Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Å smøre eller ikke smøre matpakke selv er ikke det som er avgjørende for selvstendighet.

Nei, klart det ikke er det.. Det var jo bare en metafor.. Med fare for å erte på meg flere: :ironi:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hvorfor skal man smøre matpakka selv hvis noen gjør det for deg med glede?

Ja hvorfor gjøre det andre kan gjøre for en.... :ironi:

Endret av CeeCee
Skrevet
Vi har inte behov av att lära oss att smöra matpakke. :)

Möjligen till en enstaka utflykt en eller två gånger om året. Och det är så sällan att det inte spelar någon roll.

Jeg vet, har svensk samboer ;)

Skrevet

Jeg fikk smurt matpakke til jeg flyttet hjemmefra. Mamma`n min syntes det var koselig å gjøre det for meg. Utover det laget jeg masse mat hjemme, jeg :ler:

Vi smører også mat til ungene, og har planer om å fortsette med det lenge. Da vet jeg at de får i seg sunn og god mat. De slipper å stå opp tidligere om morgen for å smøre niste. Vi sitter jo sammen rundt matbordet og spiser - da er det ikke mye jobb for meg å smøre noen nister. Ungene har jo dårligere tid og skal avgårde.

j

Jeg syntes også det er litt koselig å lage spennende nister. Putter oppi litt frukt i skiver f. eks.. Eller lager noen gode baguetter.... ;)

Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Jeg smører matpakke til eldstemann på 7 år, og det kommer jeg sikkert til å gjøre i noen år fremover. Jeg smører frokost likevel, og det er lite arbeid ekstra med matpakken.

Selv smurte jeg matpakke til meg selv fra ca 10 års alder.

Jeg husker vi spiste frokost sammen hver morgen, og matpakkesmøring ble innført gradvis - først fikk jeg brødet ferdig skjært, til slutt måtte jeg gjøre alt selv.

Endret av Elastica
Gjest Sativa
Skrevet

Jeg smører til datteren min som er 11.5 år. Mamma (og pappa av og til) smurte matpakke samt lagde frokost til både meg og broren min ut hele gymnaset, samt faktisk også første året jeg studerte etter det. Ja jeg vet det er helt sykt, men hvis mamma ikke stod opp og pesa meg så gikk jeg ikke på skolen.

Det har gitt dårlige vaner, jeg har vel med matpakke 1 av 25 ganger på jobben.

Gjest Tweek
Skrevet

Jeg ble smørt matpakke og frokost til jeg gikk i andre på vgs.

Pappa var jo oppe likevel og smørte, og dessuten så var jeg alltid treg at jeg løp ned, dro med meg maten for å rekke bussen. Jeg syntes det var koselig, men en dag stoppet det bare.

Skrevet

Begge her i huset( 7 og 9 år) smører sine matpakker selv.

Skrevet

Vi smører så lenge de går i barnehagen. Når de begynner på skolen smører de selv.

Skrevet

mamma smørte så lenge jeg hadde med meg matpakke på skolen (på vgs var det jo kantine og da kjøpte jeg ofte der i steden).. hun smørte jo likevel til seg selv og pappa og da var jo ikke mine 2 skiver så mye jobb ekstra. + at da var hun sikkret at jeg faktisk fikk i meg mat på skolen

Gjest *Magica*
Skrevet
Vi smører så lenge de går i barnehagen. Når de begynner på skolen smører de selv.

Samme her.

Skrevet

Jeg mener å huske at mamma eller pappa smurte matpakken min så lenge jeg bodde hjemme, dvs. ut ungdomsskolen. Kunne godt gjøre det selv, men de var på kjøkkenet samtidig som meg og gjorde det for meg, helt automatisk. Jeg fikk velge pålegg selv da.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Ja hvorfor gjøre det andre kan gjøre for en....  :ironi:

Ja, ikke sant.. :sjarmor:

Jeg synes det er en viss logikk i at barn som er fult i stand til å gjøre slike ting for seg selv gjør det. Ser liksom ikke poenget med å fly rundt å gjøre praktiske ting for barn som er fult i stand til å gjøre det selv. Og synes også barna skal få inn en logikk som sier at de tar det ansvaret de er i stand til å ta. At de synes det er naturlig å ta på seg nye oppgaver etter hvert som de vokser til osv.

Jeg tenker med gru på en studievenninne av meg som ble sjokkert over at hun måtte gå på butikken å kjøpe dopapir :ler: Hun var virkelig ikke klar over hva som gjøres av praktiske arbeidsoppgaver i et hjem. Alt fra innkjøp til vasking av klær og andre ting osv var ting hun "ikke hadde tenkt over at hun måtte gjøre".. Hjelp!

Skrevet
Jeg synes det er en viss logikk i at barn som er fult i stand til å gjøre slike ting for seg selv gjør det. Ser liksom ikke poenget med å fly rundt å gjøre praktiske ting for barn som er fult i stand til å gjøre det selv. Og synes også barna skal få inn en logikk som sier at de tar det ansvaret de er i stand til å ta. At de synes det er naturlig å ta på seg nye oppgaver etter hvert som de vokser til osv.

Jeg bekalger, men jeg klarer ikke å se sammenhengen mellom å smøre matpakke og manglende logikk? :overrasket:

Jeg smører matpakke til 17-åringen de dagene h*n vil ha det med stor glede, noe h*n også gjør til meg, med like stor glede, hvis det faller seg slik.

H*n deltar i husvask, klesvask og handling, men ikke hver gang og ikke hele tiden. H*n vekker meg hvis jeg sover lenge, noe jeg også gjør hvis h*n har problemer med å komme seg ut av senga om morgenen.

Jeg har stått opp sammen med ungen min fra den ble født og sørget for rent tøy, frokost og matpakke. Det tror jeg har gitt en trygghet i livet som er god å ta med seg. I tillegg har det gitt meg vissheten om at jeg har gjort det jeg mener er en viktig del av det å oppdra et barn, nemlig å være til stede.

Mitt barn er mer ansvarsbevisst enn mange på samme alder, kanskje er det rett og slett en konsekvens av at jeg har vært der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...