Gå til innhold

Akseptere meg selv som jeg er...


Gjest Feit og stolt av det

Anbefalte innlegg

Gjest DyneTryne

Fedme er nesten like kvalmt som personligheten og holdningene dine, Trådstarter. Nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Peachbud

Dynetryne: Javel? Hvordan hadde du følt det om noen sa det samme som du, bare om undervektige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Denne tråden er veldig usaklig, men kanskje ikke så rart når man ser første innlegg og tonen det legger an. Kanskje greit å ta en mer generell diskusjon om aksept i stedet for å slenge ut det ene personangrepet enn det andre?

Jeg bet meg merke i innlegget om at kanskje tjukke menneskers tilsynelatende selvaksept kan være en maske, og dette kan muligens stemme i noen tilfeller, men ikke i alle. Det er i beste fall ekstremt generaliserende og fordomsfullt å tro at folk ikke kan være fornøyd med eget utseende om de ikke er en størrelse 34. (satt på spissen)

Men at man opparbeider seg en forsvarsmekanisme om man ikke er fornøyd med eget utseende (eller intelligens eller whatever) er jo nærmest opplagt. Det er slitsomt å være misfornøyd hele tiden. Dessuten forandrer skjønnhetsidealet seg hele tiden, så det vil være slitsomt å være perfekt hele tiden. I dag er det mye mer "godkjent" med kurver enn før, på nittitallet ville beyonce blitt avfeid som en feit burugle. Ironisk nok kan vi muligens takke hip-hop kulturen for det.

Men det er noe som skurrer, når man må rakke ned på andre (her tynne) for å føle seg bra med seg selv. De som må hevde seg på denne måten oser av usikkerhet.

At man kan like kroppen sin når man er overvektig kan jeg til dels tro på. Hva man oppfatter som pent er ekstremt subjektivt, se bare på syltynne fashionmodeller vs kvinnelige kroppsbyggere. Et meget forskjellig syn på hva som er pent, men begge deler eksisterer!

Er et godt selvbilde umulig når man er overvektig, blir det bare en maske? Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne
Dynetryne: Javel? Hvordan hadde du følt det om noen sa det samme som du, bare om undervektige?

Det var jo nettopp det trådstarter sa! :legrine: Jeg skrev det bare for å få fram et poeng, og jaggu funket det ikke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peachbud
Det var jo nettopp det trådstarter sa! :legrine: Jeg skrev det bare for å få fram et poeng, og jaggu funket det ikke også.

Kult. Akkurat som jeg gjorde mot deg en gang, typeløse osv. :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synseren
Jeg synes det er flott at du ser deg selv som vakker! Jeg bare håper at det virkelig stemmer, for måten du kommenterer tynne jenter tyder ikke helt på det.

HVis det er sant, er det beundringsverdig. Det er utrolig vanskelig å forbli upåvirket av det rådende skjønnhetsidealet. Jeg er selv slank (aka stygg og ser ut som en gutt), men blir likevel aldri helt fornøyd. Når jeg legger på meg, legger det seg rundt livet og i ansiktet - jeg mister selvtillit, vil ikke bli tatt bilder av, og føler at alt skal bli bedre bare jeg kommer ned i vekt. Jeg blir fornøyd når jeg går ned, trives bedre, bli blidere og mer utadvendt.

Rundt meg ser jeg jenter som har det på samme måte - men også innimellom noen store jenter som - tilsynelatende - virker fornøyde. Men så kommer man en og annen gang i fortrolighet med dem - og da har det kommet noen såre bemerkninger som tyder på at "den blide fornøydheten" bare er en maske, dessverre.

Jeg synes det er flott med store, formfulle jenter - men synes det går en grense ved det amerikanerne kaller obese - overvekt. Man har tross alt et ansvar for å gjøre det man kan for sin egen helse, og det inkluderer også tiltak for å unngå ekstrem overvekt. Jeg vet ikke hvor mye en BMI på 32 tilsier, men jeg synes det høres mye ut.

Det er skummelt hvis aksept-tankegangen får råde så lenge at det blir en uoverkommelig jobb å komme ned i vekt hvis og når det blir nødvendig.

Jeg nekter iallefall å godta vår tids skjønnhetsideal. Jeg vil se ut som meg og ikke som en kopi av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blåkopi
Dessuten forandrer skjønnhetsidealet seg hele tiden, så det vil være slitsomt å være perfekt hele tiden. I dag er det mye mer "godkjent" med kurver enn før, på nittitallet ville beyonce blitt avfeid som en feit burugle. Ironisk nok kan vi muligens takke hip-hop kulturen for det.

dette er jeg faktisk ikke enig i. supermodellene hadde mye mer former på nitti-tallet, musikkvideobabene likeså. (jeg husker vtv som om det var i går. ;)) den syltynne moten har kommet snikende gjennom flere årtier, men det er faktisk de senere årene den har fått en så voldsom dominans, hvis vi ser bort fra perioder i første halvdelav 1900-tallet, og sikkert tidligere tider. og dermed blir selvsagt motkulturene både mer synlige og mer høyrøstete, noe som er en bra ting. nå er vi jo inne i en periode hvor flere og flere stjerner snakker ut om den usunne trenden, enkelte moteskapere tar avstand etc., og mange spår rundere former i tiden som kommer. men at beyonce ville blitt ansett som for stor på nitti-tallet (i høyere grad enn i dag), har jeg ingen tro på i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grund til at man aldri ser feite gamle mennesker.

Ja, du er sannsynligvis så ung at du ikke beveger deg i kretser der de finnes, for de finnes, beklager hvis jeg tok fra deg en illusjon!

Fedme er nesten like kvalmt som personligheten og holdningene dine, Trådstarter. Nesten.

Uansett årsaken til dette utsagnet så mistet jeg MYE respekt for deg nå, DyneTryne.

Til trådstarter vil jeg foreslå å starte en slik forening selv. Vis verden at du trives, men husk at de du så frekt kaller "stygge" kanskje har like store problemer med å legge på seg som det du har med å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter iallefall å godta vår tids skjønnhetsideal. Jeg vil se ut som meg og ikke som en kopi av andre.

Kjempefint!

Hvis du virkelig greier det, så er det imponerende, da. Tross alt så vil de fleste av oss signalisere gruppetilhørighet gjennom vår ytre fremtoning - uansett om man kjører mainstream eller tilsynelatende en helt uavhengig stil.

Jeg trodde jeg var helt fri og selvstendig tidligere - men jeg skal love deg at i det miljøet jeg vanket var det rimelig streng kodeks for hvordan man kunne se ut. "Selvfølgelig" full frihet mht kroppsfasong - men gud bedre for et konformitetspress når det gjaldt klær :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

ja, mist respekten for meg pga et utsagn som ikke er sant. Jeg har ikke noe imot fedme i det hele tatt, og det har jeg konstantert flere ganger. Mitt syn på mennesket er at det er vakkert uansett, og at kroppsform ikke har noe å si.

Det har vært flere diskusjoner om at det er ok å si at tynne folk er ekle mens sier du det om tykke folk, da blir det bråk uten like. Jeg prøvde på en måte å avkrefte dette med utsagnet mitt, for å overbevise meg selv om at det ikke er sånn. Men der tok en feil, gitt.

Hvorvidt om brukere på et forum ikke har respekt for meg eller synes jeg er typeløs (peachbud er visst VELDIG stolt av å ha fått sin første kjæreste, iallfall virker det slik på holdningen hennes?) bryr meg langt nedi halsen. Mennesker som kjenner meg i det virkelige liv vet holdningene mine, og hadde skjønt med en gang hva jeg ville med innlegget mitt. Dere nekter å skjønne det fordi dere gikk fem på. Skam dere! Sette tykke folk foran tynne når vi alle er like mye verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

Vet du hva Dynetryne, jeg kjenner ikke deg, men har lest noen innlegg av deg, og jeg gikk ikke rett på jeg. :ler: Jeg leste mellom linjene og trodde jeg skjønte hva du ville ha frem. Og jeg hadde jo rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Er et godt selvbilde umulig når man er overvektig, blir det bare en maske? Hva tror dere?
Selvsagt er det mulig, men det er ikke lett å holde på når man blir fortalt hver dag at man ikke passer inn i idealet.

Antagelig er det ikke lett for normalvektige heller å ha et godt selvbilde, for det er jo i praksis INGEN som passer inn i idealet, hvis idealet er de bildene av modeller vi ser overalt.

Selv modellene ser jo ikke ut slik som de gjør på bilder! Det er et enormt bedrag rett og slett, og skaper utrolig mye unødvendig misnøye rundt utseende og kropp. Det er jo ikke vanskelig å se det her på KG heller, hvor det stadig er folk som skal ned 3-4 kg fordi de ikke er helt fornøyd. De skal ikke trene og spise sunt for å ha det bedre i hverdagen og bli friske og opplagte, nei det er bare for å se bedre ut (ikke alle er sånn, men syns jeg ser det ofte).

Hvis man skal basere sitt selvbilde på vekt og utseende vil det uansett ikke vare særlig lenge, det må da gå dypere enn det for normalvektige også? Rynker og hengepupper kommer til oss alle på ett eller annet tidspunkt, og da må det være noe annet som gis oss selvrespekt.

Vi som ikke passer inn i størrelse 34, ikke engang 42, må kanskje ta et par ekstra runder med oss selv for å finne fram til våre selvrespekt, og vi lærer kanskje noe om oss selv på veien.

Og så er det en ting til som jeg ofte syns blir borte i ulla, og det er at det er utrolig vanskelig å holde seg nede i vekt etter at man har gått ned. Det ER ikke bare å skjerpe seg, omtrent all forskning om vektnedgang viser at svæært få klarer å holde seg slanke, og det har ikke bare med vilje å gjøre.

Folk må lære seg å akseptere at noen er tjukke, de er bare tjukke! Big deal.

Det gjør det kanskje lettere for oss som veier for mye å dra på sats uten å bli stirret ned i gulvet hver gang, og kjøpe en is på en sommerdag uten å få fy-blikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peachbud
ja, mist respekten for meg pga et utsagn som ikke er sant. Jeg har ikke noe imot fedme i det hele tatt, og det har jeg konstantert flere ganger. Mitt syn på mennesket er at det er vakkert uansett, og at kroppsform ikke har noe å si.

Det har vært flere diskusjoner om at det er ok å si at tynne folk er ekle mens sier du det om tykke folk, da blir det bråk uten like. Jeg prøvde på en måte å avkrefte dette med utsagnet mitt, for å overbevise meg selv om at det ikke er sånn. Men der tok en feil, gitt.

Hvorvidt om brukere på et forum ikke har respekt for meg eller synes jeg er typeløs (peachbud er visst VELDIG stolt av å ha fått sin første kjæreste, iallfall virker det slik på holdningen hennes?) bryr meg langt nedi halsen. Mennesker som kjenner meg i det virkelige liv vet holdningene mine, og hadde skjønt med en gang hva jeg ville med innlegget mitt. Dere nekter å skjønne det fordi dere gikk fem på. Skam dere! Sette tykke folk foran tynne når vi alle er like mye verdt!

Jeg reagerte på både ditt og trådstarters innlegg, ikke bare ditt. Er helt enig med deg, jeg.

Det var IKKE meningen å kalle deg typeløs. :D Jeg refererte til en diskusjon jeg og deg hadde for lenge siden da jeg hadde et annet nick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DyneTryne
Vet du hva Dynetryne, jeg kjenner ikke deg, men har lest noen innlegg av deg, og jeg gikk ikke rett på jeg. :ler: Jeg leste mellom linjene og trodde jeg skjønte hva du ville ha frem. Og jeg hadde jo rett :)

Det er flotte greier :--D

Jeg reagerte på både ditt og trådstarters innlegg, ikke bare ditt. Er helt enig med deg, jeg.

Det var IKKE meningen å kalle deg typeløs. :D Jeg refererte til en diskusjon jeg og deg hadde for lenge siden da jeg hadde et annet nick.

Ah, bortsett fra at mitt ikke var seriøst ment, og gudene vet om trådstarter var seriøs.

Skjønte aldri helt den der typeløs-greia, jeg. Jeg har jo vært ganske så typefull i to og et halvt år, og om jeg ikke hadde vært det, hva hadde vært problemet? Er du barnløs? :P Ha-ha da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillebøll
Grunnen til at man ikke ser så altfor mange fete gamle, er at formen og bevegeligheten deres hindrer dem i å traske rundt som de vil. Men selvsagt finnes det massevis av fete gamle mennesker!

Var vel helst det han mente. Man ser jo sjelden eldre feite mennesker. de kommer seg stakkars ingen veier.

Og for noen liggesår de får når de havner på eldrehjem og ikke klarer snu seg selv om natta! :forvirret: En ting er sikkert. Når jeg blir gammel skal jeg være "normalvektig" i den forstand at jeg kan bevege meg uten for mange kilo ekstra. Det blir vanskelig nok når alderen og sykdommene kommer om ikke fett skal være årsaken til at jeg skal bli immobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
ja, mist respekten for meg pga et utsagn som ikke er sant. Jeg har ikke noe imot fedme i det hele tatt, og det har jeg konstantert flere ganger. Mitt syn på mennesket er at det er vakkert uansett, og at kroppsform ikke har noe å si.

Jeg må innrømme jeg bele litt forvirret over kommentaren, da det virket som at du mente overvektige var ekle samtidig som at du har sagt at alle er fine før.

Det har vært flere diskusjoner om at det er ok å si at tynne folk er ekle mens sier du det om tykke folk, da blir det bråk uten like. Jeg prøvde på en måte å avkrefte dette med utsagnet mitt, for å overbevise meg selv om at det ikke er sånn. Men der tok en feil, gitt.

Du har rett. Trådstarter kaller tynne folk stygg, det får stå, men når noen kalte henne ekkel da ble det slettet.

Tynne jenter er stygge, de ser ut som gutter!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest DyneTryne

Altså bør vi bare konkludere med at trådstarter er lesbisk da hun mener gutter er stygge, ta på oss homofobhattene, og ta kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er det egentlig så bra å oppmuntre overvektige til å bare slå seg til ro med det og være fornøyd? Slik jeg ser det bør vi heller oppmuntre dem til å gå ned i vekt, om ikke for utseendets skyld så for helsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg har aldri, av noen, blitt oppmuntret til å slå meg til ro med mine ekstra kilo. Men det er enklere for meg å ha det bra i hverdagen hvis jeg er fornøyd med meg selv.

For meg ligger det INGEN motivasjon til vektnedgang i å være misfornøyd med meg selv, tvert i mot er det mye enklere å mure seg inne og bli passiv og trøstespise dersom jeg tenker at jeg ikke ser ut.

Det er ingen som tar opp min vekt med meg dersom jeg ikke tar det opp selv, med unntak av folk som roper fra biler eller i forbifarten på byen en sen kveld. (Nylig var det noen som ropte fra en bil at jeg var feit da jeg var ute og syklet treningstur!)

Og hvorfor skulle de det? Det er vel ingen som innbiller seg at en overvektig ikke vet om det selv, og ikke vet at det er usunt i det lange løp? Hvordan skulle det hjelpe egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har aldri, av noen, blitt oppmuntret til å slå meg til ro med mine ekstra kilo. Men det er enklere for meg å ha det bra i hverdagen hvis jeg er fornøyd med meg selv.

For meg ligger det INGEN motivasjon til vektnedgang i å være misfornøyd med meg selv, tvert i mot er det mye enklere å mure seg inne og bli passiv og trøstespise dersom jeg tenker at jeg ikke ser ut.

Det er ingen som tar opp min vekt med meg dersom jeg ikke tar det opp selv, med unntak av folk som roper fra biler eller i forbifarten på byen en sen kveld. (Nylig var det noen som ropte fra en bil at jeg var feit da jeg var ute og syklet treningstur!)

Og hvorfor skulle de det? Det er vel ingen som innbiller seg at en overvektig ikke vet om det selv, og ikke vet at det er usunt i det lange løp? Hvordan skulle det hjelpe egentlig?

Jeg vet ikke om det var mitt innlegg du siktet til da du skrev dette innlegget, dersom det var det så vil jeg understreke at man ikke skal mobbe overvektige til å gå ned i vekt, men oppmuntre.

For øvrig tror jeg at mange startet et aktivt liv med å være misfornøyd med sitt utseende, vekt o.l. Noen graver seg ned i mat og trøstespiser, andre tar seg sammen og gjør noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...