Gå til innhold

Om dette slankehysteriet/kosthold/dietter

Gjest Lea

Går du på noen form for diett/slankekur?  

1. 1. Går du på noen form for diett/slankekur?

• Nei, men jeg koser meg bare i helgene
      2
    • Nei, jeg spiser det jeg har lyst på med god samvittighet
      13
    • Nei, men jeg er nøye med hva jeg spiser
      12
    • Ja, jeg følger en annen diett/kur
      1
    • Ja, jeg følger Fedons Lindbergs diett
      4
    • Ja, jeg går på Grete Roede-kurs
      3

Anbefalte innlegg

Gjest Donna

nei - men jeg er nøyen med hva jeg spiser - svarte jeg.

Prøve iallefall å være nøye - men det er ikke lett ......Orker ikke stresse med kurer og dietter heller .... :o for mye dill og da....kan bli firvirra av mindre ..

ennå en stund til sommeren .....fremdeles håp !!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg frykter bare at alt dette slanke-snakket går mest inn på de som ikke trenger å slanke seg - jeg er redd vi utvikler oss mer og mer i retning av USA- hvor folk enten er feite eller radmagre...

Jeg tror også at det er individuelt hva vi bør spise og ikke bør - noen kan helt sikkert ha nytta av å unngå karbohydrater - men jeg frykter at dette kan gi mangelsykdommer og klusse med stoffskiftet - for noen?? Leste et leserinnlegg fra en mann som hadde prøvd dette for flere år siden - først gikk han ned i vekt - masse, men etter noen år sa kroppen plutselig stopp, og han gikk opp i vekt - mye mer enn han hadde gått ned... - Håper naturligvis det ikke er sant - men hva hvis???

Mener også å ha lest noe om at vi faktisk får i oss færre kalorier nå enn tidligere generasjoner, men fordi vi er så rolige og det er så mye ferdigbearbeidet mat, blir vi likevel feitere... Når noen går opp med mosjon er vel det også fordi muskler veier mer enn fett? - Men, muskler forbrenner også mer enn fett, slik at på sikt vil en trolig bli "strammere", selv om en ikke nødvendigvis veier mindre.

Jeg har selv en historie med anoreksi. Da jeg fikk kontroll med det, gikk jeg raskt opp i vekt - mye skyldtes nok at stoffskiftet var så klussa med at "alt" jeg spiste måtte samles som opplagsnæring. Det tok flere år før det ble i orden igjen, men da gikk jeg faktisk ned i vekt - selv om jeg spiste mer!...

Mye av denne debatten skyldes vel at vi i stadig økende grad søker "lettvinte løsninger" - på alle fronter, ikke bare slanking, noe jeg vel tviler på at er det beste i det lange løp....

Dette ble muligens en avsporing av debatten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener også å ha lest noe om at vi faktisk får i oss færre kalorier nå enn tidligere generasjoner, men fordi vi er så rolige og det er så mye ferdigbearbeidet mat, blir vi likevel feitere... Når noen går opp med mosjon er vel det også fordi muskler veier mer enn fett?

Charmie, det stemmer. I tillegg spiser vi nå fergitygd mat - dvs ferdigbehandlet, halvfabrikata etc. Som ikke krever så mye av fordøyelsen. Dvs egentlig er det det den gjør, fordøyelsen kommer ut av trening og mange har fordøyelsesproblemer. Men det moderne mennesket har selvsagt piller for det også.

Dessuten får vi i oss en masse ufordøyelige saker, som er tilsatt maten vår for holdbarhets skyld. Fordøyelsen og tarmen skal bearbeide maten på et døgn eller så, hva tror vi skjer når vi hiver nedpå lomper (potet, mel og vann i utgangspunket!) som er holdbare i flere år? Det forblir ufordøyd selvsagt, og endel kan ligge i kroppen i lang, lang tid.

Mage- og tarmproblemer, matintoleranse, candida osv osv osv - dette er livsstilssykdommer av vår tid - som er i aller høyeste grad selvpåført.

Vi gjør hva vi kan for å få en kropp i ubalanse - på alle måter. Og vi betaler prisen. Vi har bare ikke skjønt det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden går jeg på Grete Roede kurs, og vil bare påpeke at dette ikke er en "kur". Det er et kurs dær man lærer seg å spise riktig mat, og rett mengde mat. Det er som sagt før her i forumet at mange slanker seg fete.

Selv har jeg det problemet at jeg er veldig glad i godterier. Og da skulle man vel tro at man ikke kunne spise dette når man går på kurs. Vel slik er det ikke, det er viktig at man gjør det men innen rimelig grense. Det er det et Grete Roede kurs handler om, spise vanlig mat og blittelitt godter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frykter bare at alt dette slanke-snakket går mest inn på de som ikke trenger å slanke seg - jeg er redd vi utvikler oss mer og mer i retning av USA- hvor folk enten er feite eller radmagre...

..............................................................................................

Dette ble muligens en avsporing av debatten....

Nei, dette er ikke en avsporing.

Du peker på akkurat det jeg mener er farlig med denne fokuseringen på kurer/dietter m.m.

Det er "mote" å følge disse diettene (uansett om det kalles slanking eller sunt kosthold). Det vil si at det oppfattes som om alle er på slankern.

Unge som plukker opp dette føler seg presset til å gå ned i vekt, men velger ikke alltid å endre kostholdet.

Jeg har ingenting i mot Grete Roede og Fedon Lindberg. Jeg synes også at det er flott at folk tar ansvar for sin egen helse.

MEN jeg synes at det blir for mye fokus på dette.

Hvorfor tror dere at mange (i denne tråden f.eks) tror at Fedon-opplegget dreier seg om slanking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Foreldrene mine går på Fedon Lindbergs diett eller hva en nå skal kalle det, og de er stormfornøyde. Min far Har i alle år spist noenlunde sunt og trent, men vekten gikk hele tiden oppover. Nå har han gått ned 14 kilo eller der omkring, og jeg merker veldig godt at han har hatt godt av å legge om kostholdet. Etter som forledrene mine "spiser Fedon", får jeg også i meg mer grønnsaker og frukt enn hva jeg vanligvis ville gjort, og middagene har fått en ny vår her i heimen.

Med det sagt, har vi aldri fått dårlig mat hjemme, men nå er kosten mer allsidig enn det den har vært før, og selv om jeg ikke følger kuren fullt og helt, er det deilig å spise sunnere. Uten at det blir noe hysteri av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fedon-dietten regulerer blodsukker og insulinnivå. Dersom dette kommer på riktig nivå i krppen, vil den naturlig legge seg på et korrekt vektnivå, og de fleste vil da gå ned. Derfor blir dette frontet av mange som slanking. Noe som faktisk ikke er helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man spiser noenlunde sunt og er aktiv, holder man seg slank (med mindre man lider av noen typer sykdommer, da, men det er visstnok ikke en overveldende andel av de overvektige som gjør det).

Dette er ikke noen veldig bevoktet hemmelighet, men det er tydeligvis mange som ikke får det til.

Hvis de derimot plutselig får det til fordi Grete Rode eller Fedon Lindberg sier det, så er vel det egentlig bra?

Det som bekymrer meg er det som sto i Aftenposten her forleden sammen med at en av fire tiåringer slanket seg, og det er heller ikke første gang det kommer opp selv om det stort sett blir overskygget av hvor mye skyld mediene har, nemlig:

Å vokse opp med en mor som alltid er på slankern ødelegger forholdet barna har til mat og kropp.

Jeg vet selv hvordan ting som ble gjentatt mye i barndommen føltes som sannheter langt inn i voksenlivet, så dette med slankende mødre tror jeg på. Slank dere i smug i så fall! Og jeg kan vel takke min fornuftige mor for at jeg selv aldri har vært på noen kur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener mye og er ikke ukritisk til det jeg putter i munnen. Det funkter foholdsvis greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er noenlunde nøye med hva jeg spiser og trener noenlunde regelmessig og har aldri hatt noen problemer med vekta :D

sunt kosthold og godteri med måte er kunsten folkens og MAAAASSE vannn da :D

:D sola :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...