Gå til innhold

---


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

---

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da et helt greit valg det?

Når man har barn slipper man ikke helt unna tog, is, fiskedam og mere is. Og jeg skla ærlig talt innrømme at jeg gleder meg litt til vi er ferdige med barneskolen og pliktig oppmøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby
Det er da et helt greit valg det?

Når man har barn slipper man ikke helt unna tog, is, fiskedam og mere is. Og jeg skla ærlig talt innrømme at jeg gleder meg litt til vi er ferdige med barneskolen og pliktig oppmøte.

Signerer denne jeg... baking og stille opp i skolens regi. Fint med en kosedag sammen med barna, moro å se det de har øvet på lenge. Men jeg gleder meg til vi er ferdig med pliktløpet her. Enda minst 7 år igjen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Jeg synes 17. mai er en flott dag og vi skal være stolte av å holde på tradisjonen rundt feiringen ..

Når det er sagt, så er jeg veldig glad for at jeg er ferdig med "pliktløpet" med å stå opp før hanen galer, bake kaker, selge is, gå i tog osv .. Nå kan jeg endelig nyte dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Jeg er et skikkelig følelsesmenneske, og elsker 17. mai! Når de første politimotorsyklene kommer forbi, og jeg hører korpstrommer fra nedi gata, da får jeg klump i halsen. Jeg blir så grepet av høytidelighet. Jeg liker å iføre meg bunaden min, og se alle de andre bunadene rundt omkring.

Og når datteren min går forbi sammen med skolen sin, da roper jeg høyt og vifter med flagget!

I borgertoget er jeg gjerne den første til å applaudere når Tysklandsbrigaden går forbi. Igjen må jeg svelge...:rodme: Synes det er så flott. Historien er viktig for meg, og å feire at Norge er et selvstendig land etter århundrer i union gjør jeg så gjerne. Er enig med Margareth i at flere kunne tenkt over hva det er vi feirer, og vi har ansvar for å lære ungene litt om historien vår.

Men jeg respekterer selvfølgelig at noen ikke ønsker å feire 17. mai. Eller eventuelt markere dagen på en roligere måte. Ompa, softis i alle retninger og rådyre gassballonger i skyene passer ikke for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35
:klappe: Emera. Du beskriver akkurat hva jeg selv føler, så det er ikke mer å legge til, borsett fra at jeg selvfølgelig respekterer hva andre mener :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan da fint feire 17. mai uten å ta del i alt som skjer. Om det så er å sitte på en fjelltopp, en tur i skogen eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Barnas dag" og en fin anledning for handelsstanden til å tjene mere penger...

17 Mai i et nøtteskal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer dine synspunkt, og er til dels enig i at det kan bli litt "hysteri" rundt 17. mai. Selv har jeg ikke noe spesielt eller høytidelig forhold til dagen, men skjønner at særlig eldre mennesker synes dette er en stor dag.

Nå har jeg små barn, et i skolealder og et i barnehagen, så da må man jo stille opp på arrangement. For dem forbindes dagen med å pynte seg, musikk og gå i tog, samt is og pølser. Kanskje får de et annet forhold til 17. mai når de blir eldre, men nå er det bare moro, og det synes jeg er helt greit.

Som lærer i barneskolen må jeg nok regne med å stille opp i komitè og barnetog lenge etter at mine egne barn er store. Akkurat det kunne jeg godt vært foruten, for å være helt ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det jeg ikke fatter er hvorfor barnetoget må starte så utrolig tidlig!!!! Klokken 9.00 går de, og barna må være på skolen senest 08.15, så vi må jo stå opp kl. 7.00.. Senest! Kunne de ikke gått kl. 11 istede??? Husker jeg synes det var et mareritt å gå i barnetoget, men det er eneste grunnen til at jeg ikke liker 17.mai.. Ellers er det en hyggelig dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i bygda går sentrumstoget kl. 10. I vår krins går ikke toget før kl. 14. Dvs. at vi aldri kan spise ute 17. mai fordi vi ikke rekker buffeter som avsluttes kl. 17. Litt kjipt, men altså ulikt fra sted til sted, tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i bygda går sentrumstoget kl. 10. I vår krins går ikke toget før kl. 14. Dvs. at vi aldri kan spise ute 17. mai fordi vi ikke rekker buffeter som avsluttes kl. 17. Litt kjipt, men altså ulikt fra sted til sted, tydeligvis.

Her kan vi fint spise ute... Hvis vi gidder å stå 3 timer i kø for å få bord.. Totalt kaos i byen på 17.mai... Og så alle barna som springer rundt me de hersens skumsprayene... Nei, da koser jeg meg helst hjemme med god mat, grilling om været tillater det. :) Det er det beste med 17.mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet når barnetoget starter i Oslo sentrum? Får besøk utenbysfra og må vel ta en tur til byen og kikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg feirer heller ikke 17.mai, og ser det bare som en ekstra fridag jeg tilbringer hjemme.

Skjønner heller ikke hvorfor dere som har barn føler at dere "må" stille opp denne dagen, det er jo bare å finne på noe annet som ikke inkluderer det dere ikke liker. Hvis dere vil at barna deres skal ha ett annet forhold til dagen, så er det dere som foreldre som må ta initiativet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke hvorfor dere som har barn føler at dere "må" stille opp denne dagen, det er jo bare å finne på noe annet som ikke inkluderer det dere ikke liker. Hvis dere vil at barna deres skal ha ett annet forhold til dagen, så er det dere som foreldre som må ta initiativet til det.

Det er jo nettopp fordi ungene synes det er en fin dag med mye moro vi stiller opp! Tror det hadde blitt ramaskrik hvis vi hadde "avlyst" 17. mai, altså. Dessuten er "alle andre" med på 17. mai feiring, og akkurat i slike tilfeller synes jeg det er argument nok. Man kan faktisk gjøre sine barn for spesielle også. Shoot me, men det er min mening.

Endret av Kayli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera
Det er jo nettopp fordi ungene synes det er en fin dag med mye moro vi stiller opp! Tror det hadde blitt ramaskrik hvis vi hadde "avlyst" 17. mai, altså. Dessuten er "alle andre" med på 17. mai feiring, og akkurat i slike tilfeller synes jeg det er argument nok. Man kan faktisk gjøre sine barn for spesielle også. Shoot me, men det er min mening.

Enig i dette ja, på grunnlag av min erfaring som mor til en barneskoleelev...

Angående dette med å gjøre sine barn for spesielle. Ofte tror jeg at akkurat det handler om å skyve barna sine foran seg i strevet etter å være "annerledes." Greit å ønske å lære ungene å tenke selv, og ikke følge blindt etter resten, men jeg mener man bør granske seg selv for å finne ut om det da egentlig handler om ens egen idealisme. Jeg synes ikke 17. mai er dagen for å tvinge fram annerledeshet, på bekostning av noe barna gleder seg lenge til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det er helt greit å velge bort å feire 17. mai. Men jeg kjenner jeg blir litt provosert over klaging på å stå opp klokken 07 for å rekke barnetoget, klaging på handelsstanden og dårlige buffetarrangement. Dette bestemmer man da selv! For den som tror det, 17. mai er ikke noe butikkene har funnet på. Skulle ønske flere så innholdet i dagen og hva vi faktisk feirer. Ikke gi handelsstanden den makten, jeg har ikke gitt handelsstanden noe som helst jeg. Og om jeg kjøper en ekstra is, så tror jeg ikke de får noe mer betydning av den grunn. Jeg skal i stedet være i stedet glad for at vi bor i Norge og har en dag som denne, dte håper jeg du er også, enten du vil ta del i den kollektive feiringen eller ikke.

Håper alle husker å gratulere hverandre med dagen, enten dere skal sitte i fiskedam gå i tog eller tar det rolig på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Jeg syns det er viktig å tenke over hvorfor vi har 17. mai, og hvorfor vi markerer den. Det er nok av land hvor nasjonaldagen markeres med militære parader, det skal vi være takknemlige for at vi ikke gjør. Vår nasjonaldag preges av glede.

Forøvrig så er det vel opp til enhver hvordan de ønsker å feire dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp fordi ungene synes det er en fin dag med mye moro vi stiller opp! Tror det hadde blitt ramaskrik hvis vi hadde "avlyst" 17. mai, altså. Dessuten er "alle andre" med på 17. mai feiring, og akkurat i slike tilfeller synes jeg det er argument nok. Man kan faktisk gjøre sine barn for spesielle også. Shoot me, men det er min mening.

Det er din mening, men da er det faktisk ditt valg å velge den tradisjonelle 17.mai-feiringen også. Det jeg reagerer på er foreldre som sutrer over at de "må" feire 17.mai på en bestemt måte, og står for at de velger å gjøre det sånn.

Synes heller ikke det er så innmari spesielt å velge bort is og barnetog, da jeg kjenner mange foreldre som gjør det, og det uten at ungene sutrer i det hele tatt. Så det er fullt mulig, og kommer kun an på foreldrenes egen innstiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...