Gå til innhold

hvilken interiør stil har du?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

😉

Endret av Asti
Videoannonse
Annonse
Gjest -eline-
Skrevet
Liker tanken på at kjøkkeninnredningen vi har ble designet i 1968, og er fremdeles i produksjon. Ca. like lenge som spisestuen i palisander som vi arvet (den produseres faktisk i dag også, men forstår det ikke helt når man tenker på regnskogen).

Sånt gjør meg sinna! :frustrert: Det er desverre flere produsenter som holder på slik fremdeles, også her i Norge. Det er så mange alternativer som også er mørke treslag uten at det hogger ned regnskog av den grunn!

Skrevet
Nå har du svart på hva du ikke liker, men hva er din stil?

Selv har jeg Montana-reoler i mange rom i huset (kunne ikke ha unnvært de) - har t.o.m. anskaffet de siste med skyvedører (la ved link over hva som er min stil), men har blandet det med norske designklassikere, italienske møbler + arvede palisander spisestue. Er veldig designbevisst, men unngår det som for mange har i hjemmene sine. Heldigvis er det få som har råd til å utstyre hjemmene sine slik du beskriver, så det er ikke noe man finner i alle hjem - uansett. Verre med de som "kopierer" Bohus og Skeidar katalogene - det finner man dessverre i altfor mange hjem, siden flere har råd til det.

Jeg liker designklassikere (men ikke overdose) - kanskje en sofa, en lenestol eller en lampe, og så liker jeg Montanareoler!

Jeg liker også byantikviteter, særlig i empire-/biedermeyerstil. Og så liker jeg moderne kunst, og 50- og 60-tallsmøbler med særpreg.

Det jeg fremfor alt liker, og som jeg alltid har likt (både på 80-tallet, gjennom hele 90-tallet, og også nå) er hvite vegger (det som heter "hvit veggmaling" hos fargehandlere, de er vanligvis en liten tanke brekt, men ikke mye), nøytrale gulv, og få, men fine møbler. Og jeg er enig i at Bohus og Skeidarstilen er grusom. :)

Skrevet (endret)

😉

Endret av Asti
Gjest -eline-
Skrevet
Veldig enig.

Mange tror at hvis det kommer fra plantasjer, så er det godt nok, men i følge Regnskogfondet, er etablering av plantasjer ofte en direkte drivkraft for å ødelegge regnskogsområder, og plantasjene etableres som regel uten innflytelse fra urfolk/lokalbefolkningen som har tradisjonelle rettigheter til områdene. Det aller beste er å unngå all form for materialer fra regnskog, jfr. http://www.regnskog.no/html/

Vet. Det er en av mine kjepphester, det kommer ikke noe regnskogstømmer inn i mitt hus. Dvs, jeg har masse teak og palisander fra 50-60-tallet fra da de ikke "visste" bedre. Som det så pent stod i ei bryllupsbok fra slutten av 50-tallet: "Skogene i Burma er snart tomme, men enn så lenge er teak det beste alternativet for å møblere hjemme" *sukk*

Skrevet
Jeg liker ikke at det er for mange designklassikere. Misforstå meg rett: jeg liker designklassikere, og jeg ser helt klart at de har kvaliteter som har gjort dem til nettopp designklassikere. Men dessverre har denne "statusen" ført til at de har blitt litt oppbrukt på et vis, og at de har blitt nærmest klisjéfylte. Jeg er lei av å komme på besøk i hjem hvor man har Piet Heins superellipse med Syveren-stoler (de siste par årene har Eames-stoler tatt litt over for Arne Jacobsen), og med pH-lampe over bordet. Videre har man gjerne Montana-reoler, Corbusier hvilestoler, og Verner Panton-lamper. Slike hjem blir litt for standard og litt for lite personlige for meg, selv om jeg liker alle disse møblene hver for seg. Men det gir litt inntrykk av at man slavisk følger trender fra interiørblader og at man ikke har en egen smak selv.

Sånn tenkte jeg også en stund. Men ærlig talt - det er jo en grunn til at nettopp disse (og andre) har blitt designikoner; designet er vanvittig bra og tidløst! Så jeg syns det er ganske naturlig at mange ønsker seg disse tingene. Om jeg kjøper meg syver-stoler er ikke det for å imponere naboen eller for å ha et statushjem, men rett og slett fordi designet er så bra og stolen er så tidløs og varig. Om det gjør hjemmet mitt til et klisjehjem? Vel det får så være. Heller et klisjehjem med skikkelige ting som jeg liker og som er klassiske enn å hive meg på enhver trend. Jeg hadde f.eks ikke et eneste lutafurumøbbel da det var så moderne, og nå har jeg ingen vegger i fargen "kaffe latte". For meg blir det mer klisjefylt å hive seg på slike trender kontra å investere i klassikere som står seg uansett moteretning. Om andre også tenker slik syns jeg ikke det forringer disse møblene - tvertimot! Et hjem mister ikke sin personlighet fordi om man har klassiske og populære elementer, syns jeg.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Her er det en god blanding av Ikea, loppemarked, antikkfunn og ting kjøpt over nettet.

Stilen kan vel kalles Ikea-blandings-shabby chic eller noe i den duren ;)

Jeg elsker hvite vegger og hvite gulv, men det ble så mye jobb å komme seg ned til de originale tregulvene her, så det droppet jeg. Huset er et trehus fra 1929.

Har kun lyse farger på veggene og på soverommet er det heldigvis gammelt tregulv - malt med en herlig bondegrønnfarge :)

Bilder legger jeg ikke ut, men jeg trives her ihvertfall ;)

Drømmen er en hvit sveitservilla som jeg kan pusse opp! :)

(Herregud, det over så forferdelig rotete skrevet ut! :overrasket: )

Ting jeg ikke liker:

Minimalisme (hadde det på pikerommet da jeg bodde hos mor og far og synes det er forferdelig "ut")

Furustuer (sofa, bord, skjenk, tv-benk, bokhyller og brystning i furu)

Gjennomførte desinghjem

70-talls arkitettegnede boliger

Gjest -eline-
Skrevet
Sånn tenkte jeg også en stund. Men ærlig talt - det er jo en grunn til at nettopp disse (og andre) har blitt designikoner; designet er vanvittig bra og tidløst! Så jeg syns det er ganske naturlig at mange ønsker seg disse tingene. Om jeg kjøper meg syver-stoler er ikke det for å imponere naboen eller for å ha et statushjem, men rett og slett fordi designet er så bra og stolen er så tidløs og varig.

Joda, men må man ha akkurat den samme kombinasjonen som alle andre? (jamfør denne syvern-superellipse-ph5-komboen som er i absolutt alle designreportasjer) Det er mange møbler som har et fantastisk design og er tidløse, men som ikke har oppnådd samme status. At feks. syvern-stolen har oppnådd den statusen den har i dag har mye med markedsføring å gjøre, ikke nødvendigvis kun fordi det er et bra design (noe det så absolutt er selv om jeg personlig ikke er kjempefan, mener andre stoler av Arne Jacobsen er flottere).

Jeg skulle bare ønske at folk oppdaget at det er så utrolig mye mer innen møbeldesign enn de danske klassikerne, det ble faktisk laget uendelig mye flott design her i Norge og i samme tidsrom, desverre hadde ikke møbeldesignerne her det samme nettverket og mulighetene som i Danmark. Det er det en utrolig vanlig overbevisning at vi ikke var noe flinke, at vi kun laget trauste bondemøbler, mens mye av det som ble produsert her i Norge er vel så bra både stil, form og håndtverksmessig som i Danmark (feks. Fredrik Kayser, Hans Brattrud og Torbjørn Afdal (som i sin tid leverte møbler til Det Hvite hus) for å nevne noen, Øyvind Iversens relanserte City- stol i formpresset tre er et annet eksempel). Og i tillegg så gror det fint i sporene bak de gamle klassikerne, mange dyktige møbeldesignere både her hjemme og ute i Skandinavia/Europa/verden. Selv venter jeg bare på at lampen Elemento, designet av Thomas Egset og Peter Natedal skal komme i produksjon, den er utrolig flott formessig og gir et veldig flott lys, den fortjener virkelig å bli satt i produksjon.

Skrevet (endret)

😉

Endret av Asti
Gjest Jytte
Skrevet

Vet ikke helt hva jeg skal kalle stilen min .. lett blanding, kanskje?

Bor i en stor funkis-villa og det er endel designer-møbler jeg veldig godt kunne tenke meg. De eneste jeg har pr. idag er Pont og Eclipse-bord fra Ligne Roset.

Ellers har vi lyse vegger, parkett over hele huset, kjøkken i bjørk, glass og stål, stor skyvedørsgarderobe med speildører i entreen, masse bøker, og masse kunst (oppvokst i en kunstnerfamilie). Møblene er store og lyse med masse puter i forskjellige farger - dog mest lyst der og.

Har alltid masse planer for videre innredning .. det er noe av kosen. Det hadde ikke vært så kjekt å kjøpt alt på en gang ;) Hva skulle man da glede seg til .. ? På ønskelisten min står nye lamper og nye spisestuestoler...

Jeg elsker dansk design og håper å plukke med meg noe hjem når mannen og jeg tar turen til København i sommer.

Gjest -eline-
Skrevet
Jeg har ikke sett at alle designreportasjer har syvern-superellipse-ph5-kombinasjonen. Ser det av og til, men der er mye mer av andre kombinasjoner. Der er også endel reportasjer der man kombinerer ulike stilperioder - noe jeg synes kan være stilig og mer personlig.

Jeg ser altså noe helt annet - at mange er flinke til å kombinere.

Jeg sier ikke at alle gjør det, absolutt ikke, det er mange der ute som er kjempeflinke å kombinere, både stilepoker og designmøbler generellt, men akkurat denne syver-superellipse-ph5-kombinasjonen dukker opp veldig mye oftere enn noe annet. (dette var verre for etpar år siden, men jeg synes fremdeles den dukker opp for ofte ;))

Er enig med deg i at det kan ha vært for mye fokus på dansk design.

Og det er veldig mange gode norske designere. Jeg er for eksempel svak for design av Olav Eldøy og Terje Ekstrøm. I tillegg finnes det mye stilig design fra andre land. Selv har jeg valgt designmøbler fra flere land - også fra designere som kan være helt ukjent for folk flest.

Kan absolutt være lurt å finne møbler fra andre utenlandske designere og, har etpartre ting jeg gjerne skulle ha hatt ja. Men det vi har av designmøbler er stort sett ting vi har funnet på loppis, bruktbutikker og handlet på nett (jeg er student fremdeles og vi er vel såkalt "nyetablerte"). Dyreste vi har er spisestolmøblementet som ble kjøpt på ebay i UK for en god sum penger, ellers så har vi klart å samle en fin gjeng med mest norske "klassikere" ispedd et og annet svensk og dansk tilskudd :)

Artig at du nevner Torbjørn Afdal. Spisestuen vi har arvet (som jeg har nevnt tidligere) er det han som har designet. Godt design holder seg.

Ah, den som Nesje fremdeles produserer? Var de jeg hadde i tankene da jeg sa at det fremdeles er norske produsenter som bruker både teak og palisander... De har endel fint, men jeg støtter ikke et firma som utnytter verdensressursene på den måten.

Torbjørn Afdal har designet mye fint, vi har etpar stoler av han og stereobenken vår er hans design :) Ønsker meg et spisebord han har designet, flott og tidløs design også er det virkelig praktisk!

Skrevet

:rødme: super tråd, med masse inspirerende linker. Selv må jeg innrømme å ha null peiling på design, men liker godt en litt shabby chic, sommerhus, iblandet naturmatrialer, og gamle møbler stil :ler: Skal helst se ut som om møblene har levd litt.

Skrevet

er helt eni i at syver, ph5 og elipse bordet er litt utbrukt......ikke at jeg egentli har noe grunnlag for å si det....er jo som sagt fersking i dette interiør og design området......men suger til meg masse inntrykk.....og noe av det første jeg "lærte" meg var syvern, ph5 og elipse...ene og alene pga av alle bilden av dette i de ulike interiørbladene jeg abonerer på....

jeg må si at jeg er ikke så opptatt av hvem som har laget stolen så lenge jeg synes den er flott......på loppis fant jeg en tydeli "Y- stol" preget stol......Y fot/ramme og sete og rygg i svart skai.......betalte 20kr..knallfornøyd jeg.....jeg falt for stolen pga av de flotte beina.....ante ikke at noe kaltes y-stol før jeg kom hjem å søkte på nette.......ser jo tydli at dette ikke er den orginale da......men er flott uansett synes nå jeg......det viktigste er at jeg liker den....

jeg har litt dilla på designer lamper fortiden....ikke at jeg har noen selv, men ønsker meg flere......kanskje fordi jeg ikke har tenkt så my på belysning før....lærer så lenge jeg lever...

Gjest DyneTryne
Skrevet
sopp i taket på do hørtes lite triveli ut...

jeg har arvet en gamel spisestue i eik fra 60 tallet...min far har laget den.....

mitt siste cup var en teak sjenk til hundre kroner på loppis.......

jeg liker å blande litt gamle ting med nye i min egen surium....jeg liker det, å det er det viktigste....

synes du skal være stolt av ha knall oransje gardiner jeg...tøft.....viser at du ikke går på ikea eller bohus å følger strømmen.....tøft synes jeg....

Ja, jeg gikk så langt som i kjelleren jeg :--D

Skrevet (endret)
Jeg sier ikke at alle gjør det, absolutt ikke, det er mange der ute som er kjempeflinke å kombinere, både stilepoker og designmøbler generellt, men akkurat denne syver-superellipse-ph5-kombinasjonen dukker opp veldig mye oftere enn noe annet. (dette var verre for etpar år siden, men jeg synes fremdeles den dukker opp for ofte ;))

Er absolutt enig med deg at denne komboen er litt overrepresentert (eller var? i Bonytt). Supre ting som jeg skjønner at folk ønsker seg, men selv ville jeg nok ikke kombinert de tre, blir litt for mye "pakkeløsning" og litt for lite spennende. Også vil jeg tro at stålkanten på elipse lager stygge merker i syvern? Jeg syns syvern står seg godt til litt rustikke, gjerne godt brukte spisebord. Ph5 syns jeg rett og slett er den ultimate kjøkkenbordlampen. Den ville jeg hatt over et hvilket som helst kjøkkenbord. Ikke bare fordi den er fin å se på, men også pga det utrolig fine og avskjermede lyset den gir. Min lampefavoritt er forøvrig PH "konglen". Var hjemme hos noen som hadde den (over et elipsebord med syverstoler til, forøvrig...) på kjøkkenet, og den er bare helt utrolig!

Jeg stusser forøvrig litt på ordet "design". Har inntrykk av at bare det er "design" så er det bra. Jeg lurer litt på hvilke møbler som ikke er design. (For ikke å snakke om uttrykket "designleilighet" i boligannonser; har kjøkkenet en stram stil og det ikke finnes nips i leiligheten, virker det som den automatisk kan kalles en designleilighet..). Det er mange "designklassikere" jeg aldri, aldri, aldri ville hatt i mitt hjem. F.eks stolen Egget. Jeg syns den er helt pyton å sitte i, og syns ikke designet er fint. LeCorbustiers "liggestol" er jeg heller ikke så begeistret for, og ville ikke hatt den i mitt hjem (som om det skulle være noen problemstilling ;-)... ) Å skulle kjøpe møbler/lamper pga status eller kun fordi designet er fint - på tross av at det er lite funksjonelt og/eller lite komfortabelt (for meg), blir for dumt for meg. Jeg vil ha ting som er komfortable, varige/solide, funksjonelle og estetiske (etter min smak). Og for meg kommer både PH5, Syvern og Elipse i den kategorien. Barcelona stolene syns jeg også er helt fantastiske - hadde jeg hatt penger og plass ville jeg gjerne hatt de stolene!

Syns også mange er litt kjappe med å avfeie "Bohus & Skeidar". Selv om de kjører mye design look-alike, blir det for meg litt kunstig hvis man ikke kan være seg bekjent av å ha Skeidarmøbler i sitt hjem, fordi man da ikke har egen stil eller særpreg. For meg er det ikke et poeng i seg selv at møbelet er en designklassiker, men at det er funskjonelt, varig og estetisk. Hvis Skeidar kan gi meg det, er jeg godt fornøyd. Selv om det ikke gir status eller er noe å skryte av. Jeg syns interiør er viktig og morsomt, men syns grensen mellom å være opptatt av god desing til å bli statusjunkie noen ganger er litt kort.

Anbefaler Torgrim Eggens "Pynt" ;)

Endret av Kosemose
Skrevet
Min lampefavoritt er forøvrig PH "konglen". Var hjemme hos noen som hadde den (over et elipsebord med syverstoler til, forøvrig...) på kjøkkenet, og den er bare helt utrolig!

Det er definitivt en av mine favorittlamper også, den er bare helt fantastisk. Dessverre ser det ikke ut til at jeg får råd til å kjøpe den med det første, jeg tror den koster over 40.000 kr., noe jeg dessuten synes er litt latterlig å bruke på en lampe.

Syns også mange er litt kjappe med å avfeie "Bohus & Skeidar". Selv om de kjører mye design look-alike, blir det for meg litt kunstig hvis man ikke kan være seg bekjent av å ha Skeidarmøbler i sitt hjem, fordi man da ikke har egen stil eller særpreg. For meg er det ikke et poeng i seg selv at møbelet er en designklassiker, men at det er funskjonelt, varig og estetisk. Hvis Skeidar kan gi meg det, er jeg godt fornøyd. Selv om det ikke gir status eller er noe å skryte av. J

Jeg mente ikke å si at alt derfra er smakløst eller stygt. Det er faktisk en del enkelt-ting jeg kunne tenkt meg derfra. Det er den gjennomførte "Bohus & Skeidar-stilen" jeg har noe mot. Like mye som jeg har noe mot gjennomførte "designhjem", selv om sistnevnte er hundre ganger finere. Jeg liker personlig stil, og ikke ferdige pakkeløsninger eller veldig gjennomført stylede hjem.

Skrevet
Det er definitivt en av mine favorittlamper også, den er bare helt fantastisk. Dessverre ser det ikke ut til at jeg får råd til å kjøpe den med det første, jeg tror den koster over 40.000 kr., noe jeg dessuten synes er litt latterlig å bruke på en lampe.
...ikkesant... Blir neppe noe Kongle på meg heller. Men faller i staver hvis jeg ser den noe sted. ;)

Jeg mente ikke å si at alt derfra er smakløst eller stygt. Det er faktisk en del enkelt-ting jeg kunne tenkt meg derfra. Det er den gjennomførte "Bohus & Skeidar-stilen" jeg har noe mot. Like mye som jeg har noe mot gjennomførte "designhjem", selv om sistnevnte er hundre ganger finere. Jeg liker personlig stil, og ikke ferdige pakkeløsninger eller veldig gjennomført stylede hjem.

Enig! :tommel:

(var ikke deg jeg kommenterte til i innlegget mitt over, jeg tenker sånn på generelt grunnlag. At det lett blir for mye snobberi rundt dette med møbler, interiør og design. På en måte syns jeg det er greit med hjem som uttrykker: Jeg er ikke superinteressert i møbler, jeg har andre ting jeg er mer opptatt av og jeg gidder ikke bruke enormt mye energi/penger på hjemmet mitt, men drar til Bohus, peker på fine møbler som passer sammen, og voila! ferdig innredet hjem. :ler: ).

Skrevet (endret)

.

Endret av Asti
Skrevet

Jeg er så enig med Kosemose.

Det er mange klassikere der ute som holder seg, og selv om jeg ikke har, eller har tenkt å skaffe meg syvern stoler, så må det vel være en av mine favoritter.

Og da bryr jeg meg ikke om hvor mange andre som har de.

Jeg syns at konglen er råstilig, og jeg må alltid sjekke Lauritz.com for å se om de har en på auksjonen.... For dyrt der også gitt. :sjenert:

I motsetning til deg Kosemose så liker jeg ikke ph5 lampen, men har en LeCorbusier liggestol hjemme :ler: .

Ellers har jeg en salig blanding av gammelt og nytt.

Neste prosjekt blir å pusse opp spisebordet mitt. ( Norden fra Ikea)

Jeg tenkte å male understellet hvitt, og beise bordplaten nøttebrun.

Gjest -eline-
Skrevet
Min lampefavoritt er forøvrig PH "konglen". Var hjemme hos noen som hadde den (over et elipsebord med syverstoler til, forøvrig...) på kjøkkenet, og den er bare helt utrolig!

Den er utrolig flott, spesielt i bronsje, gir et fantastisk lys. Men skulle jeg hatt den så måtte jeg flyttet et annet sted, synes den krever mer plass enn en 2.40 takhøyde gi ...at den koster så mange lapper at jeg kan kjøpe omtrent alt annet jeg ønsker meg i stedenfor er en annen ting ;)

Jeg stusser forøvrig litt på ordet "design". Har inntrykk av at bare det er "design" så er det bra. Jeg lurer litt på hvilke møbler som ikke er design. (For ikke å snakke om uttrykket "designleilighet" i boligannonser; har kjøkkenet en stram stil og det ikke finnes nips i leiligheten, virker det som den automatisk kan kalles en designleilighet..). Det er mange "designklassikere" jeg aldri, aldri, aldri ville hatt i mitt hjem. F.eks stolen Egget. Jeg syns den er helt pyton å sitte i, og syns ikke designet er fint. LeCorbustiers "liggestol" er jeg heller ikke så begeistret for, og ville ikke hatt den i mitt hjem (som om det skulle være noen problemstilling ;-)... )  Å skulle kjøpe møbler/lamper pga status eller kun fordi designet er fint - på tross av at det er lite funksjonelt og/eller lite komfortabelt (for meg), blir for dumt for meg. Jeg vil ha ting som er komfortable, varige/solide, funksjonelle og estetiske (etter min smak). Og for meg kommer både PH5, Syvern og Elipse i den kategorien. Barcelona stolene syns jeg også er helt fantastiske - hadde jeg hatt penger og plass ville jeg gjerne hatt de stolene!

)

Design er vel et av de mest overbrukt ordene som finnes, det er nesten slik at bransjen kvier seg å bruke det ordet siden "alt" er design. Litt fin fasong og en lekker farge på en eller annen duppeditt og plutselig så kan man kalle det "design". Boligannonser med "designleilighet" i tittelen florerer det av, og som du sier: et kjøkken i stram stil er alt som trengs...

Ang designklassikere som man ikke vil ha i sitt hus, det er mange av de som verken er praktiske eller videre komfortable. Le Corbusiers liggestol er en av de jeg aldri ville hatt, har forsøkt å ligge/sitte i de og fant ikke en eneste komfortabel stilling. Barcelona-stolene er lekre, men de veier jo et tonn, umulig å flytte på alene ;) Personlig liker jeg veldig lite av det Arne Jacobsen har designet, synes det meste blir for, i mangel av bedre ord, "porno". Passer ikke hjemme hos meg, selv om jeg anerkjenner at mye av det er god design (praktisk, løste datidens problemer etc). Han har endel herlig arkitektoniske detaljer derimot, feks er "trappen" i SAS-hotellet i København utrolig flott. Av de store danske navnene så skulle jeg gjerne hatt en stol eller to av Poul Kjærholm, synes han har utrolig mange fine møbler Hans Wegner er også en designer jeg gjerne skulle hatt et møbel av, masse fantastiske detaljer i arbeidene hans, håndtverksmessige detaljer som man ikke finner overalt i dag.

...smak og behag er strengt tatt vanskelig å diskutere, og jeg "godtar" at folk synes syveren er den flotteste stolen som finnes, men som sagt tidligere, jeg håper folk vet at det er myemye annet der ute som er vel så flott og at de ikke bare "følger flokken" fordi det er det de har sett før og det er det som de vet om :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...