Gå til innhold

Ferdigskjært ost!


Aurela

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som merker grøssningene når folk har skjært noe? Satt og leste tråden om økonomipakker og ferdigskjært ost i sted... Uff, det heter skåret!!! Ferdigskåret!! Gjør det ikke? Det heter hvertfall ikke skjært.. Vel,måtte bare lufte tanken, de her hjemme tar livet av meg om jeg skal rette dem mer gramatisk (ikke at jeg er en prof, men nok bedre enn dem).

Jaja, da var tanken er ferdig luftet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Jepp. Det heter skåret. Selv om jeg tar meg selv i å si skjært av og til. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bada

I bokmål heter det skjære-skar-skåret. Det er derfor feil å skrive "har skjært". Hvordan man snakker er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg kommer fra sier vi skjært. Så her heterè skjært.

Grøss og gru! Unnskyld, men jeg liker ikke det ordet.. Vet at det er dialet noen steder, men her er det ikke det, eller kanskje på vei, men ikke nå, og det høres ikke bra ut.. Men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitten
Grøss og gru! Unnskyld, men jeg liker ikke det ordet.. Vet at det er dialet noen steder, men her er det ikke det, eller kanskje på vei, men ikke nå, og det høres ikke bra ut.. Men men..

Det er jo litt hva en er vant med, for meg er det grøss og gru når jeg hører noen si "skåret"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg sier begge deler :ler:

Men jeg skriver skåret. Men selv om vi er noen som iherdig skriver skåret, sp der det vel du til at analogien tar over. Jeg tror det blir tillatt å skrive skjært om ikke så altfor mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktignok sier jeg "skjært", men ville ikke finne på å skrive det. I skriftspråk er det "skåret".

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det grøsser i mine ører og jeg har fått skikkelig gåsehud på ryggen... Fysj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt hva en er vant med, for meg er det grøss og gru når jeg hører noen si "skåret"..

:Nikke::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har stjælt masse ferdig skjært ost. Hva er problemet!

;)

Stjært mener du vel. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ferdigskjært men hvis jeg skulle skrive det hadde det blitt ferdigskåret. Er noe med denne dialekta da........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sier begge deler, men tror jeg skriver skåret (altså, mulig jeg har skrevet skjært et par ganger, men som regel skåret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, det var meg! Og jeg som egentlig er så nøye når det gjelder rettskriving. :grine:

Kan jeg unnskylde meg med at msn og sms har ødelagt skriftspråket mitt? For vi sier ferdigskjært her, og jeg har en tendens til å skrive dialekt når jeg taster med folk. :tristbla:

Skal aldri gjøre en sånn feil igjen! Når jeg skriver bokmål, mener jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...