var på sykehjem, at vi kunne besøke henne og ta oss av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Jeg sitter og leser og griner! Min bestemor døde på Risenga Sykehjem før jul i fjor. Hun var senil, og kunne derfor ikke gjøre rede for seg. Jeg sitter da og lurer på hvordan hun hadde det de siste årene av sitt liv. Kanskje hun var "heldig", fordi hun ikke var "kranglete" sånn som stakkars Solveig?

Betjeningen var selvfølgelig hyggelig mot oss pårørende, men stort sett tror jeg min kjære bestemor lå og stirret inn i en vegg. (Når ikke hennes fantastiske sønn, min onkel, var på daglig besøk.)

Jeg gremmes, og håper virkelig dette blir tatt alvorlig....! :cry:

KS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med en vondt følelse i magen. Ut fra dagboken, kan man se at rutinene på dette sykehjemmet er kritikkverdig. Jeg håper de legger ned dette private sykehjemmet. Det virkere som de driver "butikk" på bekostning av eldre pleietrengende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trulselinemor

For et sjokk. Jeg har jobbet som vikar på et sykehjem og har aldri opplevd dette. Men så var det ikke samme sykehjemmet. Vi var også underbemannet, men prøvde å gjøre det beste ut av det.

Nå er det på tide at politikkerne våkner, nå må det bli slutt på all sparingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det på tide at politikkerne våkner, nå må det bli slutt på all sparingen.

Ja, ja denne politikerforakten tar opp plassen for kunnskapen, skjønner jeg. Hvis du leser artikkelen så ser du at dette er et privat sykehjem, ergo; dette har ikke politikerne noen med. Privatpersoner driver dette hjemmet og det kan se ut som rene spareprosjektet.

Nei mot privatisering av omsorgstjenester inkl. skole. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så sint når jeg leser og hører om sånt. :evil: Tenk å bli behandlet på en så uverdig måte av medmennesker. Jeg forstår at det kanskje er vanskelig å gjøre store forandringer i situasjonen for de som arbeider. Dette er et stort samfunsproblem som må!!! tas tak i nå!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy, f###! Jeg finner ikke ord....

Det var en gripende, sjokkerende og forferdelig lesning. Jeg sier bare stakkars dame. Og de svarene hun fikk når hun ville spørre om noe eller ta opp sin fysiske tilstand..... Og den behandlingen hun og de andre fikk. Jeg fatter ikke at daglig leder for Norlandia kunne si at bemanningen ikke var noe å utsette på. Og blånekte disse anklagene.... Snakk om svin på skogen. Det er tydelig at dette stedet ikke fungerer. Jeg synes de skulle skamme seg! Dette er uholdbart og rett og slett rått!

At det til og med gikk hele dager før hun fikk pleie / tilsyn!?!? Jeg skjønner ikke hvordan det går an....

Siden de har vært i søkelyset flere ganger, burde de ha skjerpet seg nå! Men neida. Penger Penger Penger. Syns at PENGER skal være alt. Å sette PENGER framfor menneskers ve og vel.

En sterkt fortvilende situasjon! Håper de får svi!!!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skrekk og gru.. Og det er sikkert ikke eneste stedet i norge det er sånn.. :evil: :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' ja denne politikerforakten tar opp plassen for kunnskapen, skjønner jeg. Hvis du leser artikkelen så ser du at dette er et privat sykehjem, ergo; dette har ikke politikerne noen med.[/quote']

Hei!

Her motsier du deg selv. På den ene siden avviser du at det er politikernes ansvar, på den andre siden forkynner du din motstand mot privatisering av kommunale oppgaver. Jeg ville kanskje ikke heftet ved dette, hadde det ikke vært for at du anklager andre for å blande begrepene og malplassere ansvaret her.

En liten oppklaring er på sin plass: Politikerne i Asker har valgt å privatisere driften av dette sykehjemmet. Det er ikke dermed sagt at det fratar dem ansvaret - det er fremdeles de folkevalgte som i siste instans bærer byrden her. Den offentlige omsorgssektoren består (med alt sitt poltiske ansvar), selv om enkelte tjenester konkurranseutsettes og privatiseres.

Derimot taler dette enkelttilfellet sterkt mot den høyrepolitikken som drives i Asker. Asker er som kjent en av landets blåeste kommuner (Høyre har nesten 40 prosents oppslutning, FrP har 13 prosent - dette gir rent, borgerlig flertall i kommunestyret - se http://www.asker.kommune.no/web/asker/valg/index.html for detaljer), noe som ligger til grunn for privatiseringspolitikken i denne kommunen.

Nå er det ikke gitt at kommunale sykehjem drives bedre enn hva tilfellet er for Risengas private sådanne, men én ting synes klart: Denne institusjonen blir ikke stående som noe utstillingsvindu for høyresiden i den forestående valgkampen.

Mvh

L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så er det politikerne som har vedtatt dette. Det hadde ikke jeg fått med meg. Private sykehjem og f.eks skoler er som regel dratt i gang på privat initiativ. Men jeg skjønner jo sammenblandingen av roller når denne kommunen er blå.

Jeg aviser ikke politikernes ansvar, men her må ansvaret plasseres der det hører hjemme, nemlig hos ledelsern på sykehjemmet. Det er de som har det faglige ansvaret for disse menneskene og det er de som jobber direkte mot dem. Det er også de som skal legge til grunn gode rutiner og stå for den daglie omsorgen og sykeomsorge. Å begynne å rope og skylde på politikerne her blir jo helt feil. Skal de som driver private sykehjem klare seg så må de heller ikke forvente statlig / offentlig støtte, mener nå jeg.

Men politikere generellt som går inn for å privatiserte velferdstaten vår, må selvsagt ta de moralske konsekveneser dette måtte medføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mzfire

Så lenge jeg har jobbet innen eldreomsorgen, har jeg aldri opplevd makan. Begynte å grine når jeg leste det. Fikk så vondt av henne. Men jeg er ikke overrasket over at dette har skjedd.

På alle de sykehjem jeg har jobbet har det hele tiden vært en kamp. Kamp om nok bemanning, noe alle fra toppen sier det ikke er penger til.

Jeg syns det er helt forferdelig at våre kjære gamle og besteforeldre må ha det slik i rike Norge. Det er de som har bygd opp landet her og hva er takken ? Jo slike forhold som vi leste om Solveig her. Nei dette var ikke et enestående tilfelle. Hadde det bare vært det.

Det er helt forferdelig også for oss fagarbeidere innenfor helse, eldre omsorgen og rope fortvilet om hjelp, men vi blir ikke hørt. Blir ikke tatt på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var helt forferdelig...At det er mulig!! Velferdsstaten Norge liksom...Kiss my ass!!! Jeg er sjokkert over at det skal være så trasig i år 2003!!! Håper jeg aldri havner på eldrehjem, skal begynne å trene og spise sunn mat slik at jeg er frisk og rask helt til jeg rusler... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...