Gå til innhold

Foreldres bursdager,

Gjest "Verdens verste husmor&quot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et lite dillemma og lurer på hvordan dere bruker å gjøre det.

Saken er: enebarn av eldre foreldre.

Den ene av foreldrene har jubileum i høst, og har hele tiden sagt at h*n ikke vil feire annet en sammen med nærmeste familie. (6 stykker, inkludert jubilant med ektefelle, barn med ektefelle, og barnebarn)

Vi (mannen og jeg) tilbød oss å lage middag, samt å bake kaker til en enkel bursdagsfeiring med familien om h*n ønsket en slik feiring.

Nå har jubilanten omstemt seg, og dagen etter vi kom med tilbudet ble gjestelisten tredoblet, og menyen er utvidet fra middag og kaffe/kaker, til koldtbord, kaffe/kaker med konjakk og likør til kaffen, og drinker utover kvelden!!!

Men fremdeles forventer jubilanten at vi skal holde løftet vårt om å lage i stand til feiring, for grunnen til at h*n ikke ønsket å feire var fordi de ikke orket styret med å stelle i stand selskap selv. Jubilanten var skuffet over at vi ikke ville invitere til feiring av dagen, for "alle andre" på deres alder hadde barn som sto for feiring av foreldrenes jubileer.

Men vi har ikke økonomisk mulighet til å invitere til denne typen selskap.

Vi driver med totalrenovering av huset p.g.a muggsopp, vi har to komfirmasjoner på trappene de neste to årene, og det faktum at vi vil stå alene om utgiftene til et slikt selskap (Ingen søsken å dele utgiftene med) innebærer at vi må ta opp lån om vi skal klare å dekke det opp.

I tillegg kommer praktiske spørsmål som hvor det skal feires (vi renoverer huset, og de har ikke plass), hvem skal utføre arbeidet (jeg er 100% ufør og har mer enn nok med det daglige, og mannen er på jobb)...

Mitt spørsmål til dere: er det virkelig så vanlig at barna tar seg av foreldrenes jubileumsfeiringer økonomisk og praktisk?

Jeg vet ikke helt hvordan vi skal løse dillemmaet...

Setter stor pris på innspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min familie har man tatt seg av det praktiske rundt jubileum for foreldrene sine, men de har selvfølgelig betalt selv. Kan du ikke fortelle at du gjerne kan kontakte en restaurant som kan arrangere dette om foreldrene dine betaler? De kan jo ikke forvente at du skal betale, men litt hjelp til det praktiske kan de kanskje forvente?

Skrevet

Vi søsknene har gått sammen og ordnet alt det praktiske. Bestillinger og organsieringer - mens jubilanten har betalt.

Skrevet

Jeg organiserte burdagen til min mamma når hun ble 60 år. Da var det jeg som gjorde all jobben mens mamma og pappa betalte.

Syns overhodet ikke jubelanten kan komme med den lista for hvordan hun vil da det og be dere betale.

Mamma ble kjempeglad og rørt over at jeg ville organisere denne festen. For det er ganske så mye jobb med 25 gjester, 3 retters middag og avec men det var hyggelig å gjøre det siden mamma er hjelpsom og takknemlig. Hadde hun satt opp en slik liste og bedt meg om å betale så hadde jeg bare sagt glem det.

Skrevet

Jeg har ikke problemer med å hjelpe til med det praktiske, men jeg har store problemer med å stelle i stand til selskap for 18 personer hjemme hos oss slik situasjonen er pr. i dag.

Når det gjelder økonomi har de lite eller ingenting å bidra med, minstepensjonister som de er begge to, så hele byrden vil falle på oss.

Hadde h*n på forhånd sagt at h*n ønsket å bli feiret hadde vi klart å finne en løsning på det, men hver gang jeg har bragt dagen på bane har svaret vært at h*n ikke ønsket noen annen feiring enn en middag sammen med oss.

Skrevet

Da må det vel være greit å forklare du gjerne vil hjelpe til, men at du hverken har plass til å ha det hjemme eller økonomi til å betale for det. Du kan jo minne henne på at du gjerne ordner middag + kaker for de nærmeste, men at 18 personer + fullt opplegg desverre ikke lar seg gjøre.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde sagt at det opprinnelige tilbudet står ved lag, eller tilbudt meg å fikse kaker og kaffe til 18 stykker. Plass får man alltids på et vis, jeg har hatt 20 mennesker på 16 kvadratmeter. Men de kan ikke forvente at gjør mer enn det. Ønsker de å gjøre mer ut av det, får de ordne det selv eller finne noen andre som kan hjelpe dem.

Skrevet

Hvor mye hjalp foreldrene dine til da du og mannen din giftet dere? Ordnet de alt både praktisk og økonomisk?

Hva med konfirmasjonene som står for tur? Har de tenkt å hjelpe til økonomisk der?

Jeg synes det var fint av dere å tilby hjelp til feiring for den nærmeste famili. At foreldrene dine kommer med en kravliste er jo helt uhørt.

Hjelp må gå begge veier. Har man aldri mottatt særlig hjelp fra noen, mener jeg at man ikke er forpliktet til å yte noe tilbake.

Skrevet
Da må det vel være greit å forklare du gjerne vil hjelpe til, men at du hverken har plass til å ha det hjemme eller økonomi til å betale for det. Du kan jo minne henne på at du gjerne ordner middag + kaker for de nærmeste, men at 18 personer + fullt opplegg desverre ikke lar seg gjøre.

Den framgangsmåten er allerede prøvd, og da var jeg smålig, gnien og litt av hvert annet. (Jubilanten er lett dement, og det merkes på temperamentet :tristbla: )

"Alle andre" hadde barn som satte pris på foreldrene sine, og spaderte turer til syden, på høyfjellshotell, med hurigruten eller lignende når de jubilerte...

Jeg begynner å lure på om det enkleste hadde vært å ta opp et lån for at h*n skal få den feiringen h*n ønsker.

Men så er det neste jubilant om et par år, samt svigerforeldrenes jubileer...

Nei dette ble ikke enkelt... :tristbla:

Skrevet
Hvor mye hjalp foreldrene dine til da du og mannen din giftet dere? Ordnet de alt både praktisk og økonomisk?

Hva med konfirmasjonene som står for tur? Har de tenkt å hjelpe til økonomisk der?

Jeg synes det var fint av dere å tilby hjelp til feiring for den nærmeste famili. At foreldrene dine kommer med en kravliste er jo helt uhørt.

Hjelp må gå begge veier. Har man aldri mottatt særlig hjelp fra noen, mener jeg at man ikke er forpliktet til å yte noe tilbake.

Vi har alltid ordnet alt selv, praktisk og økonomisk, både med bryllup, barnedåper o.l. Det samme gjør vi med kommende konfirmasjoner.

Det er ikke fordi de ikke har villet, men vi har aldri spurt om hjelp fordi vi vet de har nok med seg selv.

Vi feirer alltid alle "dager" (bursdager, jul, 17. mai osv) her hos oss, og jeg synes bare det er hyggelig å ordne i stand slik at alle er samlet. Det er bare det at denne gangen blir det litt for mye for meg...

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye hadde du tenkt å legge i feiringen, med matlaging og gave?

Skrevet

Det må du ikke ta så tungt.

Ta for all del IKKE opp lån for å feire dagen til forelderen din. Ærlig talt. Det er dumt.

Skrevet

Nei, vet du hva........ ikke begynn å tenke i de baner en gang :)

Ta i betraktning at eldre mennesker ofte blir grinebitere........og også demens. Det eneste du må forholde deg til er hva du mener er rett og rimelig............prøv og ikke ta urimelighet innover deg.

Eldre mennesker har som regel veldig god økonomi - hvis de bare tør å bruke penger. Det skulle vært omvendt...........at det var dere som ble hjulpet.

Svar høflig og i rolige former og lukk ørene kjempe kjapt ;)

Jeg har selv en mor som fyllte 80 - "hun hadde ikke råd" - det betyr at hun egentlig ikke ville bruke en konto som hun sparer på. Vi overhørte og bare bestilte . Regningen fikk hun. Vi har ikke hørt noe. Men klart vi hadde en del oversikt slik at vi visste hva vi gjorde.

Skrevet
Hvor mye hadde du tenkt å legge i feiringen, med matlaging og gave?

Gaven har h*n allerede fått. En reise de ønsket seg til ca 3500. Middag, kaffe og kaker blir vel 1500 i tillegg... totalt 5000 kan jeg tenke meg.

Skrevet

Dette må være de mest bortskjemte forelderene jeg har hørt om. At dere ga så mye som 3500 slik at de kunne reise bort burde vært mer enn nok :frustrert:

Av mine venner og venninder er jeg den eneste som har ordnet stort selskap for mammaen min så vanlig og ordne med selskap er det ikke særlig ikke når du er enebarn.

Og som en annen sa; det skal gå begge veier barna skal hjelpe foreldrene og foreldrene skal hjelpe barna.

Nå vet ikke jeg noenting om dine foreldre og hvorfor de har lite penger. Men drister meg for det og stille spørsmålet om hvorfor de har så lite, har de ikke spart noe i løpet av et langt liv? Ikke meningen og være frekk altså.

Skrevet
Dette må være de mest bortskjemte forelderene jeg har hørt om. At dere ga så mye som 3500 slik at de kunne reise bort burde vært mer enn nok :frustrert:

Av mine venner og venninder er jeg den eneste som har ordnet stort selskap for mammaen min så vanlig og ordne med selskap er det ikke særlig ikke når du er enebarn.

Og som en annen sa; det skal gå begge veier barna skal hjelpe foreldrene og foreldrene skal hjelpe barna.

Nå vet ikke jeg noenting om dine foreldre og hvorfor de har lite penger. Men drister meg for det og stille spørsmålet om hvorfor de har så lite, har de ikke spart noe i løpet av et langt liv? Ikke meningen og være frekk altså.

Jeg skjønner at du ikke mener å være frekk, men du har rett, de har ikke spart noe i løpet av livet, og de siste årene har de nok dessverre også brukt litt mer enn de får inn. Men det er veldig lite vi kan gjøre med det.

De er kanskje bortskjemte, men de har ikke forventet så mye tidligere. Jeg håper og tror det er demensen som gjør at h*n har blitt så storkrevende.

Skrevet
Jeg håper og tror det er demensen som gjør at h*n har blitt så storkrevende.

I såtilfelle husker hun/han ikke dette så lenge. Se positivt på det ;)

Gjest Gjest
Skrevet

du er inne på noe der, med demensen. det sies at de blir litt barnslig, som i dette tilfellet, hvor de sier at "alle andre får, men ikke jeg"- buhu!

det som faktisk kan skje, er at hvis du tar opp et lån og ordner verdens beste selskap, så er det kanskje ikke bra nok. "han kjell fikk det og det , mens jeg får bare ditten".

jeg ville aldri i livet ha tatt opp lån for en bursdag.

og forresten, hvis det er demens, så vil du kanskje måtte øve deg på å bli litt som gåsa, riste av deg ubehagelige og frekke kommentarer.

Skrevet
I såtilfelle husker hun/han ikke dette så lenge. Se positivt på det ;)

Det er absolutt en positiv ting... :tommel:

Kanskje jeg skal dra det enda litt lengre?

Ta en masse bilder fra tidligere familieselskaper, manipulere dem litt, og late som om det var bursdagen som ble feiret? Det er mye en kan gjøre ved hjelp av photoshop.

"Å du hadde det så koselig atte. Synd at du ikke husker noe som helst fra dagen... "

(Og i tilfelle misforståelser: :ironi: og galgenhumor)

Skrevet
og forresten, hvis det er demens, så vil du kanskje måtte øve deg på å bli litt som gåsa, riste av deg ubehagelige og frekke kommentarer.

Det har du helt rett i. Begynner å bli en liten ekspert i det daglige, men h*n er veldig flink til å finne ømme punkter, og gi meg dårlig samvittighet. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...