Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Dallandra
Skrevet

Jeg har vokst opp med begrepet "barnebunad" som dekker slike festdrakter fra hist og her. Da jeg var lita var det riktignok gjerne stakk med små roser på osv, men men. Jeg har mye mer sansen for en slik festdrakt/barnebunad, enn en miniatyrutgave av en lokal bunad. For meg blir det en barneversjon av et dameplagg. Synes også det er unødvendig dyrt for barneklær. Men det er nå meg da.

Det hører med at her hvor jeg bor er det kun de siste 5-10 årene at det har blitt laget slike miniatyrbunader. Da jeg var konfirmant for 17-18 år siden så så vi med morske blikk på det hvis en neste års konfirmant iførte seg voksenbunad, de var forbeholdt konfirmant+. De som enda ikke var konfirmert fikk versågod bruke barnebunad/folkedrakt.

Her er det tydeligvis regionale forskjeller. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Peppa
Skrevet

Begge mine små hadde på seg hjemmestrikket bunad til 17. mai!

Skrevet (endret)

Mitt barn hadde en slik fantasibnad, som vi kalte det da jeg vokste opp. Tidligere syntes jeg slike var ordentlig kjipe, enten de var kjøpt på Ellos eller Bogerud. I år hadde likevel mitt barn en "bunad" fra Obs, for den synes vi var forseggjort og helt ålreit. Det er snakk om en bunad (som vi kaller det) i strl 80 som over sommeren sannsynligvis er uttavokst, og å legge masse penger i en såkalt "ekte" er uaktuelt. Vi er en bunadsfamilie og banet skal også ha det.

Jeg synes det er mye bunadspoliti her (her også) og tenker at vel kan vel kanskje puristene hvile nå.

Er det ekte bunadsko man får kjøpt på Økonomisko? Er det lov med øredobber til bunad og brukte alle de flotte kysene og hettene som følger med? Hva er en bunad, og hva betyr ordet?

Fra Wikipedia:

Bunad er en samlebetegnelse som brukes på flere typer klesdrakter i Norge. For det første brukes det om tradisjonelle folkedrakter, og for det andre brukes det om historiserende moderne festdrakter som ble konstruert i det 20. århundre. Bunader brukes i Norge hovedsakelig ved fest- og høytider. Navnet kommer av norrønt «búnaðr» («utstyr til hushold», «klær»).

Resten kan dere selv lese på Wikipedia, så skal jeg kose meg med bilder av mitt fabelaktige deilige avkom i sin bunad og med ekte sko til... (blir litt blæh av snobberiet her altså)

Endret av Tusenfryd
Skrevet

Jeg skjønner godt dem som ikke legger mye penger i en ekte bunad til de små. Det gjør ikke jeg heller det. De vokser jo ut av dem i rekordfart så det blir fort dyrt i lengden gitt.

Jeg sier ikke at det er "feil" at barnet føler seg fin i en "bunad" kjøpt på Obs!. Jeg påpeker bare at det er ikke en bunad.

Kall det gjerne fantasibunad, festdrakt eller annet, men det er jo ikke bunad i ordets rette forstand.

Jeg har ikke til hensikt å være noen form for bunadspoliti, men hvis noen føler at de må forsvare sitt valg så værsågod. JEG sier bare at jeg stusser på at denne typen drakter kalles bunad, for det er strengt tatt ikke det.

Det har ingenting med snobberi å gjøre, men kjære vene....om noen vil ta det som det så er det opp til dem. Jeg liker at ting kalles ved sitt rette navn. Ikke noe snobbete ved det synes jeg ;)

Skrevet

Jeg føler overhode ikke at jeg må forsvare mitt valg. Jeg bare spør hvem har opphavsretten til ordet bunad - som faktisk bare betyr "klær"...?

Og jada, jeg forstår hva du mener og jada, jeg kverulerer, jeg er klar over at "bunad" for de aller fleste har en spesiell betydning og jeg mener også det ;) men når man da først kritiserer og begynner å pirke i hva som er "ekte" og ikke, så må man vite hvaman pirker borti.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jente 13 år: turkisblå og hvit tunika med tights og sandaler.

Gutt 10 år: sort pen bukse med hvit t-skjorte og blå kortermet skjorte

Gutt 3 år: sort bukse, hvit skjorte og slips

Begge guttene gikk med mørke, nøytrale joggesko.

Skrevet
men når man da først kritiserer og begynner å pirke i hva som er "ekte" og ikke, så må man vite hvaman pirker borti.

Jeg vet godt hva jeg pirker borti :) ingen fare med det. Alle ord har en opprinnelig mening (som feks bunad= klær), men de har gjerne også en annen betydning i dagens bruk, som kan være ganske annerledes, og der er jeg sikker på at vi er enige.

Og det var ikke ment som kritikk, men en kommentar til at JEG synes det er underlig at så mange kaller masseproduserte "bunads-look-alike-festdrakter" for bunad.

Man må ikke ta alt som kritikk ;)

Nabojenta her hadde en festdrakt som var sydd av stoff tatt fra en gammel bunad. Sydamen hadde selv komponert drakten. Hun var helt nydelig, og drakten var meget pent utført. Men det var jo ikke bunad ;)

Skrevet

Mine to (gutt 5 og jente 3) hadde på seg de draktene fra Blåfjell, husker ikke hva de heter, draktene, men synes de er kjempesøte. Prøvde å finne bilde på nett, men fant ingenting.

Ellers er det mye pent å velge i til små barn, synes jeg. Matrosdress og matroskjoler i blått og hvitt er pent, kanskje spesielt til de minste. Så ei jente med hvitt og blått foldeskjørt, veldig søtt (ser sjeldent foldeskjørt nå). Bunader og festdrakter er også pent. Neste år tror jeg at vi skal satse på dress til gutten og en matchende pen kjole til jenta (synes matching er et must for min del!), da de Blåfjell-klærne nå er brukt i to år og sikkert ikke passe neste år.

Skrevet

Det ble et nydelig, rosa sett på min datter 17. mai :) Ser det diskuteres barnebunader her. Bunad er jo selvsagt et flott stasplagg, men skal man ha en barnebunad bør det være en ordentlig bunad. Disse liksombunadene kjøpt hos diverse lavpriskjeder er noe av det gyseligste jeg ser.

Som tidligere nevnt skal min datter få bunad senere, men foreløpig synes jeg det er så gøy å kle henne i noe nytt oftest mulig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...