Chica Skrevet 11. mai 2007 #21 Skrevet 11. mai 2007 Kan ikke huske at mamma smurte matpakke til meg. Første gang jeg fikk ferdig smurt matpakke var første gang jeg lå over hos han som nå er samboeren min på en ukedag, da hadde moren hans smurt matpakke til meg også
CeeCee Skrevet 11. mai 2007 #22 Skrevet 11. mai 2007 Mitt barn har smurt matpakke fra 2. klasse (7 år). Jeg har hovedomsorgen for mitt barn og har alltid vært alene om den. Derfor har jeg oppdratt barnet til å være mest mulig selvstendig i alle ting. Jeg mener det å smøre matpakken selv har litt med selvstendighet å gjøre. Noen ganger drar jeg hjemmefra kl halv syv, og da må barnet klare seg alene. Går heller ikke i SFO lengre, så såklart må barnet få i seg mat innen jeg kommer hjem fra jobb! De dagen jeg begynner sent er jeg ikke hjemme før halv seks. Barnet kan ikke gå og sulte i flere timer, og ikke spise mellom kl 11 da de har lunch på skolen, og til jeg får laget middag. Barnet både skjærer brød og smører selv. Barnet kunne nok spist andre ting som ikke krevdes "smøring", f.eks yoghurt, men jeg synes ikke det er særlig mettende med en liten yoghurt. Frokostblandinger har vi skjelden i hus.
Gjest Opa Skrevet 11. mai 2007 #23 Skrevet 11. mai 2007 Og fo rmeg hadde ikke smøring av matpakke noe som helst med selvstendighet å gjøre
prinsessa Skrevet 11. mai 2007 #24 Skrevet 11. mai 2007 Jeg smørte min matpakke fra jeg var 7-8 år. Vi er 4 barn så det sier seg selv at vi måtte være ganske selvhjelpende.
Daria Skrevet 11. mai 2007 #25 Skrevet 11. mai 2007 Matpakke fikk jeg faktisk ferdig smurt til jeg var ferdig med videregående. Ikke for det jeg ikke kunne selv, men fordi foreldrene mine (som skilte seg da jeg var 10, men som hadde like vaner om morgenen) uansett laget frokost til alle tilstedeværende, og da var det raskt og greit å smøre noen skiver ekstra. Mamma sa også en gang mens jeg gikk på ungdomsskolen at hun syntes det var så greit å gjøre det, for da visste hun hvertfall at vi hadde med oss ordentlig mat. For meg har det heller ingenting med selvstendighet å gjøre, fikk da ansvar nok på andre områder tidlig. Synes det var koselig at de gjorde det Eneste "menet" jeg har fått av det, er at jeg i en alder av 26 fortsatt ikke kan pakke en skikkelig matpapir-pakke -sverger til boks og/eller plastpose...
CeeCee Skrevet 11. mai 2007 #26 Skrevet 11. mai 2007 Og fo rmeg hadde ikke smøring av matpakke noe som helst med selvstendighet å gjøre ← Hvordan skal dine barn kunne skjære brød og smøre skive de gangene de alene dersom de ikke har lært det? Det er ikke alle som kan være der for barna sine 24/7. Da må barna lære seg selvstendighet, deriblandt å kunne finne seg mat selv.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 11. mai 2007 #27 Skrevet 11. mai 2007 Jeg har smurt min egen matpakke siden jeg var 5 år. Greier for meg fordi jeg fikk det jeg ville ha på matpakka og greier for foreldrene mine som hadde nok av andre ting å tenke på.
Daria Skrevet 11. mai 2007 #28 Skrevet 11. mai 2007 Hvordan skal dine barn kunne skjære brød og smøre skive de gangene de alene dersom de ikke har lært det? ← Man kan da lære å skjære brød og smøre skive uten å lage matpakke? Selv om jeg ikke laget matpakken min selv, kunne jeg da lage i stand brødmat fra jeg var ganske liten.
CeeCee Skrevet 11. mai 2007 #29 Skrevet 11. mai 2007 Man kan da lære å skjære brød og smøre skive uten å lage matpakke? Selv om jeg ikke laget matpakken min selv, kunne jeg da lage i stand brødmat fra jeg var ganske liten. ← Ja, klart... Men hvorfor skal man ikke smøre matpakke selv?
CeeCee Skrevet 11. mai 2007 #30 Skrevet 11. mai 2007 Jeg smørte min matpakke fra jeg var 7-8 år. Vi er 4 barn så det sier seg selv at vi måtte være ganske selvhjelpende. ← Hehe! Ja, vi har ikke vært prinsesser alltid! Har også tre søsken, og måtte smøre matpakka mi selv fra jeg var liten. Har ikke fått traumer av det, men det var en del krangling om skjærefjøla..
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 11. mai 2007 #31 Skrevet 11. mai 2007 Jeg mener heller ikke at man MÅ smøre matpakker for å lære seg å skjære brød og smøre på osv. Det har mer med en generell tankegang om at barn skal bli selvhjelpne og ta ansvar for seg selv.
Arkana Skrevet 11. mai 2007 #32 Skrevet 11. mai 2007 Hvordan skal dine barn kunne skjære brød og smøre skive de gangene de alene dersom de ikke har lært det? ← Jeg spiste egensmurt brødmat både til frokost og til kvelds fra jeg var liten, og jeg tror også de fleste andre spiser brødmat til andre måltider enn bare lunsj. Det finnes nok av muligheter til å lære barn å smøre maten sin selv. Å smøre eller ikke smøre matpakke selv er ikke det som er avgjørende for selvstendighet.
Gjest Mayamor Skrevet 11. mai 2007 #33 Skrevet 11. mai 2007 Våre barn sulter ikke ved matboksen om jeg smører skolematen deres. Kg er morsomt...
Daria Skrevet 11. mai 2007 #34 Skrevet 11. mai 2007 Ja, klart... Men hvorfor skal man ikke smøre matpakke selv? ← Fordi noen vurderer at for dem er andre løsninger mer praktiske, og at de har andre situasjoner og arenaer som er like velegnet for å lære barna selvstendighet og matlaging? Som i de fleste andre scenarier er det ikke en løsning som er det riktige for alle... Våre barn sulter ikke ved matboksen om jeg smører skolematen deres. Kg er morsomt... ← Jepp
Gjest Opa Skrevet 11. mai 2007 #35 Skrevet 11. mai 2007 Hvordan skal dine barn kunne skjære brød og smøre skive de gangene de alene dersom de ikke har lært det? Det er ikke alle som kan være der for barna sine 24/7. Da må barna lære seg selvstendighet, deriblandt å kunne finne seg mat selv. ← Igjen; ikke noe problem. Jeg har ikke sagt at jeg skal gjøre det for mine barn, men jeg hadde ikke noe som helst problem med å bruke brødkniven da jeg var barn. Jeg åt jo brød andre ganger enn på matpakka, selvfølgelig smurte jeg da maten sjøl!
Gjest Pet Skrevet 11. mai 2007 #36 Skrevet 11. mai 2007 Jeg lurer på hvordan det går med alle de som verken smører eller spiser matpakke, jeg, som er barna i resten av verden. Hvordan i huleste klarer de noen gang å bli selvstendige?
Gjest Opa Skrevet 11. mai 2007 #37 Skrevet 11. mai 2007 Jeg lurer på hvordan det går med alle de som verken smører eller spiser matpakke, jeg, som er barna i resten av verden. Hvordan i huleste klarer de noen gang å bli selvstendige? ← Ja, for det viktigste for å bli selvstendig er at man kan å smøre matpakke! Da lurer jeg på hvordan det går med ungene i vårt kjære naboland, som ikke har matpakke på skolen, men varm lunsj? :klø:
Gjest Emera Skrevet 11. mai 2007 #38 Skrevet 11. mai 2007 Jeg smører matpakke til tiåringen fortsatt. Hun er superdistré og hadde aldri husket det selv. Litt latskap er det fra min side og, for jeg kunne jo bare ha minnet henne på å gjøre det. Men da må jeg minne henne på det gang på gang. Og da er det enklere å gjøre det selv. Selv smurte jeg nok matpakken min fra tidlig i barneskolen, jeg var bare sånn at jeg ville gjøre det selv. Husker at jeg reagerte på at noen kom med mammas smurte matpakke omtrent til de gikk ut av videregående. Jeg skjønte ikke at de tillot det, rett og slett. Men man skal ikke se bort fra at jeg holder på sånn til min datter når den tid kommer...
Furstina Skrevet 11. mai 2007 #39 Skrevet 11. mai 2007 Ja, for det viktigste for å bli selvstendig er at man kan å smøre matpakke! Da lurer jeg på hvordan det går med ungene i vårt kjære naboland, som ikke har matpakke på skolen, men varm lunsj? :klø: ← Vi har inte behov av att lära oss att smöra matpakke. Möjligen till en enstaka utflykt en eller två gånger om året. Och det är så sällan att det inte spelar någon roll.
Brunhilde Skrevet 11. mai 2007 #40 Skrevet 11. mai 2007 Ja, klart... Men hvorfor skal man ikke smøre matpakke selv? ← Hvorfor skal man smøre matpakka selv hvis noen gjør det for deg med glede? Våre barn sulter ikke ved matboksen om jeg smører skolematen deres. Kg er morsomt... ← Ja, KG er morsomt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå