Gå til innhold

Ferie alene i utlandet


Gjest

Anbefalte innlegg

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, eller hvor sosial du vil være, men hvis du vil møte andre som reiser alene, så kan det være en idé å bo på vandrerhjem/ungdomsherberger. Her bor det ofte andre som også reiser alene. Ellers så kjenner jeg flere unge jenter som har reist alene i Sørøst-Asia, men kanskje lykken har vært bedre enn forstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg skal på konferanse med jobben, pleier jeg å utvide turen så jeg får med meg mer av destinasjonen enn kun et hotel. Da bor jeg alene i noen dager. Har vært i en rekke europeiske storbyer, og har ikke vært utrygg noen gang. Men har tatt forhåndsregler, da, som å ta taxi hjem sent på kvelden og å unngå mørke gater (men det gjør jeg jo her i Oslo også...) Både Lisboa, Barcelona, Roma, Firenze, London, Salzburg, Stockholm og Paris er supre for single jenter!!

Et lite tips er å bruke store, mørke solbriller, da ser ingen at du ser på dem, og du får stort sett gå i fred! I Lisboa og Roma fikk jeg endel oppmerksomhet for de blå øynene mine, men gjemt bak solbriller forsvant det "problemet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Sitter her og vurderer meg en ferie til utlandet et sted, men har hørt så mye om steder man ikke burde dra alene og hvertfall ikke når man er jente. Men er det noen steder som er greit og dra og som ikke virker veldig farlig og dra til?

LonelyPlanets reiseguider tar alltid opp sikkerhet for kvinner i et eget avsnitt i sine bøker, du kan sniktitte gratis på bokhandelen :) Du kan også bruke forumet deres på nettsiden til å spørre om erfaringer fra de landene du vil dra til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er godt mulig (og sikkert sannsynlig) at det hadde gått helt fint for deg å reise alene til Japan, men hvis du ikke har reist alene tidligere føles det kanskje litt skummelt å starte med et land så langt borte, og med et helt annet skriftspråk?

Jeg reiste på ferie alene for noen år siden, til Irland, og det kan absolutt anbefales. Var først en stund i Dublin, og så reiste jeg rundt med buss i hele landet, og stoppet en dag eller to forskjellige steder. Følte meg ikke utrygg en eneste gang, og traff mange hyggelige mennesker. Bodde på hosteller, og der var det veldig lett å bli kjent med folk, selv for meg som ikke er veldig flink til å ta kontakt med fremmede. Man er ganske enkelt i en atmosfære der det føles helt naturlig.

Et tips for at alt skal føles tryggere er å bestille overnattingene på forhånd. Hvis jeg hadde reist sammen med noen ville jeg nok heller ha gjort alt på impuls, men det var veldig behagelig at alle overnattingene var ordnet allerede. Siden jeg reiste midt på sommeren fristet det lite å plutselig stå der og ikke finne noe sted å sove, og budsjettet mitt var ikke åpent for noe annet enn hosteller.

Du får helt sikkert en flott ferie uansett hva du velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har reist alene flere ganger, både i Sør-Øst Asia og Sør-Amerika og jeg har alltid hatt fantastiske opplevelser. Bruker du samme sunnet vettet som hjemme, vil det skje veldig lite. Jeg har alltid blitt kjent med andre turister som jeg har reist rundt sammen med, og med vanlige fastboende.

Når man reiser alene over lengere tid, blir det lettere og lettere å bli kjent med andre. Du merker fort hvem man kan stole på og hvem man burde holde litt på avstand. Som jente er det alltid lurt og ikke drikke seg full eller prøve andre ting hvis du er usikker på de menneskene du er sammen med.

En annen lur ting å gjøre, er å bli med på små organiserte turer med guide. Det er ofte ikke mer enn 5-10 andre med og man blir godt kjent med de andre turistene. Da kjenner man seg også tryggere hvis man drar til områder med få turister. Og man får muligheten til å bli kjent med nye mennesker.

Jeg anbefaler deg til å dra. Jeg har reist alene i Colombia, Peru, Bolivia, Brasil, Thailand, Malaysia, Burma og Kambodsja og aldri møtt noen som vil meg vondt. Og jeg ville ikke nølt med å dra alene til Japan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Japan (ikke helt alene, da, en veninne var med) men jeg må si at aldri noe sted har møtt sånn en høflighet og hjelpsomhet. Japanere er noen fantastisk mennesker, og fakta er at Japan er det land i verden med minst kriminalitet. Mister du lommeboka kan du være sikker på de står i kø for å få levere den tilbake. Jeg opplevde det selv, jeg glemte igjen fotoapparatet mitt på en bar, men fikk det igjen neste dag, da noen hadde funnet det og levert det inn. Jeg vil i alle fall anbefale Japan, det er et fantastisk land.

Ellers har jeg også reist til London alene på ferie, og opplevde det også som trygt. Der er det i alle fall mye å finne på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...