Gå til innhold

OPPSKRIFT PÅ AND?


Nieida

Anbefalte innlegg

Hjelp!! Jeg trenger en god oppskrift på and som skal tilberedes med det første. Vi har en hel and som skal brukes. Mannen min er en habil "kokk" så ingenting blir vanskelig.

Kan noen der ut hjelpe meg? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 porsjoner)

Ingredienser:

1 and, 2 - 21/2 kg.

innmaten fra anda, hvis ønskelig

1-2 ts salt

1/4 ts malt pepper

1/2 sitron

litt persille

smør eller margarin

4 dl kraft av krås og hals

2-3 ts maisenamel eller arrowrot

3 -4 appelsiner

evt. 3-4 ss sherry eller madeira

salt/pepper etter smak

Fremgangsmåte:

Vask og tørk anda og evt. innmaten. Skjær levra i skiver, og legg den, hjertet og persillen inni anda. Kok kraft på krås og hals. Bind opp anda, slik at brystkjøttet ligger høyt. Pensle med smeltet smør eller margarin. Legg anda på rist over langpanna med brystet opp.

Stekes i 1,5 - 2 timer ved 175 grader C.

Mens anda steker, forbered tilbehøret.

Stikk en spiss pinne på innsiden av låret (på anda :-) for å se om den er ferdigstekt, og det er den når saften som kommer ut er klar og ikke rosa. For å få sprøtt skinn, kan man ha et par skjeer kaldt vann over anda ved slutten av steketiden.

Anda kan godt grilles i noen minutter tilslutt for å få fin stekeskorpe - pass på, den brennes lett.

Legg den ferdigstekte anda på et fat, og hold den varm.

Saus

Kok langpanna ut med kraft i ovnen, sil sjyen og hell av mesteparten av fettet som legger seg på toppen. Ha på jevning av maisena eller arrowrot og litt vann. Ha i saften av 1 presset appelsin, samt smak til med salt og pepper. Tilsett skallet av en halv appelsin (bare det gule) som er skåret i tynne strimler og kokt møre mens anda stekte. Sausen gies et oppkok.

Resten av appelsinene skrelles, og båtene skjæres ut slik at de blir fri for hinner, og ta vekk evt. steiner.

Skjær opp andebrystet, og legg det på plass igjen så anda ser hel ut. Pynt med appelsinbåter og persille.

Serveres med kokte/stekte poteter eller ris, saus og en salat/evt. roccoli/asparges/sukkererter/mais/erter eller andre grønnsakertil, samt tyttebærsyltetøy eller rognebærgele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at i oppskriften som foreslås står det 5 porsjoner, noe jeg synes hørtes mye ut. En må nemlig vanligvis beregne 2 porsjoner per and - skroget veier nemlig mye! Sjekk det ut litt nærmere, litt synd hvis en har invitert gjester og det blir for lite mat...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at i oppskriften som foreslås står det 5 porsjoner, noe jeg synes hørtes mye ut. En må nemlig vanligvis beregne 2 porsjoner per and - skroget veier nemlig mye! Sjekk det ut litt nærmere, litt synd hvis en har invitert gjester og det blir for lite mat...........

Hehe.. hvor mye er en porsjon da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kverulantene: det står jo faktisk i oppskriften at en skal bruke 1 and, som da altså skal kunne mette 5 personer..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...