Gå til innhold

---


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Etter at jeg fikk unger selv synes jeg 17. mai er en stor dag som må feires. Synes det er så rørende å fint å se alle de finkledde ungene som går i tog og har det så fint den dagen. Dette er virkelig en barnas dag.

Husker da jeg selv var barn på hvor stor denne dagen var for meg, helt til jeg på slutten av barneskolen gikk lei av hele greia. Jeg feiret ikke 17. mai før jeg da fikk unger selv og de skulle være med å gå i tog. Etter det har jeg "funnet" igjen den gode stemningen jeg hadde da jeg selv var barn.

Jeg kan nok mange ganger synes det er et pes å skal være med på så mye, stille opp både her og der, men hva gjør man ikke for ungenes skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å velge bort 17 mai er ikke noe problem om man ønsker det. Men når man har barn i barneskolen så er ikke det alltid man kan velge bort. På mine gutters barneskole var det slik at 4. klasse foredrene var ansvarlig for arrangementet på skolen etter barnetoget. Og jeg var derfor med på dette 2 år på rad ettersom jeg har to gutter som er tette i alder. Noen foreldre måtte også være med i barnetoget i byen ettersom vi måtte være 4 voksne sammen med hver klasse. Selv har jeg gått i barnetoget med klassen til begge mine barn. Og det gjorde faktisk litt inntrykk. Disse små 8-åringene ble utrolig imponert når de gikk opp foran slottet! Etterpå var det selvfølgelig et kaos uten like i Oslo... og jeg er glad jeg slipper det nå.

For meg er det vanskelig å melde meg helt ut av 17 mai. Har en sønn i korps... Og nå er det slik at det er korps-foreldrene som er ansvarlig for arrangementet på skolen etter barnetoget (og jeg som trodde det var over etter 4. klasse....) - men det er ikke de samme som må stille hvert år.

Men dagen blir jo allikevel til hva man velger selv. Jeg ser på barnetoget (bor ikke i Oslo lenger -heldigvis) og så rusler vi hjem. etter at vi har vært en liten tur på skolen. Har kanskje besøk av noen venner og griller i hagen om været tillater det. Ikke noe stress.

Men i år blir det faktisk helt anderledes... Min kjære og jeg kjører til Gardermoen rett etter at barnetoget er ferdig. Vi skal ha oss en deilig weekend i utlandet, bare oss to!!! Så i år har jeg valgt å ikke feire 17 mai noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at det er opp til hver enkelt om man velger eller velger bort 17. mai feiringen.

Selv har jeg alltid feiret 17. mai - i større eller mindre grad.

Når barna begynner på skolen så begynner forberedelsene til 17. mai flere uker før den store dagen, barna gleder seg selvsagt til 17. mai, og jeg skjønner at det kan bli vanskelig for foreldrene å fortelle barna at de ikke skal være med på å feire dagen.

Ellers er det vel ikke obligatorisk oppmøte på 17. mai, barna får vel ikke fravær om de ikke møter opp? Men det er som tidligere nevnt i tråden, noe "alle de andre gjør" så da stiller de fleste foreldre opp for barna sine.

Ser også at noen klager over at de må stå opp i 7 tiden. Selv har jeg korpsbarn, å oppmøte på skolen er kl. 06.30, å etter det går det slag i slag til siste tog som er ferdig ca kl. 16.30. Vi har ca 1/2 times kjøre til skolen, dvs at vi må kjøre hjemmefra senest kl. 06.00, å vi må stå opp senest kl. 05.00. Dette forutsetter at absolutt alt er klarlagt på forhånd sånn at vi bare har tid til dusj og kle oss (frokost får vi på skolen).

Jeg klager ikke over at vi må stå opp før hanen galer, men dere som kan sove helt til kl. 07.00 har ikke noe å klage på.

Endret av c",)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Vaniljesaus

Nå for tiden er 17. mai mest en fridag.. Men det er en fridag da vi pynter oss litt, går ut i sentrum og ser på "livet", spiser en is. Altså en fridag litt utenom det vanlige.

Og når vi (forhåpenligvis snart) får barn, gleder jeg meg til delta "for fult" i denne flotte feiringen igjen :)

At det skal være et problem å måtte stå opp like tidlig som på en hverdag skjønner jeg ikke (siden man jo eller skulle ha gått på jobb). Og jeg kan heller ikke skjønne at haldelsstanden skal tjene så mye på det. Hadde jeg ikke kjøpt is denne dagen, hadde det nok blitt en is på meg i løpet av våren likevel.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv aldri feiret dagen i voksen alder før jeg fikk barn. Vil ikke la ungene lide for mine fobier. Nå ser jeg faktisk litt fram til dagen, kle opp ungene, se forventningene i øynene på dem, lykken når de får en is osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også drittlei 17. mai frem til jeg fikk barn selv. På skolen og i barnehagen er det en god del forberedelser i tiden før den store dagen så barna gleder seg jo i dagesvis til å gå i tog. Derfor kunne det ikke ramlet meg inn å finne på noe annet å gjøre den dagen.

Min datter gleder seg også til å pynte seg i festdrakten sin, hun har planlagt hvordan frisyre hun skal ha og hun øver seg på å vifte med flagget og rope hurra! Denne dagen er noe jeg ikke vil være foruten. :-)

Uansett så er det opp til enhver hvordan de ønsker å feire dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lazuli

Syns det er kjempegreit med individualitet i forhold til 17.mai. Man er i forskjellige -alder, og livssituasjoner gjennom et liv, og at man velger i forhold til dette er da helt naturlig.

Selv har jeg tre barn, og har fulgt de hvert år, enten fra sidelinja, eller sammen med de i toget. For meg har det vært naturlig å stille opp sammen med de selve dagen, samt å delta i forberedelsene fordi dette er en dag som blir fokusert i lang tid både på skole og i vennekretsen.

Jeg syns det å delta handler om å respektere den verden barnet lever i. I hvor stor grad man skal gjøre noe ut av det, mener jeg helt og holdent avhenger av hva slags dag dette er for barnet. Dagen handler for meg også om samhørighet, noe jeg tror er en viktig verdi for de aller fleste. Etter min mening har det derfor vært viktig å delta, for på den måten å bringe selve verdien videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til jeg kan sove litt lenger på 17.mai og stå på sidelinjen og vinke til de som går i tog, evt se bare på borgertoget på ettermiddagen!

Sukk.... leeenge til. Minstejenta går i førsteklassen.....

I år blir jeg kanskje alene med 6 (!) unger som skal ordnes og være klare til å gå tog 2 mil unna der vi bor kl 10 på morgenen. GRØSS! Er jubileumsår i kommunen og alle skolene skal gå sammen. Blir sinnsykt mye folk, og hvordan skal jeg greie å holde styr på 6 stykker i folkekaoset?? Strømhalsbånd? :ler:

Må man så må man.... Men håper samboeren slipper å jobbe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne 17.mai gleder jeg meg til.

Jeg har hatt gretne gutter i tog i 7-8-9 år eller noe sånt. De ville ikke gå, men fikk beskjed om at det måtte de bare. Like lite morsomt hver gang - og trengsel i byen etterpå.

I år har 10-åringen satt seg på bakbena og sagt at han ikke vil, og jeg sjekket med skolen og hørte om det er valgfritt. De oppfordrer alle til å gå i tog, men de tvinger ingen.

Så i år skal jeg endelig få slappe av og slippe sure unger. Det er så deilig.

Så i år tar vi med veslejenta for å se tog, spise is og pølser og så opp til leker og kaker og slikt for skolen etterpå. Selv om guttungen ikke vil gå i tog så er vi med på arrangeringen der - og det er helt greit nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det jeg ikke fatter er hvorfor barnetoget må starte så utrolig tidlig!!!! Klokken 9.00 går de, og barna må være på skolen senest 08.15, så vi må jo stå opp kl. 7.00.. Senest! Kunne de ikke gått kl. 11 istede??? Husker jeg synes det var et mareritt å gå i barnetoget, men det er eneste grunnen til at jeg ikke liker 17.mai.. Ellers er det en hyggelig dag..

Du får flytte hit til Askim :) Her starter barnetoget kl 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et skikkelig følelsesmenneske, og elsker 17. mai! Når de første politimotorsyklene kommer forbi, og jeg hører korpstrommer fra nedi gata, da får jeg klump i halsen. Jeg blir så grepet av høytidelighet. Jeg liker å iføre meg bunaden min, og se alle de andre bunadene rundt omkring.

Og når datteren min går forbi sammen med skolen sin, da roper jeg høyt og vifter med flagget!

I borgertoget er jeg gjerne den første til å applaudere når Tysklandsbrigaden går forbi. Igjen må jeg svelge...:rodme: Synes det er så flott. Historien er viktig for meg, og å feire at Norge er et selvstendig land etter århundrer i union gjør jeg så gjerne. Er enig med Margareth i at flere kunne tenkt over hva det er vi feirer, og vi har ansvar for å lære ungene litt om historien vår.

Men jeg respekterer selvfølgelig at noen ikke ønsker å feire 17. mai. Eller eventuelt markere dagen på en roligere måte. Ompa, softis i alle retninger og rådyre gassballonger i skyene passer ikke for alle.

Samme her! Klumpen i halsen sitter løst på 17 mai. :flagg: Syns synd på de ungene som ikke får oppleve den dagen fordi foreldrene ikke gidder å feire eller er med i en menighet som ikke feirer den dagen. De går glipp av noe. JA det er mye styr, men den ene dagen i året, da skal jeg jammen takle det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke fan av 17. Mai som "barnas dag". Dagen feires med koldtbord, gode venner og store mengder Champagne.

Og er ikke fan av foreldre som kler opp både barna og seg selv i "Festdrakt" og oppfører seg som om det er en ekte bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Emera

Hehe, ja jeg har ekte bunad, og kunne tenkt meg å få vite hvordan jeg skal oppføre meg i morgen. Skikkelig flaut at jeg aldri har vært klar over at det eksisterer en egen bunadsoppførsel.

Det som kan bli vanskelig her, er at datteren min har "drakt." Vår oppførsel kommer til å krasje totalt, hva skal folk tro om oss?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke fan av 17. Mai som "barnas dag". Dagen feires med koldtbord, gode venner og store mengder Champagne.

Og er ikke fan av foreldre som kler opp både barna og seg selv i "Festdrakt" og oppfører seg som om det er en ekte bunad.

Jeg er ikke fan av drikking og fyll på 17 mai. Selvom det er Champagne. Heller da festdrakter, glade barn og solo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...