Gå til innhold

Ferie alene i utlandet


Gjest

Anbefalte innlegg

Sitter her og vurderer meg en ferie til utlandet et sted, men har hørt så mye om steder man ikke burde dra alene og hvertfall ikke når man er jente. Men er det noen steder som er greit og dra og som ikke virker veldig farlig og dra til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer vel litt an på hvor du vil reise, de fleste plassene går vel helt greit an å besøke alene, men det er somregel visse områder en bør holde seg unna. Så gjelder det vel bare å være fornuftig og oppholde seg på godt opplyste og befolkede plasser om kveldene. Ikke gå gjennom mørke parker og smale bakgater alene

Endret av ToveM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så har jeg ingen spesielle steder jeg vil dra til, så tar gjerne imot tips som faktisk hadde vært gøy og dra til alene, og som det er ting og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camillo

Hvor langt vil du dra? Jeg var i Sørøst-Asia, og hadde det fint, men det er jo bare et av veldig mange steder som kan være aktuelle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg vil dra så mange steder og helst japan, men det står anbefalt i reiseboka at det ikke er anbefalt og dra dit alene.. Eneste må jo bli at det ikke skal være så alt for dyrt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg reiser av og til på langhelg til storbyar aleine - gjerne der det skjer noko eg vil få med meg, konsert el.l. København er koseleg og trygg!! Men neste gong trur eg heller eg vil vurdere ein chartertur til syden el.l., der ein kan slappe av og sole seg og lese ei bok aleine.

Når ein (vel, det gjeld i allefall meg) er på langhelg i storby prøver ein å få med seg mest mogleg, og når ein er aleine går ein gjerne fortare enn elles, og tek mindre pauser (det er ikkje SÅ koseleg å ta kaffepause aleine, då går du gjerne innom enda eit museum eller liknande i staden, og ender opp utslitt og med vonde bein etter helga). I syden MÅ du liksom slappe av, det er det ein skal gjere storparten av tida :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camillo
Problemet er at jeg vil dra så mange steder og helst japan, men det står anbefalt i reiseboka at det ikke er anbefalt og dra dit alene.. Eneste må jo bli at det ikke skal være så alt for dyrt da..

Hvorfor ansbefales det ikke å dra til Japan alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg vil fraråde deg Østen i det hele tatt - pga kvinnesynet der. Jenter alene lettkledd på stranden blir sett på som "lovlig" bytte.

Samtidig vet jeg at det er mange som har reist backpacking alene til slike steder og blitt kjent med andre reisende og hatt det helt fantastisk. Det kommer vel an på hvor utadvendt du er.

Jeg reiser en uke til Kreta alene hvert år. Jeg reiser ikke dit for å feste og gå på disco og være ute til det blir lyst på morgenen. Men for å slappe av, sole meg, bade, spise god mat og ta en drink eller to i den lokale baren. Jeg reiser alltid tilbake til samme plassen og dermed blir jeg gjenkjent av både bartendere og servitørene på restaurantene. Veldig koselig.

Istedenfor å "rocke hele natten" koser jeg meg ute på restaurant med god mat - noen ganger sammen med tilfeldige bekjentskaper og andre ganger alene. Servicegraden fra personalet på slike steder går veldig opp når man er alene, man slipper ofte å vente i evigheter på service.

Jeg er veldig glad i å lese, så på ettermiddagene sitter jeg gjerne på terrassen min med en flaske vin og en god bok eller kryssord. Det FINNES IKKE mer avslappende ferie for mitt vedkommende.

Skal jeg ut på noe mer "leven" ville jeg reist sammen med noen da det er mer "skummelt" med disse nattklubbene.

Så det kommer jo litt an på hva du liker?

Jeg tror også jeg kunne dratt på shopping til en storby alene, men jeg tror jeg ville likt å ha noen å oppleve en sightseeing tur sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en søster jeg som har reist alene til Malaysia mange ganger, men hun har venner der nede, så der kanskje litt anderledels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å dra med www.jomfrureiser.no - ble ikke noe av for andre ting kom i veien, men jeg syns det virket litt tryggere og litt hyggeligere enn å bare dra med par/familier. Og så kan man jo velge i hvor stor grad man er sammen med andre eller på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camillo

Jeg hadde ikke giddi å vært med på en organisert "singeltur", men det er jo opptil deg.

Men ikke vær redd for å dra alene - jeg ville aldri dratt alene og drukket meg full og slikt, men det handler jo bare om å bruke hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje vi møtes på en "jomfrureise" en gang? Har vurdert det selv, men ikke kommet så langt ennå. Ellers så må jeg si at storbyferie går helt fint å gjøre alene. Har vært i Stockholm (måtte øve litt på å reise alene i en nokså trygg storby ;) ), Reykjavik og Dublin alene. Det gikk helt fint. Det eneste jeg passer på er å være i havn på hotellet før det blir for sent eller mørkt. Pleier gjerne være inne før kl 20.

Men da er jeg gjerne så sårbent etter en lang dag med sightseeing at jeg er sjeleglad for å trekke meg tilbake.

Et vennepar har ellers tipset meg om sånne tematurer (sykling i Provence eller vandring i fjellheimen). Det er visst mange som reiser alene på sånne turer, men man blir godt ristet sammen gjennom felles strabaser. Det kan være noe å tenke på. En jeg kjenner dro faktisk på tematur som innebar rideleir i indre Mongolia eller noe slikt. (Hun har ridning som sin store hobby.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ansbefales det ikke å dra til Japan alene?

Jeg husker ikke nøyaktigk akkurat nå, men i japan så har det vært en god del tilfeller av blottere (dessuten er det jo en grunn til at det er egne vogner for kvinner på t-banen), blir man voldtatt f.eks og går til politiet ser de bare dumt på deg og er ikke sikkert du får en lege undersøkelse en gang.

Jeg er en person som ikke drikker og fester, er sjelden glad i og bade (tåler veldig dårlig saltvann) og går sjelden lettkledd, så slike ting slipper jeg jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camillo

Men sånt kan jo skje hvorsomhelst.

Det er vel ikke nødvendigvis større fare for voldtekt selv om de har satt igang tiltak mot det akkurat der.

I de aller fleste tilfelle går det veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men sånt kan jo skje hvorsomhelst.

Det er vel ikke nødvendigvis større fare for voldtekt selv om de har satt igang tiltak mot det akkurat der.

I de aller fleste tilfelle går det veldig bra.

Er ikke voldtekt som er problemet der, men rett og slett utrolig innspåslitne menn overalt. Kan godt hende boken overdriver en smule, men snakket med en kamerat som har vært der og han sier at det er en god grunn for at de vognene finnes og for at kvinner generelt ikke burde bevege seg utenfor døra på kveldene uansett om de er fler eller ikke. Såklart, med mindre man gir blanke i blottere o.s.v..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camillo

Jo, det kan jo godt hende, jeg har ikke vært der.

Jeg synes bare ikke man skal være redd for å reise alene generelt sett - det går stort sett bra, så lenge man tar sine forhåndsregler.

Jeg ville heller funnet et sted jeg virkelig hadde lyst til å dra til, også satse på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke nøyaktigk akkurat nå, men i japan så har det vært en god del tilfeller av blottere (dessuten er det jo en grunn til at det er egne vogner for kvinner på t-banen), blir man voldtatt f.eks og går til politiet ser de bare dumt på deg og er ikke sikkert du får en lege undersøkelse en gang.

Jeg er en person som ikke drikker og fester, er sjelden glad i og bade (tåler veldig dårlig saltvann) og går sjelden lettkledd, så slike ting slipper jeg jo.

Ja, Japan er vel ikke helt egnet som feriemål for enslig kvinne. Japanske menn kan være riktig ufine og ekle, og i kulturen er dette såpass akseptert at det er ikke "hjelp" å få heller. Tokyo på dagtid er forsåvidt greit, men styr unna smug generelt og pass på om kvelden..

Kina, derimot, skal vistnok være et veldig trygt reisemål for kvinner. Kulturen og kvinnesynet der er helt annerledes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...