Vala Skrevet 6. mars 2003 #1 Del Skrevet 6. mars 2003 Noen som har tips til bra steder å få tak i det? Bor i Oslo. Noen som kan fortelle mer om hva økologisk kjøtt innebærer? (jeg tenker først og fremst på hva det har å si for dyreholdet) På forhånd takk, Vala :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 6. mars 2003 #2 Del Skrevet 6. mars 2003 (kan ikke svare. vil bare si at det er hyggelig å se deg igjen.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 6. mars 2003 #3 Del Skrevet 6. mars 2003 Økologisk kjøtt sider deg noe om hva dyret spiser. Egg fra kan foreksempel komme fra høner som er frittgående, høner som får økologisk for eller høner som både er frittgående og får økologisk for. Mange blander sammen økologisk kjøtt/melkeprodukter/egg med en bedre behandling av dyrene. Ofte er det en sammenheng her, ofte er det de ikke. Økologisk dyrehold vil si at dyrene spiser mat som er produsert økologisk, for eksempel uten kunstgjødsel o.l. Er ikke helt sikker, men mener at det ikke trenger å være 100% økologisk for at det skal være godkjent. Tror det er 80 eller 90%... Jeg synes personlig det er viktigere at dyrene har det bra. Derfor spiser jeg ofte kjøtt kjøpt hos en lokal bonde som jeg vet behandler dyrene sine på en bra måte, egg fra en produsent jeg stoler på osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2003 #4 Del Skrevet 6. mars 2003 ivanka: Takk takk og lige måde! :D Ragnhild: Tusen takk for info! Det er hensynet til dyrene jeg er opptatt av også. Da kan man jo ikke stole på at dyrene har fått bra behandling selv om det er økologisk da.. Skulle gjerne visst hvor man kunne få tak i produkter med en sånn garanti, har dessverre ikke kjennskap til noen privat men skal undersøke videre. Glad for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vala Skrevet 6. mars 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 6. mars 2003 Ble visst gjest ovenfor her, jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 6. mars 2003 #6 Del Skrevet 6. mars 2003 Jeg bor i Tromsø, så jeg kan desverre ikke hjelpe deg med tips om hvor du kan få tak i kjøtt fra dyr som har fått god behandling. Men ofte er bønder glade for å selge produkter privat, de tjener mere på det enn å selge gjennom en leverandør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 6. mars 2003 #7 Del Skrevet 6. mars 2003 Eller så kan de fleste butikkene bestille økologisk kjøtt, hvis du spør i ferskvaredisken. (eller så kan du jo slutte å spise kjøtt også da ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2003 #8 Del Skrevet 6. mars 2003 Spiser ikke kjøtt jeg.. :D Men kan ikke ta valget for "hele familien" så da vil jeg gjerne finne alternative løsninger.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vala Skrevet 6. mars 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 6. mars 2003 Ja, jeg er altså gjest igjen.. :-? Linsi: Takk for tips forresten, skal høre i butikken.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vala Skrevet 7. mars 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 7. mars 2003 Fant en del info her om noen andre er interessert: http://www.naturianer.no/index.php?ID=Bakg...runn&counter=23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vala Skrevet 7. mars 2003 Forfatter #11 Del Skrevet 7. mars 2003 Norsk Økokjøtt BA Web: www.norsk-okokjott.no Eier: Vinjar Tufte Telefon og epost finnes på siden. Informasjon: Norsk Økokjøtt er et BA-selskap stiftet av økologiske kjøttprodusenter høsten 2000. Leverer sporbart økologisk kjøtt til Helios-butikker og gårdsbutikker i Oslo-området. Vanlige forbrukere kan også bestille direkte via informasjon på nettsidene til Norsk Økokjøtt, for direkte levering i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 8. mars 2003 #12 Del Skrevet 8. mars 2003 jeg har sett økoligksk kjøtt i et par helsekosbutikker, særlig Brits helsekost (men den finnes bare i Stavanger). nå er det litt feil som Raghild sier, økologisk kjøtt KAN være fra dyr som går friere og har det bedre enn andre dyr. feks ØKOLOGISKE HØNER er totalt frittgående, i et stoort inngjerdet område. de har det kjempebra. mens FRITTGÅENDE høner, kun har et bur som er et par kvadratmeter større enn vanlige bur. at det går an å være så misvisende, jeg fatter det ikke! og det er riktig som jeg skriver, jeg abbonnerer nemlig på et landbruks-blad som omhandler økologisk landbruk og økologiske varer:) klem Iset (som ikke spiser kjøtt selv) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 10. mars 2003 #13 Del Skrevet 10. mars 2003 nå er det litt feil som Raghild sier, økologisk kjøtt KAN være fra dyr som går friere og har det bedre enn andre dyr. Jeg har ikke sagt at økologisk kjøtt ikke er fra dyr som har det bedre. Har bare sagt at det ikke er noen sammenheng i kravene til at kjøttet skal være økologisk og at kjøttet skal være bra. Altså kan kjøtt som ikke er økologisk komme fra dyr som har det kjempebra, og kjøtt som er økologisk kan komme fra dyr som ikke har det særlig anneledes enn andre dyr. Kravene til at kjøtt skal være økologisk sier kun noe om hva dyrene skal spise. Men ofte har bønder som produserer økologisk kjøtt et mere bevisst forhold til produksjonen, slik at de også behandler dyrene bedre. Derfmed finner fi ofte sammenhengen at dyr som gir økologisk kjøtt har det bedre, selv om dette ikke finnes i forskriftene. At noe er økologisk handler kun om at det er produsert uten diverse gjødsel og sprøytemidler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 10. mars 2003 #14 Del Skrevet 10. mars 2003 oki:) misforstod innlegget ditt, point taken:) klemmer fra Iset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå