Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg gir blod, og står også oppført i benmargsregisteret. Jeg har en sjelden blodtype (ikke type 1 av 10 mill (hvilken blodtype er det?), men litt sjelden...), og synes det er litt morsomt:)

Tror alle blodtyper er like viktige å få. Har man en sjelden blodtype vil det ikke være så mange som trenger den. Og er den en vanlig blodtype, er det tilsvarende mange som trenger den. Oppfordrer alle til å gi!

Endret av Grønt blad
Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet

Hvordan hadde du følt det, dersom noen du er glad i døde fordi folk ikke orket å gi blod, selv om de kunne og ikke har noen god grunn til å la være?

Blodgivning er en fin ting, men her fremstiller du det faktisk som om man har et delansvar for dødsfallet om man ikke gir blod jevnlig. Det blir veldig søkt. I utgangspunktet har hver person sitt eget blod å regne med, og går man lekk, kan man miste så mye at man ikke kan overleve. I utgangspunktet har man ikke plikt til å gi vekk en del av kroppen sin til andre. Andres blod er en gave, det er ikke en rettighet. Statistisk sett kan man anslå at de fleste som dør av blodtap, heller ikke har vært blodgivere selv før de kom i den akutte situasjonen.

Skrevet

Jeg har hørt at jeg ikke kan bli blodgiver siden jeg har piercing og har hatt kyssesyken. Stemmer dette??

Skrevet

Jeg ville også gjerne gi blod, men kvalifiserte ikke pga hjertefeilen min.

Skrevet
Jeg har hørt at jeg ikke kan bli blodgiver siden jeg har piercing og har hatt kyssesyken. Stemmer dette??

Etter det jeg har hørt, så må det gå minst 6 mnd etter tatt piercing (gjelder og tatto) men i forhold til kyssesyken trodde man bare at det måtte ut av kroppen. Er jo bare å ringe blodbanken å høre

Skrevet
Følgende personer skal i en periode avstå fra blodgiving:

Tatovering: 12 måneders karantene.

Piercing: 12 måneders karantene etter at nålen er satt inn. Dersom det er satt hull i slimhinner, skal man som hovedregel ikke gi før en måned etter at nålen er tatt ut.

Hull i ørene: 12 måneders karantene, med mindre bruk av sterilt engangsutstyr.

Blodsøl på slimhinner eller ikke-intakt hud: 12 måneders karantene.

Penetrasjon av hud med nåler, instrumenter eller andre gjenstander som var forurenset med blod eller kroppsvæsker: 12 måneders karantene.

fra www.giblod.no

Skrevet

Er alt blodgiver og gir med glede. Er også oppført som benmargsdonor.

Skrevet
<a href="http://www.giblod.no" target="_blank">

fra www.giblod.no

</a>

Det stemmer ikke helt lengre. Det var 12 mnd før på tattovering, men satt ned til 6 mnd.

Fikk vite det i januar da jeg egentlig skulle gi blod igjen. Så nå er det bare litt over 1 mnd til jeg kan gi blod

Gjest Frysepulver
Skrevet
Blodgivning er en fin ting, men her fremstiller du det faktisk som om man har et delansvar for dødsfallet om man ikke gir blod jevnlig. Det blir veldig søkt. I utgangspunktet har hver person sitt eget blod å regne med, og går man lekk, kan man miste så mye at man ikke kan overleve. I utgangspunktet har man ikke plikt til å gi vekk en del av kroppen sin til andre. Andres blod er en gave, det er ikke en rettighet. Statistisk sett kan man anslå at de fleste som dør av blodtap, heller ikke har vært blodgivere selv før de kom i den akutte situasjonen.

:klappe:

Skrevet

Jeg skulle onske at jeg kunne gi blod. Men de vil ikke ha blodet mitt, verken i Norge eller i England...

Alle som kan gi blod burde gi blod! :)

Skrevet

Jeg var på blodbanken og tilbydde meg å bli blodgiver, men de var ikke interessert i blodtypen min, for den var så sjelden at de aldri fikk brukt den uansett :(

Men nå bor jeg i Oslo, så kanskje jeg skal ta ut piercingen min og melde meg? Noen som vet om man kan teste seg før man tar ut piercingen? Litt kjedelig å ta den ut, og så er jeg ikke egnet alikevel.. Ikke det at det er så nøye sånn sett, men den er jo på en måte den del av meg, men vet jeg med sikkerhet at jeg får gi blod kommer jeg til å ta den ut.

Skrevet (endret)
Jeg var på blodbanken og tilbydde meg å bli blodgiver, men de var ikke interessert i blodtypen min, for den var så sjelden at de aldri fikk brukt den uansett :(

Men nå bor jeg i Oslo, så kanskje jeg skal ta ut piercingen min og melde meg? Noen som vet om man kan teste seg før man tar ut piercingen? Litt kjedelig å ta den ut, og så er jeg ikke egnet alikevel.. Ikke det at det er så nøye sånn sett, men den er jo på en måte den del av meg, men vet jeg med sikkerhet at jeg får gi blod kommer jeg til å ta den ut.

Jeg ville gått til Blondbanken i Oslo og sagt at jeg ville blitt blodgiver og forklart dem situasjonen. Jeg vil tro at de kan ta en test med en gang. Hvis ikke kan du sende inn et spørsmål. E.postadressen står på www.giblod.no

Endret av Grønt blad
Skrevet

Skulle gjerne gitt blod, men kan ikke pga kronisk lav blodprosent og ditto blodtrykk... :=(

Skrevet

Jeg kan ikke gi blod fordi jeg bruker tabletter (nexium) pga mye syre. Men det er litt merkelig fordi da jeg spurte om dette på "gi blod" sine sider fikk jeg svar om at det gikk greit, men på sykehuset var det ikke greit :klø:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg får ikke gi blod pga en sykdom dessverre. Men skulle gjerne gitt. Men når vi først er inne på å gi, så er det også en fin ting å bli organdonator. Man får et kort på apoteket man kan fylle ut og ha med seg overalt.

Skrevet

Jeg har meldt meg som blodgiver (før jul), men jeg har ikke hørt noe fra dem ennå.

Skrevet
Jeg har meldt meg som blodgiver (før jul), men jeg har ikke hørt noe fra dem ennå.

tok litt tid til første gang jeg hørte fra dem jeg og. Men etter det gikk alt på løpende bånd!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kunne ikke gi før, fordi jeg hadde bodd i litt lenger syd i europa som barn.

Nå er det ganske langt til noen blodbank, tar fort tre timer alt ialt. Gadd ikke sette igang noe.

Blod kan brukes gnaske lenge, og de trekker ut diverse deler og bruker til forskjellige pasienter også.

Ferkblod trenger man til akutte ting, hvor det er det beste mor DIC hvor man bare fortsetter å blø. Det er det Anna Lind døde av, enn reaksjon i kroppen hvor man plutselig bare blør og enese sjansen å stoppe det er helt ferskt blod.

Da hadde han med den veldig veldi sjeldne blodtypen dårlige sjanser tenker jeg.

Ena nne uting er at ambulansepersonnell gir forulykkede pasienter saltvann eller Ringer. Det gjør at pasientens blod blir tynnere og alt renner mye fortere ut. De har hatt øvelser på Lahaugmoen hvor de skyter griser og frakter dem til sykehusteltet (har sett sånt selv der) og alle dem som fikk væske, døde mens de som ikke fikk, overlevde (de blir alle avlivet ferdig etterpå....)

Han med den veldig veldig sjeldne blodtypen må ha hatt flere operasjoner før, for ellers tåer han blod. Første gangen får han faktisk rhesus pluss hvis ha er minus, ifølge norske retningslinjer. Andre gangen får han minus. På skjemaet man må fylle inn før operasjoner må amn krysse av for om man har fått blod før. Hvis ja, testes det for diverse antistoffer og jeg har sett paseinter med mange antistoffer etter mange blodoverføringer. Da må de ha blod klart som passer. Gjelder selvsagt planlagte operasjoner. Og ofte trenger de ikke blodoverføring, det er bare som beredskap.

Skrevet

Jeg kan heller ikke gi, opererte med full narkose for to måneder siden, og pga spiseforstyrrelser som jeg ikke er 110% frisk fra. (men veier over grensen som er 50 kg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...