Gå til innhold

Alenemødre = "snyltere"

Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are

Hei :)

Hvorfor er det slik at alenemødre blir sett på som snyltere, mens alenefedre har godt rykte og blir sett på som staut og flott fyr, nærmest et unikum?

Synes dette er litt synd jeg :tristbla: Hvorfor så stor forskjell spør nå jeg..

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mysticgirl

Ja vi alenemødre blir sett veldig mye ned på av enkelte.Som feks det med snylte på staten. Har jeg fått høre mer enn engang for å si det slikt. Er nesten som de høres ut som de er irritert over at vi får støtte i 3 år, men det får jo alenefedre og!

Og de fleste velger jo ikke å være alene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har aldri sett på aleneforeldre som snyltere på generell basis. Det er de få som spekulerer i regelverket og får barn hvert 3. år med ny mann i hele sin "fruktbarhetstid" som ødelegger for de ærlige.

Som jeg sa i en annen tråd en gang: Jeg kan ikke se hva som er grunnen til at noen hever sosialstønad eller arbeidsledighetstrygd bare fordi jeg ser dem stå i kø på sosialkontoret eller fordi de kommer ut av NAV sine kontorer.

Det er først når noen skryter av at de lurer staten (og da mener jeg akkurat det - "jeg har nå hevet ledighetstrygd i to år men det er ikke interessant i det hele tatt å arbeide" eller "jeg gadd ikke oppgi faren da barnet ble født for da hadde jeg fått mindre penger" eller "jeg jobber svart men mottar ledighetstrygd for det" - altså at de SELV skryter) at jeg reagerer på det. I et ekstremt tilfelle ville jeg ikke en gang nølt med å melde dem.

Men stigmatisering av en hel gruppe i befolkningen pga noen få snyltere det gjør jeg ikke. Men jeg vet at andre gjør det, og det er vel helst de med størst svin på skogen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel sin naturlige forklaring i at kvinner oftere velger å være hjemmeværende med småbarn, også de som er alene.

Alenefedre er oftere yrkesaktive, fordi det er en situasjon som er mer naturlig for en mann.

Man vil da gå ut ifra at den hjemmeværende alenemoren mottar en del trygdeytelser for å kunne overleve. Den utearbeidende alenefaren tjener til livets opphold på egenhånd, og mottar dermed større respekt og anerkjennelse fra omgivelsene.

Men jeg tror det ofte kan være slik at alenemødre automatisk mistenkes for å gå hjemme og leve på trygd, kun fordi de er alenemødre. For alt vi vet er de velutdannede, arbeidssomme og samfunnsnyttige mennesker som de fleste andre av oss. :)

Begrepet "alenemor" er nok negativt ladet, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Hei :)

Hvorfor er det slik at alenemødre blir sett på som snyltere, mens alenefedre har godt rykte og blir sett på som staut og flott fyr, nærmest et unikum?

Synes dette er litt synd jeg :tristbla:  Hvorfor så stor forskjell spør nå jeg..

Med hilsen fra Jon Are

Kanskje dette var mer gjeldende før Mette-Marit entret kongefamilien og dermed sammen med media har stått for en generell holdningsendring i forhold til alenemødre? FrP har vel heller ikke dette som en frontende kampsak lengre.

En alenefar snylter jo like mye som en alenemor, men egentlig ville jeg ikke ha kalt det å snylte. Å snylte betyr at man karrer til seg noe som egentlig tilhører andre. I så fall kan absolutt all offentlig støtte og stønader sees på som snylting, fordi de mottar skattepenger innbetalt av oss alle til "felleskassen". Vi blir jo alle tvunget til å betale skatt og avgifter enten vi liker det eller ei...

Jeg synes ikke det er greit at det offentlige sløser eller gir mye i statsstøtte til alle og enhver til enhver tid. Likevel er jeg villig til å fire litt på det prinsippet for Norges del, når jeg ser hva alternativet er i andre land som ikke har slike ordninger. De klarer seg alltids uten offentlig støtte, det må de. Men det skaper muligens en ekstra romslig frihet og trygghet det å vite at det offentlige faktisk har muligheter/ordninger, slik Norge kan ta seg råd til.

Snyltere, de som er mottakere av støtte uten å ha rett til det, de som ikke oppfyller kriteriene, får ikke mye sympati uansett om de er menn eller kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte

Har vært alenemor selv i flere år - men jobbet fullt, samtidig som jeg tok videreutdannelse på fritiden og var langt ifra noen snylter.

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest =tentacle=
Kanskje dette var mer gjeldende før Mette-Marit entret kongefamilien og dermed sammen med media har stått for en generell holdningsendring i forhold til alenemødre? FrP har vel heller ikke dette som en frontende kampsak lengre.

En alenefar snylter jo like mye som en alenemor, men egentlig ville jeg ikke ha kalt det å snylte. Å snylte betyr at man karrer til seg noe som egentlig tilhører andre. I så fall kan absolutt all offentlig støtte og stønader sees på som snylting, fordi de mottar skattepenger innbetalt av oss alle til "felleskassen". Vi blir jo alle tvunget til å betale skatt og avgifter enten vi liker det eller ei...

Jeg synes ikke det er greit at det offentlige sløser eller gir mye i statsstøtte til alle og enhver til enhver tid. Likevel er jeg villig til å fire litt på det prinsippet for Norges del, når jeg ser hva alternativet er i andre land som ikke har slike ordninger. De klarer seg alltids uten offentlig støtte, det må de. Men det skaper muligens en ekstra romslig frihet og trygghet det å vite at det offentlige faktisk har muligheter/ordninger, slik Norge kan ta seg råd til.

Snyltere, de som er mottakere av støtte uten å ha rett til det, de som ikke oppfyller kriteriene, får ikke mye sympati uansett om de er menn eller kvinner.

Jeg synes det er å snylte å velge å innrette seg slik at man oppfyller kriterier, når man i stedet kunne valgt å leve av egen arbeidsinntekt.

Støtteordningene er ment å være et sikkerhetsnett når man har få eller ingen andre muligheter, ikke premie for å velge å ikke jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan ha et poeng her, Jon Are.

Jeg er ikke alenefar, men har en 50/50-ordning der jeg har sønnen min annenhver uke. Jeg opplever stadig at folk av begge kjønn gir meg ros og skryt for at jeg tar meg av sønnen min samtidig som jeg har full jobb. Det er virkelig utrolig bra! Imponerende! Kjempetøft! Osv. Tviler på at det er så mange damer som får høre det samme. Det virker som det i større grad tas som en selvfølge at de uansett tar seg av sine egne barn. Jeg synes det er rimelig å forvente det samme av oss gutta.

En annen sak er at det for meg virker som langt flere kvinner enn menn velger å leve av støtteordninger og bidrag i småbarnsperioden. Jeg må understreke at jeg ikke har noe statistikk å vise til, men kun det jeg har sett i min egen omgangskrets. Kan godt hende at det ikke er representativt. I omgangskretsen min er det ingen av gutta som har sluttet å jobbe fordi de har hatt omsorgen for barna sine. Blant jentene er dette derimot vanlig. For å bruke tentacles formulering, innretter jentene seg mye oftere slik at de oppfyller kriteriene for støtteordninger og bidrag. Jeg antar at dette kan ha å gjøre med gamle kjønnsrollemønstre, bl a at menn fortsatt er mer karriereorienterte og mer opptatt av å være økonomisk uavhengig av andre.

Hvis erfaringene mine er sånn omtrentlig representative, kan det gi en forklaring på hvorfor alenefedre generelt får mer kred enn alenemødre. Men det forklarer ikke hvorfor en alenefar i full jobb får mer skryt enn en alenemor i full jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Jeg er faktisk enig, og jeg føler å alenemødre ofte får ufortjent "hets"

Også er det mange som ser ned på dem når de en gang i blandt tar jeg en fest o.l når barna er hos far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mari_*

De alenefedre jeg kjenner JOBBER for å få endene til å møtes, mens de flest alenemødre jeg kjenner (og leser om her på forumet) er mest opptatt av hva det offentlige kan GI dem, og hva som kan tynes ut av stat og støtteordninger. Det vriker rett og slett som om men syter mindre og har mer stolthet. Derfor er alenemor et mer negativt ladet begrep for min del enn alenefar.

Vet at dette sikkert er en brannfakkel for mange av dere, men sånn er vi flere som tenker, så det er bare å leve med det. Svarte kun på spørmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke automatisk at aleneforeldre er snyltere. Skryter de av alle pengene de klarer å vri ut av staten slik at de kan ta med seg poden på cafe og gjøre alt annet enn å jobbe, ja da tenker jeg mitt.

Jeg har selv en alenemor i nærmeste familie og hun jobber, går på skole og tar seg av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan også være basert på tradisjoner om at "mor er altid best omsorgsperson".

En "alenefar" har med større sansynlighet kjempet seg til ordningen (ettersom myndighetene idag ikke aksepterer felles omsorg på lik linje med eneomsorg). Og en far må med stor sansynlighet bevise at han faktisk er bedre enn mor til å ha omsorgen alene. Dette er ikke bestandig like lett i et samfunn som generelt sett definerer mor som best egnet til daglig omsorg. Til en viss grad kan det sammenliknes med tiden før kvinnekvoteringen, da kvinner måtte kjempe seg til ledende stillinger i næringslivet på bakrunn av hva de faktisk kunne. Og de måtte i disse tilfellene bevise at de faktisk var bedre enn mennene.

Jeg tror forskjellsbehandlingen (dvs måten folk ser på alenefedre kontra alenemødre på) vil endre seg så snart felles omsorg blir utgangspunktet og foreldrene defineres som likeverdige, uavhengig av kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...