Gå til innhold

Till Dere som røyker

Fremhevede innlegg

Skrevet
Om det plager deg at noen står et par meter unna deg UTE og røyker, så kan du faktisk bare flytte deg litt!

Sånne som deg gjør meg, dessverre, bare mer bestemt på å ikke slutte!

Annie

:smoke:

Om det er noen jeg ikke kjenner kan jeg flytte meg noen meter. Men om det er noen jeg kjenner som røyker når jeg står og har en samtale, da kan jeg ikke bare gå.... HVa skal man si når man kommer opp i en slik sit?

Du hadde sikkert heller ikke likt at venninnen din skulle få pusteproblemer (i verste fall) fordi du bare MÅ ha en blås? Man vil hellerikke såre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det faktisk normal høflighet å ikke blåse røyken på andre, uavhengig om de røyker eller ikke. OG står du ute med en person som røyker og det blåser mot deg, så kan du ganske enkelt bytte plass med den personen og røyken vil blåse andre veien.

At det står fullt utenfor sykehus og lignende plasser er fordi det ikke er tilrettelagt for oss som røyker. Vi er kastet ut på gata, bokstavelig talt, OG har funnet oss i det. Plager det dere fortsatt, så jobb for at vi kan få egne røykeskur da vel!

Annie

Skrevet
Vi lar være å røyke i bilen når ungene er med. Nå er de store 9 og 11 år, når de var mindre var det ikke røyking i bilen. Unntaket er nå på sommeren når alle vinduer og takluka er oppe og vi skal langt.

De ikkerøykende vennene som kommer, kommer for VÅR skyld, og da får de ta med det at vi faktisk røyker inne. Vi har nettopp innstallert ventilasjonsannlegg og lufta blir bytta ut i hele huset flere ganger i timen.

Det er ingen som tar skade av å være i et hus det blir røkt i noen timer i året, og jeg tør påstå at det ikke er ekkelt her!!

JA, røykere blir sett ned på og det irriterer meg. Vi har gått med på røykeloven. Var på skolen på uteaktivitet på mandag og det er ikke lov å røyke på skolens område. Dette aksepterer vi, men jeg NEKTER å bli sett ned på av ikkerøykere når vi faktisk trekker oss unna og ikke plager noen.

Vi røyker ikke inne på restauranter lengre og det siste populære blant ikkerøykere er nå å irritere seg fordi det står en stakkar UTE på en bussholdeplass og røyker. SKJERP DERE!!

Annie

:klappe:

..det både du og jeg nok må innse er at det hjelper ingen verdens ting hvor mange restriksjoner som blir satt inn. Noe vil fanatikerne alltid irritere seg over - uavhengig om de plages direkte eller ikke. For 15 år siden var det krav om separate røykerom, så røyking kun utendørs. Og nå er det fa... meg ikke bra nok det heller. Så dette handler ikke om å være plaget av røyk, men å være plaget av røykeres eksistens.

..og ARGH så irriterende med alle de som kjøper propanda uten å overhodet reflektere selv...

Ambi

:smoke: (bare for å irritere TS;-)

Skrevet

Fanatikere finnes overalt ja Ambi! Men jeg velger å heve meg over dem og heller være blid og imøtekommende mot alle. Så lenge den verste feilen jeg gjør er å røyke, så kan andre si hva pokker de vil!! Jeg tar hensyn til ikkerøykere, men det går en grense for meg også ja!

Annie

Gjest lazuli
Skrevet (endret)
Akkurat som du har rett til å si at du har rett til å røyke fritt utendørs har jeg rett til å si at det plager meg når et menneske står en eller to meter unna meg og røyken blåser rett i ansiktet på meg. Man kjenner at det svir i øynene og nesa blir irritert.

Lurer på hvorfor det så og si alltid kommer ikke-røykere bort til meg når jeg tar meg en røyk ute?

Det er så fantastisk å høre at du rettferdiggjør røykingen inne med at du har et så godt lufteanlegg og har vinduene opp når du kjører!

Er det rettferdiggjøring, eller en forklaring?

Si at du vet at du forkorter livet ditt med 10 år fordi du røyker, si at du vet og aksepterer at du er utsatt for kols sykdom, si at du vet at det er mulig din røyking utsetter dine barn for astma og allergi de elles kanskje kunne sluppet unna. Si at innser at uansett hvor god lufting du har i huset er røyken skadelig for barna dine! Alt annet høres ut som dumt vås!

Ikke alle lever 10 år mindre, eller utvikler kols. Mange utvikler kols selv om de ikke røyker/utsettes for passiv røyking. Vet du at det er mye allergi/astma som utvikles fordi vi bruker for mye såpe og skurer vekk de gode bakteriene også? Hva med parfyme osv?

Arg, blir så irritert på røykere som bare totalt blokker ut virkeligheten!

Hvems virkelighet er det du egentlig snakker om?

Jeg er sikker på at røykere kommer til å bli enda mer sett ned på mens det blir mindre og mindre populært å røyke. Det kommer til å bli et fenomen blant mindre ressurssterke og kommer til å forsvinne helt uten at det blir forbudt.

Dette er rett og slett stigmatiserende og alle med litt mellom øra vet at klassedeling er ut!

Det er jeg glad for!

Jeg mener ikke at det ikke er skadelig å røyke, eller at røyking KAN forårsake både det ene og det andre problemet. Likevel reagerer jeg på din manglende refleksjonsevne rundt temaet.

Det som er mye mer skadelig enn folks røykevaner, samfunnsmessig sett, er fordommene som ligger klistret i holdningene til folk som deg. Det skaper uhygge, avstand og grunnløse nykker. Du tror du er bedre,

men fakta er at du er hakket verre. I tillegg virker du dum

Lazuli

Endret av lazuli
Gjest Gjest
Skrevet

Nå kunne vi hatt den diskusjonen om hvem som var mest dum, jeg som ikke liker røyk eller du som røyker. men la oss inngå et kompromis; vi er like dumme, eller like oppegående om det er det vi kan kalle det.

jeg synes røyk er plagsomt! det irriterer øynene mine og halsen. og ofte er det slik at man ikke kan komme seg bort fra en som står og røyker. kanskje har man satt seg ned for å vente på busssen så står det en og røyker ved siden av meg. Jeg synes ikke samfunnet har noen som helst plikt til å tilrettelegge for røykere.

Du kaller min refleksjonsevne rundt temaet for snevert. Og ja, i til dere som røyker prøver jeg å provosere litt tilbake fordi jeg blir provosert over at så mange røykere skal hevde at passiv røyking stort sett ikke er farlig. Jeg synes at på det området er det akkurat røykerne som ikke ser virkeligheten!

Gjest Gjest
Skrevet

tror dessuten at siden det nettopp er så mange røykere som blir provosert av dette og som "henger" sammen her er fordi dere allerede føler dere stigmatisert.

Og en ting til: vil du at barna dine skal begynne å røyke? Du sier kanskje at det skal de få bestemme selv. Men hadde det vært verdt det, dersom du ikke var avhengig av røyken, å stå ute i kaldt, blåst vær for å ta seg en røyk, dø tidligere, utsette barna for røyking i bil fordi dere akkurat denne gangen skulle reise så langt osv.

Er det ikke greit at røyk er noe vi ikke tar med oss inn i neste generasjon?

Skrevet
tror dessuten at siden det nettopp er så mange røykere som blir provosert av dette og som "henger" sammen her er fordi dere allerede føler dere stigmatisert.

Og en ting til: vil du at barna dine skal begynne å røyke? Du sier kanskje at det skal de få bestemme selv. Men hadde det vært verdt det, dersom du ikke var avhengig av røyken, å stå ute i kaldt, blåst vær for å ta seg en røyk, dø tidligere, utsette barna for røyking i bil fordi dere akkurat denne gangen skulle reise så langt osv.

Åh, der sa du det jeg hadde tenkt å si gitt :D

Og så syns jeg heller ikke samfunnet har noen plikt til å tilrettelegge for røykerne siden statistikk etter statistikk viser at røyking koster samfunnet uante mengder skattekroner som JEG er med på å betale, i form av at dere blir syke av uvanen deres. Så faktisk syns jeg dere som røyker skylder oss skattebetalere, enten det er ikkerøykere, eller "med"røykere, å ta hensyn og prøve å ikke føre uvanen deres over på oss ved å røyke oss i fleisen når vi står utendørs.

Og svar meg på en ting, skal jeg flytte meg om jeg står i buss-skuret mens det regner og dere kommer og stiller dere ved meg og tenner en røyk? Hvem er det som plager hvem?

Gjest Gjest
Skrevet

hoho, ts her, må bare nevne at det ikke er jeg som har skrevet overskriften på emnet!

Gjest Gjest
Skrevet

Ingen røykere som har lyst til å svare på dette siste spørsmålet?

Gjest Piper
Skrevet
Åh, der sa du det jeg hadde tenkt å si gitt :D

Og så syns jeg heller ikke samfunnet har noen plikt til å tilrettelegge for røykerne siden statistikk etter statistikk viser at røyking koster samfunnet uante mengder skattekroner som JEG er med på å betale, i form av at dere blir syke av uvanen deres. Så faktisk syns jeg dere som røyker skylder oss skattebetalere, enten det er ikkerøykere, eller "med"røykere, å ta hensyn og prøve å ikke føre uvanen deres over på oss ved å røyke oss i fleisen når vi står utendørs.

Og svar meg på en ting, skal jeg flytte meg om jeg står i buss-skuret mens det regner og dere kommer og stiller dere ved meg og tenner en røyk? Hvem er det som plager hvem?

Siden du dro inn skattekroner som DU er med på å betale, kan du kanskje finne ut hvor mye penger røykerne betaler i avgifter før du bare tar den ene siden.

I Tyrkia koster en pakke sigaretter 7-10 kr, i Norge koster den 65. Hmm, hvor mye av dette tror du er avgift?

Skrevet

Ja selvfølgelig er det masse avgifter på tobakk. Det skulle da bare mangle. Det er en måte staten prøver å få bukt med røykingen på vil jeg tro.

Men mener du at avgiftene veier opp for kostnadene til samfunnet?

Det er frivillig å røyke, og dermed en frivillig afgiftsdel.

Gjest Piper
Skrevet

Jeg håper ikke mine barn begynner å røyke, for det er noe av det dummeste jeg har begynt med. Men ejg er ikke motivert nok til å slutte, men håper jeg blir det en dag. Og nei mine barn får ikke bestemme det selv før de blir 18, for etter de blir 18 har ikke jeg noe jeg skulle ha sagt på det området. Men før den tid er det helt uaktuelt for de å røyke

Og det er helt greit at vi ikke tar med røyken inn i neste generasjon, men skulel det være at noen røykte behøver man ikke se ned på de slik enkelte gjør i dag. Ja det er dumt å begynne å røyke, men det er ikke like lett å slutte. Selvfølgelig har mange andre klart det, men det er ikke lett.

Skrevet
Jeg håper ikke mine barn begynner å røyke, for det er noe av det dummeste jeg har begynt med. Men ejg er ikke motivert nok til å slutte, men håper jeg blir det en dag. Og nei mine barn får ikke bestemme det selv før de blir 18, for etter de blir 18 har ikke jeg noe jeg skulle ha sagt på det området. Men før den tid er det helt uaktuelt for de å røyke

Og det er helt greit at vi ikke tar med røyken inn i neste generasjon, men skulel det være at noen røykte behøver man ikke se ned på de slik enkelte gjør i dag. Ja det er dumt å begynne å røyke, men det er ikke like lett å slutte. Selvfølgelig har mange andre klart det, men det er ikke lett.

:klappe:

Gjest Piper
Skrevet
Ja selvfølgelig er det masse avgifter på tobakk. Det skulle da bare mangle. Det er en måte staten prøver å få bukt med røykingen på vil jeg tro.

Men mener du at avgiftene veier opp for kostnadene til samfunnet?

Det er frivillig å røyke, og dermed en frivillig afgiftsdel.

Jeg tror faktisk avgiften veier opp for kostnaden, for det er ikke alle som blir plaget og som da må ha behandling.

Si at 50 000 mennesker røyker 20 sigaretter:

På 1 år har de betalt inn ca 682550000 i avgifter

På 10 år ca 6825500000

På 20 år ca 13651000000

på 40 år ca 27302000000

Siden ejg ikke fant noe om hva røyking koster samfunnet, blir det bare synsing fra min side det jeg nå skriver. Men jeg tror ikke det koster samfunnet så mye som dette, og jeg tror faktisk staten tjener grovt på røykerne. Men som sagt blir det bare synsing, for jeg har ikke en anelse om hva røykingen koster samfunnet.

Og vi må også huske at enkelte mennesker røyker 40-50 sigaretter om dagen, og noen røyker mindre enn 10.

Skrevet

Bare et lite spørsmål: gjelder dette problemet bare røykere eller gjelder det også andre som pådrar seg livsstilssykdommer? Hva med alle de skattepengene som går med til å behandle sykdommer påført av overvekt, feil kosthold, manglende mosjon, alkoholforbruk osv?

Gjest lurven
Skrevet (endret)

er ikke røyking ganske ut nå egentlig,

forøvrig synes jeg det er en fin ting hvis vi alle kan gå sammen om å mobbe mennesker til å slutte å røyke

Endret av lurven
Skrevet

Tjukkaser er også ut! La oss mobbe alle tjukkaser til de har slanket seg til en bmi under 25!! Ehh...

:klaske:

Gjest graceland
Skrevet

Jeg fordrar ikke røyking, og det er på grunn av lukta som setter seg i klærne. Vet at røykere ikke synes det er noe problem, men jeg synes det er veldig ekkelt når jeg kommer hjem og merker hvor godt lukta har satt seg. Jeg blir kvalm av det.

I går var det ei på kontoret mitt som tok seg en blås... jeg trudde jeg skulle spy. Det er ikke lov å røyke der, men hun tok seg den friheten siden det ikke var så mange der. Og det UTEN å spørre oss andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...