Rapitap Skrevet 8. mars 2003 #1 Del Skrevet 8. mars 2003 Jeg synes vi 'moderne' kvinner (oss i begynnelsen av 30-årene) er usedvanlig bortskjmet med tanke på at mange av oss ikke gjør noe aktivt for å bedre vår egen posisjon i samfunnet. (Uhmm..snakkes for meg selv... :oops: )Eller er vi likestilt nå med menn ? NEI! Absolutt ikke! Lønnforskjeller er fremdeles ett problem, men mest synes jeg at det er fordommene i bør gripe fatt om! Eksempel: Ok, vi vet alle at en arbeidsgiver ikke kan spørre oss på ett jobb intervju om vi har planer om å få barn i den nærmeste framtid, men de gjør de fortsatt. Irriterende! Anyways, gratulerer med dagen til dere alle, men en STOR takk til våre mødres mødre som aktivt gjorde det mulig for oss å delta i samfunnet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melian Skrevet 8. mars 2003 #2 Del Skrevet 8. mars 2003 For et usedvanlig flott innlegg! Du har så sant så sant... En annen ting enn lønn og arbeid som bør jobbes mer med, er holdninger generelt og ikke minst sexindustrien som er det mest kvinneundertrykkende i den vestlige verden. Men vi må ikke glemme at det er kvinner utenfor Norge; det finnes så altfor mange kvinner som lider ennå... Dette ble en dag for sent, så jeg kan bare si: Gratulerer med overstått dag. Ikke glem å hedre dine forfedre og deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 8. mars 2003 #3 Del Skrevet 8. mars 2003 Anafugl...... hvis jenter ikke hadde blitt gravide hver gang de kom i ny jobb ville arbeidsgivere heller ikke stilt det spørsmålet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 8. mars 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 8. mars 2003 Anafugl...... hvis jenter ikke hadde blitt gravide hver gang de kom i ny jobb ville arbeidsgivere heller ikke stilt det spørsmålet.... :evil: Det var da ett usedvanlig fordomsfult svar da! Selfølgelig måtte det komme fra en mann! Uhmm....for å si det sånn: det burde ikke spille noen rolle NÅR kvinner blir gravide. Det er jo det mest sannsynligste som skjer i livet...(bortsett fra døden da)...OG EN av grunnene til at du nå kan sitte her og formidle dine flotte positive tankemønstre! *rister på hodet* "Om noen gjør noe dumt, vil det ikke si at alle andre gjør det." HELLO! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redhead Skrevet 8. mars 2003 #5 Del Skrevet 8. mars 2003 Anafugl...... hvis jenter ikke hadde blitt gravide hver gang de kom i ny jobb ville arbeidsgivere heller ikke stilt det spørsmålet.... Har du noe statistikk på det da...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 8. mars 2003 #6 Del Skrevet 8. mars 2003 Dere som klagde på at arbeidsgivere spør potensielle jobbsøkersker om de har tenkt til å bli gravide, og jeg skulle jo bare forklare dere grunnen..... altså årsaken til at arbeidsgivere spør.... Det er dyrt for små bedrifter når alle damene forsvinner i svangerskapspermisjoner, så nå håper jeg dere har fått det svaret dere ønsket dere....? W Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 8. mars 2003 #7 Del Skrevet 8. mars 2003 Og forresten.... hvis dere ikke har tenkt til å bli gravide, hva er problemet da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 8. mars 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 8. mars 2003 Problemet er først og fremst at det er ulovlig..(å spørre en kvinnelig jobbsøker om dette) og for det andre så er det ingens buisness! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 8. mars 2003 #9 Del Skrevet 8. mars 2003 Hvis jeg var arbeidsgiver ville jeg spurt jenter i 17-39 års alderden om hvor mange barn dem har, om de er i forhold, og om de har tenkt til å få seg flere barn. Grunnen til at jeg ville spurt, - er fordi det er mitt problem dersom dama heller vil bli mamma.... og det er en stor kostnad for oss. Dersom damer heller ikke har tenkt til å få barn, - neivel, da er det vel heller ingen problem? Problemet oppstår først når kvinner ønsker seg barn.... og lyver i ansettelseprosessen. W Årsaken til at arbeidsgivere spør er nok fordi at jenter ofte er uærlige i en ansettelsesituasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 8. mars 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 8. mars 2003 Ok, så OM noen jenter er uærlige så er det fordi slike arbeidsgivere som deg (tenkt tilfelle) har slike holdninger! Jeg forstår hvor du kommer fra. Penger. Ok, and that keeps the wheels spinning. Fair enough! Men, arbeidsplasser burde ha blitt mer tilrettelagt...ikke kun tilrettelagt for menn. Det burde være tilrettelagt for at kvinner faktisk føder barn. Hello ! Ferdig med det! Ikke jobbe rundt dette som om det er en sykdom eller sinnstilstand! Alternative og fleksible løsninger. Nye arbeidsmåter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 8. mars 2003 #11 Del Skrevet 8. mars 2003 Er enig med deg Anafuggel, men husk at det kommer an på hva slags jobb. Hvis du drev en strippebar f eks så vil du vel gjerne at jentene dine ikke har svære mager, eller tar jeg helt feil nå? Kvinner kan ikke forlange at hele mannens verden skal tilpasses kvinner som vil ha barn hele tiden.... man må kunne skille mellom jobb og privatliv, og å få unger er ingen offentlig oppgave (vel så kan myndighetene legge til rette for økt ungeproduksjon, men det er heldigvis ikke primæroppgaven). Så lenge kvinner er vanskelige og kverulantiske når vi diskuterer disse problemenstillingene, ser vi menn ingen annen løsning enn å la dere hoie og skrike i fred....mens vi menn retter blikket vårt mot et annet fremover... fremtiden... imorgen er dagen vår igjen... heldigvis... =) W Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 8. mars 2003 Forfatter #12 Del Skrevet 8. mars 2003 Jeg ville ikke vært så sikker på det, om jeg var deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 8. mars 2003 #13 Del Skrevet 8. mars 2003 sikker på hva da? Jeg bare spør deg jeg... om du var en arbeidsgiver og skulle ansette f eks to kioskmedarbeidere som abonerer på "jasså, så du skal bli mamma" og tar østrogenpiller for at egget skal lates riktig? Hør da anafugel, hvis du var arbeidsgiver, ville du vært like konsekvent nektendene spørre enhver drektig jente om hun skulle hatt barn? W Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 8. mars 2003 Forfatter #14 Del Skrevet 8. mars 2003 Sikker på at du har en trygg arbeidshverdag som mann, og at yrkelivet generelt sett ikke er villig til å utarbeide fleksible løsninger. Ok, om jeg hadde hatt noen søknader fra 2 potensielle østrogen-bomber i tillegg til andre, så hadde jeg mulignes valgt dem uten oppblåste livmorhalser. Men, om jeg ikke hadde noen andre søknader inne enn disse to, så hadde jeg ansatt dem, men under en kortidsperiode. Det finnes regler for dette, og ER man gravid når man søker jobb, så skal dette oppgies. Pliktig ! Jeg hadde og sett personen ann, og er det en tulling in the first place, gravid eller ikke, så hadde nok ikke personen fått noen jobb hos meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 8. mars 2003 #15 Del Skrevet 8. mars 2003 Ser du.... du er ikke så teit allikevel =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå