Gå til innhold

Anskaffelse av hund


Bimbo

Anbefalte innlegg

Jeg og typen skal skaffe oss hund. Pga litt forskjellige meninger blir det to stk! En fransk bulldog og en cavalier king charles spaniel.

Så jeg lurte på... Hva slags kjønn bør de være? Går to hanner bra sammen? Har helst ikke lyst på tispe da. Og er det noen som vet hva prisen ligger på for disse rasene, en valp som kan stilles ut med friske, greit premierte foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hannhunder er ofte vanskelige sammen med andre hannhunder.

Ikke alltid, men OFTE. De er også striere å ha med å gjøre. Er det noen grunn til at dere ikke ønsker tipser? Hvis dere tenker på løpetiden, så er den "oppskrytt".

Jeg ville heller ikke kjøpt 2 hunder samtidig. Man vet aldri hva slags personlighet hunden har. Enkelte hunder fikser ikke å bo sammen med andre hunder. Og disse to rasene er jo forskjellige da...

Men.. du må nok ut med mellom 8000 og 10000 for en rasehund. Vet ikke så mye om disse rasene, men det pleier å ligge på dette prisnivået for de fleste raser. Prisen kan også være høyere om foreldrene er høyt premierte.

Beklager at jeg er litt kritisk her, men mange tar seg vann over hodet når du skaffer seg hund(er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri anskaffet to hunder av samme kjønn som er omtrent like gamle.

De kommer garantert til å sloss om rang når de blir litt eldre.

Hunder er flokkdyr og da er det én leder. Eieren står øverst på rangstigen og så har hundene selv ordnet rangen innbrydes etter alder, kjønn, fysisk og psykisk styrke etc. To jevngamle hunder av samme kjønn blir ofte ikke enig om dette.

Du ber om trøbbel med to jevngamle hanner i huset, det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Tenkte vel at hann/hann ikke går så godt sammen ja... men var litt usikker. Jeg er glad i rasen CKCS og etter hva jeg har forstått er tispene mindre og mer "pjuskete" i pelsen, en av grunnene til at jeg ville ha en hann. Dessuten er det veldig irriterende med løpetid, har selv hatt en rottweilertispe og en pomeranian tispe. Men men, det blir kanskje to jenter da. Andre som har erfaringer med å ha flere hunder? Problemer med å ha mer enn en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder rangordningen innad mellom hundene, kan det bli et like stort problem med to tisper som med to hanner, når disse er jevngamle.

Enten får dere anskaffe en voksen og en hvalp. Eller få en hvalp nå og en til om en 3 - 4 år.

Å ha en jevngammel hann og en tispe bør gå bra. (det er ihvertfall den beste løsningen med jevngamle hunder) Men da har man jo problemet med tispens løpetid hvor hundene må skilles fra hverandre og hannen kommer til å bli stresset.

Generelt sett er vel tisper enklere å hanskes med enn hanner. Men det er jo dette med løpetid da, og innbilt svangerskap som noen også har.

Man må jo bare veie for og imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Skal vi se. Er en smule uklar i hodet :oops: - men vil prøve å svare likevel *ler* Beklager skrivefeilene :oops:

har ckcs selv - og det stemmer at hanner har finest pels. tisper er mer spinkle og har mindre og mer pjusken pels. dersom man vil stille ut så er en hann safest siden de er lettere å holde i utstillings kondisjon. Tisper røyter oftere - også når de har løpetid.

Ok . Man skal ikke kjøpe to valper samtidig. man skal oppdra valpen og sosialisere og mijøtrene den - og da er det ikke gunstig med to. da vil man måtte holde de mye fra hverandre og trene de for seg selv så de preges på dere og ikke den andre valpem

Det skal helst være minst 2.5 år i mellom før man kjøper ny - for at den aldste skal være voksne nok - og for å ungå krangling.

huff ..nei jeg skal svare mer i morgen ...greier ikke samle tankene ....*ler*....men det er ikke et dumt valg med cavalier altså :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Donna

Hei igjen :)

Sånn ...:)

Skal vi se.

Når det gjelder valg av kjønn - så er det innen rasen cavalier ikke store forskjellene mellom hanner og tisper. hanner sies uansett rase å være mere stabile. Kjekkere liksom. Tisper kan ofte bil noe ehm ..hva skal jeg si . tispete. Småsure og sære ..ofte i forbindelse med løpetiden. Det fikk jeg vite da jeg skulle velge valp. de mente hannene var mere reale.

Man kan ha to hanner - men da må det være noen år mellom de - minst 2,5. Hvis det er mindre mellom de - så vil den eldste fremdeles være for ung til å innta rollen som overlegen i rang. Har man en unghund - og får valp - kan det bli trøbbel. Er den andre hunden voksen vil den være med å oppdra valpen.

Hvis den hunden man har er snill og grei med andre hunder - så er det neppe noe problem. Men er den aggressiv eller dominant så kan det bli problemer. Derfro viktig å bruke mye tid på å sosialisere den. Og så fen til å bli en trygg og sikker hund som voksen. Når man da kjøper ny valp vil alt går greiere.

Da er det viktig å ikke lufte de sammen - valpen skal danne egne intrykk - ikke lære av den voksne (uvaner). Så å ha to hunder krever litt.

Blir det cavalier så ta kontakt med raseklubben og få liste over godkjente oppdrettere.

Og vær kritisk! ...Moren skal ikke vise tegn til å være nervøs. Det er viktig. Noen cavalierer er det - men det er feil for rasen

Og pass på at foreldrene er frie for hjertefeil! Helst bør de hatt et par kull før - slikat man vet noe om avkommets hjertestatus.

Cavalierer er deilige hunder - enkle og greie - glade og sporty og utrolig sjarmerende .

Den andre rasen vet jeg ikke noe om.

tipser dere om www.canis.no. en flott hundeside med bra forum. Var litt krangling der tidligere - men nå er det masse nye brukere så tonen er en annen....og masse informasjon og råd og tips.

glemt noe nå? hm ..vet ikke ...da kommer jeg heller tilbake ..

har forresten ahtt to hanner sammen - omed 2,5 år mellom . litt knuffing fra den eldstes side først - men så kom det seg ..gode venner de nå ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de andre her... For all del, IKKE kjøp to valper samtidig.

Hver enkelt hund krever mye tid, spesielt når de er unge.

Pluss at de kommer til å bli trøbbel om hvem som skal være dominant. Når hunder blir kjønnsmodne har de også en tendens til å markere inne såvel som ute, i form av at de tisser og skvetter. Med to jevnaldrende hannhunder kan oxo det bli et problem.

Kjøp de med noen års mellomrom, da går det somregel greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Det er ikke noe problem å ha en hannhund. Tisper er ofte "lettere", men de er mer "avhengige" i mange tilfeller.

Nr. to: Ikke kjøp to hunder samtidig. Venninnen min beholdt to valper av samme kull, og sleit seg helt ut (hun hadde moren også). Valper trenger MYE oppfølging.

Nr. 3: Skal du ha to hunder, for all del ha samme kjønn! Ellers er det super-frustrerende når den ene har løpetid og du må ha dem fra hverandre.

Nr. 4: Rangordning ordner bikkjene ganske tidlig seg i mellom, selv om de er like av alder. Bikkja mi har jevnlig kontakt med to av sine søstre og en bror, og der er det tydelig rangordning: Bror først, så min hund, så den ene søsteren og så den andre. Og mor på toppen da. Helt greit, og etablert.

Nr 5: tenk deg godt om før du kjøper to hunder av to forskjellige raser. De kan ha forskjellige behov som gjør hundeholdet vanskeligere.

Nr 6: pris på hund er mellom 8-10 tusen. Husk også VETERINÆR-REGNINGER! De kommer, før eller senere....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det er vel derfor man fullforsikrer en hund, INKLUDERT veterinærutgifter? Det leste jeg en plass at noen anbefalte i alle fall, fordi det betalte seg inn igjen etter et besøk hos veterinæren...

(Jeg har null peiling på dette, har ikke hund enda jeg. Men skal ha en etterhvert, så da må vi nok tenke på alt dette. Men vi skal definitivt ikke ha mer enn en valp om gangen nei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Vel - klart man bør forsikre hunden. Min har vært forsikret til nå .....Men nå har gjensidige satt opp egenandelen til hele et-tusen kroner - fra femhundre i fjor ..... og da blir det få utbetalinger ....og man må betale selv. Dessuten doblet de prisen på min forsikring - så jeg har rett og slett ikke råd til å ha den lenger. :( Finnes ikke nubbesjanse. Skjer det noe med hunden må jeg heller ta opp lån .....Så de mister meg som kunde - dårlig kundebehandling siernå jeg ..doble prisen ...går'ke an ! :evil: Venter ennå på svar fra de .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Huff, dobling av prisen var da voldsomt! Dette er som sagt ting jeg ikke har satt meg inn i, da vi altså ikke har begynt på prosessen med å bestemme oss for hund i det hele tatt (består av: skal vi ha hund? Hvilken rase? Hvilken oppdretter? Hvilken valp? (forutsetter ja på den første for å fortsette da, men det har vi i praksis nesten bestemt allerede, og egentlig delvis den andre også)) som ifølge min samboer er en prosess som skal ta minst 9 måneder, for at vi rett og slett ikke skal forhaste oss, men være sikker på hvert valg før vi går videre, og få en hund som virkelig passer oss.

Men, dobling i prisen var jo mye ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...