Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Interessant.

Skal vel innrømme at jeg har tenkt på hvem det er som eventuelt får mine organer når jeg dør, og jeg tror på mange måter jeg hadde følt meg mer bekvem om jeg var noenlunde sikker på at mottaker ikke var en direkte uspiselig person. Men i praksis vil det selvsagt neppe fungere at organgiver får være “Gud”.

Videoannonse
Annonse
Gjest Labellamia
Skrevet
Hva er problemet? Unner dere ikke folk som trenger et organ å få det?

Jo jeg unner alle som trenger et nytt organ å få et, men denne måten å gjøre det på er smakløst. Mennesker som trenger et nytt organ er villig til å gjøre det meste for å få et. Enten det er en nyre eller lunge, hva med den stakkaren som ikke blir valgt? Skal han sitte igjen med følelsen av å være et menneske som ikke har livets rett?

Og hvordan kan man virkelig pålegge et annet menneske det ansvaret der er å bestemme hvem som er bra nok eller ikke? I det øyeblikket valget er tatt har han ingen "returbillet" Når denne personen etterhvert skjønner at han har valgt bort et annet menneske, og det mennesket dør i organkø, hvem er der for han da? Skal vi si: du må ikke kommer her med dårlige følelser nå, du valgte å gi din nyre til den andre. Lev med det.

Er dette en slik verden vi vil ha?

Gjest Frysepulver
Skrevet
Hva med å bare gi bort den nyra uten å måtte få 15 minutter i rampelyset først?

Da tjener man jo ikke penger

Nei, men jeg kan tenke meg at når man desperat trenger et organ for å overleve er man villig til å gjøre så og si hva som helst for å få ett. Derfor synes jeg dette er moralsk forkastelig og spekulativt.

Selvsagt. Man vil jo ikke dø

Jo jeg unner alle som trenger et nytt organ å få et, men denne måten å gjøre det på er smakløst. Mennesker som trenger et nytt organ er villig til å gjøre det meste for å få et. Enten det er en nyre eller lunge, hva med den stakkaren som ikke blir valgt? Skal han sitte igjen med følelsen av å være et menneske som ikke har livets rett?

Og hvordan kan man virkelig pålegge et annet menneske det ansvaret der er å bestemme hvem som er bra nok eller ikke? I det øyeblikket valget er tatt har han ingen "returbillet" Når denne personen etterhvert skjønner at han har valgt bort et annet menneske, og det mennesket dør i organkø, hvem er der for han da? Skal vi si: du må ikke kommer her med dårlige følelser nå, du valgte å gi din nyre til den andre. Lev med det.

Er dette en slik verden vi vil ha?

Man velger jo blant de som står i organkø i dag også

Skrevet

Først vil jeg si at det er et smakløst konsept! Men det kan hende noen som ser programmet får så stor sympati for de to andre at de får en nyre de også..

Man kan lure på hvordan det skal ende, hva slags reality show de har om f.eks. 20 år!

Gjest Gjest
Skrevet

Kan ikke du oppgi ditt navn og din adresse? Jeg har lyst til å hjelpe noen som står i nyrekø. Og gleden ved å gjøre det skal være min eneste belønning.

Gjest Gjest
Skrevet

Programmet var bare tull. De ville skape oppmerksomhet rundt det faktum at det er behov for flere donorer i Nederland.

Gjest Gjest
Skrevet
Programmet var bare tull. De ville skape oppmerksomhet rundt det faktum at det er behov for flere donorer i Nederland.

Det var faktisk utrolig genialt for å få oppmerksomhet rundt en sak. Den gikk langt utenfor Nederlands landegrenser.

Gjest Bodillen
Skrevet

Kødder du??? Link?

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeez... Jaja, de fikk nå i hvert fall oppmerksomhet rundt saken...

Gjest Labellamia
Skrevet

Nei, dette blir styrt av donorkoordinator på sykehuset. Alle dononer er anonyme men kan gi seg til kjenne hvis etterlatte eller dem selv vil. Untaket er hvis et familliemedlem eller venn gir bort sin ene nyre til en bestemt person.

Gjest Gjest
Skrevet
Frysepulver kødda ikke.

Labellamia har rett. Jeg jobber på sykehus, og frakter organer mellom sykehus som utfører organtransplantasjoner. De fleste organer kommer fra personer som er omkommet i ulykker eller rett og slett død som følge av massive hjerteattak. Disse er alltid anonymisert, i de tilfeller mottaker vil treffe og takke, blir pårørende kontaktet. Vil de ikke treffe mottaker så kommer så denne godta dette.

I de tilfeller det er slekt som er donor, vet mottaker hvem som er donor. Dette er ikke noe som hører til det daglige da alt må passe fra donor til mottaker.

Gjest Gjest
Skrevet

Ettersom dette kun var en spøk så kan jo Frysepulver ta konseptet å lage et donorprogram.Hun mente jo programmet var helt okey ;)

Gjest Frysepulver
Skrevet
Kan ikke du oppgi ditt navn og din adresse? Jeg har lyst til å hjelpe noen som står i nyrekø. Og gleden ved å gjøre det skal være min eneste belønning.

Selvsagt er det flott når folk gir bort organer gratis! Jeg har selv mottatt det og er evig takknemlig! Men jeg ser ikke problemet med å få penger for det heller. Man tjener jo penger på alt annet, hvorfor ikke ting fra kroppen?

Nei, dette blir styrt av donorkoordinator på sykehuset. Alle dononer er anonyme men kan gi seg til kjenne hvis etterlatte eller dem selv vil. Untaket er hvis et familliemedlem eller venn gir bort sin ene nyre til en bestemt person.

Dette vet jeg, hva mener du?

Labellamia har rett. Jeg jobber på sykehus, og frakter organer mellom sykehus som utfører organtransplantasjoner. De fleste organer kommer fra personer som er omkommet i ulykker eller rett og slett død som følge av massive hjerteattak. Disse er alltid anonymisert, i de tilfeller mottaker vil treffe og takke, blir pårørende kontaktet. Vil de ikke treffe mottaker så kommer så denne godta dette.

I de tilfeller det er slekt som er donor, vet mottaker hvem som er donor. Dette er ikke noe som hører til det daglige da alt må passe fra donor til mottaker.

Eller har tatt selvmord ;) Min hjerteklaff kom fra en svensk mann som hadde hengt seg, søtt nok

Ettersom dette kun var en spøk så kan jo Frysepulver ta konseptet å lage et donorprogram.Hun mente jo programmet var helt okey ;)

Jepp. Konseptet is up for grabs :)

Skrevet
Selvsagt er det flott når folk gir bort organer gratis! Jeg har selv mottatt det og er evig takknemlig! Men jeg ser ikke problemet med å få penger for det heller. Man tjener jo penger på alt annet, hvorfor ikke ting fra kroppen?

Fordi det fører fort til at fattige bruker kroppen og organene sine for å få penger. Det kan de velge sier sikkert du. ja, alle kan ødelegge livet sitt. Men akkurat derfor er det samfunnet trør til og sikrer borgere mot å bli utnyttet.

Gjest Gjest_Labellamia_*
Skrevet

Jeg henviser til ditt spørsmål siste innlegg. Det var ditt tidligere innlegg jeg svarte på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...