Gå til innhold

Forbrukerrådets sukkerkalkulator

Fremhevede innlegg

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg ser at det nå er mange tråder her inne om sukkerforbruk. Det finnes nok mye skjult sukker i mat, kanskje mer enn man tror. Her er i alle fall en mulighet til å teste sukkerforbruket til deg eller dine. Om du vil... ;)

Sukkerkalkulator!

Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet

Morsom sak, men jeg tror nok sukkerforbruket mitt er høyere enn det som ble resultatet her da jeg ikke spiser frokostblandinger, kjeks, nugatti daglig eller ukentlig alltid. Mer skjulte kilder som ferdigmat, kechup/dressing, frukt/juice inneholder mye sukker, men en tenker ikke på det "slik"... ;)

Skrevet

Ja, jeg ble "flink - fortsett sånn", men det vet jeg at jeg ikke er.

De skulle nok hatt med litt sjokolade og litt sånne ting, ja. :ler:

Skrevet (endret)

Det var en lurekalkis. Synes det er vanskelig å beregne, i tillegg svært lett å lure seg selv siden to bøtter is til Grand prix ikke lar seg regne ut...

Men jeg vet jo det egentlige svaret da, men for dem som ikke vet det, tror jeg ikke denne hjelper.

Du ligger under Sosial- og helsedirektoratets anbefalte maksimalgrense for inntak av sukker for din aldersgruppe, som er 378 gram pr. uke Bra, fortsett slik!
Yeah right! :hoho: Endret av Tusenfryd
Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Den var totalt unyttig. Jeg spiser verken frokostblanding, leskedrikk eller kjeks. Men jeg får da absolutt i meg sukker likevel.

Skrevet

ÆÆÆÆÆSJ.

Jeg spiser nesten 70 sukkerbiter i uka. Høres så ekkelt ut

Under gjennomsnittet for min alder, men sikkert andre ting da. Men jeg spiser heller ikke snop i uka da, om det tels :sjenert:

Gjest Marillia
Skrevet

Sukkerinntaket mitt kommer via sjokolade, is eller kake. Jeg er ikke glad i frokostblandinger, sjokoladepålegg og sjokomelk liker jeg ikke, og vanlig brus/saft drikker jeg aldri.

Minstemann her i huset hadde gladlig spist cornflakes eller honnicorn hver dag, sjokomelk eller saft/jus til alle måltider, og gjerne sjokopålegg på skolematen. (Hvilket han ikke får) Om han hadde fått lov til det, og i tillegg hadde spist is en gang eller to i uka, som det ofte skjer om sommeren, og lørdagsgotteri, hadde han hatt et stort sukkerforbruk. Og da kommer skjult sukker i tillegg til alt dette.

Og selvsagt alt sukkeret man "glemmer" å telle med... :ler:

Skrevet

Den var ju kul... den visar väl mest på dolt bruk i sådant vi äter under dagen, men choklad, godis, glass, ketchup med mera var ju inte med - och det påverkar ju det totala intaget stort.

Det mesta i den översikten är ju sånt jag inte äter eller dricker alls så för att späda på min präktighet :ler: så ligger jag på

12.75 gram pr. uke, som tilsvarer 6.1 sukkerbiter.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Hehehe. Med den kalkulatoren får jeg i meg 0 gram sukkerpr. uke.

Skrevet

Föresten borde den lägga på koppar med kaffe med socker, kaffelatte, socker på naturell yoghurt, mjölk, frukter, torkad frukt och en himla massa annat "sunt" och "osunt" också

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Det mesta i den översikten är ju sånt jag inte äter eller dricker alls så för att späda på min präktighet :ler: så ligger jag på

12.75 gram pr. uke, som tilsvarer 6.1 sukkerbiter.

Litt som meg.. Jeg fant knapt noe å "krysse av" for det dreide seg mest om mat jeg ikke spiser. Men jeg VET jo at jeg får i meg "mer enn nok" sukker likevel. I alle fall mer enn denne "kalkulatoren" skulle ha det til.. ;)

Skrevet

Det eneste som sto på listen som jeg bruker er Pepsi Max, den inneholder 0 gr sukker, så mitt sukkerinntak var 0 gram. :hoho: Jommen sa jeg smør, hadde de hatt med skjokolade så hadde det blitt helt annerledes.

Skrevet (endret)

Ditt inntak av sukker er: 0 gram pr. uke, som tilsvarer 0 sukkerbiter. Du ligger under Sosial- og helsedirektoratets anbefalte maksimalgrense for inntak av sukker for din aldersgruppe, som er 385 gram pr. uke Bra, fortsett slik!

Men, husk at det også finnes sukker i mange andre produkter som ikke er tatt med her! Spiser du for eksempel mye godteri sprenger du fort maksimalgrensen.

Jeg er ikke glad i sukker og søte ting, eneste jeg krysset av var pepsi max ;)

Vi bruker/eter faktisk ikke mye sukker (jeg får "pels" på tenna av det), fett er en annen ting...

Endret av Opa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...