Gå til innhold

Foreldres bursdager,

Gjest "Verdens verste husmor&quot

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Kanskje jeg skal dra det enda litt lengre?

Ta en masse bilder fra tidligere familieselskaper, manipulere dem litt, og late som om det var bursdagen som ble feiret? Det er mye en kan gjøre ved hjelp av photoshop.

"Å du hadde det så koselig atte. Synd at du ikke husker noe som helst fra dagen... "

Det var jo rett og slett genialt!

Du er helten min om du klarer og tør å gjennomføre det. :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, dette var jo ikke saa greit... Demente foreldre maa baade vaere baade trist og vanskelig aa hanskes med. :tristbla:

Hvem er disse h*n önsker aa invitere da? Jubilanten önsker seg koldtbord, kaker og kaffe avec. Koldtbord kan dere fikse med spleiselag; alle tar med en rett hver. Vil dere ha vin til kan dere staa for denne i form av kartongvin fylt paa karafler. Isvann ved siden av og billig brus til barna. Kaker og kaffe hadde dere tenkt aa ordne likevel. Ogsaa finner der sikkert noen nedstövede flasker i deres eller foreldrenes barskap. :ler: Tror ikke det vil gaa noe mer enn én flaske konjakk, det er vel noen barn blant de inviterte.

Dette faar dere nok til! :tommelsmil: Skjönner det er irriterende og saarende at jubilanten viser en slik utakknemlig side, men det er nok demensen som kommer snikende. :tristbla: Tror jeg ville strukket meg langt for aa gjöre mine egne forledre fornöyde paa en slik dag...

Skrevet
Jubilanten var skuffet over at vi ikke ville invitere til feiring av dagen, for "alle andre" på deres alder hadde barn som sto for feiring av foreldrenes jubileer.

Jeg kom til å tenke på en ting da jeg leste dette... Noen som husker hva våre foreldre pleide å si når vi kom med "Ja men alle andre....."

Håper det ordner seg for dere!

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvem er alle andre er det betimelige spørsmålet?

"Jo det er han Kjell det. Datteren og de to sønnene de spanderte sånn og slik ..."

Akkurat - der er det 3 om å dele regningen ...

Osv.

Barna har ikke valgt å bli til, det er foreldrene som har valgt å bli foreldre. Det er ikke urimelig å sette foten ned, det er ikke slik at alle andre har råd til det ene og det andre ...

Dessuten kan jo du sutre litt tilbake:

"Alle andre har foreldre som hjelper til med huset og som spanderer familietur til syden ..."

Du sier de er minstepensjonister. Betyr det at ingen av dem har vært i arbeid og at de bare har 1,70 % av G i utbetaling hver? Altså kr 109.432 hver pr år. Det er nemlig DET som er minstepensjon i følge folketrygdloven og DET er det ikke mange som har etter et langt yrkesliv i 2007.

Skrevet
Det er absolutt en positiv ting... :tommel:

Ta en masse bilder fra tidligere familieselskaper, manipulere dem litt, og late som om det var bursdagen som ble feiret? Det er mye en kan gjøre ved hjelp av photoshop.

"Å du hadde det så koselig atte. Synd at du ikke husker noe som helst fra dagen... "

(Og i tilfelle misforståelser: :ironi: og galgenhumor)

Ja, det synes jeg var en utmerket ide :legrine:

Skrevet

Om ni redan har gett jubilanten en gåva tycker jag det är mycket att också stå för firandet som DE ska bestämma över.

Jag skulle kunna tänka mig att ge min mor en stor 60 års fest när den dagen kommer - men då är DET; arrangemanget, maten, vinet, kaker, lokalen och allt presenten.

Jag tycker att du fick ett bra råd här uppe: att ge dem ett firande så gott ni kan ordna. Att ni arrangerar ett firande där antingen gästerna bidrar med maten, eller om ni kan ta en "kuvertavgift" i stället för presenter. Det är vanligt i vissa kretsar. Vi var på ett stort dubbelt 60 års kalas förra sommaren där jubilanterna sa nej till presenter och ja till att bidra till den stora festen. De hade ju allt de behöver men ville fira dagen med sina vänner. Jag tror festen kostade 100 kr per person. Jag vet att det är helt otänkbart i andra familjer att göra så men kanske det är lösningen för dig?

Skrevet
Jeg kom til å tenke på en ting da jeg leste dette... Noen som husker hva våre foreldre pleide å si når vi kom med "Ja men alle andre....."

Håper det ordner seg for dere!

Jeg husker godt hva mine foreldre brukte å si da jeg argumenterte med "alle andre"...

De sa alltid: "og hvis alle andre hoppet ut fra en bro, ville du gjøre det samme da?"

Kanskje jeg skulle la dem møte seg selv litt i døra?

"Og alle de andre har barn som besøker dem to ganger i året, kanskje vi skal begynne med det samme..." :legrine:

(Og igjen: :ironi: og galgenhumor)

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet
Uff, dette var jo ikke saa greit... Demente foreldre maa baade vaere baade trist og vanskelig aa hanskes med. :tristbla:

Hvem er disse h*n önsker aa invitere da? Jubilanten önsker seg koldtbord, kaker og kaffe avec. Koldtbord kan dere fikse med spleiselag; alle tar med en rett hver. Vil dere ha vin til kan dere staa for denne i form av kartongvin fylt paa karafler. Isvann ved siden av og billig brus til barna. Kaker og kaffe hadde dere tenkt aa ordne likevel. Ogsaa finner der sikkert noen nedstövede flasker i deres eller foreldrenes barskap. :ler: Tror ikke det vil gaa noe mer enn én flaske konjakk, det er vel noen barn blant de inviterte.

Dette faar dere nok til! :tommelsmil: Skjönner det er irriterende og saarende at jubilanten viser en slik utakknemlig side, men det er nok demensen som kommer snikende. :tristbla: Tror jeg ville strukket meg langt for aa gjöre mine egne forledre fornöyde paa en slik dag...

Vi skal vel få det til på ett vis, men det vil ikke bli den feiringen h*n ønsker seg.

Spleiselag var et godt forslag, det hadde jeg ikke tenkt på, takk for tipset.

Om ni redan har gett jubilanten en gåva tycker jag det är mycket att också stå för firandet som DE ska bestämma över.

Jag skulle kunna tänka mig att ge min mor en stor 60 års fest när den dagen kommer - men då är DET; arrangemanget, maten, vinet, kaker, lokalen och allt presenten.

Jag tycker att du fick ett bra råd här uppe: att ge dem ett firande så gott ni kan ordna. Att ni arrangerar ett firande där antingen gästerna bidrar med maten, eller om ni kan ta en "kuvertavgift" i stället för presenter. Det är vanligt i vissa kretsar. Vi var på ett stort dubbelt 60 års kalas förra sommaren där jubilanterna sa nej till presenter och ja till att bidra till den stora festen. De hade ju allt de behöver men ville fira dagen med sina vänner. Jag tror festen kostade 100 kr per person. Jag vet att det är helt otänkbart i andra familjer att göra så men kanske det är lösningen för dig?

Dette hadde også vært løsningen for oss om vi hadde visst på forhånd at jubilanten ønsket det slik, men siden h*n hele tiden har sagt at h*n ikke ville ha en feiring.

Spleiselag er ikke naturlig for meg vanligvis, men slik situasjonen er nå vurderer jeg det seriøst.

Skrevet

Jeg synes du skal være helt åpen på at du gjerne skulle gitt ham en slik feiring, men at du ikke har råd. Det er en ærlig sak.

Selv hadde nok satsa på billigvarianten av feiringen han ønsker seg. Jeg hadde funnet et billig sted å ha det. (Bydelshus e.l)

Så hadde jeg laget et billig koldtbord selv. (Kanskje fått en venninne til å hjelpe meg) og bedt noen av de gjestene jeg kjente best om å lage noe til koldtbordet. Jeg hadde jeg servert kaffe og brus til og gitt blanke i alkoholen.

Gjest Piper
Skrevet
Den framgangsmåten er allerede prøvd, og da var jeg smålig, gnien og litt av hvert annet. (Jubilanten er lett dement, og det merkes på temperamentet :tristbla: )

"Alle andre" hadde barn som satte pris på foreldrene sine, og spaderte turer til syden, på høyfjellshotell, med hurigruten eller lignende når de jubilerte...

Jeg begynner å lure på om det enkleste hadde vært å ta opp et lån for at h*n skal få den feiringen h*n ønsker.

Men så er det neste jubilant om et par år, samt svigerforeldrenes jubileer...

Nei dette ble ikke enkelt... :tristbla:

Da hadde jeg svart at jeg var smålig, gnien og litt av hvert, for jeg ville ikke aksepert en slik behandling av noen i det hele tatt. Å kreve noe slikt er og blir frekt, uansett hvor gammel man er.

Og jeg ville aldri tatt opp et lån, for at en eller annen skulle få en feiring. Om det så var en av mine barn. Man setter seg ikke i gjeld, for å feire en bursdag.

Hos oss er det vanlig at vi søsken hjelper til å lage mat ol, men foreldrene våre betaler for selskapet selv. Håper virkelig jeg aldri kommer til å kreve noe slikt av mine barn heller, uansett hvor "senil" jeg måtte bli.

Si at tilbudet står ved lag, om de dekker utgiftene. Har ikek de økonomi til å dekke utgiftene, bør de ha forståelse for at ikke dere har det heller. Og har ikke personen forståelse for det, så er det egentlig synd på han/henne.

Skrevet
"Alle andre" jeg kjenner blir påspandert slike ting av sine foreldre- de betaler da aldri for den eldre generasjonen... :overrasket: Hvis de eldre har dårlig råd, så blir det selvsagt lite av slikt (med mindre man er mange søsken og kan dele på å spandere på foreldrene sydentur), men jeg synes det virker veldig rart å komme med en slik kravliste. Og jeg hadde ikke hatt kvaler med å si at nei, dette får jeg ikke til.

Det er fint og flott å sammenligne seg med "alle andre", og forvente at man selv får noe lignende til jubileet. Men da må det jo henge på greip med hva som er de realistiske begrensningene! Går det ikke så går det ikke, og blir jubilanten sur, så får h*n fikse noe bedre selv. Ærlig talt.

Må signere Nigo-san her! Kjenner faktisk ingen som har arrangert og/eller betalt jubileum for sine foreldre. Er helt sjokkert her jeg :overrasket: Mulig jeg er veldig bortskjemt, men syns liksom det er foreldrene som skal hjelpe barna jeg da. Mamma har 60 års dag snart, da tar hun med meg og brodern m/fam på ferietur - og det er hun og pappa som betaler, selvsagt. Du må ikke finne på å ta opp lån for det her!! Han får bare bli sur. Jeg hadde heller ikke hatt kvaler med å si nei.

Lykke til, håper det ordner seg det her.

Skrevet

Du får spørre den delen av den oppegående slekt om de kan ta med en rett, f.eks stekte karbonader, eggerøre, laks, reker, rosbiff og potetsalat... Og så kjøper du loff, brus og lager tre kaker og serverer is ved siden av.

Så kjøper du brus i store flasker, samt har fristende vann med isbiter og sitron. Alkohol er ikke vits om det er barn tilstede synes jeg!

Er det i sommer? Kanskje dere kan låne et partytelt av noen venner og be folk ta med klappstoler og bord!

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Jeg synes dette er drøyt av jubilanten din. Blir jo litt som å lure deg opp i stry, dette her.

Jeg kjenner heller ingen som har spandert kalas på foreldrenenår de har jubilert, men jeg kjenner derimot endel som blir spandert på av foreldrene sine...

Moren min er enslig minstepensjonist, og ikke særlig begeistret for store fester. Da hun fylte 70 hadde hun sine søstre og svogere på middag. Hun fikk litt praktisk hjelp av noen av oss barna til den praktiske gjennomføringen. Utenom dette har hun alltid bursdagsfeiring med barn, svigerbarn og barnebarn. Da er det bare kaffe og kaker. Hun baker litt selv, også bidrar noen av oss med en kake, enkelt og greit.

Da mormoren min jubilerte for mange år siden hadde hun stor fest med hele slekta. Hun leide et lokale, og døtrene hennes pluss oss barnebarna bidro med en koldtbordrett hver, egen drikke, samt at noen hadde med kaker.

Vi har nok litt sånn dugnadsånd i min familie, men det blir jo rimeligere på den måten. Gjør man det sånn har de fleste mulighet til en liten feiring hvis de ønsker det, men ikke har økonomi til det.

Går det an å få til noe sånt for din jubilant, kanskje?

Endret av Bodillen
Skrevet
Det er absolutt en positiv ting... :tommel:

(Og i tilfelle misforståelser: :ironi: og galgenhumor)

:hoho:

IKKE la deg dupere i denne saken. Du skal IKKE måtte betale fordi den ene forelderen din plutselig vil ha stort selskap.

Husker farmor da hun ble 90. Hun ville ikke ha noe selskap. For det første orket hun ikke (påsto hun) og for det andre var hun utrolig kjip. Da eksen og jeg kom til henne for å feire bursdagen var hun kjempesur fordi ingen hadde fikset en bursdag for henne. (hun hadde jo sagt at hun ikke ville) Da vi tok henne med på en kjøretur og endte opp på en grendehus med full feiring ble hun superfornøyd!! Da orket hun plutselig allikevel... :ler: Må legge til at vi var alle med å spleisa, foreldrene mine og vi 6 barnebarna.

MEN, om dere ikke har råd, og ikke orker, så skal dere ikke sette dere i gjeld for å lage et selskap, h*n i utgangspunktet ikke ville ha!!

Vil h*u ikke betale for det, og har fått gave, så får h*n ta til takke med kaffe og kaker.

Gjest =tentacle=
Skrevet

[quote name='"Verdens verste husmor"' date='01.06.2007

Mitt spørsmål til dere: er det virkelig så vanlig at barna tar seg av foreldrenes jubileumsfeiringer økonomisk og praktisk?

Skrevet

Jeg laget i stand 80-årslag for min far, men han betalte. Forsøkte å gjøre det billigst mulig, men det går allikevel med endel penger. Han var veldig takknemlig for at jeg gjorde dette, og han hadde ikke selv mulighet til å arrangere et selskap.

Synes forslaget om spleiselag var en god ide.

Faren min døde brått ikke så lenge etter 80-årslaget, så i ettertid er jeg veldig glad for at jeg laget i stand lag til han. Det var i sorgen godt å tenke på at jeg fikk vist han hvor mye han betydde for meg.

Skrevet

Vi arrangerte 60-årsdagene til mine svigerforeldre. Vi leide et lokale hvor vi betalte depositum, som vi fikk igjen dagen etter. Vi kalte inn til spleiselag. Alle hadde med seg en rett til koldtbord. Jeg lagde en varmrett (gryte) og vi serverte gløgg til velkomstdrink (januar). Også ba vi folk ha med seg sin egen alkohol om noen ville ha det.

Dette gjorde vi av egen fri vilje. Svigerforeldrene mine visste ikke om festen. OG selskapet vi arrangerte var vår bursdagsgave til dem :)

Skrevet

Takk til alle dere som har svart meg, det var godt å få litt støtte og ikke bare krav!

Det ser ut til at vi har kommet til en løsning som passer oss bedre nå, et kompromiss som begge parter kan leve med.

Gjestelisten til middag er redusert til nærmeste familie, mens de andre blir invitert til kaffe og kaker litt senere på ettermiddagen. Jubilanten selv skal betale for alkoholen til etter kaffen.

Spleiselag ville h*n ikke høre snakk om!

Jeg skulle bare ønsket at h*n hadde vært ærlig fra starten av og sagt at h*n ønsket en feiring, i stedet for å hele tiden si at h*n ville være bortreist på dagen for å slippe all oppmerksomheten. Da hadde vi sluppet alt dette tullet, og jubilanten ville fått den dagen h*n virkelig ønsket!

For å være helt ærlig sitter jeg igjen med følelsen av at dette var falsk beskjedenhet, og da bare for å få i pose og sekk. (reise og fest)

Og om jeg virker litt resignert... det er jeg. Det er lenge siden jeg følte meg så liten og smålig som jeg gjør akkurat nå.

Jeg sitter igjen med følelsen av å ha sviktet jubilanten, og at jeg har ødelagt gleden over dagen for h*n, men det vil vel gå over når dagen er overstått, og jeg ser at h*n har kost seg med familie og venner.

Gjest Gjest
Skrevet

huff, ikke noe særlig å føle det sånn da. lurer på om gamlingen(sorry!) skjønner hva han/hun påfører deg av bekymringer og ubehageligheter jeg? og det pga en bursdag! ok, et rundt tall- so?!

men, men, nå er det i box, og bra er det. lykke til! kan ikke klage på innsatsen din i alle fall!

lurer av og til på om jeg lever på en annen klode jeg... begge mine foreldre har fylt 60 år, og det var ikke i mine tanker engang, at JEG skulle stå for feiringen. ikke var det tegn på det fra dem heller. jeg vet forresten at de ALDRI ville ha prøvd seg heller.

Gjest Blondie65
Skrevet
Og om jeg virker litt resignert... det er jeg. Det er lenge siden jeg følte meg så liten og smålig som jeg gjør akkurat nå.

Jeg sitter igjen med følelsen av å ha sviktet jubilanten, og at jeg har ødelagt gleden over dagen for h*n, men det vil vel gå over når dagen er overstått, og jeg ser at h*n har kost seg med familie og venner.

Jeg håper dere får en fin dag. Det var fint dere ble enige. Håper du ikke sliter deg helt ut på dette. Det er ingen grunn til at du skal føle deg smålig eller at du har sviktet jubilanten. Det er ikke gitt oss mennesker å være tankeleser så vil man noe her i verden så man si fra.

Synes du har løst dette på en flott måte, og ønsker lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...