Gå til innhold

Hva kreves det av deg som katteeier


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Henna_

Lurer på anskaffe meg en katt.

Har bare hatt hund i alle år, og tenker at det kan være en bra forandring å ha et dyr som er mer selvstendig, men likevel masse selskap :wink:

Men så har jeg masse spørsmål...

Er det noen store forskjeller på inne og utekatter(utenom at de er inne/ute mener jeg...)

Kreves det mer å ha en innekatt, mer utstyr feks?

HVis man anskaffer seg en innekatt pga boforhold, vil det si at en ikke kan slippe den ut siden?

Tenker kanskje en innekatt vil være bedre da jeg skal flytte endel fremover...

Hvordan er det å ha katter i forhold til småbarn, som sikkert fort kan bli veeldig plagsomme?

Går det greit å la den være hjemme alene på dagtid helt fra starten av?

Hva koster det?

Hunn eller hannkatt? Er det noen videre forskjell?

Hvilke katteraser er innekatter?

Det var vel det jeg lurte på til å begynne med. Ble noen spørsmål dette her

:lol:

Og sist, men ikke minst

Hva synes DERE er positivt ved å ha katt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hulderjenta

Hei!

Det beste med å ha katt er å ha en lodden, varm, deilig liten venn som tusler rundt på myke poter og hopper opp til deg og maler når du koser med den. :D Det er utrolig gøy å ha en katt, alle katter har ulik personlighet, og det er kjempespennende å bli kjent med en!

Min katt - Buster- ble sluppet løs på de evige jaktmarker for en måneds tid siden, han ble 15 1/2 år og måtte slippe mer for han var blitt så gammel og skral... Jeg savner ham noe så enormt... :grine:

Buster var en kastrert hannkatt, og det synes jeg er behagelige katter. Hunnkattene har sin løpetid, det er mye styr med p-piller. Hunkattene kan selvsagt også steriliseres. En hannkatt har en tendens til å ta seg lange katteturer og være borte lenge, for så å komme mørbanket hjem og være hjemme en stund. En kastrert hannkatt er stort sett stabil i humøret, vil ikke markere med illeluktende urin, og holder seg hjemme uten å ta seg sånne lange turer.

Inne- eller utekatt, spør du. Du har i grunnen tenkt gode tanker i forhold til det, mht. flytting og sånn, så det finner du nok ut av selv.

Personlig mener jeg at alle katter må få løpe ute og klatre i trær og fange mus, og ville aldri hatt meg en innekatt selv. Men jeg vet om mange lykkelige innekatter! En kollega av meg har katter av rasen Hellig Birma, de er innekatter med temperament som passer til å være inne. De er nydelige og lodne, men krever en del pelsstell har jeg forstått.. Lurer på om ikke Burmeserne passer til å være inne, men de kan ikke være alene på lange dager, for de er så sosiale og avhengige av selskap og er EKSTREMT kjælne.. Så da må man ha to. Det er nok lurt å velge rett rase som innekatt. En "halvvill huskatt" er gjerne ikke det beste å ha inne, med mindre du vil kjøpe nye gardiner hver uke.. Ta kontakt med en rasekattforening, de kan gi deg tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på anskaffe meg en katt.

Har bare hatt hund i alle år, og tenker at det kan være en bra forandring å ha et dyr som er mer selvstendig, men likevel masse selskap :wink:

Men så har jeg masse spørsmål...

Er det noen store forskjeller på inne og utekatter(utenom at de er inne/ute mener jeg...) Jeg har ikke så mye erfaring med innekatter, men innekatter krever nok mer av deg med at du må "aktivisere" den mye mer slik at den ikke bare ligger på sofaen og blir feit.

Kreves det mer å ha en innekatt, mer utstyr feks? Du bør iallfall ha nok av katteleker, ellers vet jeg ikke om det er så mye annet utstyr som trengs, men nå ble jo min utekatt bortskjemt med veldig mye flott utstyr så derfor kan jeg nesten ikke svare deg mer på det. Men katteleker er iallfall en stor nødvendighet!

HVis man anskaffer seg en innekatt pga boforhold, vil det si at en ikke kan slippe den ut siden? Hvis du slipper ut en voksen katt sm har vært inne hele sitt liv kan det nok bli problematisk. Mener ei jeg kjenner som driver med oppdrett av innekatter prata om det en gang, at det kan bli et litt vel stort sjokk for innekatten og plutselig skulle bli utekatt når h*n ikke kjenner til de "store farene" der ute. H*n har ikke lært seg hvordan det er med andre katter eller sånne ting. Så dette tror jeg du bør snakke med en oppdretter om.

Tenker kanskje en innekatt vil være bedre da jeg skal flytte endel fremover... Det kan være like tøft for en innekatt som en utekatt og flytte masse, det er bare at utekatten trenger å venne seg til utemiljøet mange ganger. Innekatten må likevel venne seg til nytt sted...

Hvordan er det å ha katter i forhold til småbarn, som sikkert fort kan bli veeldig plagsomme? Dette har jeg ikke noe erfaring med, men det er viktig å lære opp barna til hvordan de skal håndtere katten. Har hørt at det kan lønne seg å ha barna først deretter katten, men jeg skal ikke si noe for sikkert. Som sagt, dette har jeg ikke erfaring med.

Går det greit å la den være hjemme alene på dagtid helt fra starten av? NEI. Synes du skal ta deg en ukes fri (minst) når du anskaffer deg katt, akkurat som med hund. Om noen synes det er OK, så synes ikke jeg det. Tenk om noen tok deg imot i sitt hjem og du måtte være der helt alene hver eneste dag fra Dag1.... Tror ikke det hadde vært noe allright for deg heller.

Hva koster det? Rasekatter varierer jo i pris, det kommer deesuten an på om du skal ha en utstillingskatt eller om det går greit med en rasekatt med kanskje noen småfeil (slik som farger osv.) Dette bør du undersøke. Du kan jo titte inn på Norsk Rasekatteklbbers Riksforbund Kanskje du finner noe der.

Hvilke katteraser er innekatter? Nå vet jeg ikke alle, jeg vet bare at det er mange rasekatter som kan være innkatter. Cluet er vel at de ikke får "smaken" på utelivet i det hele tatt, for da vil de nok ikke trives innendørs etterpå. Jeg vet iallfall at mange har British ShortHair som innekatt, og Europè (veldig nydelige raser både innvendig og utvendig begge to). Ellers er vel mange av disse pelsløse kattene innekatter, men dette finner du ut ved å kontakte oppdrettere.

Ellers vil jeg kanskje si at min personlige erfaring er iallfall at utekatter har et mer sosialt og aktivt liv enn innekatter. Jeg vil nok aldri få meg en innekatt med mindre jeg skal ha den på utstilling osv. Katter var en gang ville dyr, og vant til å klare seg ute i naturen. (men ikke ha de ute hele tiden likevel!!!) Jeg har ikke så stor sansen for folk som flytter i blokk og får seg innekatter, jeg... Det er på lik linje med hunder. Hunder og katter passer ikke inn i blokklivet eller innestengt hele livet.. Men det er nå min personlige mening, det var kanskje litt dumt av meg å skrive den her. Nå vet jeg jo at mange har innekatter og at det funker veldig bra, men jeg er personlig litt imot det... :roll: Men dette er det jo DU som skal bestemme.

Hva synes DERE er positivt ved å ha katt??? ALT!!! :D Det jeg satte minst pris på ved å ha katt var kanskje at min lille venn ikke var så sterk som han trodde, så det ble noen slåsskamper og noen kutt i beina og sånne ting noen ganger. Det var jo trist. Ellers så var det bare herlig å ha en liten kattepus... Savner det utrolig mye, men her vi bor for øyeblikket har vi ikke lov å ha dyr så vi må dessverre leve litt til uten katt....

Jeg har også hørt at det aller beste for en innekatt for at den skal ha det best mulig, er hvis den får en katt til. Da har den selskap hele dagen den må være inne mens du er på jobb, dessuten greier da de to å aktivisere hverandre så mye mer!!

Hvis du går inn på startsiden.no, og derfra velger "dyr" og så "katter" og deretter oppdrettere, så finner du masse nyttig blant de tingene du lurte på.

Lykke til!!

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har for tiden 6 katter i leiligheten min- ingen er mine, men mine "fosterhjems-katter." Da jeg bor i utlandet, men har tenkt meg tilbake til Norge, passet det ikke saa bra aa anskaffe et dyr. Derfor bruker jeg istedenfor mesteparten av min fritid til frivillig jobbing i en "katte-organisasjon."

Har noen tips til deg:

- Ute/innkatt: Det spors hvor du bor rett og slett. Tidligere var jeg ogsaa imot aa holde en katt innendors hele livet, men naa er jeg av en annen oppfatning. Det er saa mange farer for katter ute (rovdyr, trafikk, sykdommer og andre skader).....saa bor du i en by/tettbygd omraade, ville jeg nok anbefale deg en innekatt. Vi adopterer katter kun til mennesker som skriver under paa aa holde katten innendors, da det er svaert utrygt for pus her jeg bor.

- Innekatter lever et veldig bra liv, og katten lever ofte lenger. Du maa bare sorge for at katten ikke kjeder seg. Lag en utkikkspost ved vinduet, kjop mange leker....og viktigst: Vurder aa skaffe deg mer enn en katt. Katter trives best i selskap med andre. Og saa er ikke katten alene naar du er paa jobb.

- Steriliser/kastrer katten din. Det blir fodt titusener flere kattunger enn det finnes hjem for...sorg for at du ikke kommer i den situasjonen. Inngrepet er enkelt og ikke saa dyrt.

- Vurder aa adopter en katt fra dyrebeskyttelsen eller FOD. Paa kattehusene rundt omkring finnes det utrolig mange kattunger og voksne katter som desperat trenger et hjem!

Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to katter som ikke er så mye ute... En time-to om dagen.. Den ene katten min sitter en halvtime foran vifteovnen og varmer seg når hun kommer inn igjen.

Uansett, Du bør kanskje anskaffe ett klorebrett og leker til innekatter.. Jeg har det uansett, og det fungerer bra.. Da slepper du ødelagte møbler.

Enig med Lillian, du bør ta deg en ukes fri minst for å få katten til å venne seg til deg og for å gjøre den trygg,

Som med hunder bør du øke tiden du er borte fra den

SOm en halvtime første dagen og øke det etterhvert.

Mine katter er vanlige katter... Den ene korthåret og andre langhåret, men begge røyter noe sinnsykt. Ha en god børste til katten din...

De fleste innekatter er rasekatter... Persere helst troooor jeg, men dette r jo noe du kan venne katten din til uansett rase eller ikke.

Velger du rase katt eller langhåret må du regne med litt jobb med bading/dusjing og å gre de ofte.. Kommer fort klumper i pelsen....

Det positive med katt???

De er så gode og kosete... Verdens beste dyr.. De er utrolig inteligente og føler seg til ting....

Om du er lei deg merker, iallefall mine katter det, å kommer å legger seg tett inntil deg og maler, slikker meg på hånden og er gode.

Om morgenen, når klokken ringer kommer de springende til meg og får seg en liten kosestund i sengen

De er ikke så krevende som hund, de er selvstendige... og som Lillian sier de aktiviserer hverandre.

Nei, det er bare kost med en pus i hus.. Så finner de på så mye morsomt også... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg ELSKER katten min! Synes katter er mye greiere enn hunder siden de tross alt er ganske selvstendige :D

Min katt er en norsk skogkatt og han er innekatt. Jeg synes absolutt du bør ta mer hensyn til temprament enn rase hvis du skal ha en innekatt siden alle katter er forskjellige. Når jeg kjøpte katten min fikk jeg se mor, far, bestefar og søsken og fikk vurdert deres temprament i forhold til det jeg ønsket i katten min. Alle var kjærlige, tålmodige og flotte katter og det er katten min også! Den har vært alene hjemme neste helt fra vi fikk den, men må jo si at samboeren min er hjemme i lunsjen nesten hver dag fordi han jobber 5 min unna. Ellers tror jeg den tilbringer tiden alene med å sove slik at den er våken og opplagt og leken når vi kommer hjem på kvelden :)

Ulemper med innekatt er jo at den krever mer aktivisering + at du må passe på at kattedoen er ren og den har nok mat og vann.

Fordelene er at katten din er trygg for trafikk og ikke vil skade seg i slosskamp med andre katter. I tillegg er det en fordel hvis du vet du skal flytte mye å ha en innekatt siden den da ikke vil rømme tilbake til et tidligere hjem.

Av utstyr trenger du kattedo, matskåler, kattemat, børste og masse leker. Det er også greit med et reisebur for turer til veterinæren for vaksiner etc.

Klorebrett er også greit å ha for å spare møblene dine :D

Når det kommer til katter og barn er det viktig å lære barna og respektere katten. Det kan også være lurt å lage et lite fristed til katten der barna ikke kommer til, f.eks. i et kott, oppå en kommode etc.

Lykke til med katteplanene! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...