Gå til innhold

Ferdigskjært ost!


Aurela

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Lille Solstråle

Nå hopper nordiskstudenten inn i diskusjonen, som egentlig er veldig interessant! Vi snakker naturligvis om svake og sterke verb. Sterke verb får én stavelse i preteritum, mens svake verb ikke gjør det.

Jeg har studert norrønt, hvor sterke verb var langt mer fremtredende enn det de er i dag! Folk ville for eksempel bare sett dumt på deg hvis du på 1200-tallet sa for eksempel "kongen rådde over landet". Da het det "kongen réd over landet".

Og utviklingen har holdt på siden den gang! Det er en typisk og naturlig prosess at sterke verb blir svake, sånn er nå en gang språkutvikling. Nå holder vi på med former som "skjærte" og "bærte", om noen hundre år sier vi kanskje "gådde" og "synget".

Men vi trenger jo ikke å synes at det er pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hopper nordiskstudenten inn i diskusjonen, som egentlig er veldig interessant! Vi snakker naturligvis om svake og sterke verb. Sterke verb får én stavelse i preteritum, mens svake verb ikke gjør det.

Jeg har studert norrønt, hvor sterke verb var langt mer fremtredende enn det de er i dag! Folk ville for eksempel bare sett dumt på deg hvis du på 1200-tallet sa for eksempel "kongen rådde over landet". Da het det "kongen réd over landet".

Og utviklingen har holdt på siden den gang! Det er en typisk og naturlig prosess at sterke verb blir svake, sånn er nå en gang språkutvikling. Nå holder vi på med former som "skjærte" og "bærte", om noen hundre år sier vi kanskje "gådde" og "synget".

Men vi trenger jo ikke å synes at det er pent...

Hurra for analogi! :hoppe:

Lille solstråle: Studerer du nordisk? Hvor? Har du studert lenge?

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Solstråle

Men må aldri undervurdere analogiens kraft :tommel: På Blindern, holder på med mitt andre år nå, så er i begynnerfasen! Hva med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer også på Blindern. :hoppe:

Edit: Kanskje vi bør ta det pr PM. Litt dumt hvis vi kupper tråden...

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktignok sier jeg "skjært", men ville ikke finne på å skrive det. I skriftspråk er det "skåret".

Samme her. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...