SamanthaJones Skrevet 16. mai 2007 #21 Del Skrevet 16. mai 2007 Det går ikke an å si omskjært! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille Solstråle Skrevet 24. mai 2007 #22 Del Skrevet 24. mai 2007 Nå hopper nordiskstudenten inn i diskusjonen, som egentlig er veldig interessant! Vi snakker naturligvis om svake og sterke verb. Sterke verb får én stavelse i preteritum, mens svake verb ikke gjør det. Jeg har studert norrønt, hvor sterke verb var langt mer fremtredende enn det de er i dag! Folk ville for eksempel bare sett dumt på deg hvis du på 1200-tallet sa for eksempel "kongen rådde over landet". Da het det "kongen réd over landet". Og utviklingen har holdt på siden den gang! Det er en typisk og naturlig prosess at sterke verb blir svake, sånn er nå en gang språkutvikling. Nå holder vi på med former som "skjærte" og "bærte", om noen hundre år sier vi kanskje "gådde" og "synget". Men vi trenger jo ikke å synes at det er pent... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 24. mai 2007 #23 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Nå hopper nordiskstudenten inn i diskusjonen, som egentlig er veldig interessant! Vi snakker naturligvis om svake og sterke verb. Sterke verb får én stavelse i preteritum, mens svake verb ikke gjør det. Jeg har studert norrønt, hvor sterke verb var langt mer fremtredende enn det de er i dag! Folk ville for eksempel bare sett dumt på deg hvis du på 1200-tallet sa for eksempel "kongen rådde over landet". Da het det "kongen réd over landet". Og utviklingen har holdt på siden den gang! Det er en typisk og naturlig prosess at sterke verb blir svake, sånn er nå en gang språkutvikling. Nå holder vi på med former som "skjærte" og "bærte", om noen hundre år sier vi kanskje "gådde" og "synget". Men vi trenger jo ikke å synes at det er pent... Hurra for analogi! Lille solstråle: Studerer du nordisk? Hvor? Har du studert lenge? Endret 24. mai 2007 av Grønt blad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille Solstråle Skrevet 24. mai 2007 #24 Del Skrevet 24. mai 2007 Men må aldri undervurdere analogiens kraft På Blindern, holder på med mitt andre år nå, så er i begynnerfasen! Hva med deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 24. mai 2007 #25 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Jeg studerer også på Blindern. Edit: Kanskje vi bør ta det pr PM. Litt dumt hvis vi kupper tråden... Endret 24. mai 2007 av Grønt blad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 27. mai 2007 #26 Del Skrevet 27. mai 2007 Riktignok sier jeg "skjært", men ville ikke finne på å skrive det. I skriftspråk er det "skåret". Samme her. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå