Gjest Tanita Skrevet 18. mai 2007 #1 Del Skrevet 18. mai 2007 Er det pga løpetid nå, og isåfall hvor lenge varer den? Hun ruller seg på gulvet, og mjauer konstant, gnir seg mot alt mulig fra stuebordet til døra og duker osv... Begynner å bli meget lei av mjauingen og lurer på om naboene hører det om natta da hun holder på som verst. Ikke bare går det utover nattesøvnen, men denne intense mjauinga foregår natt og dag. Er veterinærene åpne på lørdager? Vurderer å ringe og høre hva jeg kan gjøre for noe, for dette går bare ikke... Noen med erfaring fra dette? Ville en pus til (hannkatt) løst problemet eller evt medisiner? Jeg har hatt 5 katter før, men aldri sett maken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 18. mai 2007 #2 Del Skrevet 18. mai 2007 Det kan høres ut som om hun har løpetid ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxi Skrevet 19. mai 2007 #3 Del Skrevet 19. mai 2007 Garantert løpetid. Du kan jo kastrere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanita Skrevet 19. mai 2007 #4 Del Skrevet 19. mai 2007 Jeg vil ikke kastrere henne, ikke for å kritisere de som har gjort det, men jeg syns det er så drastisk og kanskje ikke nødvendig når hun bare går inne. (Hun er innekatt) Jeg vil ikke utsette henne for smerte hvis det ikke er nødvendig. Eller er det ikke så drastisk som jeg tror? Leste at det gikk an å gi henne tabletter mot løpetid, men at det kunne gi økt sjanse for jurkreft da. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 19. mai 2007 #5 Del Skrevet 19. mai 2007 Innekatter kan få løpetid ganske ofte, fordi de ikke blir regulert av årstidene på samme måte som utekatter. Kastrering reduserer risikoen for jurkreft, og eliminerer risiko for limorsbetennelse som eldre hunnkatter kan få. I tillegg sliper du den masete løpetida, som er slitsom både for katt og eier. Jeg vil hevde at både katten og vi fikk det mye bedre etter kastrasjon, men det er helt klart et stort inngrep for en hunnkatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanita Skrevet 19. mai 2007 #6 Del Skrevet 19. mai 2007 Ok, så da er det kanskje best med kastrering da, mht til kreftfaren. Ja, dette er slitsomt, sto nettopp opp etter å ha ligget og hørt på mjauingen og venter nå på at dyreklinikken skal åpne slik at jeg kan ringe de og høre om det (foreløpig) går an å få ordnet med hormontabletter mot løpetid. :kaffe: :katt: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2007 #7 Del Skrevet 19. mai 2007 Tro meg, katten sliter seg ut med å ha løpetid uten noen mål og mening. Tenk deg et par uker pr år med ekstrem sexlyst, og ikke et mannfolk i sikte? Det er ikke noe særlig artig Sterilisering og det verste etterstellet er overstått på 2 dager, og så lever katten blid og fornøyd. Men få tak i p-piller for å få avbrutt løpetiden, og la henne “komme ned” før hun opereres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2007 #8 Del Skrevet 19. mai 2007 Ok, så da er det kanskje best med kastrering da, mht til kreftfaren. Ja, dette er slitsomt, sto nettopp opp etter å ha ligget og hørt på mjauingen og venter nå på at dyreklinikken skal åpne slik at jeg kan ringe de og høre om det (foreløpig) går an å få ordnet med hormontabletter mot løpetid. :kaffe: :katt: Du kan gi p-piller hver dag i en periode ja, for å få slutt på løpetiden. Men p-piller for katt er veldig sterke saker, og sjansen for pattekreft økes betraktelig ved bruk. Mitt råd til deg er å få bestilt time til kastrering ganske så umiddelbart (noen veterinærer vil imidlertid vente til løpetida er over, men dette må du høre med din vet). Å la en katt gå inne alene med konstante løpetider grenser for meg opp til dyreplageri. Når de ikke får parret seg kommer løpetidene hyppigere og hyppigere. Og som du ser blir de ganske så tussete og fortvilte.det sliter dem ut psykisk og fysisk. Veldig mange ukastrere innekatter utvikler livmorbetennelse, jeg har selv sett livmorer som har blitt enormt store etter slik betennelser (ikke noe pent syn..). Og at katten bare er inne er ikke noe argument for at den ikke kan bli drektig. Det er altfor mange innekatter som klarer å komme seg ut, særlig i løpetida vil de være ivrige på å smette ut døra. Samtidig som kastrering bør du ID-merke katten. Hvis en innekatt kommer seg ut vil den jo ikke klare å finne tilbake, derfor er det helt essensielt at den er merket på noen som helst måte. Lykke til med pus :katt: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanita Skrevet 19. mai 2007 #9 Del Skrevet 19. mai 2007 Ja, det beste er nok kastering da. Jeg har nylig adoptert katten, så jeg har ikke fått planlagt slik som jeg kunne ved en kattunge. Henne jeg har nå er ca 7-8 måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanita Skrevet 19. mai 2007 #10 Del Skrevet 19. mai 2007 Nå har jeg ringt rundt på diverse dyreklinikker, men det er bare telefonsvarer og opplysning om èn dyreklinikk som har vakt for timebestilling, så siden dette ikke er nødstilfelle, så får jeg nok vente til mandag og ringe da. Jeg trodde "alle" dyreklinikker hadde lørdagsåpent. Og så er det kun èn klinikk som har vaktåpent for hele fylket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vela Skrevet 19. mai 2007 #11 Del Skrevet 19. mai 2007 :katt: Lykke til med pus. Venter på å få kastrert hankatten min selv, men fant heller ikke dyrlege idag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 19. mai 2007 #12 Del Skrevet 19. mai 2007 Har sterilisert og kastrert de kattene vi har hatt - og har. Ubehaget de har hatt er lite, og vi har hatt rolige, hjemmekjære katter etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå