Gå til innhold

Depresjon / dårlig immunforsvar


Gjest Anonym nå...

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym nå...

Kan det ha noen sammenheng?

Jeg har vært litt deprimert i det siste og jobber kun 50 % med legens anbefaling.

Hr startet med psykologtimer og psykomotorisk fysioterapi og håper og tror at ting kommer til å bedre seg bare jeg gir det litt tid. Tar IKKE medisiner og vil heller ikke gjøre det, og har støtte fra lege og psykolog på dette.

Men så er det bare det at jeg blir så lett syk for tiden. Og jeg som aldri blir syk da!!! Hatt to kraftige forkjølelser etter jul, hatt feber flere dager, men ikke sånn skikkelig syk. Mye vondt i hodet, og magetrøbbel.

Er det normalt at man får litt nedsatt immunforsvar når man er nedfor?

Det er en kjennesgjerning at jeg ikke klarer å komme meg så mye ut og trene i disse dager pga manglende tiltakslyst. Jeg føler meg som en gammel dame i ung kropp akkurat nå. Alt går saktere, og tiden flyr...

Uff, noen råd å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Ganske vanlig at humør svakker immunforsvaret, men er fysiske årsaker utelukket? Lavt jernlager, lavt b12 nivå, trøbbel med stoffskiftet osv vil og kunne gi både depresjon og nedsatt immunforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ganske vanlig at humør svakker immunforsvaret, men er fysiske årsaker utelukket? Lavt jernlager, lavt b12 nivå, trøbbel med stoffskiftet osv vil og kunne gi både depresjon og nedsatt immunforsvar.

Ts her.

Har sjekket stoffskiftet og andre ting på en blodprøve. Men jeg tror ikke de sjekket b12.... De sjekket også jernlager da tror jeg. De sa ingenting om noe, og da regner jeg med at ting er greit. Men jeg har hørt at om stoffskiftet er lavt trenger det ikke bety at det synes så godt på en blodprøve? At det kan være lavt allikevel?

Spiser lite for tiden, men går ikke ned i vekt.

Jeg håpet det skulle være stoffskiftet nesten ad jeg tok prøven, for da var det liksom noe man kunne gjøre noe med litt raskere enn om det bare rett og slett var en depresjon...

Æsj, det er så frustrerende å sitte hjemme å ikke ha lyst til noen ting når jeg vet hva jeg egentlig burde gjøre.... Jeg bare klarer ikke akkurat nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimse

Det er også helt vanlig at man ved behandling med psykolog og/eller psykomotorisk fysioterapi kan igangsette fysiske prosesser i kroppen, forkjølelseslignende symptomer, mageproblemer og hodepine er helt klassisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også helt vanlig at man ved behandling med psykolog og/eller psykomotorisk fysioterapi kan igangsette fysiske prosesser i kroppen, forkjølelseslignende symptomer, mageproblemer og hodepine er helt klassisk. :)

Hm, det høres jo utrolig kjent ut da...

Jeg får prøve å ta litt vitaminer da kanskje, og prøve å komme meg litt ut i sola når denne forkjølelsen gir seg litt.... Hadde nesten ikke stemme da jeg var hor psykologen i går... Var jo egentlig til å le av.

Takk for tips. Da skjønner jeg mere, for som sagt så blir jeg aldri syk til vanlig, nesten i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de sier over meg her, immunforsvaret kan bli veldig svekket ved en depresjon. Også hvis man "bare" føler seg litt trist en periode. Kropp og sinn henger jo sammen. Ta opp dette med den psykomotoriske behandleren din, handler ikke den behandlingen egentlig om å bli bevisst sammenhengen mellom kropp og sinn? (utifra det jeg har hørt)

Når du ser sammenhengene lettere vil jeg tro at du lettere vil klare å ta vare på deg selv, med tanke på hva som fører til at du har blitt deprimert. Det er veldig viktig å "lytte" til de kroppslige signalene.

Det som er viktig for deg nå er å forsøke i den grad du kan, å opprettholde et sunt kosthold, og å ta vitaminer høres veldig lurt. Det er vanlig å miste matlysten, så da er det greit å ta vitaminer. Et tips til matlysten er at du må prøve å spise likevel, selv om det ikke smaker noe. Spis til faste tider, prøv å gjør måltidet til noe fint, ta deg tid, lag deg det du liker aller best. Narr matlysten til å komme tilbake igjen.

Prøv å få så mye sol som mulig, og hold en jevn døgnrytme. Og gå deg en tur så ofte du orker (eller noe annet du liker.)

Lykke til! Ta litt ekstra vare på deg selv om dagen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Takk for kjempefin tilbakemelding grønn :)

Psykosomatisk fysioterapi handler om å få hode og kropp på lag ja. Har vært der fire ganger nå, så har liksom ikke kommet så grundig inn på ting enda. Mest avslapningsøvelser og litt massasje fordi jeg er halt forknytt i kroppen. Som hun sier så er det på tide at jeg tar vare på meg selv nå og ikke tenker på andre hele tiden som jeg har gjort hele livet hittil.

Foreløpig har jeg og hun og psykologen min satt oss et mål til jul. Så jeg må gi meg selv litt tid ja....

Vanskelig. føler meg litt egoistisk, men det er kanskje bare sånn det må være til jeg skjønner at jeg kanskje fortjener å tenke lit tpå meg selv....

Mat ja. Det er en evig kamp... Har alltid hattt dårlig matlyst, men værre enn noen gang nå. Men går ikke ned i vekt da, så det gjør liksom ikke noen skade den veien. I går spiste jeg to muffins og middag. Det var det....

I dag har jeg spist litt firkløversjokolade. Vet det er helt på trynet, men har bare null lyst til å lage meg noe...

Stakkars mannen min sier jeg bare. Lager middag til han da, men å leve sammen med ei som ikke akkurat er glad i seg selv for tiden, tror ikke det er så lett. Så prøver å ikke legge noe over på han, og prøver så godt jeg kan å holde litt orden her hjemme så det er litt koselig å komme hjem etter en lang dag på jobb....

Jeeeze, for et sutreinnlegg!!! :( Sorry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare legge til at studier også har påpekt at depresjoner virker inn på magne av de samme banene fra kroppen til hjernen som gir beskjed om at kroppen er syk, som slapphet, tretthet, feberfornemmelser etc. På denne måten kan man også lettere føle seg syk når man er deprimert uten at man faktisk er syk.

Det var i den artikkelen antatt at dette forekommer for at man skal skru ned tempoet når man er deprimert, på samme måte som man bør skru ned tempoet når man er syk, for å bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så snedig!

Jeg har ved noen anledninger følt at jeg har hatt feber i en dag og tenkt at, jaha, nå kommer influensaen, men så har det ikke vært der neste dag.... Og den slappheten, ja den gjør at jeg føler meg som ei gammel kjærring som ikek klarer å gjøre noe som helst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Kan det ha noen sammenheng?

Jeg har vært litt deprimert i det siste og jobber kun 50 % med legens anbefaling.

Hr startet med psykologtimer og psykomotorisk fysioterapi og håper og tror at ting kommer til å bedre seg bare jeg gir det litt tid. Tar IKKE medisiner og vil heller ikke gjøre det, og har støtte fra lege og psykolog på dette.

Men så er det bare det at jeg blir så lett syk for tiden. Og jeg som aldri blir syk da!!! Hatt to kraftige forkjølelser etter jul, hatt feber flere dager, men ikke sånn skikkelig syk. Mye vondt i hodet, og magetrøbbel.

Er det normalt at man får litt nedsatt immunforsvar når man er nedfor?

Det er en kjennesgjerning at jeg ikke klarer å komme meg så mye ut og trene i disse dager pga manglende tiltakslyst. Jeg føler meg som en gammel dame i ung kropp akkurat nå. Alt går saktere, og tiden flyr...

Uff, noen råd å komme med?

Beklager at jeg drar opp en eldgammel tråd her, men jeg tror faktisk ts er inne på noe:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2010/04/30/immunendring-kan-gi-depres/index.xml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...