Far til 2 Skrevet 4. mai 2007 #21 Skrevet 4. mai 2007 Ungen er 1,5 år. Dere kjenner henne/han ikke. Dere har fått mora "i vranghalsen" og vil ikke at hun skal være tilstede ved samvær. Jeg ble plutselig synsk, og kan bare si at denne ungen blir dere aldri kjent med. ← Dessverre tror jeg du har rett. For "Barneloven", - slik den i dag fremstår, sikrer ikke på noen måte barnets beste når det gjelder å bli kjente med begge foreldrene. I dette tilfellet har en mor, som i utgangspunktet regnes som eneste egnede omsorgsforelder, fjernet barnets muligheter til å bli kjent med far for hun synes å være mer opptatt av å ivareta egne interesser. Heller ikke de ande fedrene synes å ha store muligheter til å bli kjent med de andre barna. At du "plutselig ble synsk" er forhåpentligvis ikke basert på egne erfaringer. Mor betaler ikke sin del av reiseutgiftene pga dårlig økonomi. Økonomien kjente hun sansynligvis godt til alerede da hun flyttet, så alerede på det tidspunktet var hun ineforstått med at arnet ikke ville få samvær med faren. Det er noe alvorlig galt med myndighetenes definisjon av "barnets beste" og blind aksept for at mor altid er best egnet til å ivareta omsorgen.
Far til 2 Skrevet 4. mai 2007 #22 Skrevet 4. mai 2007 ja det er jo bare han som står for å bli kjennt med barnet..... det har j forstått og det sa vel oxo mor at hun hadde ingen.... plikter i forhold til det!!!!! skal han reise nordover 1 helg hver mnd. i 10 mnd da?? og bli kjent.... ← Det er desverre slik at det ikke er krav om at bostedsforelder må ivareta barnets beste, f.eks. ved å legge til etter for mest mulig samvær. Jeg tror tallene tilsier at 20.000 barn er så godt som uten samvær med sin far. Halvparten av dette er basert på at mor som omsorgsperson fratar barnet samvær, gjerne ved å flytte MANGE, mange bil avgårde (typisk Østlandet-Nord Norge eller Vestlandet- Østlandet). Det finnes ikke lover som varetar barns behov for samvær i Norge i dag. Til og med "forståsegpåerene" sier at det bør være begrenset samvær mellom barn og far slik at barnet får relasjoner til sin far. Dette er iflg "fagfolkene" barnets beste. Jeg foreslår at din bror kontakter et familierådgivningskontor. Vær oppmerksom på at det finnes en god del sosionomer som indirekte oppfordrer til denne form for samværstrenering som denne moren gjør, og dermed viser minimal interesse for å sikre barnet samvær.
Gjest vsn Skrevet 4. mai 2007 #23 Skrevet 4. mai 2007 Dessverre tror jeg du har rett. For "Barneloven", - slik den i dag fremstår, sikrer ikke på noen måte barnets beste når det gjelder å bli kjente med begge foreldrene. I dette tilfellet har en mor, som i utgangspunktet regnes som eneste egnede omsorgsforelder, fjernet barnets muligheter til å bli kjent med far for hun synes å være mer opptatt av å ivareta egne interesser. Heller ikke de ande fedrene synes å ha store muligheter til å bli kjent med de andre barna. At du "plutselig ble synsk" er forhåpentligvis ikke basert på egne erfaringer. Mor betaler ikke sin del av reiseutgiftene pga dårlig økonomi. Økonomien kjente hun sansynligvis godt til alerede da hun flyttet, så alerede på det tidspunktet var hun ineforstått med at arnet ikke ville få samvær med faren. Det er noe alvorlig galt med myndighetenes definisjon av "barnets beste" og blind aksept for at mor altid er best egnet til å ivareta omsorgen. ← Like fornøyelig som alltid Faren det er snakk om her har klart å besøke ungen to ganger i.l.a det siste året. Dessuten er det så vanskelig og tungt og blablabla for han. Men det koster han ikke en kalori å prate stygt om mora til ungen som sitter med alt ansvaret alene. At han ikke skjemmes!
Far til 2 Skrevet 4. mai 2007 #24 Skrevet 4. mai 2007 Ja, det gjør hun faktisk. Hun tar seg av ungen alene. Hun åpner hjemmet sitt så far kan ha samvær der. Synd at dere ikke klarer å se DET. ← Denne moren har VALGT ! å være alenemor og ved å flytte så langt har hun sagt at hun ønsker minimal avlastning fra faren. Hun har VALGT en løsning på vegne av barnet som tilsier at barnet blir fratatt kontakten med sin far. Denne moren har i mine øyne INGENTING !!! å klage over når det insinueres at det er slitsomt å være "alene" med barna.
Gjest vsn Skrevet 4. mai 2007 #25 Skrevet 4. mai 2007 Denne moren har VALGT ! å være alenemor og ved å flytte så langt har hun sagt at hun ønsker minimal avlastning fra faren. Hun har VALGT en løsning på vegne av barnet som tilsier at barnet blir fratatt kontakten med sin far. Denne moren har i mine øyne INGENTING !!! å klage over når det insinueres at det er slitsomt å være "alene" med barna. ← Det kan være at han gikk fra henne. Ergo valgte hun ikke å bli alene om enda et barn. Kanskje de bodde nært hverandre, men hun innså at der var det lite hjelp å få? Og at hun ville få mer hjelp og avlastning fra sine foreldre. Derfor flyttet hun hjem. Mangler du empati eller er du bare mot alenemødre generellt?
Far til 2 Skrevet 4. mai 2007 #26 Skrevet 4. mai 2007 Kjære miss, kan du dempe bruken av utropstegn, og prøve å bruke stor bokstav i starten av setninger? Så kanskje flere orker å lese det du skriver. Men jeg er usikker på om du egentlig vil ha svar, eller bare "stakkars dere", og "verden er urettferdig". ← Verden ER faktisk urettferdig for dette barnet som blir fratatt en oppegående far. At far også bli urettferdig behandlet er en annen vinkling av problemet. I dette tilfellet blir altså både barnet og faren utsatt for myndighetenes manglende interesse for å ivareta barnets beste, og lovverket viser at det mer eller mndre oppfordrer til konflikt om mor ønsker dette. Varsellampene har blinket i mange år for denne form for barnemishandling. Likevel trenerer myndighetene enhver form for utbedring av lovverket. Som et eksempel var norske et av de siste land i den vestlige verden til å implementere FN's barnekonvensjon som sier at alle barn skal sikres samvær med begge foreldrene. Og når overgrep som dette ser blr det kke løftet en finger. Har vi virkelg så uinteligenet politiker her i Norge at de ikke klarer å se hvilke grunnleggende straffemetoder som benyttes ovenfor barn og den andre forelderen ? I så fall er det skremmende !
Gjest allium Skrevet 4. mai 2007 #27 Skrevet 4. mai 2007 Denne moren har i mine øyne INGENTING !!! å klage over ← Er det noen som sier at hun klager? Den som klager, er søsteren til far, som påstår at mor ikke gjør noe for barnet.
Gjest allium Skrevet 4. mai 2007 #28 Skrevet 4. mai 2007 Verden ER faktisk urettferdig for dette barnet som blir fratatt en oppegående far. At far også bli urettferdig behandlet er en annen vinkling av problemet. ← Jeg er helt enig i at det er mange tilfeller der barn behandles urettferdig, og fedre også. Det hjelper imidlertid ikke trådstarter og broren at man svarer "stakkars dere, og fæle mor". Andre svar vil hun visst ikke ha.
Far til 2 Skrevet 4. mai 2007 #29 Skrevet 4. mai 2007 Like fornøyelig som alltid Faren det er snakk om her har klart å besøke ungen to ganger i.l.a det siste året. Dessuten er det så vanskelig og tungt og blablabla for han. Men det koster han ikke en kalori å prate stygt om mora til ungen som sitter med alt ansvaret alene. At han ikke skjemmes! ← Hvis moren hadde betalt 50% hadde sansynligvis barnet fått dobbelt så mye samvær. Om bostedsforelder IKKE hadde flyttet hadde barnet antagelig fått samvær hver uke (om moren ikke hadde trenert det ?). Den som bør skjemmes for å ikke vareta barnet i dette tilfellet er moren og kun henne. Det er 100% morens skyld at barnets behov for samvær ikke blir ivaretatt.
Gjest Piper Skrevet 4. mai 2007 #30 Skrevet 4. mai 2007 (endret) Dersom de har delt omsorg har far full rett på å få tilgang til samme papirer og opplysninger som mor har! Er det hun som har aleneomsorg kan han kun få ut papirene med mors samtykke. I dette tilfellet ville jeg ikke tvilt et sekund på å prøve å skaffe meg omsorgen for dette barnet. Mor har tydeligvis mer enn nok med seg selv og de andre to barna. En lang og tung vei å gå, men i denne situasjonen synes jeg det virker mer som det rette å gjøre. ← Og i dette tilfelle, har du bare opplsyinger fra en utenforstående som egentlig ikke kjenner til den reelle fakta. Alle saker har tre sider, fars, mors og sannheten. til ts Hadde jeg vært far, ville jeg prøvd å få til en samværsavtale med mor. Går ikke det, ville jeg gått rettens vei for å få det. Men far kan ikke kreve at mor kommer dit med barnet, for det er faktisk hans ansvar å sørge for samvær med barnet. Selvfølgelig har mor et ansvar også, men har ikke hun nok i inntekt må far betale for reiseutgiftene selv. Men for å si det slik, så burde det være verdt det å betale for hele reisen, for han får tross alt treffe sitt eget barn. . Endret 4. mai 2007 av Piper
Gjest Piper Skrevet 4. mai 2007 #31 Skrevet 4. mai 2007 Hvis moren hadde betalt 50% hadde sansynligvis barnet fått dobbelt så mye samvær. Om bostedsforelder IKKE hadde flyttet hadde barnet antagelig fått samvær hver uke (om moren ikke hadde trenert det ?). Den som bør skjemmes for å ikke vareta barnet i dette tilfellet er moren og kun henne. Det er 100% morens skyld at barnets behov for samvær ikke blir ivaretatt. ← Men har ikke mor økonomi til å betale 50%, så blir det faktisk fars ansvar å stå for den kostnaden. Det er mange måter man kan spare penger på, og reisepenger for å treffe barnet burde være første prioritet fra farens side. Og nei, det er faktisk ikke bare mors skyld, for far har virkelig et ansvar her. For du vet IKKE noe om hvorfor mor flyttet, for av og til er det faktisk den eneste muligheten. Og for det andre så har du bare informasjonen fra en tredjeperson, og har ingen som helt anelse om hvordan denne moren er i det virkelige liv.
Far til 2 Skrevet 4. mai 2007 #32 Skrevet 4. mai 2007 Er det noen som sier at hun klager? Den som klager, er søsteren til far, som påstår at mor ikke gjør noe for barnet. ← Og komme hit det ville huin visst vi betalte hotellrom og fly til henne!!! ... ← ja hun stiller noe voldsomt opp!!!!hun mener det selv.... så passer det å komme så passer det ikke,allerhelst skal han komme i uka,men da har han er jobb å passe!!!!! noe hun ikke har selv.....!!! hun gjør det vanskligst mulig..... men at han kommer til å dra oppover i ferien det tror jeg..... ... ← Dette er vel indirekte klaging på økonomi og at det er mye arbeid med å være alenemor (ovenfor barn som ikke får treffe pappan sin). Men også jeg klager en hel del. Jeg klager mest over at barnet ikke får nødvendig samvær med faren sin. Jeg klager over at moren ikke betaler halvparten av reiseutgiftene.Jeg klager over politikere som ikke klarer å lage et lovverk som ivaretar barnas behov. Og jeg klager over "forståsegpåere" som driter i barna såfremt de får godt betalt for å frata barna samvær.
Far til 2 Skrevet 4. mai 2007 #33 Skrevet 4. mai 2007 Men har ikke mor økonomi til å betale 50%, så blir det faktisk fars ansvar å stå for den kostnaden. Det er mange måter man kan spare penger på, og reisepenger for å treffe barnet burde være første prioritet fra farens side. Og nei, det er faktisk ikke bare mors skyld, for far har virkelig et ansvar her. For du vet IKKE noe om hvorfor mor flyttet, for av og til er det faktisk den eneste muligheten. Og for det andre så har du bare informasjonen fra en tredjeperson, og har ingen som helt anelse om hvordan denne moren er i det virkelige liv. ← Så det du sier ar at mor bare kan si hun ikke har råd og på den måten overføre 100% av ansvaret på far ? Hva slags ansvar er det egentlig bostedsforelder har utenom mat og klær ? Skal alt annet kunne overføres på far ? Å "spare penger" er forøvrig noe mor burde tatt størst ansvar for ettersom hun av myndighetene er definert som eneste egnede omsorgsforelder. Hvis ikke mor har medansvar for dette vil jeg sette spørsmålstegn ved om hun virkelig er eneste egnede omsorgsperson. Vi har ale informasjon fra 3.person, og vi må ta utgangspunkt i den informasjonen som foreligger. Å spekulere i annen informasjon blir å forsvare eller angripe en person uten å ha grunnlag for det.
Gjest allium Skrevet 4. mai 2007 #34 Skrevet 4. mai 2007 Dette er vel indirekte klaging på økonomi og at det er mye arbeid med å være alenemor (ovenfor barn som ikke får treffe pappan sin). ← Du er deg selv lik, og tolker som du selv vil. Men hvis jeg sier at jeg ikke kan gjøre et eller annet fordi jeg ikke har råd til det, behøver ikke det å bety at jeg er misfornøyd med egen økonomi. At jeg sier det er mye arbeid med barna mine (det er det), betyr ikke at jeg klager over det - det er en glede. Du har tatt på deg krigerantrekket og serverer de vanlige flosklene dine ser jeg. For noen år siden gikk det faktisk an å ta deg seriøst. Nå sklir du mer og mer ut i det rene vås. God helg - og krangle lystig videre! Jeg reiser bort, heldigvis.
Gjest Piper Skrevet 4. mai 2007 #35 Skrevet 4. mai 2007 Dette er en veldig vansklig situasjon..... mor tok barnet på 6 mnd og flytta til nord og far bor igjen på østlandet. Forholdet ble slutt under graviditeten. Vet du hvorfor hun flyttet? Far har vært på besøk 2 ganger. Hun lover og lover og hun skal komme men ingen ting skjer..... Å besøke sitt eget barn to ganger på et år, er for lite. Spesielt når barnet ikke er mer enn 1 1/2 år gammelt. Mor burde lære seg å tie stille, til hun klarer å holde det hun lover. Hva har han krav på???? Mor mener hun har ingen krav til at han skal bli kjent med sin sønn. Det er bare far som må evnt. flytte nærmere eller komme 1 gang pr. mnd og bli kjent med sønnen. Mor har jo selvfølgelig et ansvar oppe i dette hun også, men hovedansvaret ligger på faren. Det er han som skal ha samvær, da er det han som må yte litt ekstra også for å få kontakt med barnet. Mor er prsonlig konkurs og har ingen muligheter sier hun selv. Han kan jo søke om å få mor til å betale en del av reiseutgiftene, for har hun økonomi til det vil trygdekontoret kunne kreve dette inn for far. Har hun ikke god nok inntekt, må han beklageligvis dekke reiseutgiftene selv. Far er bekymret for omsorgen for barnet,mor alene med 3 barn,og har bodd sammen med de barna hun har fra før og fikk jo inntrykk av hva og hvordan mor gjorde ting......og IKKE gjorde ting!!!!! rett og slett.(barevernet har vært inne i bildet før,d er jo både positivt og negativt kanskje???) Dette blir litt for merkelig for meg, for hvorfor var han med på å lage et barn med henne om hun var en så dårlig omsorgsperson? Og hvorfor levde han sammen med henne, om hun var en så dårlig omsorgsperson? Og hvorfor gjorde han ikke noe for de to andre barna, siden han tydeligvis mener hun er en så dårlig omsorgsperson? Og du behøver ikke komme her og si at hun ble ufrivillig gravid, for han kunne fint ha brukt kondom. Og mor er ikke til å stole på,det er mange fortellinger om ting og tang om ikke stemmer..... Sønnen har vært inlagt på sykehus med gjenoplivning og muligens astma og mange allergier og div ting og tang...... Og dette er noe far forteller deg? Kan jo begynne å lure på hvilken agenda far har i dette, siden han tydeligvis bare har negative ting å si om henne. Hun var her 4 timer denne uke og det var rett og slett et hælvete og få til å se han,men til slutt etter 10 forskjellige beskjeder og "løgner"!!!! Hun fortalte at nå lurte de på om sønnen hadde ADHD!!!!! han er 1 1/2 år!!!!! Og var rolig og fin da vi så han....trygg på oss,og viste tillit. Men å ta han med oss på trille tur det var IKKE lov!!!!!! Med at han var trygg på dere og viste tillit, burde være nok til at du kanskje ikke burde høre på alt sladderet som blir presenter for deg. De barna som har en dårlig omsorgsperson, vil kanksje ha litt problemer med å vise andre mennesker tillit og trygghet. Det j lurer på er siden mor ikke er til å stole på og avstanden er enormt stor.... Hvordan skal far få oversikten??? og slippe bekymringene.....Ang. sykdom og oppfølging. Er det mulig å ta kontakt med helsesøstewr,lege og få tilsendt alle papirer fra sykehus innleggelser og medisin bruk og helse kort fra helsesøster...... Da får far fakta opplysninger!!!!! som stemmer,siden mor ikke er til å stole på..... Noen med erfaring??? Takk,takk..... Det er en bekymret "tante" som skriver og ønsker å hjelpe. ← Han kan som ejg tidligere ha sagt gå rettens vei, for å få en samværsavtale. Det skal mye til for at han skal få omsorgen for dette barnet, og spesielt siden barnet har to søsken det bor sammen emd. Derfor ville jeg gått for en samværsavtale, og utelatt drittsleningen om mor, for en skal kunne dokumentere alt en legger frem i retten. Så det nytter ikke å bare si at hun gjør ditt, og hun gjør datt. Samarbeid, samarbeid og litt mer samarbeid er den beste ordningen.
Gjest vsn Skrevet 4. mai 2007 #36 Skrevet 4. mai 2007 Jeg forsøker bare å fortelle hvorfor du forsvarer en mor som fratar barnet samvær med faren sin. ← Hun har reist dit ned for at far og hans familie skal få ha samvær med ungen. Hvordan mener du at det er å frata samvær? Hun stiller hjemmet sitt til disposisjon så faren kan besøke ungen og bli kjent. Det virker jo faktisk som at hun ønsker samvær mellom ungen og faren.
Gjest Piper Skrevet 4. mai 2007 #37 Skrevet 4. mai 2007 Så det du sier ar at mor bare kan si hun ikke har råd og på den måten overføre 100% av ansvaret på far ? Hva slags ansvar er det egentlig bostedsforelder har utenom mat og klær ? Skal alt annet kunne overføres på far ? Å "spare penger" er forøvrig noe mor burde tatt størst ansvar for ettersom hun av myndighetene er definert som eneste egnede omsorgsforelder. Hvis ikke mor har medansvar for dette vil jeg sette spørsmålstegn ved om hun virkelig er eneste egnede omsorgsperson. Vi har ale informasjon fra 3.person, og vi må ta utgangspunkt i den informasjonen som foreligger. Å spekulere i annen informasjon blir å forsvare eller angripe en person uten å ha grunnlag for det. ← Vi snakker her om reiseutgifter, og far kan fint søke om å dele kostandene påd ette om mor har økonomi til det. Har hun ikke det, har han heller ikke krav på å få dekket en del av kostandene. Om dette er riktig, kan diskuteres i det vide og det breie. Men skal man først forholde seg til den informasjonen som blir lagt frem for oss, så bør man også kunne forholde seg til den i andre tilfeller som i dette tilfelle er reisekostnadene. Jeg angiper ingen, men godtar ikke bare alt som blir lagt frem heller. Spesielt ikek når vi kanskje har med en bitter far å gjøre, som klarte fint å lage barn med henne men som tydeligvis mente hun allerede da ikke var en god nok omsorgsperson.
Gjest allium Skrevet 4. mai 2007 #38 Skrevet 4. mai 2007 Før jeg drar er det bare én ting til jeg må spørre Far til 2 om: Sett at vi går ut fra at hovedinnlegger har rett i alt hun skriver, at det er riktig at mor forsømmer barnet og er uegnet. Så leser hun svar fra deg, som kort sammenfattet går ut på at "det er mors og myndighetenes skyld, de motarbeider far hele veien, og det skjer ingen endringer". Tror du far blir motivert for å gjøre noe for barnet sitt på den måten? Tror du ikke snarere dette blir en unnskyldning for å gjøre ingenting, "det nytter ikke likevel"? Er det virkelig barnets interesser du tenker på når du svarer som du gjør? Hvis hovedinnleggers fremstilling stemmer, trenger far et spark bak for å gjøre noe for barnet sitt - ikke et "stakkars deg, myndighetene og mødre er fæle".
Gjest Mayamor Skrevet 4. mai 2007 #39 Skrevet 4. mai 2007 (endret) Det er to valg slik jeg ser det: 1: mor fortsetter å ha omsorgen for barnet og kommer til en løsning med samvær Eksempel 2 uker sommerferie, en uke høstferie, annenhver jul/nyttår, en uke vinterferie, evt en langhelg i forbindelse med påske, pinse, 1 el 17 mai etc. De gjør bindende avtale som sier at de begge holder avtalene og ingen snakker ufordelsaktig om den andre parten (noe som er en selvfølge da barnet ikke trenger bli innvolvert i den dritten...) 2. Far overtar daglig omsorg og mor får samvær som skissert over. Når barnet blir større kan samværsforelder holde god kontakt via telefon, sms, mail, msn, web-kamera, sende koselige tegninger/brev, etc - og på den måten opprettholde kontakten bedre enn bare til 3-4-5-6 ganger i året. Jeg kan heller ikke si hvem som har rett og feil her. Men jeg kan si at jeg skjønner at TS er bekymret om hennes påstander stemmer. Jeg skjønner at en vil sitt tantebarn det beste. Du er "programforpliktet" til å holde med din bror, men jeg håper du kan skjønne at han er farget av sitt syn på "egen fortreffelighet"... Du kan jo stille et spørsmål om hans dømmekraft på iallefall et område; hvorfor innvolverte han seg med en kvinne som ikke er bra for barna? Og ikke minst; hvorfor fikk han barn med dette mennesket når han så hvordan barna hennes hadde det? Det sies at en som snakker stygt om andre i ditt nærvær snakker stygt om deg i ditt fravær. Og det stemmer jo nå for din bror: hun snakket stygt om sin eks til ham, nå snakker hun stygt om broren din til andre... Det er ikke lett å vri penger ut av en som ikke vil, selv om en har retten på sin side. Jeg mener at en burde ta å lage kalkulasjonen annerledes: bidrag minus reiseutgifterens del (endten det 1/2, 1/3, 2/2 eller annet som blir fordelingen) = bidrag som må betales. Da kan ikke bostedsforelder trenere den økonomiske biten iallefall. Men det er en helt annen diskusjon. Ønsker dere lykke til. Endret 4. mai 2007 av Furstina
Furstina Skrevet 4. mai 2007 #40 Skrevet 4. mai 2007 Tråden rensad. Se Reglerna /Furstina (moderator)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå