miss Skrevet 4. mai 2007 #1 Skrevet 4. mai 2007 Dette er en veldig vansklig situasjon..... mor tok barnet på 6 mnd og flytta til nord og far bor igjen på østlandet. Forholdet ble slutt under graviditeten. Far har vært på besøk 2 ganger. Hun lover og lover og hun skal komme men ingen ting skjer..... Hva har han krav på???? Mor mener hun har ingen krav til at han skal bli kjent med sin sønn. Det er bare far som må evnt. flytte nærmere eller komme 1 gang pr. mnd og bli kjent med sønnen. Mor er prsonlig konkurs og har ingen muligheter sier hun selv. Far er bekymret for omsorgen for barnet,mor alene med 3 barn,og har bodd sammen med de barna hun har fra før og fikk jo inntrykk av hva og hvordan mor gjorde ting......og IKKE gjorde ting!!!!! rett og slett.(barevernet har vært inne i bildet før,d er jo både positivt og negativt kanskje???) Og mor er ikke til å stole på,det er mange fortellinger om ting og tang om ikke stemmer..... Sønnen har vært inlagt på sykehus med gjenoplivning og muligens astma og mange allergier og div ting og tang...... Hun var her 4 timer denne uke og det var rett og slett et hælvete og få til å se han,men til slutt etter 10 forskjellige beskjeder og "løgner"!!!! Hun fortalte at nå lurte de på om sønnen hadde ADHD!!!!! han er 1 1/2 år!!!!! Og var rolig og fin da vi så han....trygg på oss,og viste tillit. Men å ta han med oss på trille tur det var IKKE lov!!!!!! Det j lurer på er siden mor ikke er til å stole på og avstanden er enormt stor.... Hvordan skal far få oversikten??? og slippe bekymringene.....Ang. sykdom og oppfølging. Er det mulig å ta kontakt med helsesøstewr,lege og få tilsendt alle papirer fra sykehus innleggelser og medisin bruk og helse kort fra helsesøster...... Da får far fakta opplysninger!!!!! som stemmer,siden mor ikke er til å stole på..... Noen med erfaring??? Takk,takk..... Det er en bekymret "tante" som skriver og ønsker å hjelpe.
måvite Skrevet 4. mai 2007 #2 Skrevet 4. mai 2007 Dersom de har delt omsorg har far full rett på å få tilgang til samme papirer og opplysninger som mor har! Er det hun som har aleneomsorg kan han kun få ut papirene med mors samtykke. I dette tilfellet ville jeg ikke tvilt et sekund på å prøve å skaffe meg omsorgen for dette barnet. Mor har tydeligvis mer enn nok med seg selv og de andre to barna. En lang og tung vei å gå, men i denne situasjonen synes jeg det virker mer som det rette å gjøre.
Gjest vsn Skrevet 4. mai 2007 #3 Skrevet 4. mai 2007 Og var rolig og fin da vi så han....trygg på oss,og viste tillit. Men å ta han med oss på trille tur det var IKKE lov!!!!!! ←
miss Skrevet 4. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 4. mai 2007 Ja det var vel omsoren han tenkte på med det samme barnet ble født!!!! Mor er veldig vanskelig og har problemer...... og det har han jo sett når han bodde med henne. Delt omsorg hva er det?? De har vel delt foreldreansvar i allefall.... (er ikke go på disse e begrepene) Han kan jo ha samvær med barnet,men kun på henes prinsipper da...... Ser vel at skal han komme noen vei blir det rettsak!! Hilsen " bekymret Tanta"
Gjest vsn Skrevet 4. mai 2007 #5 Skrevet 4. mai 2007 Mor er veldig vanskelig og har problemer...... ← Vel, jeg skulle likt å se din kjære bror være alenefar til 3 unger helt uproblematisk. Det er knalltøft å være aleneforelder uten særlig nettverk. For alt du vet får hun avlastning gjennom barnevernet (siden du skriver at barnevernet er innblandet). Din bror må gjerne gå til rettsak. Det koster tid, penger og kanskje et ikke eksisterende samarbeid i år fremover. Det lureste vil heller være å spørre henne om hva dere kan hjelpe henne med. Fortell at dere vil være en del av livet til ungen. Dere stiller gjerne opp. Hun har to andre unger. Da er det helt urimelig å forvente at hun skal komme ned med tantebarnet ditt for at far skal få samvær. Ærlig talt!
miss Skrevet 4. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 4. mai 2007 Til vsn.... Jeg har sett dama og kjenner hene litt.... Så tror vel j har beder grunnlag å si hvordan hun er enn du....... Hun har to barn fra før og de har ikke samvær med faren heller!! (men det er jo han som er gal..... sier hun) og vil ikke at neste barn skulle få det sånn,ang. pappan sin..... og nå gjør hun det samme!!! Hun har innkassoer og har flytta rundt fra sted til sted,men det løser ingen problemer hun blir "gjennom skuet "etterhvert alle steder..... Der hun leier er det naboer og mennesker som har observert.. da to største barna ute i merklig på kledning i forhold til vær og tid.... Sent og tidlig,søppl og gotteri døgnet rundt...... Ikke pusser hun tenna på barna hver klveld heller noe hun fortalte meg!!!! Det er noe som ikke stemmer!!!! Det så j bare når j treff hene denne uka!!!!Det blikket være måten og hun "jugde" oss rett opp i trynet!!!! på et spm. vi spurte henne om ang en sms. og den sms en er lagret!!!! Jeg gav dama en sjanse når hun traff min bror..... men j har" gjennom skuet "henne!!!! er bekymret.... vet at barn nummer 3 oxo kan bli som de to første......
Gjest vsn Skrevet 4. mai 2007 #7 Skrevet 4. mai 2007 Javel. Hvis det er så ille, bør din bror absolutt gå til sak for å få hovedomsorgen. Men hvorfor har han ikke gjort det allerede når han er så bekymret? Ungen er jo 1,5 år.
miss Skrevet 4. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 4. mai 2007 Ja da vsn..... jeg har 3 barn selv og ønsker meg ikke som alenemor.... og ser at det er kjempe tøfft til tider,men valget har hun tatt selv!!!!!! Vi vil jo hjelpe...... Og hjelpe tante barnet vårt!!!!! og ser på det som positivt at barnevernet hjelper til...... det trenger hun virkelig!!!! Siden vi bor så langt una tenkte vi familen faktisk at han sønen kanskje rett og slett måtte få et besøks hjem,visst det var mulig men helst vil jo far se sin sønn!!!! Men ser hun trenger hjelp!!!! Og er redd for å gjøre ting værre en det er på en måte oxo...... Hun fortalte oss at moren og faren der nord skulle passe de dandre ogh hun skulle komme med sønen ofte!!!!! Men NÅ går det ikke!!!! og det var jo sånn vi visste det ville bli!!!!! La være å si sånnt,det skuffet og mister tilliten!!!! Har jo igrunn mista den lenge før......
miss Skrevet 4. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 4. mai 2007 Fordi... det er vanskelig...... Og han har vel rett og slett ikke klart det..... Han sliter skikkelig..... Og synes det er vond situasjon.....
Gjest *Just-Me* Skrevet 4. mai 2007 #10 Skrevet 4. mai 2007 Alle slike saker er vanskelige og det finns alltid to eller flere sider av saken.... Men det er ikke mye du som tante kan gjøre da. Vist broren din vil ha omsorgen for gutten sin så får han søke om det da. Visst han mener at mor ikke er sikket til å klare å ha barnet så får han søke om å få hele foreldreansvaret. Mor kan ikke nekte far å få se barnet. men dere kan ikke forvente at hun skal kunne reise helt til dere heller. Visst far virkelig vil ha det barnet, hvorfor drar han ikke å besøker sønnen???
Gjest vsn Skrevet 4. mai 2007 #11 Skrevet 4. mai 2007 Bare et lite spørsmål. Har dere noen gang tilbydd dere å hjelpe og betale flybilletten hennes?
miss Skrevet 4. mai 2007 Forfatter #12 Skrevet 4. mai 2007 (endret) Han besøker.... men det er vansklig besøk med mor tilstede.... må være i leiligheten hennes.... Føler seg vel ikke akkurat velkommen der...... kan jo si det sånn.... og reise utgiter skal vel deles..... Hun er ikke personlig konkrs som hun selv sier.....!!!! Endret 4. mai 2007 av miss
miss Skrevet 4. mai 2007 Forfatter #13 Skrevet 4. mai 2007 Og komme hit det ville huin visst vi betalte hotellrom og fly til henne!!! Noe j faktisk ike har råd til... og min bror synes vel heler ikke det er noen allright situasjon..... Må vel være noen lover og regler her.....!!!!
Gjest vsn Skrevet 4. mai 2007 #14 Skrevet 4. mai 2007 Ungen er 1,5 år. Dere kjenner henne/han ikke. Dere har fått mora "i vranghalsen" og vil ikke at hun skal være tilstede ved samvær. Jeg ble plutselig synsk, og kan bare si at denne ungen blir dere aldri kjent med.
miss Skrevet 4. mai 2007 Forfatter #15 Skrevet 4. mai 2007 joda... mor er tilstede ved sammvær... men må da oppføre seg... og sammarbeide!!!!! det er jo det alt går ut på...... men da du er kommet i en sånn situasjon som henner med juging og fanteri.... er det ikke lett å holde seg på bakken.... og hun får problemer da....... dette må opplevers blir vanskelig å sitte her og snakke om det....
Gjest allium Skrevet 4. mai 2007 #16 Skrevet 4. mai 2007 Han besøker.... men det er vansklig besøk med mor tilstede.... må være i leiligheten hennes.... Føler seg vel ikke akkurat velkommen der...... kan jo si det sånn.... ← Det viktige her er faktisk ikke fars følelser, men barnets. Ville du sendt ditt halvannet år gamle barn avgårde med en fremmed? For det er en fremmed han er, se bort fra årsaken, og tenk på barnet. Vil han bli kjent med barnet, må han tåle samvær hos mor mens prosessen pågår. Hvis han mener at mor er uegnet som omsorgsperson, får han gå for å få omsorgen selv. Men da må han kjenne barnet først! Er han ikke villig til å gjøre det som skal til for å bli kjent med barnet, tror jeg ikke retten lar seg overbevise om at han er en egnet far heller. Hvis han ikke er villig til å gjøre noe med situasjonen, bør han gå stillere i dørene om hvor uegnet mor er. Delt foreldreansvar gir som andre sier rett til informasjon om barnet direkte fra barnehage, skole, helsevesen osv. Er du sikker på at de har det? Hvis ikke, bør han ordne det.
miss Skrevet 4. mai 2007 Forfatter #17 Skrevet 4. mai 2007 ja det er jo bare han som står for å bli kjennt med barnet..... det har j forstått og det sa vel oxo mor at hun hadde ingen.... plikter i forhold til det!!!!! skal han reise nordover 1 helg hver mnd. i 10 mnd da?? og bli kjent....
Gjest vsn Skrevet 4. mai 2007 #18 Skrevet 4. mai 2007 ja det er jo bare han som står for å bli kjennt med barnet..... det har j forstått og det sa vel oxo mor at hun hadde ingen.... plikter i forhold til det!!!!! skal han reise nordover 1 helg hver mnd. i 10 mnd da?? og bli kjent.... ← Ja, hvis han vil bli kjent med ungen og ha samvær etterhvert (på egen hånd) så må han nok det. Klarer du ikke å se at mor også stiller opp? Hun lar faktisk broren din få komme hjem til seg. Dette er hun ikke nødt til. Jeg tror han må beregne lengre tid enn 10 mnd.
miss Skrevet 4. mai 2007 Forfatter #19 Skrevet 4. mai 2007 ja hun stiller noe voldsomt opp!!!!hun mener det selv.... så passer det å komme så passer det ikke,allerhelst skal han komme i uka,men da har han er jobb å passe!!!!! noe hun ikke har selv.....!!! hun gjør det vanskligst mulig..... men at han kommer til å dra oppover i ferien det tror jeg..... og mener at da bør jo kanskje hun oxo legge frien sin nedover..... synes dette er forferdelig jeg.... han begyner i barnehage til høsten sa hun.... men vi vet ikke om vi kan tro det og hun skulle jobbe der sa hun...... men vi vet heller ikke!!!!!! sist bestemor var oppover tok hun spl. utdaning på nettet!!!! særlig og praksis det trang hun ikke!!!!!! hva er det hu driver med..... både j og bestemor jobber i helsevesenet og er ikke dumme!!!!!! huff det er ikke enkelt.....
Gjest vsn Skrevet 4. mai 2007 #20 Skrevet 4. mai 2007 ja hun stiller noe voldsomt opp!!!!hun mener det selv.... ← Ja, det gjør hun faktisk. Hun tar seg av ungen alene. Hun åpner hjemmet sitt så far kan ha samvær der. Synd at dere ikke klarer å se DET.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå