Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd en del forskjellig av prevensjon.

Har nå gått på p-sprøyta i 2 år og har vært fornøyd med den. Siden jeg har gått såpass lenge på den, anbefaler legene at jeg bytter prevensjon.

P-piller glemmer jeg bort, kondom reagerer jeg allergisk på.

Fikk tips av helsesøster om p-plaster. Noen som har gode/dårlige erfaringer å dele om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sabia
Skrevet

Lurer jeg også på... Har ei venninne som er veldig fornøyd men vil gjerne høre fra flere.

Skrevet

Jeg brukte p-plasteret en liten periode, men jeg sluttet fordi det løsnet.

Skrevet

P-plaster fungerer sikkert bra om man ikke trener. Det som skjedde når jeg brukte det var at det løsnet under terning, og når jeg dusjet etterpå så ble det fuktig der, så måtte jeg feste det med sportstape, og det bare klødde fordi det ble fuktig under, og jeg fikk utslett.

Synes det var vanskelig å finne ett sted å feste det på uten av det ble berørt av treningen min, så jeg gikk tilbake på p-piller. Det kostet 300kr for 3mnd også, noe dyrt synes jeg. Men jeg holdt bare ut i to mnd..

Skrevet

Hmm.. Det løsner såpass lett altså? Det var i grunnen det jeg var redd for.. Er det forskjellige typer av dem? Hvilke var det dere hadde forsøkt?

Hadde dere noen spesielle bivirkninger da? Jeg har f.eks. merket at jeg har noe mindre sexlyst av p-sprøyta, og p-pillene gikk jeg litt opp i vekt av.

Skrevet

mitt satt godt det, selv om jeg dusjet hver dag

Gjest Tweek
Skrevet

Anbefaler P-stav!

Den holder i 3 år (kan også i 5) og da slipper du å tenke på prevensjon. Jeg fikk min i september og det gikk kjempefint. Hadde den i 1-2 uker så fikk jeg nesten-mensen bittegrann hver dag i ca. 1 uke, det var sykt irriterende men etter det har jeg fått mensen 2-3 mnd og varer i 3-4 dager, ikke noe vondt heller (pleide å få vondt de første timene jeg hadde mensen)

Anbefaler den veldig :)

Skrevet

Ja, jeg har tenkt litt på p-stav, men ville gjerne slippe den bivirkningen at jeg får litt mindre sexlyst og innbiller meg at det blir det samme med p-stav? Og vet ikke hvordan det er når jeg allerede har gått på p-sprøyte i to år, men det kan jeg jo sjekke opp :)

Takk for anbefaling, jeg har liksom lagt fra meg tanken om p-stav da det er så få som har forsøkt det, så jeg har visst så lite om det :)

Gjest Tweek
Skrevet

Jeg har ikke fått noe mindre sexlyst akkurat :sjarmor:

For meg så har p-stav bare vært positivt (utenom den uka med nestenmensen i begynnelsen)

Men ikke alle er så heldig, men da kan man ta den ut. P-stav innholder bare et hormon (gestagen) og derfor blir man heller ikke proppet full av forkjellige hormoner som gjør at man kan bli helt vill til tider.

Skrevet

Jeg har gått på p-plaster over 1 år. Hadde ingen store problemer med at plasteret løsnet, og ja jeg trente og dusjet. Hadde det festet på rumpa eller på ryggen.

Fikk mensen tilbake med en gang da jeg sluttet, så ble ikke plaget av at hormonene satt igjen i kroppen slik mange blir etter p-sprøyten.

Hadde ingen bivirkninger. (mindre kviser) :)

Skrevet

Det løsnet, og hvis det ikke løsnet så ble det stygt i kantene, og om sommeren var det litt pes med å flytte det til steder som ikke syntes i sommerklær etc etc...

Skrevet

Hvis du vurderer p-stav anbefales det visstnok å gå på Cerazette-pillen en liten stund først, for å se hvordan man reagerer. Cerazette inneholder samme virkestoffer sm p-staven. Heelt riktig vil det jo kanskje ikke bli, regner med at mengden stoffer som slippes ut er litt annerledes fra staven til pillen...

Eventuelt kan du prøve p-ringen også?

Skrevet

Jeg trivdes veldig godt med det i begynnelsen, utenom at det ikke så så fint ut når du hadde gått med det, loet rundt kantene og så får man merke etter der det har vært.

Men så fikk jeg påvist høye leververdier (normale er vel på rundt 20, jeg hadde over 120 ..) og måtte slutte.Det er vel egentlig ikke en vanlig bivirkning, men jeg vet om en til som har fått den ...

Når jeg sluttet merket jeg at jeg hadde fått nedsatt sexlyst av plasteret, og muligens mer hodepine. Utenom det hadde jeg vel ingen bivirkninger. Men det er dyrt da, i forhold til p-piller

Gjest Catwoman
Skrevet

P-plasteret funker helt fint for meg. Det det blir litt stygt i kantene, og det hender det klør litt. Har ikke opplevd at det har falt av verken ved dusjing eller når jeg har vært svett. Men jeg har ved to anledninger rett og slett rivd av plasteret i søvne - og det kan jo bli litt skummelt og dyrt i lengden.

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Heihei. jeg har gått på p-sprøyten i 1 år så vurderer jeg og begynne på p-plaster fordi at jeg fikk veldig økt vekt av p sprøyten. Og jeg har jo ikke hatt mensen på et år så jeg lurer på om jeg må vente på mensen før jeg skal begynne på p plaster eller bare begynne rett på? lurer veldig

Skrevet
Heihei. jeg har gått på p-sprøyten i 1 år så vurderer jeg og begynne på p-plaster fordi at jeg fikk veldig økt vekt av p sprøyten. Og jeg har jo ikke hatt mensen på et år så jeg lurer på om jeg må vente på mensen før jeg skal begynne på p plaster eller bare begynne rett på? lurer veldig

ta en tur innom apoteket!De vet det :)

Skrevet

Dersom behandlingen innledes senere enn første blødningsdag, må det samtidig brukes et ikke-hormonelt prevensjonsmiddel i 7 dager

Altså, plasteret er sikkert fra første dag hvis man begynner på det på 1. mensdag.

Men man kan begynne når som helst i syklusen, men må da bruke f.eks. kondom den første uka da prevensjonseffekten ikke inntrår for fullt før etter 7 dager når man begynner vilkårlig i syklusen...

Gjest Golden Girl
Skrevet

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger av det, og heller ikke opplevd at det dras av. Brukt det i fire år nå. Fester det på rumpa. Kan kanskje klø litt av og til, men ikke noe mer. Får kanskje litt tørr hud akkurat under der jeg har hatt det, men må bare smøre litt ekstra hudlotion der.

Synes det er bedre og mindre "skummelt" enn å ta piller hver dag og injisere noe i kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...