Gå til innhold

Visdomstenner som må fjernes

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noe som har gjort dette før?

Fikk beskjed fra reguleringstannlegen at begge visdomstennene mine i underkjeven må fjernes, for de presser på den andre tennene så de kan bli skjeve.

Jeg har skikkelig tannlegeskrekk og gruer meg veldig. Har trukket masse tenner før så er jo vant til detta, men ser for meg at dette blir ganske annerledes.

Er ikke akkurat god plass i munnen min, og den ene bakerste tanna nå har ikke plass nok til å komme helt opp (er tannkjøtt over halvparten av den), så jeg skjønner ikke hvordan tannlegen skal komme til..

Gjøres dette hos den vanlige tannlegen?

Uff, gruer meg sånn. Beste hadde vært om jeg kunne sovet for da hadde jeg ikke merket noe før etterpå.. og det er ikke etterpå som er ille.. Det er akkurat når tannlegen holder på..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk beskjed fra reguleringstannlegen at begge visdomstennene mine i underkjeven må fjernes, for de presser på den andre tennene så de kan bli skjeve.

Jeg har skikkelig tannlegeskrekk og gruer meg veldig. Har trukket masse tenner før så er jo vant til detta, men ser for meg at dette blir ganske annerledes.

Er ikke akkurat god plass i munnen min, og den ene bakerste tanna nå har ikke plass nok til å komme helt opp (er tannkjøtt over halvparten av den), så jeg skjønner ikke hvordan tannlegen skal komme til..

Uff, gruer meg sånn. Beste hadde vært om jeg kunne sovet for da hadde jeg ikke merket noe før etterpå.. og det er ikke etterpå som er ille.. Det er akkurat når tannlegen holder på..

Jeg har også fått beskjed om at de må opereres bort.. Dette gjør de vist med lokalbedøvelse. Jeg har også veldig tannlegeskrekk, så hadde håpet på narkose..

Jeg skal (siden jeg bor i Nordland) til Bodø på sykehuset og få det gjort.

Skrevet (endret)

Hei, jeg måtte gjøre dette i en alder av 28 år. Tanna hadde enda ikke kommet opp og det satt seg en fæl betennelse. Jeg har tannlegeskrekk så det holder og flippet selvfølgelig helt ut. Måtte til kjevekirurg og få dette gjort. Tannlegen sendte rekvisisjon dit. Jeg fikk en valium som jeg skulle ta en time før jeg dro dit (måtte be om den selv) og den hjalp veldig altså. Skal ikke si at det var noe morsomt, men jeg syntes egentlig ikke det var noe værre enn å fjærne visdomstenner vanlig som jeg gjorde året etter oppe. Da trakk de jo tennene så jeg fikk en grusom hodepine i hele kraniet i flere dager etterpå. Jeg foretrakk egentlig kjevekirurgen som knuste hele tannen etter å ha skåret opp (borret den i biter..jeg haaaater borr, men) og plukket ut bitene. Da var det ikke vondt i hodet etterpå siden det ikke hadde blitt trukket noe i den forstand. Men be om å få en valium og få det gjort. Du overlever - helt sikkert :) Det hører med til historien at jeg ifjor skulle borre et bittelite hull i en tann og fikk bedøvelse. jeg gråt som en unge, skalv og trakk hodet unna så tannlegen var helt svett for han var redd for å borre meg i tunga. Klarte ikke la være. Jeg syntes faktisk det var værre....virker som bedøvelse tar mer i kjeven liksom enn lengre foran for jeg synes det er fælt å borre selv med bedøvelse, men når visdomstennene ble tatt merket jeg ingen smerte sånn direkte. Lykke til! Og husk: Du kan få refundert noe av beløpet (jeg betalte vel 2000 kr og fikk igjen ca 600) fra folketrygden hvis det er kjevekirurg.

Endret av kitekatt
Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg kan fortelle deg hvordan det er i kveld. :ler: (se den andre tråden min) Har time om tre timer...

Jeg skal til en kjevekirurg å gjøre det - tannlegen min sa han ikke gjorde sånt.

Skrevet

Jeg gjorde dette da jeg var 12, så visdomstennene var ikke mer enn noen geleaktige klatter. Jeg hadde så angst at jeg trodde jeg skulle dø, men det var det ingen grunn til.

Jeg fikk lokalbedøvelse, men sovnet faktisk under inngrepet. Jeg husker egentlig ikke så mye av det, i og med at jeg sov.

Jeg fikk selvfølgelig hevelse, men ingen betennelse.

Alt i alt, ikke noe å være redd for! Lykke til! :klem:

Fortell oss hvordan det går da!

Skrevet
Jeg har også fått beskjed om at de må opereres bort.. Dette gjør de vist med lokalbedøvelse. Jeg har også veldig tannlegeskrekk, så hadde håpet på narkose..

Jeg skal (siden jeg bor i Nordland) til Bodø på sykehuset og få det gjort.

Vil ikke ha narkose heller, det er også skummelt.. men ett eller anna som gjør at jeg sovner/ikke gruer meg hadde vært fint.

Så dette gjøres på sykehuset altså? Bedre enn hos tannlegen da. Stoler litt mer på sykehuset.

Skrevet
Jeg kan fortelle deg hvordan det er i kveld. :ler: (se den andre tråden min) Har time om tre timer...

Jeg skal til en kjevekirurg å gjøre det - tannlegen min sa han ikke gjorde sånt.

Leste den, men fikk intrykk av at dine tenner alt har kommet (litt) opp.. Da blir det vel litt anneledes?

Skrevet

Jeg gjorde dette tidlig i 20-årene. Hadde fått en infeksjon, og måtte operere ut alle tre (hadde bare tre visdomstenner) på en gang.

Jeg var livredd siden det å trekke tenner har vært min store frykt - så for meg svær knipetang og spenntak i stolen...

Det gikk helt greit - bortsett fra min egen frykt. Kjente ingen smerte, og ble overrasket over at han pltuselig sto med ei tann i hånda. Hadde ikke kjent noe.

På en halvtime var jeg inn og ut av dørene. Veldig profesjonell og erfaren mann som gjorde inngrepet. Vet ikke helt om han var tannlege eller tanntekniker, men jeg gjorde det på sykehuset (var langtidsinnlagt pga. infeksjonen, det er en annen historie).

Det var mye blod etterpå, men som deg så bekymret det meg overhodet ikke - jeg var bare redd for selve inngrepet.

Skrevet
Jeg foretrakk egentlig kjevekirurgen som knuste hele tannen etter å ha skåret opp (borret den i biter..jeg haaaater borr, men) og plukket ut bitene.
Hjelp!

Men be om å få en valium og få det gjort.
Hvem spør jeg dette om? Tannlegen?
Gjest Catwoman
Skrevet
Leste den, men fikk intrykk av at dine tenner alt har kommet (litt) opp.. Da blir det vel litt anneledes?

Har bare en som skal trekkes. Men den har ikke kommet opp i det hele tatt. Ingenting av tanna synes, men den prøver så det er et lite hull/sår i huden. Og hvis jeg stikker hele fjeset opp i speilet og gaper høyt så kan jeg såvidt skimte toppen på tanna nedi hullet. :ler:

Så den må opereres/skjæres ut.. skjønner ikke hvordan de får det til langt bak i der, men de vet vel hva de gjør.

Skrevet

Jeg har også operert ut ei tann, fordi den fortsatt lå under tannkjøttet. Jeg hadde gruet meg i dagesvis før jeg kom til kirurgen. Men da han først kom igang synes jeg ikke det var noe ille. Bedøvelsen funka som den skulle, så jeg merka ikke mye. Det er heller etterpå det gjør vondt, men jeg fikk med meg to tabletter (husker ikke hva det var) etterpå. Bare ha grøt, yoghurt etc i hus så går det fint. Lykke til! :)

Skrevet

Tannlegen min sa at mine visdomstenner sannsynligvis aldri vil komme opp eller gi meg noen problemer, så da satser jeg på at det stemmer :hår:

For dette hørtes ikke noe gøy ut...

Gjest Sansol
Skrevet

Trakk to visomstenner for to uker siden. Gjorde dette på tannlegehøyskolen i Oslo på deres kirurgiske avdeling.

Jeg tok en tann oppe og en nede.Fikk bedøvelse så det holdt,kjente ingen smerte. Det mest ubehagelige var vel at de la et slags tørkle helt opp til haken og et over øynene.Sikkert med tanke på søl.Fikk bittelitt klaus ja. :) Ellers så er det jo ikke noe koslig å høre at de "vrikker" tannen løs, men som sagt, du kjenner ingenting.

Fikk respet på 10 stk pinex, brukte bare to.Det gjorde egentlig ikke noe vondt i ettertid.Var litt sår bare, også hovnet kinnet opp, så jeg så litt hamster ut, hehe.

Synes det verste var at jeg måtte skylle munnen med Corsodyl i en uke. Tannlegen sa at dette kunne føre til misfarging av tennene.Noe det heldigvis ikke gjorde! Forfengelig, jeg ? :)

Så, don't you worry! Det går så bra så.

Skrevet

Jeg hadde en visdomstann som var halvt dekket av tannkjøtt. Den var innmarri betent og måtte ut. Siden jeg faktisk har blitt utsatt for å trekke en tann uten bedøvelse når jeg var liten, er tannlegeskrekken ved trekking stor. Jeg fikk ta den med lystgass...Lå bare å lo jeg..hehe. Enda de drev å sydde og greier.. Litt vondt etter bedøvelsen gikk ut, men fikk smertestillende fra tannlege som funket bra. Dagen etter kjente jeg ingen smerter:-) Så det går nok bra!!

Skrevet
Det mest ubehagelige var vel at de la et slags tørkle helt opp til haken og et over øynene.Sikkert med tanke på søl.Fikk bittelitt klaus ja. :) Ellers så er det jo ikke noe koslig å høre at de "vrikker" tannen løs, men som sagt, du kjenner ingenting.

Det har jeg vært med å før, og det gikk bra, men da var det ikke en tann som skulle ut da.

Den vrikkingen er helt forferdelig! Hater den.

Jeg fikk ta den med lystgass...Lå bare å lo jeg..hehe.

Det hørtes bra ut! Noe sånt kunne jeg tenke meg.

Gjest Mirina
Skrevet

Jeg fjernet alle fire visdomstennene mine under narkose. Har ekstrem tannlegeskrekk, så jeg hadde ikke hatt mulighet til å være våken. Har prøvd valium o.l, men det hjelper meg ingenting.

Skrevet
Hjelp!

Neida...dette gikk helt fint :) Utrolig nok.

Hvem spør jeg dette om? Tannlegen?

Jepp, han som henviser deg videre. Han kan nok skrive en resept, eller så ringer du dit du skal operere den ut og ber om å få en resept/ kommeinnom og hente en tablett før timen din.

Skrevet
Jepp, han som henviser deg videre. Han kan nok skrive en resept, eller så ringer du dit du skal operere den ut og ber om å få en resept/ kommeinnom og hente en tablett før timen din.

Okei. Takk:)

Skrevet

Jeg opererte ut en i januar hos kjevekirurg, ikke farlig!! Jeg har også veldig tannlegeskrekk, og begynte plutselig å skjelve og grine ukontrollert... Men igjen; det går så bra! Du kjenner ingenting!

Jeg har i tillegg sprøyteskrekk, og sprøytene var det verste... Han snittet opp huden, delte tanna med noe som hørtes ut som vinkelsliper :ler: , sydde to sting og det var det. La over en liten tøybit som jeg skulle la være der i to timer etterpå.

Jeg blødde ikke i det hele tatt, og åt og drakk som vanlig. Tygger selvfølgelig på den siden man ikke har operert. Jeg tok noen smertestillende for sikkerhets skyld, men vet ikke om jeg egentlig trengte dem.

Var så skjelven at jeg omtrent ikke klarte å holde veska etterpå, men det var godt å være ferdig med det, og det er ikke noe å grue seg til!

Skrevet
Jeg opererte ut en i januar hos kjevekirurg, ikke farlig!! Jeg har også veldig tannlegeskrekk, og begynte plutselig å skjelve og grine ukontrollert... Jeg har i tillegg sprøyteskrekk, og sprøytene var det verste...

Akkurat som meg sist gang jeg skulle gjøre noe lignende det..

Men tror ikke jeg gruer meg så mye nå.

Virker som det er ganske likt det jeg har gjort en gang før, og det at det gjøres på sykehuset er en betryggelse fo meg i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...