jente_84 Skrevet 28. mai 2007 #1 Skrevet 28. mai 2007 Hei! Dette har vel egentlig ikke noe med akkurat graviditet og svangerskap å gjøre, men rekner med det er mange som kan svare meg her inne.. Når er det vanlig å ta sin første gynekologiske undersøkelse???
Gjest Veronica Mars Skrevet 28. mai 2007 #2 Skrevet 28. mai 2007 Det burde vel ligge under helse i stedet. Det kommer litt an på når det er nødvendig. Men siden du (sannsynligvis) er født i 84 og da er/blir 23 er det nok på tide hvis du er seksuelt aktiv. Hvis du går på p-piller blir man vel tvunget til det i løpet av det første året eller så, så jeg gjorde det da jeg var omtrent 20. Det året du fyller 25 får du også et brev i posten der du blir oppfordret til å ta en celleprøve for å sjekke om du kan ha livmorshalskreft, så da burde man i hvert fall absolutt gå (om man ikke allerede har gjort det).
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2007 #3 Skrevet 28. mai 2007 Her snakker vi om når man ikke er gravid? Det er vanlig å ta undersøkelse når du er seksuelt aktiv eller har fyllt 25 år(hva som enn kommer først), men det er ingen som kan tvinge deg hvis du ikke vil.
Smashing Skrevet 28. mai 2007 #4 Skrevet 28. mai 2007 Jeg kan bare svare ut fra mitt ståsted, så det varierer nok litt fra person til person. Jeg begynte på p-pillene da jeg var 18 år, og siden jeg har familie med livmorhalskreft, ble jeg sjekket hvert 2. år hos legen. Altså gynekologisk undersøkelse hvert 2.år.
Mirabella83 Skrevet 28. mai 2007 #5 Skrevet 28. mai 2007 Jeg er født i 83 og har aldri vært hos gynekolog. Jeg har hatt en og samme partner bestandig, og har ikke følt behovet for å gå til en gynekolog. Det er ingenting som plager meg, så hvorfor "utsette meg" for det da, tenker jeg? Men jeg får vel ta turen når de inkaller meg... Legen min spurte om jeg hadde tatt GU da jeg ba om p-pilleresept sist. Hun sa at jeg ikke trengte å gå dit hvis jeg ikke ville og hvis jeg ikke trodde det var noe galt med meg. Vil aller helst slippe...
Gjest Mirina Skrevet 28. mai 2007 #6 Skrevet 28. mai 2007 Jeg var hos gynekolog første gang når jeg var 15, fordi jeg da hadde gått på p-piller i ett år. Etter det har jeg gått hvert tredje år, eller når jeg har bytta partner.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2007 #7 Skrevet 29. mai 2007 Har aldri tatt. Gikk på p-piller en periode, men det ble aldri nevnt da. Antageligvis pga at jeg ikke var sexuelt aktiv, og det eneste de undersøker på en slik GU er smitte. Cyster må undersøkes for ved ultralyd. Har ingen grunn til å tro jeg er smittet med HPV eller noe annet, så om jeg ikke merker noe galt der nede så kommer jeg ikke til å ta GU med det første. Forhåpentligvis blir det ikke før jeg blir gravid og vil vite hvor moden jeg er. Men om du orker så er det greit å få det gjort
Tusenfryd Skrevet 29. mai 2007 #8 Skrevet 29. mai 2007 Å ta en GU er et ansvar alle kvinner har for seg selv og sin egen helse. Nei, det er ikke behagelig, men alt trenger vel ikke være det bestandig. Når man blir seksuelt aktivt burde det være en selvfølge å gå til legen. Antall partnere har ingenting med fx kreft å gjøre. Ceelleforandringer hos unge kvinner er helt vanlig og trenger ikke bli kreft, men det må da vel være greit å være sikker. Jeg tror det var en fallitterklæring å begynne å dele ut p-piller gratis og uten GU. Er man gammel nok til å pule får man jammen være gammel nok til å ta ansvar for egen helse også! Hilsen gammeltante Tusenfryd!
Gjest =tentacle= Skrevet 29. mai 2007 #9 Skrevet 29. mai 2007 Hei! Dette har vel egentlig ikke noe med akkurat graviditet og svangerskap å gjøre, men rekner med det er mange som kan svare meg her inne.. Når er det vanlig å ta sin første gynekologiske undersøkelse??? Ta den når det passer deg En GU kan redde livet ditt ved å oppdage celleforandringer før det blir kreft (slik kreft er sjelden hos de aller yngste, men helt sikker er man ikke), den kan redde fruktbarheten din ved å oppdage en klamydia før den har ødelagt egglederne (men der kan man mange steder ta en urinprøve i stedet) og den kan hjelpe deg mot masse plager og sykdommer hvis du merker noe galt. GU gjør du bare for deg selv (og for å sikre nye partnere mot smitte du kan ha fått fra tidligere), du bestemmer selv hvordan du vil balansere mellom å være trygg medisinsk, og å slippe å bli undersøkt ofte/tidlig. Mitt beste råd er at du passer på å få deg en fastlege som du føler deg så komfortabel med at du ikke utsetter gynekologisk undersøkelse fordi du gruer deg. Man vet aldri hva man kan trenge hjelp av legen sin til en dag, og derfor skal man ha en som man stoler på også til ting man kan synes er pinlig, skremmende, kjempefølsomt, fysisk nærgående eller skamfullt.
Gjest =tentacle= Skrevet 29. mai 2007 #10 Skrevet 29. mai 2007 Å ta en GU er et ansvar alle kvinner har for seg selv og sin egen helse. Nei, det er ikke behagelig, men alt trenger vel ikke være det bestandig. Når man blir seksuelt aktivt burde det være en selvfølge å gå til legen. Antall partnere har ingenting med fx kreft å gjøre. Ceelleforandringer hos unge kvinner er helt vanlig og trenger ikke bli kreft, men det må da vel være greit å være sikker. Jeg tror det var en fallitterklæring å begynne å dele ut p-piller gratis og uten GU. Er man gammel nok til å pule får man jammen være gammel nok til å ta ansvar for egen helse også! Hilsen gammeltante Tusenfryd! Heldigvis trenger man ikke gi en fremmed person tilgang til kroppen sin for å få mulighet til trygg prevensjon. Det er ingenting som blir bedre av at sjenerte/usikre/traumatiserte blir uønsket gravide.
Tusenfryd Skrevet 29. mai 2007 #11 Skrevet 29. mai 2007 Jeg har fortsatt troen på at jenter skal og bør ta ansvar for egen helse og mener at kan du pule så har du faktisk ikke noe valg. ja, så lev rosenrødt og sørg for å ikke bli gravid - kjempeflott - hadde det bare dreid seg om det. Hvor mange har ikke gått på en smell med at "min gode gutt har heller aldri hatt noen andre" etc. ja, så er det ubehagelig - men er du så voksen at du kan ha sex og ta de sjansene det medfører, så får du på en måte være sjenert en annen gang. Ærlig talt - det å være voksen innebærer ansvar. det å gjøre voksenting, innebærer å ta et voksent ansvar. Å sinna og lite forståelsesfulle Tante Tusenfryd! Men jeg er sikkert på at om det er så vanskelig å ta ansvar for egen helse, kanskje man skal vente med å gjøre risikable ting! Og dette er ikke bare til de unge jentene - like mye til mange mødre her inne som jeg vet har tenåringer hjemme. Gå med dem til legen første gang da. Ikke være curligforeldre her også! Det dere lærer barna (ja, barn!) i dag akn bety alt for deres videre seksualliv og helse. Det er et stort ansvar å ha sex - både fysisk og mentalt - det må tas - eller la være. Ungdom må også lære at ting ikke kommer enkelt og gratis bestandig - det koster. Og ja, gamle sinnatante sto på helserådet i Oslo som fjortis for hundre år siden for å få p-piller - var ikke noe kjære mor der nei. Det var prisen det kostet, det visste jeg og den betalte jeg. Jeg hadde ikke noe valg. Og det tok kanskje litt lenger tid før jeg pulte - og det hadde jeg slett ikke vondt av!
Gjest -eline- Skrevet 29. mai 2007 #12 Skrevet 29. mai 2007 Jeg tror det var en fallitterklæring å begynne å dele ut p-piller gratis og uten GU. Er man gammel nok til å pule får man jammen være gammel nok til å ta ansvar for egen helse også! Nei det er ikke morsomt, men det er absolutt viktig.
Tusenfryd Skrevet 29. mai 2007 #13 Skrevet 29. mai 2007 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=269722 jeg vil overhode ikke drite ut dette spørsmålet - men dette er et godt eksempel på hva man kan få svar på og slippe å være engstelig for hvis man går til en gynekolog i ny og ne. Rett og slett lære om kroppen sin og lære seg selv å kjenne. da slipper man å være prisgitt ukjente mennesker man ikke aner om overhode har peiling på det de snakker om. her har også skolene en jobb å gjøre - seksualundervisningen kan det vel med fordel gjøres noe med...
Gjest =tentacle= Skrevet 29. mai 2007 #14 Skrevet 29. mai 2007 Jeg har fortsatt troen på at jenter skal og bør ta ansvar for egen helse og mener at kan du pule så har du faktisk ikke noe valg. ja, så lev rosenrødt og sørg for å ikke bli gravid - kjempeflott - hadde det bare dreid seg om det. Hvor mange har ikke gått på en smell med at "min gode gutt har heller aldri hatt noen andre" etc. ja, så er det ubehagelig - men er du så voksen at du kan ha sex og ta de sjansene det medfører, så får du på en måte være sjenert en annen gang. Ærlig talt - det å være voksen innebærer ansvar. det å gjøre voksenting, innebærer å ta et voksent ansvar. Å sinna og lite forståelsesfulle Tante Tusenfryd! Men jeg er sikkert på at om det er så vanskelig å ta ansvar for egen helse, kanskje man skal vente med å gjøre risikable ting! Og dette er ikke bare til de unge jentene - like mye til mange mødre her inne som jeg vet har tenåringer hjemme. Gå med dem til legen første gang da. Ikke være curligforeldre her også! Det dere lærer barna (ja, barn!) i dag akn bety alt for deres videre seksualliv og helse. Det er et stort ansvar å ha sex - både fysisk og mentalt - det må tas - eller la være. Ungdom må også lære at ting ikke kommer enkelt og gratis bestandig - det koster. Og ja, gamle sinnatante sto på helserådet i Oslo som fjortis for hundre år siden for å få p-piller - var ikke noe kjære mor der nei. Det var prisen det kostet, det visste jeg og den betalte jeg. Jeg hadde ikke noe valg. Og det tok kanskje litt lenger tid før jeg pulte - og det hadde jeg slett ikke vondt av! Innbiller du deg at jenter som ikke har sjekket seg hos gynekologen ikke har sex? Og at de i hvertfall ikke blir gravide? Og at mødre fritt kan slippe til fremmede leger i vaginaene til døtrene deres, enten jenta vil eller ikke? Skal man lære folk å ta ansvar for seg selv, er første bud at det er frivillig. Heldigvis er ikke legestanden så paternalistiske lenger at de skal stille denne betingelsen for at unge jenter skal kunne beskytte seg mot graviditet. Og forresten, hvorfor jenter? Hvorfor ikke ha tvungen undersøkelse av alle menn som vil handle kondomer, eller bare med jevne mellomrom uansett?
Gjest Bellatrix Skrevet 29. mai 2007 #15 Skrevet 29. mai 2007 Trenger man å gå til gyn. eller kan man bare få fastlegen til å ta en celleprve? Må man undersøke andre ting enn celleprøve. Ja, jeg vet at det er viktig med celleprøve. Det er lenge siden jeg har tatt og da var jeg hos gyn og tok en helsjekk, men er det nødvendig hvis man ikke har plager?
Gjest =tentacle= Skrevet 29. mai 2007 #16 Skrevet 29. mai 2007 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=269722 jeg vil overhode ikke drite ut dette spørsmålet - men dette er et godt eksempel på hva man kan få svar på og slippe å være engstelig for hvis man går til en gynekolog i ny og ne. Rett og slett lære om kroppen sin og lære seg selv å kjenne. da slipper man å være prisgitt ukjente mennesker man ikke aner om overhode har peiling på det de snakker om. her har også skolene en jobb å gjøre - seksualundervisningen kan det vel med fordel gjøres noe med... Det er da opptil den enkelte om de vil spørre en gynekolog, eller på et tilfeldig forum, eller hvor som helst. Og opptil den enkelte om de vil slippe noens fingre inn i skjeden sin eller ikke.
Zarabie Skrevet 29. mai 2007 #17 Skrevet 29. mai 2007 jeg var til gu ved kvikkeklinikken, og hun fortalte at hvis jeg ikke var seksuelt aktiv, selvom jeg gikk p-piller, så syntes ikke hun det var nødvendig i det hele tatt å ta en undersøkelse. Men jeg vil også poengtere at en slik undersøkelse ikke er noe skummel...de har sett inn i så mye rart gjennom sin tid at en ungt friskt underliv vil li som en ferie..hehe.. Hun jeg var hos gikk igjennom undersøkelsen steg for seg og vi snakket masse om hva jeg tenkte og følte, hva jeg var redd for og hvorfor før vi begynte. Stå på, like greit å bare få gjort det. Dessuten finnes det nå en vaksine mot celleforandrin i underlivet som kan være greit å evt ta..tenker på det selv...
Gjest =tentacle= Skrevet 29. mai 2007 #18 Skrevet 29. mai 2007 Trenger man å gå til gyn. eller kan man bare få fastlegen til å ta en celleprve? Må man undersøke andre ting enn celleprøve. Ja, jeg vet at det er viktig med celleprøve. Det er lenge siden jeg har tatt og da var jeg hos gyn og tok en helsjekk, men er det nødvendig hvis man ikke har plager? Fastlegen tar prøven, som skal tas hver tredje år (selv om du ikke har plager, og oftere hvis du har plager eller påviste forandringer). Du får påminnelse fra Kreftregistret hvis de ikke registrerer prøve fra deg, hvis du ikke har reservert deg.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2007 #19 Skrevet 29. mai 2007 Trenger man å gå til gyn. eller kan man bare få fastlegen til å ta en celleprve? Må man undersøke andre ting enn celleprøve. Ja, jeg vet at det er viktig med celleprøve. Det er lenge siden jeg har tatt og da var jeg hos gyn og tok en helsjekk, men er det nødvendig hvis man ikke har plager? Celleprøve kan du ta hos fastlege, gynekolog, og enkelte jordmødre. Annet er ikke nødvendig å få sjekket om du ikke har plager, har fast partner (som også kun har deg ). Men innvendig UL kan være greit å få tatt, spesielt om du bruker hormonprevensjon.
Amanlis Skrevet 29. mai 2007 #20 Skrevet 29. mai 2007 Dessuten finnes det nå en vaksine mot celleforandrin i underlivet som kan være greit å evt ta..tenker på det selv... Du får ikke vaksinen hvis du har hatt samleie noen gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå