Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det med motivasjonen er jo den stor utfordringen. Jeg så at du hadde plukket opp fjorårets tråd, Monika, og det var jo interessant å se sine egne innlegg fra forrige sommer ... :sjenert:

Det som pleier å gjøre at jeg ryker, er at jeg definerer "helg" på en litt usunn måte. "Helg" = jeg fortjener noe ekstra, og helgen varer fra torsdag til søndag..... Om ikke det er fulls så ille, så har det lett for å bli slik at helgen ødelegger den gode starten på uka.

Motivasjonen min nå er: Bikiniseson, snart ferie, vil ikke ha så stygge feriebilder som ifjor, vil ikke måtte prøve 14 forskjellige antrekk når jeg skal ut - og ende opp med noe jeg egentlig ikke er fornøyd med, men som er det eneste hvor magen ikke tyter ut.....

Nå har jeg vært kjempeflink hele helgen, eneste kosen var en halv pose peanøtter igår kveld. Har spist sunt, var på grillfest og hadde ingen problemer med å stå over potetgrateng og rundstykker, men spiste masse salat.

Den store fordelen med å holde ut på fase 1, er at du etterhvert oppnår disse fordelene:

1) du spiser så ofte at du etterhvert blir mett av mindre porsjoner

2) du får mindre sug etter karbohydrater (brødmat, pasta, kjeks, snop)

3) Du går raskt ned i vekt

4) du får et bedre utgangspunkt for et normalt kosthold, når du etterhvert kan tillate deg å spise mer vanlig.

Jeg er veldig spent på hvordan vekt og mål ser ut i morgen tidlig!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_regine_*
Skrevet

Jeg har holdt vekten den siste måneden, og det er bra, fordi noe SB fase 1 blir det ikke før tidligst neste uke! Har fotsatt mellom 3-5 kg jeg vil bli kvitt, og tenkte ta en skikkelig innsats før ferien.

Men - jeg forsøker å tenke fornuftig ifht. det jeg ellers spiser, og spiser lite men ofte og kutter ut brød og sånt. Det er ellers ikke noe stort problem, for meg som ikke er veldig glad i brød i utganspunktet. HAr oppdaget at kjøtt/fisk og masse grønnsaker og salat funker supert som middag, er det litt saus med og, så er lykken fulkommen :icon_razz: Har ikke særlig behov for poteter/pasta/ris og sånt, selv om det selvsagt er godt innimellom det og. Prøver å ikke bli ekstrem - det gavner iallflal ingen!

Mitt "helge" problem er at det er så fryktelig godt med et glass vin eller 3.... faktisk mer det enn sjokolade/kaker eller sånt. I tillegg til at det er kalorier i det, så er det jo ikke sunt å drikke for mye uansett...

Kaffe - med lettmelk! - har jeg drukket hele tiden, både når jeg driver med streng fase 1 og når jeg lever mer normalt. Hvorfor det skal være "galt" å drikke kaffe MED koffein, når det i boka står at det er greit med kaffe UTEN koffein, se det skjønner jeg ikke. Så da overser jeg det - orker ikke gå rundt med hodepine fordi jeg plutselig ikke skal ha kaffe.

I motsetning til dere andre driver jeg ingen aktiv trening, pt har jeg ikke tid + at jeg har vært plaget med senebetennelser hele vinteren. Sykler en del, og om det ikke er så treningseffektivt, er det iallfal godt for psyken. Men - jeg går faktisk ned på SB fase 1 selv om jeg ikke trener overhode, og som sagt har jeg nå klart å stabilisere vekta på et akseptabelt, om enn ikke fulkomment nivå.

Denne uka blir det mange lunsjer ogm iddager hvor jeg har null kontroll, men får "plukke vekk" poteter og brød og sånt, så går det vel. Som sagt - vil ikke bli helt ekstrem!

lykke til dere andre og - håper vi klarer å holde liv i denne tråden!

Skrevet (endret)
Startvekt igår morges var 61,5 kilo, midjemål (2 cm over navlen) 76 cm).

Målet for 11. juni er følgende: Vekt: 58 kilo, midje 73 cm

Ideelt mål 25. juni: Vekt 56,5 kilo, midje 70 cm

Og resultater etter en uke på fase 1:

Mandag 4. juni: Vekt 59,8 kg, midjemål (navle +2) = 74,5 cm.

Jeg er faktisk akkurat halveis til målet mitt om en uke - det ser lovende ut!

I løpet av denne uka har jeg trent 5 ganger - inklusive søndagstur. Jeg har vært på middag hos andre to ganger, har spist potet en gang, men unngått loff etc. Jeg har spist litt for mye peanøtter (ca 400 gram fordelt på tre dager), men ellers har jeg fulgt fase 1 fullstendig.

Jeg er enig med siste innlegger at det ikke er nødvendig å bli fullstendig fanatisk. Det går an å spise ute og bruke hodet, og det er ingen krise om man fraviker ne-maten littegrann. Utfordringen er jo (ihvertfall i mitt tilfelle) hva jeg spiser hjemme når jeg er sulten og småfysen.......

Jeg er mest stolt av at jeg har klart å opprettholde planen og gjennomføringen gennom helgen, slik at jeg faktisk syntes det var gøy å gå på vekta i dag!

Endret av Twigi
Gjest Monika
Skrevet

Hei

Ja mht kaffi drikker jeg det altså også med let melk. har vært i fase 1 nå siden torsdag siste uke og er gått fra 78,1 kg til 76,6, så det er jo en grei start. Det verste er at jeg plejer å veje 72-75 kg, men har på de siste par mdr lagt på meg, selvom jeg trener osv:S

Nu skal det vekk, mit lange mål er at komme ned unner 70 kg, men først og fremmest unner 74 igjen.

Min motivation er at jeg synger i et band og skal spille for over 5000 mennesker om 3 uker:S og en masse konserter som følger.

Alle tager bilder av en og ligger ut på nettet og selvom jeg kansje er nogenlunde fornøyd med meg selv innen jeg går på og op til, bliver jeg altid deprimert når jeg ser bilder, for de viser ting jeg ikke selv ser i speilet:S

Er mere motivert end nogensinde. Har spist lidt for meget peanutbutter og for meget melk og youghurt.:S

Tror jeg prøver å cutte ut melg og youghurt.

Flot du har tabt deg Twigi..

Vi må holde hinanden motivert:)

Jeg gå på vekten lidt for ofte, så jeg vil prøve å vente til fredag nå.

Skal spinne 2 gange i denne uke( for første gang nogensinne)

Er spent på å se om det setter gang i noget,

Ha en fin solskins dag;)

Skrevet

Hei Monika!

Det å skulle stå på scenen er jo en kjempemotivasjon, da! NÅr du allerede har gått ned 1,5 kg på 4-5 dager, så har du jo muligheten til å være veldig tett på 70-tallet om tre uker :)

Jeg skal på en stor fest hvor det er viktig for meg å se bra ut, og det er om to uker. Har derfor tenkt å være såpass hard mot meg selv at jeg ikke skeier ut noe før etter den festen. Der blir det nemlig også tatt bilder!

Du så jo av innlegget over at det sikkert går fint med kaffe, men det er nok en fordel å kutte ut peanøttsmøret og yoghurten i noen uker, ja :)

Lykke til - vi får fortsette å rapportere her inne, så klarer vi nok å holde på motivasjonen!

Gjest Monika
Skrevet

Hei

Så var jeg til spinning første gang i går:) Det var sgu deiligt. hehe

Men kan stadig ikke cutte ut kaffi og youghurt. var alt for sulten og der var ikke annet til dessert. :S I dag er jeg startet bedre ut:

2 æg med krydder og ost stekt på panden. 1 tomat i båder, 2 skiver mager bacon og et glad grønstagsjuice, Nam nam.

Ja håper også jeg kan komme tæt på de 70 kg innen den viktige konsert:)

Klør på med masse trening i denne uke.

Skrevet

Så flott at du henger med, Monika! Jeg merker at jeg begynner å venne meg til hyppige måltier - blir fortere mett, og har vent meg til at det ikke er krise om jeg blir fort sulten igjen: da er det jo bare å ta seg et lite mellommåltid. Bare det å spise litt før man reiser i butikken.... istedet for den gamle måten: Å være utsulta i butikken, og spise en sjokolade mellom kassa og bilen :sjenert:

Jeg veier meg hver dag, og selv om det kan svinge litt så går det stort sett jevn nedover med noen gram hver dag.

Skrevet

Hei

Så skriver jeg fra min registrerte konto:) (Monika)

I dag var vekten nede på 76,3 kg, så det er nesten 2 kg på lidt unner en uke.

Det er en lang kamp, men motiverende at det går nedover. Håper å komme unner de 75 til helgen:)

Flot du stadig går ned twigi.

Kunne godt tenke meg å se hva du ca. præsist spiser på en dag, hvilke tidspunkter og hvor meget??

Bare for at sammenligne.

Du må jo nesten spise meget mindre enn meg, da jeg veier meget mere end dig, men kunne være kjekt å se hvis du vil og har tid:)

Skrevet

Noen som har sett hvor mye de trener i slankeprogrammene? Sett at de forandrer livsstil til en mer aktiv en?

Håper alle som går på kurer tar det til seg... :)

Skrevet

Ja det tror jeg godt alle der vil slanke seg vet.

Der er nok bare nogle som ikke riktig kommer i gang, men derfor er det jo stadig bedre at de spiser sund kost end ingen av delene.

Jeg selv har ALTID været meget aktiv men altid lidt overvægtig.

Nå er jeg begyndt at blive endnu mere aktiv.

Noget må der til:)

Skrevet
Hei

Så skriver jeg fra min registrerte konto:) (Monika)

I dag var vekten nede på 76,3 kg, så det er nesten 2 kg på lidt unner en uke.

Det er en lang kamp, men motiverende at det går nedover. Håper å komme unner de 75 til helgen:)

Flot du stadig går ned twigi.

Kunne godt tenke meg å se hva du ca. præsist spiser på en dag, hvilke tidspunkter og hvor meget??

Bare for at sammenligne.

Du må jo nesten spise meget mindre enn meg, da jeg veier meget mere end dig, men kunne være kjekt å se hvis du vil og har tid:)

Hei Lucifine! Fint at du har konto - jeg kan sende deg en PM. Jeg skriver aldri ned nøyaktig hva jeg spiser, men har jo en ganske god oversikt.

Noen som har sett hvor mye de trener i slankeprogrammene? Sett at de forandrer livsstil til en mer aktiv en?

Håper alle som går på kurer tar det til seg... :)

Hei T.S.

Jeg tolker innlegget ditt som litt spydig... er det riktig? Er også litt redd for at du oppfatter South Beach som en ordinær slankekur/sultekur - det er den altså ikke. Den er en metode for i tre steg å klare å endre livsstil. Likheten med "kur" er selvfølgelig at man kjører en periode i starten som er streng - det har to hensikter:

1) Rask effekt = motiverende kick start

2) raskest mulig å venne kroppen av med suget etter raske karbohydrater, og venne kroppen til en ny rytme og ny næring.

Det er dessverre slik at lever du i dagens samfunn, så skal du være rimelig bevisst og skjerpa i hverdagen hvis du skal klare å unngå dagligvarer som er raffinerte og dermed langt på vei usunne. Derfor må man nesten kjøre en bevisst omleggingsprosess for å komme inn i den nye vanen som en livstilsendring tross alt krever.

For min egen del så har jeg trent veldig aktivt de ti siste årene, minimum 2 ganger hver uke, som regel 3-4. Siden mars har jeg trent 5 ganger hver uke, fra 1-2,5 timer hver gang. Jeg tror nok det er maks av hva som er gjennomførbart for meg - med mindre jeg reiser på en treningsleir, hvor jeg kan slutte å tenke på jobb, unger, husarbeid og regninger, og kan konsentrere meg kun om meg selv. :legrine:

Men jeg har altså erfart at trening i seg selv ikke er nok for å nå ønskevekta - kostholdet spiller også inn. Derfor SB.

Skrevet

Spydig er feil tolket ja.

Jeg bare gir et innspill fordi jeg leser mye om mat, men lite om det som til sist er vel så viktig.

Skrevet
Ja det tror jeg godt alle der vil slanke seg vet.

.. men så er det jo slik at mennesket elsker snarveier... Er bare det at det ikke finnes med mindre man vil agere jojo ;)

Skrevet

Legger ut en oppskrift som "Lykkelig eks-frue" la ut på SB-tråden ifjor. Jeg har omregnet den til å fylle to muffinsform-brett i silikon (Eva Solo, de små muffinsene).

Frokostmuffins - 2 brett - til sammen 24 stk

300 gram malte mandler

100 gram Vita light

150 gram revet lettost

1 toppet teskje bakepulver

6 egg

Røres sammen og tas i muffinsform med skje. Stekes på 200 grader til de har hevet og er gyldne – ca 5 minutter

Skrevet
Spydig er feil tolket ja.

Jeg bare gir et innspill fordi jeg leser mye om mat, men lite om det som til sist er vel så viktig.

Da misforsto jeg, sorry.

Men jeg skjønte ikke helt resten av innlegget ditt - du leser mye om mat, men lite om trening - hvor da?

Hvis du mener her i forumet, så er det jo mange tråder som bare handler om trening, da. Nå har vi tilogmed tre ulike tråder for trening i juni tilpasset forskjellige ambisjonsnivå.

Skrevet
Da misforsto jeg, sorry.

Men jeg skjønte ikke helt resten av innlegget ditt - du leser mye om mat, men lite om trening - hvor da?

Hvis du mener her i forumet, så er det jo mange tråder som bare handler om trening, da. Nå har vi tilogmed tre ulike tråder for trening i juni tilpasset forskjellige ambisjonsnivå.

leser lite om trening/fysisk aktivitet i slanketråder mente jeg..

Skrevet

Slankekurer fungerer ikke.

Man må nok endre livsstilen sin, om man vil ned i vekt og holde seg der. For å gjøre det, er det veldig lurt å enten lese mye om hvordan kroppen fungerer osv (i henhold til mat og aktivitet)

eller å ansette noen som er utdanna den veien.

Slanking er gammaldags overtro :P

Skrevet

Hei Yme!

Kjempefint å se deg i denne tråden - har skjønt at du har peiling så jeg håpet du skulle komme på banen her også :)

Anser du South Beach for å være en typisk slankekur, eller er du enig med meg i at den er en tre-trinns-omlegging av kostholdet?

Nå kjører jeg lavkarbo i fase 1, dvs de to første ukene. Det gir en enorm effekt på vekt og mål, og er veldig motiverene. Samtidig lurer jeg på om det blir problematisk med så lite karbo i frobindelse med trening. Har fått det for meg at jeg burde spise karbo etter trening - stemmer det? Har det i såfall noen negativ effekt på min fettforbrenning at jeg kjører fase 1 samtidig med intensive treningsøkter?

Skrevet

Twigi Hvor finner du disse fasene? Noe du har kjøpt eller bare lest deg til på nettet? Jeg vil også være med, men ikke motivert for å lete mye på nettet og sette sammen forskjellige oppskrifter..

Alltid så må ting være så tilgjenglige vettu:)

Synes dere er kjempe flinke stå på:D

Og de muffinsene så kjempe gode ut, jeg som nettop kjøpte to poser 1.2.3 muffinser på butikken:-(

Skrevet

Her sakser jeg inn det jeg skrev i fjor:

Jeg har kjøpt meg en bok, "hvordan gå ned i vekt med SB dietten" av A. Agaston. Veldig nyttig bok, med oppskrifter og forklaringer.

Kort sagt, så er det tre faser.

Fase 1: Kjempestreng. Ikke noe raske karbohydrater (dvs pasta, brød, poteter, loff, snop, sjokolade, kjeks, kaker... - frukt og melkeprodukter er også nei-mat her.) Kun rent, magert kjøtt, grønnsaker, egg, nøtter, krydder, sunt fett - dvs olivenolje, omega 3 etc. Denne fasen skal vare i to uker, og man kan gå ned 4-6 kilo på den tiden.

Fase 2: Litt enklere, bl.a. er det lov med frukt og melkeprodukter. Fasen varer til du har gått ned ønsket antall kilo.

Fase 3: Normalsituasjonen, som du skal kunne leve med videre.

Boka er veldig ok, oversiktlig med forklaringer, meny-forslag, oppskrifter og klar oversikt over hva som er ja-mat og nei-mat i de ulike fasene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...