polarklompen Skrevet 12. mai 2007 #1 Skrevet 12. mai 2007 Hei! Noen som vil dele flotte bilder , linker eller beskrivelser av flotte interiørdetaljer som du liker? Litt intersant å se hva folk liker og og hvor ulik stil vi har. er jo så masse flott her ute....
Gjest DyneTryne Skrevet 12. mai 2007 #2 Skrevet 12. mai 2007 70talls! :D Jeg synes det er en sjarm ved det, og jeg elsker alle de oransje/brune/gule blomstene Ikke bli sinna nå høøhø!
polarklompen Skrevet 12. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. mai 2007 sinna nei...hvorfor det? jeg er litt gla i 50-60-70 tallet for tiden.....men er litt fersk da....mye å lære...
Gjest Dallandra Skrevet 12. mai 2007 #5 Skrevet 12. mai 2007 Hos oss er det tendens til en pastellfarget vri av shabby chic, godt kamuflert av barneklær, leker og voksnes rot. Vi får mye skryt når vi har besøk (og da er det stort sett ryddig...), og synes selv vi kommer til å få det kjempefint når vi blir ferdige.
Gjest DyneTryne Skrevet 12. mai 2007 #6 Skrevet 12. mai 2007 sinna nei...hvorfor det? jeg er litt gla i 50-60-70 tallet for tiden.....men er litt fersk da....mye å lære... ← Du aner ikke hvor mange som klager på å kjøre forbi huset her med mine knalloransje gardiner med brune og oransje blomster som syter og klager på hvor fælt det er Jeg synes det har sin sjarm, jeg! Jeg misunner kompisen min så mye, bor i et hus som ikke har blitt forandret siden 70tallet og alt er retro der inne! Eneste minuset er at det er ikke bare møbler/tapet som ikke er oppdatert siden da. Han har sopp i taket på do ;(
polarklompen Skrevet 12. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 12. mai 2007 jeg drømmer om en blanding av ( http://www.rom123.no/boliger/ ) den stuen øverst med teksten " med rom for det rare" og stuen med teksten " moderne retro" finner lite stoff til inspirasjon på nett.......om noen har noen linker...så tusen takk....eller bilder
polarklompen Skrevet 12. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 12. mai 2007 Du aner ikke hvor mange som klager på å kjøre forbi huset her med mine knalloransje gardiner med brune og oransje blomster som syter og klager på hvor fælt det er Jeg synes det har sin sjarm, jeg! Jeg misunner kompisen min så mye, bor i et hus som ikke har blitt forandret siden 70tallet og alt er retro der inne! Eneste minuset er at det er ikke bare møbler/tapet som ikke er oppdatert siden da. Han har sopp i taket på do ;( ← sopp i taket på do hørtes lite triveli ut... jeg har arvet en gamel spisestue i eik fra 60 tallet...min far har laget den..... mitt siste cup var en teak sjenk til hundre kroner på loppis....... jeg liker å blande litt gamle ting med nye i min egen surium....jeg liker det, å det er det viktigste.... synes du skal være stolt av ha knall oransje gardiner jeg...tøft.....viser at du ikke går på ikea eller bohus å følger strømmen.....tøft synes jeg....
Gjest -eline- Skrevet 12. mai 2007 #9 Skrevet 12. mai 2007 (endret) Holder akkurat på å pusse opp hjemme og fikse alt slik vi vil ha det: Alle vegger her hjemme er malt hvite (bortsett fra soverommet), og på alle gulv (bortsett fra bad) er det eikeparkett. Kjøkkeninnredninga er helblank hvit (Abstrakt fra IKEA) med tykk eikebenkeplate og parkett mellom benk og overskap, hvitevarer i stål. De fleste møblene hjemme hos oss er fra 50-/60-tallet, i hovedsak norsk design funnet på loppis, brukthandlere og på nett (ebay/qxl/finn.no), kombinert med et og annet IKEA-møbel. Vi har mye teak og palisander! Spisebord og stuebord er i teak, det førstnevnte er arvegods fra min samboers mormor, det andre er kjøpt på loppis for en 100-lapp. Har en helt enkel sofa fra IKEA (Karlanda) for tiden trukket i mørkegrå, men skal kjøpe nytt trekk i beige. Stereobenkenvår er i palisander, er kjøpt på Fretex, vi har spisebordsstoler kjøpt på ebay i palisander ( ). Endel av det vi kjøper er designvarer, mens annet er kun ting vi synes har karakter og som passer hjemme hos oss På lista over ting jeg ønsker meg nå står faktisk bokhyller fra IKEA, har lyst på Stockholm-bokhyller, en høy og tre lave som kan stå i "spisestua" (dvs den delen av stua som spisestuemøblene står ). Har så masse bøker og liker å ha de framme, litt dumt siden jeg gjerne skulle hatt plass til en skjenk, men sånn er det jo bare når man ikke har større plass enn 60 kvm. På veggene så skal det henge en blanding av foto som vi har tatt selv og bilder som søsteren min har malt, i tillegg til at vi skal henge opp endel speilemaljefat som vi har en svær samling av (vi har bare ikke kommet så langt enda ). Har masse stoff jeg har kjøpt på loppis som jeg har tenkt å sy puter og duker av slik at det blir litt flere farger her hjemme, gardinene er så langt kun enkelt paneler i naturfarget lin, synes det er greit å la de være rimelig nøytrale. Min kjære samler på kunstglass slik at det nok vil være litt slikt her og der (har nedlagt forbud mot for mye, han får heller veksle på hva som står framme ) Kunne aldri hatt det 100% 50-/60-talls hjemme, verden har gått framover og jeg personlig synes det blir litt mye om man gjenskaper et fullstendig 50-tallsmiljø hjemme. Kan være kult, men ikke helt min greie Så hjemme hos oss så er det litt miks, synes det er veldig rett, veldig oss Endret 12. mai 2007 av -eline-
polarklompen Skrevet 12. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 12. mai 2007 Holder akkurat på å pusse opp hjemme og fikse alt slik vi vil ha det: Alle vegger her hjemme er malt hvite (bortsett fra soverommet), og på alle gulv (bortsett fra bad) er det eikeparkett. Kjøkkeninnredninga er helblank hvit (Abstrakt fra IKEA) med tykk eikebenkeplate og parkett mellom benk og overskap, hvitevarer i stål. De fleste møblene hjemme hos oss er fra 50-/60-tallet, i hovedsak norsk design funnet på loppis, brukthandlere og på nett (ebay/qxl/finn.no), kombinert med et og annet IKEA-møbel. Vi har mye teak og palisander! Spisebord og stuebord er i teak, det førstnevnte er arvegods fra min samboers mormor, det andre er kjøpt på loppis for en 100-lapp. Har en helt enkel sofa fra IKEA (Karlanda) for tiden trukket i mørkegrå, men skal kjøpe nytt trekk i beige. Stereobenkenvår er i palisander, er kjøpt på Fretex, vi har spisebordsstoler kjøpt på ebay i palisander ( ). Endel av det vi kjøper er designvarer, mens annet er kun ting vi synes har karakter og som passer hjemme hos oss På lista over ting jeg ønsker meg nå står faktisk bokhyller fra IKEA, har lyst på Stockholm-bokhyller, en høy og tre lave som kan stå i "spisestua" (dvs den delen av stua som spisestuemøblene står ). Har så masse bøker og liker å ha de framme, litt dumt siden jeg gjerne skulle hatt plass til en skjenk, men sånn er det jo bare når man ikke har større plass enn 60 kvm. På veggene så skal det henge en blanding av foto som vi har tatt selv og bilder som søsteren min har malt, i tillegg til at vi skal henge opp endel speilemaljefat som vi har en svær samling av (vi har bare ikke kommet så langt enda ). Har masse stoff jeg har kjøpt på loppis som jeg har tenkt å sy puter og duker av slik at det blir litt flere farger her hjemme, gardinene er så langt kun enkelt paneler i naturfarget lin, synes det er greit å la de være rimelig nøytrale. Min kjære samler på kunstglass slik at det nok vil være litt slikt her og der (har nedlagt forbud mot for mye, han får heller veksle på hva som står framme ) Kunne aldri hatt det 100% 50-/60-talls hjemme, verden har gått framover og jeg personlig synes det blir litt mye om man gjenskaper et fullstendig 50-tallsmiljø hjemme. Kan være kult, men ikke helt min greie Så hjemme hos oss så er det litt miks, synes det er veldig rett, veldig oss ← det hørtes jo helt supert ut da.....tusen takk for at du delte det med oss.... de stolene har jeg sett på mange ganger...de er lekre...... vi har ikke penger til å kjøpe så dyre ting så det blir litt kompromisser og så har jeg en del ting som jeg er glad i og som fungerer fint, men som ikke passer helt inn i andres øyne, men jeg tenker som så at dette er nå min stil da..... emalje fat er digg......har noen olden og emalox pluss et viking fat og en skål fra ole aas gullsmed....elsker disse fatene.....har noen som er helt fine uten riper og noen som er arvet etter slekt som er gått brukt.....det er litt gøy at det er slekt som har brukt de da.....men ellers så er jeg svak for emalje i blå/turkis/ grønn...åååå ble litt dårli her nå...vil ha masse mere fint....
Gjest -eline- Skrevet 12. mai 2007 #11 Skrevet 12. mai 2007 det hørtes jo helt supert ut da.....tusen takk for at du delte det med oss.... de stolene har jeg sett på mange ganger...de er lekre...... vi har ikke penger til å kjøpe så dyre ting så det blir litt kompromisser og så har jeg en del ting som jeg er glad i og som fungerer fint, men som ikke passer helt inn i andres øyne, men jeg tenker som så at dette er nå min stil da..... ← De stolene er vel det eneste vi har som har kostet endel... Det aller meste av andre møbler er kjøpt rimelig (type max 2-300 kr) på loppis og litt på fretex&nett over de siste tre årene, vi har ikke bodd sammen før det siste halve året så vi har rett og slett samlet opp litt over tid, da blir det jo litt tilfeldig hva vi har, men vi har en ganske "utpreget" stil så Man kan kjøpe mye fint til en rimelig penge på loppis! Vi har brukt litt penger på oppussingen for å få det slik vi vil ha det (da vi overtok den var den i skikkelig 90-tallsstil med halvpanel og mørke bondefarger...), men ser på det som en investering siden det har økt verdien på leiligheta (...også hadde banken penger ).
Gjest Met Skrevet 12. mai 2007 #12 Skrevet 12. mai 2007 Jeg liker ikke at det er for mange designklassikere. Misforstå meg rett: jeg liker designklassikere, og jeg ser helt klart at de har kvaliteter som har gjort dem til nettopp designklassikere. Men dessverre har denne "statusen" ført til at de har blitt litt oppbrukt på et vis, og at de har blitt nærmest klisjéfylte. Jeg er lei av å komme på besøk i hjem hvor man har Piet Heins superellipse med Syveren-stoler (de siste par årene har Eames-stoler tatt litt over for Arne Jacobsen), og med pH-lampe over bordet. Videre har man gjerne Montana-reoler, Corbusier hvilestoler, og Verner Panton-lamper. Slike hjem blir litt for standard og litt for lite personlige for meg, selv om jeg liker alle disse møblene hver for seg. Men det gir litt inntrykk av at man slavisk følger trender fra interiørblader og at man ikke har en egen smak selv.
Gjest -eline- Skrevet 12. mai 2007 #13 Skrevet 12. mai 2007 Jeg liker ikke at det er for mange designklassikere. Misforstå meg rett: jeg liker designklassikere, og jeg ser helt klart at de har kvaliteter som har gjort dem til nettopp designklassikere. Men dessverre har denne "statusen" ført til at de har blitt litt oppbrukt på et vis, og at de har blitt nærmest klisjéfylte. Jeg er lei av å komme på besøk i hjem hvor man har Piet Heins superellipse med Syveren-stoler (de siste par årene har Eames-stoler tatt litt over for Arne Jacobsen), og med pH-lampe over bordet. Videre har man gjerne Montana-reoler, Corbusier hvilestoler, og Verner Panton-lamper. Slike hjem blir litt for standard og litt for lite personlige for meg, selv om jeg liker alle disse møblene hver for seg. Men det gir litt inntrykk av at man slavisk følger trender fra interiørblader og at man ikke har en egen smak selv. ← Det er jeg helt enig i, det er sjelden man finner et designblad uten et superellipsebord med syvernstoler rundt og pH5 hengende over... Og når det finnes så mye annet spennende der ute som ikke er like kjent så burde det være fullt mulig å finne noe annet ...men Montanareoler skulle jeg gjerne ha hatt
g@brielle Skrevet 12. mai 2007 #14 Skrevet 12. mai 2007 Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal kalle vår stil, men hjemmet vårt føles veldig personlig og fargerikt. For meg er det viktig at møbler, kunst og gjenstander har en historie rundt seg, og at det ikke er for «polert». Samtidig skal det tåle å bo sammen med en aktiv ettåring ... Av møbler har vi en blanding av nordiske designklassikere og særegenheter fra ymse tiår på 1900-tallet - noe er fint bevart, mens annet er skakt og slitt. Vi har fått bygget inn bokhyller i alle rom (ja, ikke badet da ). Disse er malt i samme farge som veggene i de respektive rom, slik at bøkene kommer godt frem. Endel rom er malt hvite, mens andre har en farge (et rødt, et turkist, et oliven, et brunt). I entreen, på kjøkkenet og på vaskerommet har vi gummigulv, ellers nedslipt gammelt tregulv. Vi har også en ganske omfattende samling malerier, trykk og skulpturer (vi kommer begge fra kunstnerhjem), så endel vegger er ganske fulle ... Det er nok for «rotete/kaotisk» etter manges smak, men jeg liker å bo et sted der man kan se at folk faktisk bor (og trives).
g@brielle Skrevet 12. mai 2007 #15 Skrevet 12. mai 2007 Jeg liker ikke at det er for mange designklassikere. Misforstå meg rett: jeg liker designklassikere, og jeg ser helt klart at de har kvaliteter som har gjort dem til nettopp designklassikere. Men dessverre har denne "statusen" ført til at de har blitt litt oppbrukt på et vis, og at de har blitt nærmest klisjéfylte. Jeg er lei av å komme på besøk i hjem hvor man har Piet Heins superellipse med Syveren-stoler (de siste par årene har Eames-stoler tatt litt over for Arne Jacobsen), og med pH-lampe over bordet. Videre har man gjerne Montana-reoler, Corbusier hvilestoler, og Verner Panton-lamper. Slike hjem blir litt for standard og litt for lite personlige for meg, selv om jeg liker alle disse møblene hver for seg. Men det gir litt inntrykk av at man slavisk følger trender fra interiørblader og at man ikke har en egen smak selv. ← Dette er jeg enig i, spesielt det med at enkelte klassikere faktisk føles "oppbrukt". Jeg liker hjem der man kan se beboernes personlighet skinne gjennom, og det gjør man ikke om det blir for mye av det samme (uansett om det er designermøbler eller ting kjøpt på Skeidar).
g@brielle Skrevet 12. mai 2007 #17 Skrevet 12. mai 2007 Her er forresten de interiørbloggene jeg leser mest: Apartment Therapy Nursery Apartment Therapy New York Apartment Therapy Kitchen Apartment Therapy Chicago Design Corner design*sponge decor8 print&pattern
Gjest Elastica Skrevet 12. mai 2007 #19 Skrevet 12. mai 2007 Her er min stil: http://home.no.net/kollasj/ ← Vola! Det er lekkert og tidløst, og vi har også det. Ellers har vi et gammelt hus med forholdsvis moderne møbler. Likevel er det mange gamle klassikere på plass; som vola-armaturer, syveren-stoler, ph-lamper, og poul kjærholm-stoler. Jeg liker godt tanken på at det som vi oppfatter som moderne faktisk er designet på 50- og 60-tallet. Det er tidløst og evigvarende.
Gjest Elastica Skrevet 12. mai 2007 #20 Skrevet 12. mai 2007 (endret) Dette er jeg enig i, spesielt det med at enkelte klassikere faktisk føles "oppbrukt". Jeg liker hjem der man kan se beboernes personlighet skinne gjennom, og det gjør man ikke om det blir for mye av det samme (uansett om det er designermøbler eller ting kjøpt på Skeidar). ← Men det er da fullt mulig å ha en personlig stil selv om man har endel av møblene som nevnes spesifikt! Mange av de klassikerene vi har i vårt hjem er arvet/overtatt av mine svigerforeldre som hadde det med seg hjem fra Danmark på 60- og 70-tallet. Det som er fascinerende er at det er like holdbart i dag, så mange år etter. At det tilfeldigvis har vært veldig trendy de siste 5-10 årene rokker ikke ved det faktum at de er tidløse. Jeg synes ikke disse møblene er "oppbrukt" som du kaller det. Derimot er kopiene mer enn oppbrukt og stilen som man prøver å resikulere på Skeidar er passé for lengst. Det er også et poeng at de færreste har anledning til å møblere huset i utelukkende danske klassikere. Endret 12. mai 2007 av Elastica
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå