Ibenholt Skrevet 11. mai 2007 #1 Skrevet 11. mai 2007 (endret) Hvor unormal er jeg!? Jeg blir så sur! Jeg har så forbasket stor plass i magen, at jeg nesten klikker. Hva kommer til å skje da, hvis jeg fortsetter sånn?! I dag var jeg på kinarestaurant, bestilte take-out mat, svinefilet chop suey med cashewnøtter. Oppi der lå det sikkert 15 cashewnøtter, pluss noen småbiter med svinefilet og masse deilige grønnsaker. Jeg tok 4 ss med ris, og spiste opp hele forbaskede woken. I tillegg til dette drakk jeg sikkert 1 liter vann, i håp om å bli fortere mett. Men hadde likevel lyst på alle grønnsakene osv. Hvorfor har jeg plass til så mye mat? Jeg blir så lei meg... Jeg prøver jo å gå ned i vekt, men om jeg går ned mye mer blir jeg undervektig sier legen. Jeg synes jo selvfølgelig likevel at jeg er stor.. Men jeg tror ikke jeg vet når man burde stoppe, når det gjelder mat. Noen andre som bruker å spise opp hele porsjonen med grønnsaker og kjøtt, som de får på kinarestaurant? Klarte heldigvis å begrense meg med risen da.. om ikke annet. Jeg blir så sliten.. Endret 11. mai 2007 av Lanalia
Gjest bada Skrevet 11. mai 2007 #2 Skrevet 11. mai 2007 Er det så mye da? Det er vel vanlig å spise opp hele porsjonen?
Gjest Bellatrix Skrevet 11. mai 2007 #3 Skrevet 11. mai 2007 Er det så mye da? Det er vel vanlig å spise opp hele porsjonen? ← Ja, jeg trodde det var normalt, jeg. Jeg føler meg unormal når jeg ikke klarer å spise opp en porson.
MissJenny Skrevet 11. mai 2007 #4 Skrevet 11. mai 2007 er ikke meningen å insinuere noe, men har du andre problemer i forhold til mat? om du er så slank at du blir undervektig om du går ned litt, så har du ingen grunn til å føle deg stor, og dermed har du kanskjer et litt forvrengt bilde av kroppen din? noen porsjoner fra kinarestauranter er store, men grønnsaker er lettfordøyelige, så det er ikke unormalt om du spiser opp alt.
Gjest bada Skrevet 11. mai 2007 #5 Skrevet 11. mai 2007 Hehe, jeg trodde det skulle stå på slutten: "Og deretter spiste jeg tre hamburgere, masse pommes frites og to liter is, så spiste jeg to store tallerkener med pasta og fire stykker bløtkake". DA ville jeg syntes det var unormalt.
Gjest Bellatrix Skrevet 11. mai 2007 #6 Skrevet 11. mai 2007 Hehe, jeg trodde det skulle stå på slutten: "Og deretter spiste jeg tre hamburgere, masse pommes frites og to liter is, så spiste jeg to store tallerkener med pasta og fire stykker bløtkake". DA ville jeg syntes det var unormalt. ← Jeg trodde også det skulle stå noe sånt noe.
Gjest Deception Skrevet 11. mai 2007 #7 Skrevet 11. mai 2007 Du sier i flere innlegg at du har en spiseforstyrrelse, men at du er på bedringens vei (?) Dette innlegget vitner kanskje om dette, men det at du filosoferer så mye, og teller nøttene du får i deg, beviser vel enda mer at ditt forhold til mat og kosthold ikke akkurat er på den sunne siden. Og i tillegg VIL du ned i vekt, koste hva det koste vil, til tross for advarsler fra legen.
Ibenholt Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 11. mai 2007 (endret) Eller altså, jeg sliter litt med maten ja... og har en slags spiseforstyrrelse. Jeg veier nå 55-56 kg og er 164 høy. Men jeg vet jo at jeg trygt kunne gått ned noen kilo til, uten skade av det. Problemet er at jeg får dårlig samvittighet HVER gang jeg spiser, uansett om jeg spiser et knekkebrød eller om jeg spiser noe annet. Jeg stoler ikke på min egen sult/metthetsfølelse, og har det egentlig helt forferdelig med meg selv. Det er slik at jeg føler jeg må trene, hver dag, for å kunne unne meg å spise. Og så forbanner jeg meg over at jeg alltid spiser så mye. Når det jeg egentlig vil er å slutte å spise. Jeg taper hver dag. Og er redd for at jeg kommer til å utvikle tvangsspising eller noe sånt, viss jeg ikke finner ut noe.. Og så syns jeg det er så urettferdig at jeg har så mye plass i magen. Kan jeg med god samvittighet spise en slik porsjon? Heele woken? spiste jo like mye som pappa, bare at han spiste en del mer ris. Pokker.. blir like sint på meg selv hver gang. Hater å være så glad i mat.. Endret 11. mai 2007 av Lanalia
Gjest bada Skrevet 11. mai 2007 #9 Skrevet 11. mai 2007 Og så syns jeg det er så urettferdig at jeg har så mye plass i magen. Kan jeg med god samvittighet spise en slik porsjon? Heele woken? spiste jo like mye som pappa, bare at han spiste en del mer ris. Pokker.. blir like sint på meg selv hver gang. Hater å være så glad i mat.. ← Du har ikke unormalt mye plass i magen. Dessuten kan man spise så mye grønnsaker man vil - det er jo bare sunt. Det er dessuten fint å være glad i mat!
Gjest Deception Skrevet 11. mai 2007 #10 Skrevet 11. mai 2007 Du kan med god samvittighet spise en hel slik porsjon, ja. Ris i seg selv er veldig mettende, så hvis du ikke spiste så mye av det, er det ikke rart du ikke følte deg mett. Du bør nok fokusere på å (1) ikke gå på vekta og (2) spise minimum tre faste måltider, med faste matmengder. Dette er lurt for å regulere metthetsfølelsen, og gjør at faren for overspising er mindre. Har du vært i snakk med legen om de negative tankene i forholdet til mat? Det er mulig at du kunne hatt nytte av å snakke med en psykolog.
Ibenholt Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 11. mai 2007 Beklager at jeg legger ut om dette her altså, jeg måtte bare ha en utblåsning... Når skal jeg kunne klare å stole på meg selv igjen da? Og så når jeg er ferdig å spise, og er kjempelei meg for at jeg spiste så mye.. så spør folk, men.. hvor mett vil du være da? Jeg aner ikke jeg, vil bare være så mett at jeg slipper å tenke på mat igjen på en stund. Jeg går jo konstant rundt med mattanker i hodet, planlegging og telling osv osv. Alt blir jo styrt av mat. Derfor aner jeg jo ikke om jeg eeegentlig er sulten når jeg spiser, alltid. Vil bare ha tilbake livet, uten overfokusering på sunnhet, kosthold og trening. Har jo ikke noe lyst å trene lenger heller.. redd for at dette også skal øke appetitten. Men så blir jeg fortsatt akkurat like ofte sulten, selv om jeg bare går noen usle turer. Blir gal jeg
Ibenholt Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #12 Skrevet 11. mai 2007 Jepp, jeg har snakket med psykolog.. men er ikke kommet i gang skikkelig enda. Det er bare tankene mine jeg aldri blir kvitt. Har lyst å kunne spise akkurat hva jeg vil, når jeg vil.. men jeg klarer jo alltid å ødelegge det på en eller annen måte. Jeg er jo bare dømt til å være feit.. For før eller senere kommer jeg til å gi opp og spise akkurat det jeg vil, og da kommer jeg jo til å vokse og vokse.. for jeg er alltid godtesyk osv, og spiser masse mat
Gjest Bellatrix Skrevet 11. mai 2007 #13 Skrevet 11. mai 2007 Jepp, jeg har snakket med psykolog.. men er ikke kommet i gang skikkelig enda. Det er bare tankene mine jeg aldri blir kvitt. Har lyst å kunne spise akkurat hva jeg vil, når jeg vil.. men jeg klarer jo alltid å ødelegge det på en eller annen måte. Jeg er jo bare dømt til å være feit.. For før eller senere kommer jeg til å gi opp og spise akkurat det jeg vil, og da kommer jeg jo til å vokse og vokse.. for jeg er alltid godtesyk osv, og spiser masse mat ← Nei, du er ikke dømt til å være feit. Spis regelmessig så lærer kroppen seg til å kjenne ordentlig etter både sult og metthetsfølelse etterhvert. En porsjon med mat er helt normalt å spise.
Gjest bada Skrevet 11. mai 2007 #14 Skrevet 11. mai 2007 (endret) Jeg lurer på om du kanskje også kunne hatt utbytte av å bli fulgt opp av en ernæringsfysiolog? Da vil du kunne få en innføring i hva et normalt og sunt kosthold består av, og kanskje lære litt om hva kroppen trenger for at den skal holde seg sunn og frisk, samt hvor mye mat den trenger, dvs. hvor mye det er normalt å spise. Endret 11. mai 2007 av bada
Ibenholt Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #15 Skrevet 11. mai 2007 Skulle ønske jeg aldri hadde begynt å tenke på dette med vekt og mat, igrunn. Og heller latt ting styre seg selv. Jeg har jo alltid vært aktiv, om ikke hver dag, så har jeg jo trent på treningssenter osv hele livet. Og synes det har vært moro. Nå er det ikke moro lenger, nå er alt styrt av tanker om mat, trening og kosthold. Jeg er lei av at det ikke går an å unne seg godsaker eller noe, uten å få svart samvittighet etterpå. Før husket jeg at jeg kunne kjøpe meg DEN godteposen, og bare spise til jeg ikke hadde lyst på mer. Uten at det kostet meg en tanke, fordi jeg var aktiv, glad og hadde bedre ting å tenke på. Så da gikk alt som normalt, jeg spiste når jeg var sulten, ferdig med det. Nå er jo alt bare ødelagt.. I dag skal jeg se film, og det jeg har lyst til er å kjøpe meg en godtepose. Men vet hvordan samvittigheten kommer til å være, og at jeg da må presse meg på en laaaang gåtur og en joggetur i etterkant, og fortsatt føle at jeg aldri blir kvitt den godteposen jeg spiste. Folk/venner/foreldre sier, ja men, du er jo ung. Du kan jo gjøre det, du har forbrenning og er aktiv osv osv. Men huff... Forbasket sunnhets- og slankehysteri
Gjest Dallandra Skrevet 11. mai 2007 #16 Skrevet 11. mai 2007 Synes du får mange gode råd i tråden her.
Ibenholt Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #17 Skrevet 11. mai 2007 Ja, tusen takk for alle svar, dere. Godt med litt respons. Jeg vet jo veldig godt hva som er sunt og ikke sunt.. det er bare at jeg spiser mye mat. Har egentlig lyst på 4 knekkebrød til frokost, istedetfor 2 f. eks. I tillegg vet jeg at det er anbefalt med 2-3 frukter for dag, men jeg har jo lyst å spise 5 jeg. Men det kan jeg ikke, for da vet jeg hva som skjer.. da legger man på seg. Man legger jo på seg uansett hva man gjør.. Nå har jeg egentlig nettopp spist middag, men sitter her og er så godtesyk jeg holder på å dø. Og har lyst å ta meg et eple, men det gjør jeg ikke.... fordi jeg egentlig er mett, og det er unødvendig å spise når man ikke akkurat trenger mat. Likevel har jeg jo alltid lyst på noe...
Gjest Dallandra Skrevet 11. mai 2007 #18 Skrevet 11. mai 2007 4 knekkebrød til frokost er normalt/lite. Det ville ikke vært nok frokost til meg. Grovbrød metter bedre, jeg spiser som regel 2 skiver til frokost og 2 til lunch. Mht frukt så heter det 5 om dagen, og det er et minimum. Frukt/grønnsaker kan man stort sett spise så mye man orker av uten å få dårlig samvittighet av den grunn. Spesielt epler, man bruker sikkert omtrent like mange kcal på å tygge i seg et eple som man får i seg. Så SPIS jente!!!
Gjest bada Skrevet 11. mai 2007 #19 Skrevet 11. mai 2007 Enig med Dallandra. Fire knekkebrød er lite/akkurat passe etter hvor høy du er og hvor fysisk aktiv du er. Dessuten legger man ikke på seg av å ta seg et eple når man får lyst på noe godt. Det du skrev om disse tingene styrker mitt syn på at du burde få time hos en klinisk ernæringsfysiolog. Det at du alltid har lyst på noe tyder på at du enten ikke spiser nok til måltidene, eller at appetittreguleringen ikke fungerer helt som den skal. Ettersom du er redd for at det å spise en full porsjon sunn kinamat med masse grønnsaker er unormalt, heller jeg mot den første forklaringen. Lykke til!
Gjest Camillo Skrevet 13. mai 2007 #20 Skrevet 13. mai 2007 Du virker syk, og du kan altfor lite om kosthold til å sette slike "regler" for deg selv som det du gjør. Følg opp psykologtimene dine, dette er sykelig tankegang. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå