Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Før jeg drar er det bare én ting til jeg må spørre Far til 2 om:

Sett at vi går ut fra at hovedinnlegger har rett i alt hun skriver, at det er riktig at mor forsømmer barnet og er uegnet.

Så leser hun svar fra deg, som kort sammenfattet går ut på at "det er mors og myndighetenes skyld, de motarbeider far hele veien, og det skjer ingen endringer".

Tror du far blir motivert for å gjøre noe for barnet sitt på den måten?  Tror du ikke snarere dette blir en unnskyldning for å gjøre ingenting, "det nytter ikke likevel"?

Er det virkelig barnets interesser du tenker på når du svarer som du gjør?

Hvis hovedinnleggers fremstilling stemmer, trenger far et spark bak for å gjøre noe for barnet sitt - ikke et "stakkars deg, myndighetene og mødre er fæle".

Jeg synes det er værre at far får falske forhåpninger. Men jeg mener virkelig at det er mulig å nedkjempe systemet som politikere og andre har lagt opp til. Hadde jeg ikke trodd det hadde jeg ikke selv kjempet for mine barns rettigheter.

At jeg er ganske mye innom disse sidene har sin årsak i at jeg ønsker at også dere jentene skal være med å sloss for å få gjennom en ordning som kan ivareta barnet (og mors/bostedsforelders behov for fritid).

Jeg ønsker at ALLE skal være med på å bedre situasjonen for alle. For dette bør ikke være bare en fars kamp for sitt barns rettigheter, men like mye en mors kamp for barns rettigheter. Det bør også være en kamp for mors rett til mer fritid/sosialt liv, bedre inntektsmuligheter, utdannelse, etc, etc.

Sammen kan vi klare å få politikerene til å åpne øynene for den urettferdighet vi påtvinger barna våre, men også den urettferdighet som foreldrene blir pålagt/tildelt.

Jeg har selv "vunnet" i den grad det er mulig å vinne ved et samlivsbrudd. Jeg har vunnet retten til å tilby mine barn felles omsorg. Jeg har vunnet retten til at barna skal kunne få alt det samvære de ønsker med BEGGE foreldrene, uavhengig av hvordan myndighetene tildeler barna tid. Men jeg måtte kjempe i mange år før "fagfolkene" innså hvilken urett de hadde påført barna med sitt system.

For meg har det kostet mange netter med grubling. Det har kostet flere hundre tusen kroner. Men denne rettigheten har kostet barna mest, med mye fortvilelse og tårer. I dag er jeg bare glad på barnas vegne at jeg aldri ga opp, og at vi sammen nådde målet uten rettsak.

Dette høres kansje litt pompøst ut, men jeg vet ikke om noen annen måte å si det på. Og jeg tror mange barn i fremtiden vil oppleve det samme som mine/våre barn. Men over 20.000 barn opplever i dag en fraværende samværsforelder. Og altfor ofte påtar barnna selv ansvaret for dette. I andre tilfeller legger barna opp til at de skal følge samme rutiner når de selv blir voksne. Det medfører at mange tusen gutter vil trekke seg bort fra sitt ansvar for egne barn, og mange tusen jenter vil slite med utbrennthet og manglende mulighet til en karriere som de kansje ønsker.

Kampen for å utbedre systemet til barnas fordel er med andre ord et ansvar som kvinner må ta i like stor grad som menn. Og utifra de tilbakemeldingene jeg har fått her inne på forumet er jeg ikke i tvil om at MANGE kvinner gjør sitt ytterste for å rette på feilene ved dagens lovverk/praksis.

Faren til barnet som det refereres til en denne tråden må bare fortsette å kjempe. For HAN HAR FAKTISK EN MULIGHET TIL Å VINNE FREM PÅ BARNETS VEGNE, selv om systemet motarbeider han. I denne saken har hans søster tatt del i kampen. I andre saker er det nye kjærester som tar del i kampen. Og det blir stadig flere. Det er bare snakk om tid. KANSJE vil noe skje allerede til neste vår da nye lovforslag mht samværsproblematikken blir lagt frem. Det er derfor viktig at denne faren (og andre fedre) ikke gir opp.

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet

Hva har han krav på????

Han har krav på en samværsavtale som er tilpasset barnets behov. Han har ikke krav på at moren reiser til Østlandet for å oppfylle samvær, eller at hun bruker feriene sine til dette. Han har heller ikke krav på særlig økonomisk bidrag til reiseutgifter i forbindelse med samvær hvis mor ikke har økonomi til det. Han kan kreve å bli vurdert for foreldreansvar hvis han ikke allerede har det, som gir ham rettigheter til opplysninger fra instanser som helseinstitusjoner og barnehage, pluss medbestemmelse i enkelte saker. Han kan gå til sak for å få omsorgen, men vil neppe stå sterkt etter to besøk på et år.

At han ikke får trille en 1,5 år gammel unge vekk fra mor når barnet ikke kjenner ham, er et kompliment til mors vett. Faktisk. Hvis din bror vil stille opp mer for barnet, må han lære seg mer om hva et så lite barn er, og følge dets premisser.

Skrevet
Vet du hvorfor hun flyttet?

Å besøke sitt eget barn to ganger på et år, er for lite. Spesielt når barnet ikke er mer enn 1 1/2 år gammelt. Mor burde lære seg å tie stille, til hun klarer å holde det hun lover.

Frem til hit er jeg enig med deg. Men i den påfølgende påstanden setter jeg spørsmålstegn ved:

Mor har jo selvfølgelig et ansvar oppe i dette hun også, men hovedansvaret ligger på faren. Det er han som skal ha samvær, da er det han som må yte litt ekstra også for å få kontakt med barnet.

I det overstående innlegget synes jeg du bagateliserer mors (bostedsforelders) ansvar. Det er BARNETS beste som skal bli ivaretatt. Ifølge loven er det barnet som har rett til samvær. Din påstand kan leses som om mor, som i utgangspunktet skal være best egnet til å ivareta barnets behov, ikke skal ha medansvar for å ivareta barnets behov for samvær.

Hvis slik ansvarfraskrivelse for å ivareta barnets behov skal være basis for å det samarbeidet som er nødvendig de neste 17 årene synes det som om MYNDIGHETENE ØNSKER KONFLIKT. I dette tilfellet yter faren utvilsomt en god del ekstra ved at han har betalt alle samværsutgiftene. At han ikke vil betale hotell opphold for mor samtidig er ganske forstålig sett fra mitt synspunkt. Spesielt ettersom det er mor som har valgt å flytte så langt at samvær blir umulig. Hadde det vært far som valgte å flytte kan jeg være enig i at han burde betale hotellopholdet selv.

Dette blir litt for merkelig for meg, for hvorfor var han med på å lage et barn med henne om hun var en så dårlig omsorgsperson? Og hvorfor levde han sammen med henne, om hun var en så dårlig omsorgsperson? Og hvorfor gjorde han ikke noe for de to andre barna, siden han tydeligvis mener hun er en så dårlig omsorgsperson?

Og du behøver ikke komme her og si at hun ble ufrivillig gravid, for han kunne fint ha brukt kondom.

Og dette er noe far forteller deg? Kan jo begynne å lure på hvilken agenda far har i dette, siden han tydeligvis bare har negative ting å si om henne.

Nå har det vært en mengde innlegg de siste årene fra mødre som mener far er en drittsekk. Likevel har de valgt å få barn med denne mannen. Men ettersom disse mødrene i hovedsak er bostedsforeldre blir reaksjonen stort sett langt mildere enn den du fremfører i ditt innlegg.

I dette tilfellet bruker ts argumenter som alenemødre har brukt i lange tider. Men så fort samme ordbruk kommer fra en mann (mannens talsperson) blir det galt å beskrive problemet på denne måten. Er det ikke på tide at kvinner og menn behandles likt, også når det gjelder barn og argumentasjon etter samlivsbrudd ?

Med at han var trygg på dere og viste tillit, burde være nok til at du kanskje ikke burde høre på alt sladderet som blir presenter for deg. De barna som har en dårlig omsorgsperson, vil kanksje ha litt problemer med å vise andre mennesker tillit og trygghet.

Han kan som ejg tidligere ha sagt gå rettens vei, for å få en samværsavtale. Det skal mye til for at han skal få omsorgen for dette barnet, og spesielt siden barnet har to søsken det bor sammen emd. Derfor ville jeg gått for en samværsavtale, og utelatt drittsleningen om mor, for en skal kunne dokumentere alt en legger frem i retten. Så det nytter ikke å bare si at hun gjør ditt, og hun gjør datt.

Samarbeid, samarbeid og litt mer samarbeid er den beste ordningen.

At praksis har vært slik at det har vært nødvendig å gå rettens vei for å ivareta barnets rett til samvær, sier en hel del mht myndighetenes prioritering av involverte parter etter et samlivsbrudd.

At en del sosionomer (meklere) har valgt å nedprioritere barns rett til samvær ved samlivsbrudd viser at barnets rettigheter og behov er totalt uinteresant for en del "fagfolk". Hvis myndighetene ønsker å gjøre noe med det skjeve fokuset de har hatt de siste 50 ? årene, bør det begyne med å skrive om lovverket og omskolere en del uegnede meklere/rådgivere. For med det fokuset som har vært på å tilføre mor/bostedsforelder en mengde rettigheter uten plikter, er beviselig ikke å ivareta barnets beste.

Gjest Piper
Skrevet
At praksis har vært slik at det har vært nødvendig å gå rettens vei for å ivareta barnets rett til samvær, sier en hel del mht myndighetenes prioritering av involverte parter etter et samlivsbrudd.

At en del sosionomer (meklere) har valgt å nedprioritere barns rett til samvær ved samlivsbrudd viser at barnets rettigheter og behov er totalt uinteresant for en del "fagfolk". Hvis myndighetene ønsker å gjøre noe med det skjeve fokuset de har hatt de siste 50 ? årene, bør det begyne med å skrive om lovverket og omskolere en del uegnede meklere/rådgivere. For med det fokuset som har vært på å tilføre mor/bostedsforelder en mengde rettigheter uten plikter, er beviselig ikke å ivareta barnets beste.

Men uansett hvordan lovverket ville blitt, måtte man gått rettens vei. Eller mener du at sosionomene skal få ansvaret her, og være den som skla kunne kreve en samværsavtale?

Og om nå lovverket ble forandret, så måtte fortsatt den ene parten gått rettens vei for å få det loven sier. Eller hvem mener du skal få dette ansvaret?

Så egentlig kan du snakke så mye du bare orker om forandring av lover ol, for til syvende og sist må en gå rettens vei for å få til en løsning når foreldrene ikke klarer å samarbeide.

Skrevet

Oiiii...

Her var det interesse og meninger av mange slag!!!!!!!

Jeg synes min bror har vært dum!!!

Det var nok en fredags kveld med øl briler dette skjedde!!!!!

Huff og konsekvensene ble barn det er trist!!!!!

Dama gikk på p-piller men hadde blitt gravid på det med nummer to oxo!!!!

Hun hadde de i skapet ialefall.... vi får tro hva vi vil!!!

Ingen unskyldning det fines kondomer og j har sagt klart hva j mener om den saken til min bror....

'

J nevnte til og med abort.... siden ting gikk så raskt i svingene!!!

Men det var jo IKKE akktuellt fra hennes side!!!!!(nå kan du ikke gå fra meg... siden j er gravid)var svaret han fikk da.....

Sorry visst j sier mye styggt om dama......

J har vært uvener med min bror oxo... dette er en inviket i historie,han hadde en ex som han haddevært sammen med i 8 år osv.

Mange ting i denne saken.

Men mora til gutten de har sammen,har jeg opplevd selv og sett barna hennes og er bekymret.

Tenner(råttner) stell og lekser og oppfølging,er ikke etter mine maler..... og rutiner.

Jeg har hørt og kjenner noen som kjenner hene så infoen er nok desverre korrekt!

Synn men sant!

Vi møtte henne med åpene øyne og tok oss av hene siden de flyttet sammen til hans hjemmsted og hun ikke kjente noen.....både meg og mamma og pappa.

Men da du blir møtt med gode ord,fine ord og skryt og skrty og begyner og kjene baksiden hennes og se sannheten selv med egene øyne!!!!!

"Juger" Sine svigerforelder i trynet......

Det tok en stund før vi skjønnte det!!!!!!

Hun er ikke enkel...... og sikkert ike min bror heller i denne situasjonen! Det er to om den sak!!! selvfølgelig.....

Men j ønsker det beste for sønnen og er bekymret... for at alt skal gå bra!!!

Er han syk,har han ADHD som hun sa?????

Huf og huff....

Dama er gal!!!!

Skrevet
Dama er gal!!!!

Det ser ikke ut som om du har et så bra utgangspunkt for å være til hjelp i denne saken. Jeg synes du fremstår forholdsvis ureflektert i samtlige innlegg i denne tråden, og jeg lurer egentlig på hva du tenker du kan tilføre av ressurser til dette barnet - på barnets premisser.

Første bud bør vel egentlig være å vise en minimum av respekt for omsorgspersonen til barnet, men slik jeg leser deg så setter du kompetansen din langt over omsorgsapparatet og tar på deg rollen som både dommer og bøddel. Hvorfor skal barnet være tjent med din hjelp egentlig?

(kan du være så snill å slække litt på bruken av utropstegn forresten - de er utrolig støyende)

Gjest Piper
Skrevet
Oiiii...

Her var det interesse og meninger av mange slag!!!!!!!

Jeg synes min bror har vært dum!!!

Det var nok en fredags kveld med øl briler dette skjedde!!!!!

Huff og konsekvensene ble barn det er trist!!!!!

Dama gikk på p-piller men hadde blitt gravid på det med nummer to oxo!!!!

Hun hadde de i skapet ialefall.... vi får tro hva vi vil!!!

Ingen unskyldning det fines kondomer og j har sagt klart hva j mener om den saken til min bror....

'

J nevnte til og med abort.... siden ting gikk så raskt i svingene!!!

Men det var jo IKKE akktuellt fra hennes side!!!!!(nå kan du ikke gå fra meg... siden j er gravid)var svaret han fikk da.....

Sorry visst j sier mye styggt om dama......

J har vært uvener med min bror oxo... dette er en inviket i historie,han hadde en ex som han haddevært sammen med i 8 år osv.

Mange ting i denne saken.

Men mora til gutten de har sammen,har jeg opplevd selv og sett barna hennes og er bekymret.

Tenner(råttner) stell og lekser og oppfølging,er ikke etter mine maler..... og rutiner.

Jeg har hørt og kjenner noen som kjenner hene så infoen er nok desverre korrekt!

Synn men sant!

Vi møtte henne med åpene øyne og tok oss av hene siden de flyttet sammen til hans hjemmsted og hun ikke kjente noen.....både meg og mamma og pappa.

Men da du blir møtt med gode ord,fine ord og skryt og skrty og begyner og kjene baksiden hennes og se sannheten selv med egene øyne!!!!!

"Juger" Sine svigerforelder i trynet......

Det tok en stund før vi skjønnte det!!!!!!

Hun er ikke enkel...... og sikkert ike min bror heller i denne situasjonen! Det er to om den sak!!! selvfølgelig.....

Men j ønsker det beste for sønnen og er bekymret... for at alt skal gå bra!!!

Er han syk,har han ADHD som hun sa?????

Huf og huff....

Dama er gal!!!!

Høres ut som du blander deg litt vel mye, inn i noe du egentlig ikke ahr noe med. Du har ikke fasiten på hvordan oppfølgingen skal være, selv om du tydeligvis tror det. Du liker tydeligvis sladder, siden du og mennesker som hun kjenner sitter og skravler som bare det.

Vil du hjelpe din bror og sønnen hans, så holder du deg litt mer i bakgrunnen og lar far ta seg av dette. Du er faktisk bare tanten, men oppfører deg som du har veldig mye du skulle ha sagt.

Sorry, men du høres ut som en skravlakjerring, som snur ryggen til folk fordi de ikke lever etter dine normer.

Råtne tenner kan komme av mye, om du ikke helt visste det. Mellomste her i huset hadde råtne tenner, og han pusset de to ganger om dagen, spiste aldri snop, men hadde rett og slett dårlige tenner. De to andre barna har ikke hatt det, fordi de rett og slett har mye sterkere tenner.

Og som jeg sa tidligere, du sitter ikke emd malen for hvordan hun skal være, for mennesker er ulike. På meg virker det som du bare må kritisere denne damen, fordi hun tydeligvis har gjort noe som ikke passer deg.

La din bror styre dette, og skulle du være så forbanna bekymret for dette barnet så bør du vel kontakte barnevernet da.

Skrevet

Takk

Piper og eureka....

Dere sier jo oxo mye dere ikke vet noe om,verken,meg,broren min eller dama har dere vel noe kjenskap til???

tror dere oxo kan modrerer dere litt.....i ting dere ikke kjenner noe til!!!!!!!

Barnevernet har jeg,og familien vurdert i forhold til det beste for sønnen!

ang. tenner vet j at vi er forskjellige,men veg vet oxo at det var gotteri flere ganger om dag,når j var på besøk.Det var gotteri med når de kom på besøk.

Noe jeg har sett og vet at sukker ikke er bra for barn.Eller har dere hørt noe annet?

Det er ikke ting jeg dikter opp,men har sett og hørt med mine øyne og ører..

Gjest Piper
Skrevet
Takk

Piper og eureka....

Dere sier jo oxo mye dere ikke vet noe om,verken,meg,broren min eller dama har dere vel noe kjenskap til???

tror dere oxo kan modrerer dere litt.....i ting dere ikke kjenner noe til!!!!!!!

Barnevernet har jeg,og familien vurdert i forhold til det beste for sønnen!

ang. tenner vet j at vi er forskjellige,men veg vet oxo at det var gotteri flere ganger om dag,når j var på besøk.Det var gotteri med når de kom på besøk.

Noe jeg har sett og vet at sukker ikke er bra for barn.Eller har dere hørt noe annet?

Det er ikke ting jeg dikter opp,men har sett og hørt med mine øyne og ører..

Jeg sier du blander deg for mye, for du gjør faktisk det. Som jeg sa, la far ta seg av denne saken, og støtt han i valgene han tar. Og skal du dra inn barnevernet, så bør det være av hensyn til ALLE barna, ikke bare det barnet som du er i familie til. Man har et ansvar, når man vet om ting som foregår.

Far har møtt barnet to ganger, har du vært med begge gangene? Eller har du vært på besøk utenom? Og hvor ofte har du i såfall vært på besøk?

Ut i fra det du har skrevet tidligere, så ahr far vært på besøk to ganger og mor har vært der hos dere en gang. Vel, det er tre ganger du da har sett barnet, kan umulig være nok til å dra den konklusjonen du gjør i forhold til dette. Har dere vært der over lengre tid, sånn at dere har sett at barna har fått snop hele uken? Har du sett at hun ikek følger opp barne, i forbindelse med lekser ol mange ganger? Eller er dette noe du bare har hørt fra andre?

Om tanten til min sønn hadde møtt han to ganger på et år, og reagert på tingene vi gjorde i den forbindelsen ville jeg blitt forbanna. Hvordan tingene er i hverdagen, er ikke det samme som den er i helgene.

Men det vesentlige her er egentlig hvor lenge dere var på besøk?

Og jeg vet at sukker ikke er bra for barna, men mine barn får snop i helgene uten at jeg vil anse meg selv som en dårlig mor av den grunn. Men kanskje du er en sånn helsefrik, som bare lar barna spise grønnsaker og frukt, for de finnes de også her inne. Men igjen, det er ikek nok til å si at hun er en dårlig mor.

men igjen, jeg mener du blander deg for mye, for egentlig burde far tatt ansvar for dette. Er han så tafatt at han ikke gidder, håper jeg inderlig at han ikke får noe omsorg for det barnet.

Skrevet
Men uansett hvordan lovverket ville blitt, måtte man gått rettens vei. Eller mener du at sosionomene skal få ansvaret her, og være den som skla kunne kreve en samværsavtale?

Og om nå lovverket ble forandret, så måtte fortsatt den ene parten gått rettens vei for å få det loven sier. Eller hvem mener du skal få dette ansvaret?

Så egentlig kan du snakke så mye du bare orker om forandring av lover ol, for til syvende og sist må en gå rettens vei for å få til en løsning når foreldrene ikke klarer å samarbeide.

Om foreldre var likestilt og barn i utgangspunktet hadde hatt rett til like mye samvær med begge foreldrene ville det blitt langt færre rettsaker. Men så lenge myndighetene forbyr barn like mye samvær om en av foreldrene ønsker en slik rolle alene, mener jeg myndighetene i utgangspunktet prioriterer en forelder som ønsker å begrense barnets samværsmuligheter.

Sosionomer er preget av den "læren" de er påtrykt av "bedrevitere" som sier at barn bør ha begrenset samvær med far (f.eks. Raundalen). Mine barn har heldigvis lærerkrefter som tar utgangspunkt i Trond Viggo Torgersens lære om "å tenke sjæl". Denne oppfordringen har tydligvis ikke sosionomene fått slik jeg ser det, og den gruppen sosionomer som likevel velger Trond Viggo Torgersens tenkemåte" synes å tross det etablerte systemet. Sosionomene henger med andre ord et stykke etter lærerstanden mht å oppfordre til samarbeid og ansvar.

Det er ikke altid nødvendig å gå rettens vei for å få opp øynene til såkalte "fagfolk".

Jeg slapp det, og jeg tror derfor at en kan nå frem med barnas budskap om en bare bruker liten nok teskje til å fòre sosionomer og andre "fagfolk" med barnas vilje.

Men du har rett i at det finnes en del mennesker som nekter å tenke logisk eller ta hensyn til barnet. I slike tilfeller må en ta i bruk rettsvesenet. Dessverre er også rettsvesenet til en viss grad preget av tradisjonelle tanker/løsninger som har basis i "fagfolkenes" påstander til politikere og rettsystem. "Fagfolk" ??? (ref. Raundalen, etc) er blandt de som dessverre har mest makt i dag mht å frata barn samvær. Samtidig er denne "eliten" med psykologer utrolig dyktige manipulatorer som får frem sitt budksap uten å stå i fremste linje når regnskapet skal settes opp. Men dommere har fremstått i TV-intervjuer og tilstått at disse "fagfolkene" blir tillagt stor vekt i valg av f.eks. bostedsløsning. Først den senere tid (siste 2 årene ?) har dommerstanden begynt å gjennomskue disse "fagfolkene" og isteden begynt å ivareta barnas behov (ref FN's barnekonvensjon om rett til samvær) fremfor "fagfolkenes ønsker om skjevdeling og samværstrenering.

Skrevet

Sorry mange skrive feil.....gått litt fort i svingene her....

Tar meg sammen!

Lærer min datter rettskriving,men bruker mere tid på henne en debattene her inne.

J blander meg ikke så mye med far,vil hjelpe han på rett spor....veien å gå for å nå frem..... den er lang og det er vel far klar over selv,at det er en kjempe jobb for en far og kjempe om omsorgen for barnet.

Ang. barnevernet har far også vært inne på tanken siden han er bekymret for barnet situasjon og det er lange avstander og vanskelig å sammarbeide med mor og lite kontakt.

Han har vel forhørt seg med barnevernet,hva han skulle gjøre evntuellt.

Fra barnet ble født i november og til mor flyttet i mai neste år,har jo far sett barnet hos mor på mor sine premisser,men under vanskelige forhold......Når det passet mor at far kom.og han ytret ønske om mere,og andre dager o.l men det ble ikke i møtekommet.

Men var jo glad de gangene han da fikk sin nyfødte sønn.

Og da ble det jo observert de andre barna fra tidligere forhold,de var jo kjempe glad pappan til lillebroren deres kom og satt på fanget med en gang.....

og han tok seg jo av de da de bodde samme så det er jo ikke så rart.......

og han har jo da fått et intrykk av mor overtid.....

med barn,hus,gotteri,mat,rydding, og interesser..

Men at 4 åringer løfter opp et nyfødt barn som nesten ikke holder hodet selv... er nå j ganske skeptisk til,det er ingen dukke.Jeg var der selv ved slike anledninger og var redd og sa i fra at de måtte være forsiktig og mor bare satt i stolen og sa ingen ting...

Da tenker jeg litt hjelp hva skjer da vi ikke er der... sikkert det samme!!!!

ang. gotteri og søtsaker er j ingen helse freak,og hysterisk,mine barn kan få is i uka,eller annet en gang i blant,men prøver og holde oss mest til helgene.

Dette så jeg jo stort sett hvergang j var tilstede,så var det gotteri i barnas hender...... men tilfeldig??? vet ikke,men andre sier jo det samme ved andre besøk.

jeg ønsker bare å backe opp min bror litt og hjelpe han og vise interesse...

Skrevet

Tråden rensad. Se Reglerna

/Furstina (moderator)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...