Moshy Skrevet 17. mai 2007 #1 Skrevet 17. mai 2007 En kamerat av en slektning døde for noen dager siden, bare 18 år gammel. Han trengte nemlig blodoverføring, men sykehuset hadde ikke nok blod av den typen han trengte. Dermed bar det i luftambulanse til nabosykehuset, men han døde på veien. Hadde sykehuset hatt blodtypen hadde han i følge legene med all sannsynlighet blitt reddet. Da kjæresten min havnet i en ulykke for noen år siden var det heller ikke nok blod i blodbanken. Heldigvis fikk sykehuset tak i to blodgivere som stod på en såkalt nødliste. Hadde de ikke kommet inn den dagen hadde kjæresten min dødd. Det ER veldig blodmangel ved flere av sykehusene rundt omkring, og mange friske som kan gi blod gjør det likevel ikke. Resultatet er at liv går tapt, som med letthet kunne blitt reddet. Blodgivere redder faktisk liv, så jeg håper alle som leser dette seriøst vurderer å melde seg som blodgivere via https://www.giblod.no/ Hvordan hadde du følt det, dersom noen du er glad i døde fordi folk ikke orket å gi blod, selv om de kunne og ikke har noen god grunn til å la være? De du er glad i kan havne i en ulykke der de trenger livreddende blod alt i morgen - så gjør det du kan for at det skal være nok blod til de som trenger det. Det utgjør faktisk mer enn du tror! Altså: GI BLOD folkens!
Gjest =tentacle= Skrevet 17. mai 2007 #2 Skrevet 17. mai 2007 Bra tiltak, men jeg er dessverre ikke kvalifisert til det.
Gjest CharlotteYork Skrevet 17. mai 2007 #3 Skrevet 17. mai 2007 Jeg trodde alle sykehus hadde nødblod?
Helen Skrevet 17. mai 2007 #4 Skrevet 17. mai 2007 Bra tiltak, men jeg er dessverre ikke kvalifisert til det. ← Ikke jeg heller
Moshy Skrevet 17. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. mai 2007 Kan hende de har nødblod, men han som døde trengte en veldig sjelden blodtype (kun 1 av 10 millioner har den blodtypen) etter det som har blitt meg fortalt, og kunne ikke få fra de andre blodtypene eller noe sånt. Mer bekymringsfult er det at kjæresten min har den vanligste blodtypen i landet, men selv han holdt på å dø fordi det ikke var nok blod... Selv nødlager kan jo gå tom! Så om dere kan gi blod, vær så snill å gjøre det!
Gjest CharlotteYork Skrevet 17. mai 2007 #6 Skrevet 17. mai 2007 Kan hende de har nødblod, men han som døde trengte en veldig sjelden blodtype (kun 1 av 10 millioner har den blodtypen) etter det som har blitt meg fortalt, og kunne ikke få fra de andre blodtypene eller noe sånt. Mer bekymringsfult er det at kjæresten min har den vanligste blodtypen i landet, men selv han holdt på å dø fordi det ikke var nok blod... Selv nødlager kan jo gå tom! Så om dere kan gi blod, vær så snill å gjøre det! ← Er det ikke slik at alle kan motta "0"?
Merneith Skrevet 17. mai 2007 #7 Skrevet 17. mai 2007 Ja, de som kan bør bli blodgivere. Jeg ble oppringt en søndag. Blodbanken lurte på om jeg kunne gi blod noen dager tidligere fordi de hadde en person på operasjonsbordet som trengte ferskt blod. Det var nokså spesielt, for å være ærlig. Særlig siden det stod en sykepleier og ventet på at jeg skulle bli ferdigtappet (noe som var rimelig stressende )
Gjest CharlotteYork Skrevet 17. mai 2007 #8 Skrevet 17. mai 2007 Ja, de som kan bør bli blodgivere. Jeg ble oppringt en søndag. Blodbanken lurte på om jeg kunne gi blod noen dager tidligere fordi de hadde en person på operasjonsbordet som trengte ferskt blod. Det var nokså spesielt, for å være ærlig. Særlig siden det stod en sykepleier og ventet på at jeg skulle bli ferdigtappet (noe som var rimelig stressende ) ← Det var da enda godt at du hadde mulighet da!
Gjest =tentacle= Skrevet 17. mai 2007 #9 Skrevet 17. mai 2007 Kan hende de har nødblod, men han som døde trengte en veldig sjelden blodtype (kun 1 av 10 millioner har den blodtypen) etter det som har blitt meg fortalt, og kunne ikke få fra de andre blodtypene eller noe sånt. Mer bekymringsfult er det at kjæresten min har den vanligste blodtypen i landet, men selv han holdt på å dø fordi det ikke var nok blod... Selv nødlager kan jo gå tom! Så om dere kan gi blod, vær så snill å gjøre det! ← En av ti millioner, og han kan ikke få 0-blod? Da er det jo ikke mulig å forvente at det skal finnes blod til ham på sykehusene i Norge. Det er jo ikke å forvente at det i det hele tatt finnes en norsk blodgiver som kan matche.
Gjest CharlotteYork Skrevet 17. mai 2007 #10 Skrevet 17. mai 2007 En av ti millioner, og han kan ikke få 0-blod? Da er det jo ikke mulig å forvente at det skal finnes blod til ham på sykehusene i Norge. Det er jo ikke å forvente at det i det hele tatt finnes en norsk blodgiver som kan matche. ← Ja, hvis han er den eneste i Norge skal det jo endel til. Samtidig bør jo sykehusene være forberedt på det verste. De var sikkert klar over at det finnes personer med så sjeldne blodtyper
Moshy Skrevet 17. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 17. mai 2007 En av ti millioner, og han kan ikke få 0-blod? Da er det jo ikke mulig å forvente at det skal finnes blod til ham på sykehusene i Norge. Det er jo ikke å forvente at det i det hele tatt finnes en norsk blodgiver som kan matche. ← De hadde det aktuelle blodet i Tr.heim i allefall, var dit han skulle. Sykehusene bør jo uansett være forberedt, og kunne være forberedt! Nå har han som døde riktignok unntaket som ikke kunne få blod fra de vanlige blodtypene, men det er jo ganske unødvendig at selv de med helt vanlige blodtyper (blodtype 0) som kjæresten min holder på å stryke med pga blodmangel...
Gjest =tentacle= Skrevet 17. mai 2007 #12 Skrevet 17. mai 2007 Ja, hvis han er den eneste i Norge skal det jo endel til. Samtidig bør jo sykehusene være forberedt på det verste. De var sikkert klar over at det finnes personer med så sjeldne blodtyper ← De få som har den blodtypen, trenger nok å ha litt blod selv også. De kan ikke tappe ubegrenset for at det skal finnes noen liter på hvert sykehus hvor det kan tenkes å komme inn en forulykket person med behov for blodoverføring Finnes det virkelig blodtyper som er sååå sjeldne? :klø:
Brunhilde Skrevet 17. mai 2007 #13 Skrevet 17. mai 2007 Jeg ga blod i over 20 år - men måtte slutte å gi pga sykdom. Syns det er trist at jeg ikke kan gi blod lenger, men vet jo også at jeg har gjort en god jobb i alle de årene, det er blitt noen liter etter hvert.
Gjest Anneli Skrevet 17. mai 2007 #14 Skrevet 17. mai 2007 Bra tiltak, men jeg er dessverre ikke kvalifisert til det. ← Ikke jeg heller, selv om jeg er frisk. Meldte meg, tok tester og alt var klart, men så kom det nye regler nå på nyåret slik at jeg ikke kunne gi likevel... Årsaken er rett og slett at jeg har bodd ett år på sørligere breddegrader (for 10 år siden), i et land som har tropiske sykdomer.
Mary_H Skrevet 17. mai 2007 #15 Skrevet 17. mai 2007 Skulle gjerne gjort det, men får ikke lov pga medisiner dessverre. Hadde lyst til å gi beinmarg også jeg, men sånn går det.
Gjest Frysepulver Skrevet 17. mai 2007 #16 Skrevet 17. mai 2007 Jeg får heller ikke lov til å gi blod og beinmarg, men jeg har fått blod selv flere ganger og er veldig glad for det. Jeg har A+ eller noe (er ikke det den vanligste?)
Arkana Skrevet 17. mai 2007 #17 Skrevet 17. mai 2007 Jeg får heller ikke lov til å gi blod og beinmarg, men jeg har fått blod selv flere ganger og er veldig glad for det. Jeg har A+ eller noe (er ikke det den vanligste?) ← Samme her. A+ er vel vanligst i Norge. 0+ er vanligst på verdensbasis, det er forøvrig det jeg har.
punkyB Skrevet 18. mai 2007 #18 Skrevet 18. mai 2007 Blod har vel en ganske begrenset levetid - så de kan ikke lagres lenge. Man burde jo ha et system hvor man kan hente inn blod hvis det er noen med sjeldne blodtyper som plutselig trenger blod. Så må man som blodgiver stille på kort varsel - og det kunne kanskje være sentrale lager som man kan frakte rundt om i landet. Vet ikke om det er noe som kunne la seg gjøre - og vet heller ikke om det kunne ha reddet vedkommend her. Hvertfall så er det tragisk at man skal dø av mangel på blod. Mener de driver og forsker på 'blod' som er uavhengig av blodtype - det hadde jo vært det aller beste om det kom noe slikt.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2007 #19 Skrevet 18. mai 2007 Jeg skulle gjerne gitt blod. Har blodtype B+. Men jeg er nok ikke en egnet giver, trenger blodet selv. Har altfor lavt ferritinnivå. Svangerskapene har tært kraftig på!
Gjest Gjest_Gamle gode 10na_* Skrevet 18. mai 2007 #20 Skrevet 18. mai 2007 Ja, hvis han er den eneste i Norge skal det jo endel til. Samtidig bør jo sykehusene være forberedt på det verste. De var sikkert klar over at det finnes personer med så sjeldne blodtyper ← Blod har SVÆRT begrenset holdbarhet, tror det er opp til en uke det kan lagres, så er det ubrukelig. Er selv blodgiver, og er også oppført som beinsmargsdonor. Sykehusene kan altså gå tom for den mest vanlige blodtypen, det skal ikke mer enn et par alvorlige ulykker til før det skjer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå