Gjest Bellatrix Skrevet 29. mai 2007 #21 Skrevet 29. mai 2007 Celleprøve kan du ta hos fastlege, gynekolog, og enkelte jordmødre. Annet er ikke nødvendig å få sjekket om du ikke har plager, har fast partner (som også kun har deg ). Men innvendig UL kan være greit å få tatt, spesielt om du bruker hormonprevensjon. Jeg bruker ikke hormonprevansjon, nei. Takk for svar. Da skal jeg få legen til gjøre det så slipper jeg ekstra styr.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2007 #22 Skrevet 29. mai 2007 Du får ikke vaksinen hvis du har hatt samleie noen gang. http://www.kreftregisteret.no/ramme.htm?start.htm • Vaksinasjon etter seksuell debut hos kvinner i aldersgruppen 16-26 år kan gis på individuell indikasjon. Dette kan best avklares i samtale mellom den enkelte kvinne og hennes lege. Så den kan gis. Kommer ikke til å ta den selv pga at det er for mye usikkerhet rundt bivirkningene og at jeg har fast partner. Har vurdert det i tilfelle det en gang blir brudd mellom oss, eller voldtekt, men jeg føler jeg har alt for kort tid til å vurdere den før jeg er for gammel.
Zarabie Skrevet 29. mai 2007 #23 Skrevet 29. mai 2007 Du får ikke vaksinen hvis du har hatt samleie noen gang. næhei..gynekologen jeg besøkte gjorde det ganske klart at jeg kunne få den, men man må ta den før man fyller 30 år eller noe sånt.
Amanlis Skrevet 29. mai 2007 #24 Skrevet 29. mai 2007 http://www.kreftregisteret.no/ramme.htm?start.htm • Vaksinasjon etter seksuell debut hos kvinner i aldersgruppen 16-26 år kan gis på individuell indikasjon. Dette kan best avklares i samtale mellom den enkelte kvinne og hennes lege. Så den kan gis. Kommer ikke til å ta den selv pga at det er for mye usikkerhet rundt bivirkningene og at jeg har fast partner. Har vurdert det i tilfelle det en gang blir brudd mellom oss, eller voldtekt, men jeg føler jeg har alt for kort tid til å vurdere den før jeg er for gammel. Akkurat, takk for at du rettet på meg "gjest". Regner med at det stemmer siden det er kreftregisteret som sier det. De lærde strides, sist jeg var og tok celleprøve pratet legen min og jeg om det, og han bekreftet at det var for sent for meg å ta den.
Gjest =tentacle= Skrevet 29. mai 2007 #25 Skrevet 29. mai 2007 Vaksinen hjelper ikke hvis man allerede har vært smittet av de virusene den skal beskytte mot, og de er nokså vanlige hos seksuelt aktive personer. Virusene den beskytter mot står for 90% av livmorhalskrefttilfellene, man kan fortsatt få kreft av de andre virusene, så man må følge celleprøveprogrammene.
Gjest Kermit Skrevet 29. mai 2007 #26 Skrevet 29. mai 2007 næhei..gynekologen jeg besøkte gjorde det ganske klart at jeg kunne få den, men man må ta den før man fyller 30 år eller noe sånt. Sa h*n noe om hvorfor grensen gikk akkurat ved 30år?
Zarabie Skrevet 29. mai 2007 #27 Skrevet 29. mai 2007 Sa h*n noe om hvorfor grensen gikk akkurat ved 30år? nå sier gjest her at den går ved 26 år som sikkert er mer korrekt, men tror det er fordi vaksinen ikke virker lenger, eller på samme måte..har uansett ikke den samme funksjonen lenger...
honey21 Skrevet 29. mai 2007 #28 Skrevet 29. mai 2007 Åh, jeg har lyst til å ta den vaksinen. Men må man være jomfru? Er det noen som har hatt den her som ikke har vært jomfru?
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2007 #29 Skrevet 29. mai 2007 Åh, jeg har lyst til å ta den vaksinen. Men må man være jomfru? Er det noen som har hatt den her som ikke har vært jomfru? http://www.kreftregisteret.no/nyheter/hpv_...ine_rapport.htm • Vaksinasjon etter seksuell debut hos kvinner i aldersgruppen 16-26 år kan gis på individuell indikasjon. Dette kan best avklares i samtale mellom den enkelte kvinne og hennes lege. Så nei, du må ikke være jomfru. Men det er vanskelig å si om det er verdt det om du har vært utsatt for smitte, pga at det er en fare for bivirkninger.
Tusenfryd Skrevet 30. mai 2007 #30 Skrevet 30. mai 2007 Innbiller du deg at jenter som ikke har sjekket seg hos gynekologen ikke har sex? Og at de i hvertfall ikke blir gravide? Og at mødre fritt kan slippe til fremmede leger i vaginaene til døtrene deres, enten jenta vil eller ikke? Skal man lære folk å ta ansvar for seg selv, er første bud at det er frivillig. Heldigvis er ikke legestanden så paternalistiske lenger at de skal stille denne betingelsen for at unge jenter skal kunne beskytte seg mot graviditet. Og forresten, hvorfor jenter? Hvorfor ikke ha tvungen undersøkelse av alle menn som vil handle kondomer, eller bare med jevne mellomrom uansett? Jeg er fullstendig klar over at jenter som ikke sjekker seg har sex. Og det er akkurat det jeg synes er dumt feil og at de bør ta ansvar for egen helse. Jeg håper at fornuften hos flere og flere seirer og at helsesøstere på skolene, at jentene kan ha et forhold til sin mor etc slik at dette blir en naturlig og ja, frivillig del av et voksenliv. Når man flytter for seg selv må man betale husleie og mat - når man er seksuelt aktiv, bør man ta en helsesjekk. Og dette er det man kan gjøre for seg selv. For det er tydeligvis jævlig vanskelig for jenter å forlange at gutta bruker kondom også. Ja, jeg synes også gutta skal ta ansvar - og bruker alle gutter kondom og jenter forventer og forlanger det, trenger man jo ikke p-piller en gang. Som faktisk bare beskytter mot gravidividitet. Kondomer bør man faktisk bruke uansett - sykdommer, jenta mi - halve delen av fjortisjentene i Norge står jo i fare for å bli sterile pga klamydia.Jeg synes det er vanskelig å forstå at ikke slike ting gjør at det blir KØ foran leger og gyn. Jeg synes det er fryktelig at ikke skolene fokuserer seksulaundervisningen sin på annen måte enn å vise en gammel plansej av en livmor. Jeg synes det må være en selvfølge at foreldre - både fedre og mødre - oppdrar både sine sønner og døtre til å ta ansvar. Det er det hele det handler om - å ta ansvar! Det må vi oppdra barna våre til. Hvis en fjortenåring da må vente et par år med å ha sex - vet du - da får det heller bare være. I dag er det så lett å ha sex, bli samboere - være voksen fort. Men å ta innover seg hele konseptet med å bli voksen, nei, det er for vanskelig. På den andre siden er det småjenter som stadig føler et sterkere og sterkere press for å ha sex de ikke egentlig ønsker - så kanskje det ikke skal være så inmari greit at småunger har sex og får p-piller likevel. Kanskje vi skal innføre "nei!"-timer i skolen? Og fortelle jentene at "litt inn" er det samme som helt inn? Og om de fortsetter å gi og gi og gi av kroppen sin pga press om å være voksne - I DET MINSTE kan lære dem å ta ansvar for egen helse? Eller skal vi bare la dem holde på som i dag? For da blir de ikke traumatiserte....
Gjest =tentacle= Skrevet 2. juni 2007 #31 Skrevet 2. juni 2007 Jeg er fullstendig klar over at jenter som ikke sjekker seg har sex. Og det er akkurat det jeg synes er dumt feil og at de bør ta ansvar for egen helse. Jeg håper at fornuften hos flere og flere seirer og at helsesøstere på skolene, at jentene kan ha et forhold til sin mor etc slik at dette blir en naturlig og ja, frivillig del av et voksenliv. Når man flytter for seg selv må man betale husleie og mat - når man er seksuelt aktiv, bør man ta en helsesjekk. Og dette er det man kan gjøre for seg selv. For det er tydeligvis jævlig vanskelig for jenter å forlange at gutta bruker kondom også. Ja, jeg synes også gutta skal ta ansvar - og bruker alle gutter kondom og jenter forventer og forlanger det, trenger man jo ikke p-piller en gang. Som faktisk bare beskytter mot gravidividitet. Kondomer bør man faktisk bruke uansett - sykdommer, jenta mi - halve delen av fjortisjentene i Norge står jo i fare for å bli sterile pga klamydia.Jeg synes det er vanskelig å forstå at ikke slike ting gjør at det blir KØ foran leger og gyn. Jeg synes det er fryktelig at ikke skolene fokuserer seksulaundervisningen sin på annen måte enn å vise en gammel plansej av en livmor. Jeg synes det må være en selvfølge at foreldre - både fedre og mødre - oppdrar både sine sønner og døtre til å ta ansvar. Det er det hele det handler om - å ta ansvar! Det må vi oppdra barna våre til. Hvis en fjortenåring da må vente et par år med å ha sex - vet du - da får det heller bare være. I dag er det så lett å ha sex, bli samboere - være voksen fort. Men å ta innover seg hele konseptet med å bli voksen, nei, det er for vanskelig. På den andre siden er det småjenter som stadig føler et sterkere og sterkere press for å ha sex de ikke egentlig ønsker - så kanskje det ikke skal være så inmari greit at småunger har sex og får p-piller likevel. Kanskje vi skal innføre "nei!"-timer i skolen? Og fortelle jentene at "litt inn" er det samme som helt inn? Og om de fortsetter å gi og gi og gi av kroppen sin pga press om å være voksne - I DET MINSTE kan lære dem å ta ansvar for egen helse? Eller skal vi bare la dem holde på som i dag? For da blir de ikke traumatiserte.... Selvfølgelig trenger man fortsatt p-piller, kondomer alene er ikke et trygt nok prevensjonsmiddel for en horde av tenåringer. Mange av dem vil bli gravide på kun gummi, langt flere enn med p-piller. Halvparten av fjortisjentene blir ikke sterile. Fruktbarhetsproblemer er en mulig konsekvens av klamydia, de fleste får kun en ukomplisert infeksjon. At man bør ta ansvar for sin seksuelle helse er noe helt annet enn å kreve at man skal underkaste seg en gynekologisk undersøkelse for å få mulighet til å beskytte seg godt mot graviditet. Da bruker autoritetspersoner p-pillene til å få makt over unge jenters underliv, og det er og skal være fullt ut hver enkelt persons myndighetsområde.
Gjest Mirina Skrevet 2. juni 2007 #32 Skrevet 2. juni 2007 Jeg er helt enig med Tusenfryd. Det blir mer og mer klamydia blandt de yngste, og siden det sjelden gir symptomer, og få velger å sjekke seg regelmessig, spres det som ild i tørt gress!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå