Gå til innhold

Till Dere som røyker


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Ja, jeg synes all mat som inneholder mye tilsatt sukker, for mye salt og usunt fett burde skattelegges en god del høyere enn frukt og grønt! Helt klart! Det blir vel reelt vanskelig å skattelegge de som ikke trener høyere enn andre, men kanskje tilrettelegge for trening i arbeidstiden? De som trener får betalt, mens de som ikke trener må jobbe og ikke tjene noe på det? Dette blir sikkert vanskelig å gjennomføre, men man kan oppfordre bedrifter til å gi sine arbeidere incentiver til å trene!

Jeg mener at røykere ikke skal mobbes. Jeg ville bare starte debatten og provosere dere røykere så jeg fikk litt vettugt ut av dere. Synes det er utrolig få "ydmyke" røykere. Og det er sikkert fordi dere blir stigmatisert i samfunnet så dere føler et behov for å forsvare handlingene deres.

Dere skjønner vel at det oppfattes ganske arrogant når dere forteller at dere røyker inne i hus og bil fordi det er enkelt, "tror" ikke det er skadelig og slenger på en røykesmiley på slutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lazuli
Jeg mener at røykere ikke skal mobbes. Jeg ville bare starte debatten og provosere dere røykere så jeg fikk litt vettugt ut av dere. Synes det er utrolig få "ydmyke" røykere. Og det er sikkert fordi dere blir stigmatisert i samfunnet så dere føler et behov for å forsvare handlingene deres.

Dere skjønner vel at det oppfattes ganske arrogant når dere forteller at dere røyker inne i hus og bil fordi det er enkelt, "tror" ikke det er skadelig og slenger på en røykesmiley på slutten?

En diskusjon kan startes på mange måter. Den måten du valgte å starte denne på, vitner ikke mye om at du ville ha noe "vettugt" ut av oss som røyker. Jeg syns du bare kastet ut en masse subjektive synsinger, og etter min mening fikk du svar som fortjent. Så om du syns det er få ydmyke røykere, må du jammen ta deg en kikk i speilet for å se på din egen ydmykhet.

Jeg har ikke behov for å forsvare mine handlinger overfor deg. Når det er sagt så røyker jeg ikke inne, tar hensyn til de som ikke røyker og er på ingen måte til sjenanse for noen. Jeg har også tre barn som ikke røyker, det til tross for at jeg alltid har gjort det. Det er faktisk mulig å lære barna å velge anderledes enn man selv har gjort. Hvordan i all verden skulle verden gått fremover om alle gjorde valg på samme grunnlag som sine foreldre?

Det som er arrogant i denne situasjonen er at du vet best hva som er best for andre. Om noen f.eks. velger å installere ventilasjonsannlegg for å kunne røyke videre inne så er da ikke dette din sak. For å vurdere i hvilke grad denne fungerer må du nesten vite hvordan den virker før du kaller det en unnskyldning for å røyke videre.

Jeg har ei god venninne som er lege. Hun sier at røykerne er de beste pasientene. De kommer seg raskt ut av senga f.eks. etter operasjon, og når det kommer til stykket syter de ikke så mye som de som ikke

røyker!

Mvh Lazuli :smoke:

Endret av lazuli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes all mat som inneholder mye tilsatt sukker, for mye salt og usunt fett burde skattelegges en god del høyere enn frukt og grønt! Helt klart! Det blir vel reelt vanskelig å skattelegge de som ikke trener høyere enn andre, men kanskje tilrettelegge for trening i arbeidstiden? De som trener får betalt, mens de som ikke trener må jobbe og ikke tjene noe på det? Dette blir sikkert vanskelig å gjennomføre, men man kan oppfordre bedrifter til å gi sine arbeidere incentiver til å trene!

Du er klar over at over 90 % av det man betaler for tobakksvarer er skatter og avgifter? Hvis man skulle økt akatter og avgifter på usunn mat til et tilsvarende nivå vi matbudsjettene sprenges både hos private husholdninger og offentlige institusjoner. Det vil ha så store ringvirkninger i samfunnsøkonomien at det aldri vil kunne gjennomføres.

Tilrettelegging for trening er bra men skal man straffe de som ikke gjør det da? Jobbe uten lønn liksom. Ingen kommer til å jobbe uten lønn. De vil bare hevde at de trener og få fri med lønn isteden.

Du etterlyser ydmykhet. Jeg synes de fleste røykere (i alle fall de jeg kjenner) tar hensyn - i motsetning til endel av de fanatiske ikke-røykerne som benytter enhver anledning til å syte og klage over røykere samtidig som de fremhever sin egen fortreffelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg startet ikke en egen tråd om dette, jeg postet dette det ble diskutert om det var ok og røyke inne sammen med barna. Noen av røykerne her inne forsvarte sin rett til å røyke inne (som de jo har lov til om de vil det), men jeg synes det vitner sånn om en utrolig egoisme og rart verdisyn. Så jeg ville provosere tilbake!

Nei, man skal ikke legge på 90% avgifter på sukkerholdige varer. Jeg drikker alkohol og synes det er helt ok at dette prises høyere enn andre varer grunnet virkninger dette har på samfunnet. Jeg synes godt vi kan få bort fylla i norsk kultur og heller drikke en ca 4-5 glass vin fordelt utover uka. Kjemesunt! Det kan man ikke si om røyking. Ikke krise om dette forsvinner, det har ingenting å gjøre i et samfunn! Om det hadde vært vanlig å ta en sigarett i uken hadde jeg ikke brydd meg. Men når mennesker hevder sin rett til å røyke samme sted som sine barn blander jeg meg inn enten dere vil eller ikke!

PS. Jeg sa ikke at de som ikke trente skulle jobbe uten lønn, men at de som trente skulle få vanlig betalt for det. Det mange små og mellomstore bedrifter i landet hvor det synes om du går på trening midt i arbeidstiden eller ikke gjør det. Sier ikke at dette er den eneste løsningen, men det er helt klart muligheter for å tilrettelegge for dette!

Ja, jeg er fornøyd med at jeg ikke røyker. Men at jeg føler meg bedre enn alle andre pga det, nei. Jeg har andre ting jeg er mer stolt over at jeg ikke er en røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Jeg sa ikke at de som ikke trente skulle jobbe uten lønn, men at de som trente skulle få vanlig betalt for det.

Jo, du gjorde nok det:

Det blir vel reelt vanskelig å skattelegge de som ikke trener høyere enn andre, men kanskje tilrettelegge for trening i arbeidstiden? De som trener får betalt, mens de som ikke trener må jobbe og ikke tjene noe på det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gud, så pirkete. De tjener ikke noe på å jobbe når de andre trener. Forstår? De tjener ikke mer enn de andre som får "fri" for å trene. Alle får betalt for en hel dag, mens noen får en time "fri" for å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linnea

Jeg fatter ikke når det ble "helt greit" å hakke ned på andre folk på denne måten. Jeg er selv en ikke-røyker, og har heller aldri røkt. Men, jeg fatter ikke for alt i verden at folk plages så fryktelig av de som røyker. De eneste gangene jeg syntes det var litt plagsomt, var den gangen det gikk an å røyke inne på kafeer, utesteder ol. Men det er det jo ikke lenger, og jeg har aldri blitt plaget av det siden. Skjønner nesten ikke hvor folk ferdes jeg, hvis dere hele tiden plages av folk som blåser røyken opp i ansiktet deres. Får meg i første omgang til å lure på hva slags mennesker dere egentlig omgås...???

De som røyker er fullt klar over at det ikke er bra, akkurat på lik linje med at de som er svært overvektige vet det. Folk(ALLE) har sine feil og uvaner, og det blir bare latterlig å sette seg selv opp på en pidestall som bedre enn andre kun fordi man er ikke-røyker.

Ah, måtte bare få det ut. Synes bare røyke-hetsen begynner å bli LATTERLIG!!

P.S. Er sammen med en røyker. Veldig sjeldent jeg merker noe til det faktisk. Han er påpasselig med tyggis, går alltid ut, vasker hendene o.l. Ikke verre enn det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk avgiften veier opp for kostnaden, for det er ikke alle som blir plaget og som da må ha behandling.

Si at 50 000 mennesker røyker 20 sigaretter:

På 1 år har de betalt inn ca 682550000 i avgifter

På 10 år ca 6825500000

På 20 år ca 13651000000

på 40 år ca 27302000000

Siden ejg ikke fant noe om hva røyking koster samfunnet, blir det bare synsing fra min side det jeg nå skriver. Men jeg tror ikke det koster samfunnet så mye som dette, og jeg tror faktisk staten tjener grovt på røykerne. Men som sagt blir det bare synsing, for jeg har ikke en anelse om hva røykingen koster samfunnet.

Og vi må også huske at enkelte mennesker røyker 40-50 sigaretter om dagen, og noen røyker mindre enn 10.

Om jeg har regnet riktig har de gjennom 40 år betalt 546040 kroner til staten hver. Og er det virkelig så mye? Kols og røykebein, uføretrygd, opphold på sykkehus osv osv. Det baller fort på seg med penger.

Men jeg gidder ikke krangle på det så om du mener det går opp i opp sp vær så god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud, så pirkete. De tjener ikke noe på å jobbe når de andre trener. Forstår? De tjener ikke mer enn de andre som får "fri" for å trene. Alle får betalt for en hel dag, mens noen får en time "fri" for å trene.

Så det er pirkete å forholde seg til det du skriver? Ok...

Men det forslaget du har her er da helt vanlig på mange arbeidsplasser i dag. Mange sponser også helt eller delvis treningsstudio for de ansatte. På min forrige arbeidsplass var det slik - og to av femti benyttet seg av tilbudet. Ikke spesielt effektivt mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har regnet riktig har de gjennom 40 år betalt 546040 kroner til staten hver. Og er det virkelig så mye? Kols og røykebein, uføretrygd, opphold på sykkehus osv osv. Det baller fort på seg med penger.

Men jeg gidder ikke krangle på det så om du mener det går opp i opp sp vær så god.

Om man da tar med at ikke alle røykere får røykebein, astma, kols, hjerteinnfarkt, kreft osv osv, så tror jeg fort det går opp i opp.

Hadde vært interessant å se hvor mye av tobakksavgiftene som ble brukt på røykerelaterte sykdommer. Og sammenlignet med sykdommer som ikkerøykere får.

Om jeg betaler over 500 000,- mer i skatter til staten enn en ikkerøyker, ja da har jeg fanimeg betalt for den plassen jeg evt tar opp på sykehuset.

Er det mer "riktig" at en ikkerøyker som IKKE har betalt 500 000,- ekstra i avgifter opptar en sykehusplass enn en som røyker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
Om jeg har regnet riktig har de gjennom 40 år betalt 546040 kroner til staten hver. Og er det virkelig så mye? Kols og røykebein, uføretrygd, opphold på sykkehus osv osv. Det baller fort på seg med penger.

Men jeg gidder ikke krangle på det så om du mener det går opp i opp sp vær så god.

Jeg krangler ikke, bare legger frem fakta for deg. Ikke alle får en eller flere lidelser på grunn av dette, og derfor tror jeg faktisk det går opp i opp.

Hvor mange blir uføretrygdet på grunn av røyk? Hvor mange får røykebein? Hvor mange får kols? og hvor mange får lungekreft? Og hva koster dette egentlig i kroner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Jeg tar hensyn til ikke-røykere. Det får fan meg holde, selv om jeg vet at røyking skader meg selv. Hva i helvete klager ikke-røykere på nå da? Igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har regnet riktig har de gjennom 40 år betalt 546040 kroner til staten hver. Og er det virkelig så mye? Kols og røykebein, uføretrygd, opphold på sykkehus osv osv. Det baller fort på seg med penger.

Men jeg gidder ikke krangle på det så om du mener det går opp i opp sp vær så god.

***

Nå var det noen som skrev at røykere lever ti år kortere, da må man nesten se på lavere pensjonsutbetaling som en "gevinst" for staten...

Hadde blitt jævlig dyrt hvis alle skulle bli hundre år, for ikke å snakke om mangelen på sykehjemsplasser...

Har forresten en far som har vært storrøyker i all sin tid, han er snart 77 nå, og frisk som en fisk, har hverken kols, røykebein eller så mye som en liten morrahoste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TittTitt

En ting som jeg har lurt på lenge; jeg har aldri røyket selv....derfor undrer jeg meg; den avhengigheten som man opplever i forhold til tobakk og nikotin, den må jo være helt sinnsykt sterk??? Jeg, mener, siden så mange røyker, når de (sannsynligvis) veit hvor skadelig det er. Hvorfor klarer du ikke å slutte, når du veit at du kan leve et mye sunnere og friskere liv uten tobakk?..og at det gir positive virkninger på alle måter? ....jeg har jo ingen peiling på nikotinavhengighet da, som dere sikkert skjønner, jeg bare undrer meg; hvorfor velge et liv med nikotin, når man faktisk kan VELGE et liv uten?? Eller er det så ille at når dere først har valgt et liv med røyken, så er det nærmest umulig å velge den vekk igjen?

..synes det er rart at så mange røyker jeg.....

Men en ting på jeg si; selvfølgelig respekterer jeg alle mennesker; også de som røyker. Men jeg synes det er helt forferdelig med foreldre som røyker i huset med barna, i bilen med barna osv. Barna har jo ikke noe valg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er egentlig bare et tips til alle dere som prøver å slutte med røyking: prøv ut noe som heter Champix. Det funket fint på meg, og jeg har nå vært røykfri i 3 måneder, selv om jeg sluttet å ta de siste tablettene (rett og slett fordi jeg glemte det bort).

Jeg har lest røykesluttboka til Allen Carr, prøvd nikotinplaster, tyggis osv osv uten noe hell, men Champiz fungerte utrolig bra etter bare noen dager. Og jeg fikk ikke engang noen bivirkninger :tommel:

Det er sikkert folk som har hatt ulike erfaringer, men det skader ikke å snakke litt med legen din neste gang du har legetime ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor får man kjøpt Champix og hva er det?

Du må ha resept fra legen, sånn at du kan kjøpe det på apoteket.

Jeg limer inn litt info om Champix fra en legenettside:

CHAMPIX er et nikotinfritt legemiddel som brukes for å hjelpe deg til å slutte å røyke.

CHAMPIX kan bidra til å lindre røyketrangen og abstinenssymptomene som forbindes med røykeavvenning.

Selv om det ikke anbefales at du røyker under behandlingen, kan CHAMPIX også redusere behaget ved sigarettene dersom du skulle røyke under behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.... :klø: Kanskje det er veien å gå... sånn når jeg får lyst til å slutte vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så bra at den utviklet seg til en tråd om røykeslutt.

Jeg ble UTROLIG provosert da noen av røykerne hevdet sin rett til å røyke inne blant barn. De uttalelsene fant jeg hårreisende. Barn burde ha rett til å vokse opp i et røykfritt miljø! Derfor fant jeg det på sin plass å provosere tilbake.

Det at de som røyker finner det mer provoserende at jeg sier at røykere lukter røyk og at jeg misliker den lukten enn det å røyke inne blant barn finner jeg veldig rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...