Litt Lost Skrevet 22. mai 2007 #21 Skrevet 22. mai 2007 Hmmm, som forventet gikk ikke Bondeviks målsetting i oppfyllelse, at all mobbing skulle opphøre. Helt grusomt at din datter opplevde dette. Bra du tar tak i det!
Gjest =tentacle= Skrevet 22. mai 2007 #22 Skrevet 22. mai 2007 Barn skal være trygge til og fra arbeidsplassen sin, som er skolen, uavhengig av hvordan foreldrene deres fungerer og er i stand til å samarbeide - ergo skolen må ta ansvar her. Den ergoen din er jeg ikke helt med på. Har skolen etter loven ansvaret for barna på skoleveien, eller mener du at det burde være slik?
Rosalie Skrevet 22. mai 2007 #23 Skrevet 22. mai 2007 Den ergoen din er jeg ikke helt med på. Har skolen etter loven ansvaret for barna på skoleveien, eller mener du at det burde være slik? Hva som står i loven aner jeg ikke, men slik burde det være, for å sikre alle barn en sikrest mulig skolevei. En usikker skolevei, også psykisk, vil gi usikre barn når de er "på jobb", og de vil da ikke kunne gjøre "jobben sin" optimalt.
Gjest =tentacle= Skrevet 22. mai 2007 #24 Skrevet 22. mai 2007 Hva som står i loven aner jeg ikke, men slik burde det være, for å sikre alle barn en sikrest mulig skolevei. En usikker skolevei, også psykisk, vil gi usikre barn når de er "på jobb", og de vil da ikke kunne gjøre "jobben sin" optimalt. De kan jo heller ikke få maks ut av skoledagen hvis de får dårlig kosthold, stimuleres av kun tegnefilmer på video hjemme, ikke blir lagt i tide, ikke får ros og oppmuntring og hjelp med lekser osv. Jeg synes det blir vilt å gi skolen ansvar også utenom skoletiden. De har jo ikke sjans til å følge elever som går i ulike retninger og med ulike transportmidler, til ulike tider, hjem.
Rosalie Skrevet 22. mai 2007 #25 Skrevet 22. mai 2007 Jeg har ikke snakket om å følge, men jeg snakker om å ha ansvaret, slik at de faktisk må ta tak i mobbing som foregår på skoleveien, av og med og mot elever på deres egen skole, i stedenfor å dekke seg bak at "det er på fritiden, og da har ikke vi noe ansvar. Dette må foreldrene ordne opp". Jeg har vært borti tilfeller hvor lærere på eget privat initiativ har fulgt elever fra skole og inn på bussen for at de ikke skulle få bank av mobbegjengen. Men fikk de tatt det opp på skolen? Nei, skolen vendte det hele ryggen, og sa at "fritid".
Gjest Bellatrix Skrevet 22. mai 2007 #26 Skrevet 22. mai 2007 Jeg så en program med Dr Phil hvor det var snakk om mobbing. Syns det programet hadde mange gode poenger. Det var snakk om at når barn mobber så mobber de alltid i grupper. Det er fordi de er feige når de er alene. Og beste måten å konfrontere de barna er ikke når de er samlet (for da føler de seg sterke) med å oppsøke de hjemme når de er alene med foreldrene. Og snakke med hver enkelt barn alene med foreldrene til stede og da forstår barnet bedre hva galt den har gjort og hvor alvorlig det er. Så jeg vil egentlig anbefale deg å gjøre det. Snakk med de som mobbet en og en. Se om det hjelper. Dette hørtes veldig fornuftig ut.
Gjest =tentacle= Skrevet 22. mai 2007 #27 Skrevet 22. mai 2007 Jeg har ikke snakket om å følge, men jeg snakker om å ha ansvaret, slik at de faktisk må ta tak i mobbing som foregår på skoleveien, av og med og mot elever på deres egen skole, i stedenfor å dekke seg bak at "det er på fritiden, og da har ikke vi noe ansvar. Dette må foreldrene ordne opp". Jeg har vært borti tilfeller hvor lærere på eget privat initiativ har fulgt elever fra skole og inn på bussen for at de ikke skulle få bank av mobbegjengen. Men fikk de tatt det opp på skolen? Nei, skolen vendte det hele ryggen, og sa at "fritid". Der jeg bodde, hadde faktisk noen av elevene flere mils skolevei. Skal skolen ha ansvar for at en lærer følger med bussen for hvert stopp der det går av elever som kan mobbe hverandre? Skoleveien ER jo fritid, og foreldrenes ansvar.
Kayli Skrevet 22. mai 2007 #28 Skrevet 22. mai 2007 Men ting som blir sagt på skoleveien er ikke mitt eller rektor sitt ansvar, som noen over her sa! Det er nødvendig for oss å få vite om at det har skjedd, slik at vi kan hjelpe til, og holde et øye med de aktuelle elevene. Jeg vil anbefale trådstartermoren å ringe til de aktuelle foreldrene. SAMMEN kan vi gjøre en jobb hva gjelder folkeskikk og omgangsform. Hvis det er mitt innlegg du sikter til, så har du misforstått. Jeg sier ikke at det som blir sagt på skoleveien er ditt eller rektors ansvar. Men, det er faktisk slik at elevenes skolevei er en del av skoledagen, og dermed kan ikke slik språkbruk aksepteres. Det jeg mener er at det må reageres, også fra skolens side. Dessuten skal elevene føle seg trygge både på skolen og på skolevei - det er faktisk en del av skolens ansvar. Jeg er forøvrig enig med deg i at samarbeid med foreldrene er helt nødvendig for å få en slutt på problemet.
Rosalie Skrevet 22. mai 2007 #29 Skrevet 22. mai 2007 Der jeg bodde, hadde faktisk noen av elevene flere mils skolevei. Skal skolen ha ansvar for at en lærer følger med bussen for hvert stopp der det går av elever som kan mobbe hverandre? Skoleveien ER jo fritid, og foreldrenes ansvar. Og jeg har fortsatt ikke sagt noe om å følge barn, men å ta tak dersom de får høre at det skjer mobbing på bussen, gangveien, bussholdeplassen.
Gjest =tentacle= Skrevet 22. mai 2007 #30 Skrevet 22. mai 2007 Og jeg har fortsatt ikke sagt noe om å følge barn, men å ta tak dersom de får høre at det skjer mobbing på bussen, gangveien, bussholdeplassen. Hvorfor er det ikke foreldrene som skal ta tak hvis barnet mobbes eller mobber i fritiden?
Rosalie Skrevet 22. mai 2007 #31 Skrevet 22. mai 2007 Hvorfor er det ikke foreldrene som skal ta tak hvis barnet mobbes eller mobber i fritiden? Les igjennom tråden en gang til - står skrevet der. Gidder ikke å gjenta meg selv til det kjedsommelige.
Gjest =tentacle= Skrevet 22. mai 2007 #32 Skrevet 22. mai 2007 Les igjennom tråden en gang til - står skrevet der. Gidder ikke å gjenta meg selv til det kjedsommelige. Har ikke funnet noe annet enn et prinsipp om at der foreldre svikter, bør skolen ta over. Det er jeg uenig i, både i prinsippet og fordi det ikke er gjennomførbart.
Rosalie Skrevet 22. mai 2007 #33 Skrevet 22. mai 2007 Har ikke funnet noe annet enn et prinsipp om at der foreldre svikter, bør skolen ta over. Det er jeg uenig i, både i prinsippet og fordi det ikke er gjennomførbart. Javel, enten er jeg dårlig til å ordlegge meg, ellers så misforstår du det jeg har skrevet. Whatever.
Angelheart Skrevet 22. mai 2007 #34 Skrevet 22. mai 2007 Dessverre er det ikke først i skolealder det er mobbing. Jeg overvar en veldig vond episode nå i helgen. Vi var på et kjøpesenter der det er lekerom. Min sønn på 3,5 ville leke og jeg satt på en benk ved siden av for å passe på. Ei jente fra samme barnehage som min sønn var også der og de lekte sammen. Foreldrene til denne jenta satt også rett i nærheten. Så kom ei annen jente fra barnehagen som også ville være med å leke. Da opplevde jeg at den første jenta sa " du får ikke være med å leke, for du har for stor mage". Den andre jenta er dessverre litt overvektig. Hun ble selvsagt lei seg og gikk sin vei. Sønnen min sa ikke noe, men sto litt forundret og så på. Etterpå spurte han meg om hvorfor "X" ikke ville være med å leke og bare hadde gått. Men, det verste synes jeg ikke var hva som ble sagt, men at foreldrene til hun som sa det faktisk bare satt og lo!!! De kommenterte ikke hva datteren sa i det hele tatt!! Med mange slike foreldre er det nok lenge til Norge er mobbefritt, ja.........
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2007 #35 Skrevet 22. mai 2007 TS her. Jeg har snakket med lærerinnen og hun sier at om sånt foregår på skoleveien er noe som de må ta tak i. I morgen blir disse jentene tatt tak i og foreldrene blir kontaktet.
Kayli Skrevet 22. mai 2007 #36 Skrevet 22. mai 2007 TS her. Jeg har snakket med lærerinnen og hun sier at om sånt foregår på skoleveien er noe som de må ta tak i. I morgen blir disse jentene tatt tak i og foreldrene blir kontaktet. Godt å høre. Håper det ordner seg!
Gjest Elastica Skrevet 22. mai 2007 #37 Skrevet 22. mai 2007 I prinsippet har ikke skolen ansvar for det som skjer på skoleveien. Av samme årsak ble forbudet om sykling til skolen fjernet fra skolevettreglene på "vår" skole - nettopp fordi skolen ikke kunne bestemme over barnas fritid. Imidlertid er samme skole veldig opptatt av at skoleveien skal være et trygt sted for barna - og dersom det er tilløp til mobbing, vil rektor veldig gjerne høre om det. Mobbong tas i all høyeste grad på alvor, og det er aldri snakk om hvem som har et eventuelt ansvar. Skolen ønsker kort og godt å bli kvitt all mobbing.
nallemaja Skrevet 24. mai 2007 #38 Skrevet 24. mai 2007 Dette er helt uakseptabelt. Finn ut hvem ungene er, be om foreldremøte med møteplikt for foreldrene. Fortell de VOKSNE hva slags oppførsel ungene deres har, og hvor vulgært språket er. Spør om det er vanlig omgangstone i hjemmene deres, og hva som skal til for å få en slutt på dette. Ikke rart at foreldrene til mobbere går i forsvarsposisjon hvis det er slike holdninger de møter!!! Ja, det finnes mange tåpelige og dumme foreldre som er ekle i kjeften og snakker stygt om andre, men det finnes også mange fine og ordentlige foreldre som dessverre har barn som mobber andre. Å mobbe kan de komme på av seg selv, eller lære av andre, og stygge ord lærer de vel mer av større barn enn av foreldrene sine! Om mine barn var mobbere hadde jeg blitt veldig lei meg, og fortvilet, og ville gjort alt jeg kunne for å få slutt på mobbingen, men om forelrene til det mobbede barnet kom og fortalte om ungenes oppførsleg og vulgærer språk, og spurte om dette er vanlig omgangstone i hjemmet vårt, da hadde jeg blitt veldig lei meg! Selv om barna har problemer så må barnas foreldre respektere hverandre og vise seg som gode forbilder, ikke som fordumsfulle dampveivalser! Skal man kunne snakke om problemet og prøve å løse det i fellesskap er resepkt veldig viktig! Hvem klarer å samarbeide og løse problemer med folk som ikke respekterer deg?
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2007 #39 Skrevet 25. mai 2007 Hovedinnlegger her. Dette er ordnet opp i og jeg håper det varer. Lærerinnen til datteren min fikk henne til å peke dem ut. Lærerinnen gikk bort sammen med min datter og snakket med dem. De lovet å aldri gjøre det igjen. Og lærerinnen fortalte meg at sånt skal ikke skje på skoleveien for det ødelegger trivsel på skolen og konsentrasjonen kan svekkes. Dette vil hun ha stopp på, sa hun. Jeg må si ifra om det skjer igjen. Selv syns jeg det er enormt viktig at foreldre tar seg tid til snakke med barna om dette. For det er et viktig tema.
Anglofil Skrevet 25. mai 2007 #40 Skrevet 25. mai 2007 (endret) Mobbing/erting er nok ikke noe nytt fenomen dessverre. Jeg ble selv mobbet, og dette har nok skjedd før min tid og kommer nok til å skje etter min tid. Selv som mobbeoffer skulle jeg gjerne også skyldt på de faktorer som TS nevner, men personlig tror det blir for enkelt å skylde på foreldre eller 'barn i dag'. I mange tilfeller handler det ofte om makt, eller maktposisjoner og det å hevde seg selv. I tillegg tror jeg også det er mer sammensatt enn som så. I undersøkelser som jeg selv har vært med i forbindelse med min utdannelse, finner man mange ulike typer mobbere/barn som erter/mobber osv. Jeg tror det kan ha noe med ulike motiv, hvorvidt man trenger å holde andre ned for å hevde seg selv og hvor høy selvtillit man har. Uansett, så mener jeg at både de som gjør noe som er såpass alvorlig og de som blir utsatt for det, trenger hjelp. Kommer helt ann på graden av det som skjer selvsagt, men som den kommende lærer jeg er, så er det alltid vondt å lese om. Jeg håper at denne læreren klarer å virkelig ta tak i problemet. Lykke til videre. Mvh Yvonne Endret 25. mai 2007 av yvonne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå