Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2003 #1 Del Skrevet 5. mars 2003 Vi er et gift par som for snart åtte måneder siden fikk en fantastisk liten jente. Livet har blitt snudd opp ned og vi er veldig lykkelig med den lille, selv om det til tider også kan være krevende. Det vi sliter med er at min kone fullstendig har mistet lysten på sex etter at hun ble mor. Det plager henne selv også, og vi har pratet en del om dette. Hun føler at det for tiden bare er plass til vår lille baby og at det siste hun tenker på er sex. Jeg har stor forståelse for at dette kommer lenger ned på listen i vår situasjon, men føler at det er trist at vi HELT har mistet det fine vi hadde på dette området før. Også mens hun var gravid var det dårlig stelt på den fronten, men da var det mer fysiske plager som sto i veien. Nå tror jeg det ligger mer på det psykologiske planet. Har noen opplevd det samme...og som kan gi oss noen gode råd for hvordan vi igjen kan finne tenningen?? Det er jo litt frustrerende når man liksom skal slutte helt med sex selv om det er herlig å bli en familie.... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 5. mars 2003 #2 Del Skrevet 5. mars 2003 Det er ganske vanlig at nybakte mødre mister sexlysten- men om det er noen trøst så kommer den nok tilbake bare du gir henne litt tid. Når du sier at det er på det psykologiske planet- er du helt sikker på at det ikke kan ligge på det fysiske planet, har kroppen hennes forandret seg, sliten hun med overvekt, slapphet i skjeden... slike ting? Ting som gjør at hun ikke kan nyte sex på samme måte som før? Kan det være at hun føler seg ukomfortablel med tanken på at du skal se henne naken igjen? Årsakene kan være mange. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2003 #3 Del Skrevet 5. mars 2003 I vårt tilfelle tror jeg faktisk det meste ligger i hodet. Hun er under vekten hun hadde før hun ble gravid og er ikke plaget av andre fysike ting annet enn litt vondt i bekkenet når hun har gått mye. Jeg vet at det kan ta tid før kvinner igjen tenner etter en fødsel, men er ikke over 8 måneder litt vel lenge ?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 5. mars 2003 #4 Del Skrevet 5. mars 2003 men er ikke over 8 måneder litt vel lenge ?? Nå er ikke jeg noen lege men svaret er nei, 8 mnd. er ikke lenge. En nyfødt baby er pokker så mye arbeid, og sammen med mangel på søvn er det ikke uvanlig og miste helt lysten på sex. Man orker rett og slett ikke. Jeg har avlastet noen av mine venninner når de har født og for noen av dem har faktisk min hjelp både reddet forholdet og gitt dem tid til seg selv. Hva med å skaffe henne litt avlastning? Gi henne tid til seg selv, litt egenpleie, en tur til hudpleier og frisør, noen nye klær, en romantisk middag. Det skal nemlig ikke så mye til skjønner du. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2003 #5 Del Skrevet 5. mars 2003 Dette er deres første barn. Og, jeg har sett endel gå helt opp i oppgaven som nybakte foreldre. De tenker kun på ungen. Og, da mener jeg nesten hele tiden. Og, her tror jeg mødrene er flinkest:-) Men, nå veit ikke jeg hvordan det er med dere. Men, det å la noen passe ungen for en helg. Finn på noe sammen og det Milla skriver er så sant så sant. Du kan jo foreslå at dere ikke skal ha sex men at dere maserer hverandre. Få igang hennes sanser. Du finner noen artikler om dette på nettet hvis du leiter litt... Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 5. mars 2003 #6 Del Skrevet 5. mars 2003 jeg kan sige en ting at da jeg fik min først og de 2 næste havede jeg ikke lyst til sex overhovede lysten total forsvandt pinte mig til sex og kunne lige så godt ha stukket tungen ud af vinduet min mand syntes jo ikke det var noget særlig når jeg var helt apatisk, det jeg havede lyst til var bare det at ligge tæt og blive kildet på ryggen... nu mange mange år efter fik jeg så en lille gut, i hele svangerskabet har jeg været som en kanin i løbetid og bare et par uger efter fødslen havede jeg lyst på sex igen, ved ikke om det har noget at gøre med at jeg er blevet godt voksen og at jeg var så ung dengang eller det har noget at gøre med at de 3 første var jenter og denne blev en gutt, men du må bare smørge dig med tålmodighed lysten kommer tilbage selvom der kan gå år og dag før den kommer... ikke særlig opmuntrende men desværre sådanne det er for nogen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Asle Skrevet 5. mars 2003 #7 Del Skrevet 5. mars 2003 Dette er nok langt vanligere en vi menn er klar over. Vil be "Gjest" om å gå ut å kjøpe seg Vi Menn nr 10. som er i kiosken nå. Der er den en fin artikkel om dette temaet i sex og samliv spalten. Som en vordende far må jeg innrømme at jeg skvatt når jeg så den. Jeg var overhodet ikke klar over at dette var såpass vanlig. Heller ikke at de fleste ekteskap ryker i de første 18 månedene etter en fødsel. Mitt råd må derfor bli. Ta dette helt rolig. Eventuelt snakk med helsestasjonen hvis "problemet" begynner å tære på forholdet. Men jeg tror nok at slike ting er lettere å håndtere så snart man kan ha en åpen dialog om det, samt at man kjenner noen av årsakene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 5. mars 2003 #8 Del Skrevet 5. mars 2003 Som en vordende far må jeg innrømme at jeg skvatt når jeg så den. Jeg var overhodet ikke klar over at dette var såpass vanlig. Heller ikke at de fleste ekteskap ryker i de første 18 månedene etter en fødsel. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er så overraskende Asle, når manne-mannen krever at kvinnen både skal ta seg av barnet, bli slank og fast igjen på rekordtid samt være super-elskerinnen hun var før hun ble gravid er det ikke så rart at det tipper over for en nybakt mor. Er menn så nødne at de ikke kan godta at mor vil ha en penis-pause. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Asle Skrevet 5. mars 2003 #9 Del Skrevet 5. mars 2003 Nei, dette burde vel ikke komme som noe sjokk. Min ekle lille teori er at dette temaet desverre er blitt tiet ihjel. På lik linje med nybakte mødre som ikke klarer å bli glad i barna sine, eller andre morsomme depresjoner vi har i vårt fantastiske samfunn. En ting vi stadig glemmer, er at vi mennesker fortsatt bare er dyr. Tenkende og avanserte ja, men fortsatt bare dyr. Instinkter spiller fortsatt en overveiende rolle i våre liv. Uansett om vi liker det eller ikke. Noen kvinner vier seg 110% til rollen som mor og glemmer at barnet faktisk har en far og en partner de valgte å få barn med. I de fleste tilfeller vil jo barnet ha glede og nytte av at far ikke ser på det som en rival, men den berikelsen det faktisk er. Jeg for min del forventer ikke at "super-elskerinnen" er tilbake bare noen korte måneder etter fødselen. Vet ikke om jeg ville vært klar for det selv engang, med alt man kan få av nattevåk og annet ståk. Myten om at kvinner må bli slanke, faste, ta 1000 knipeøvelser om dagen osv for å komme fort tilbake i "gamet" er det nok desverre kvinner som står bak. Jeg tror aldri jeg kommer til å slutte å forundre meg over alt hva kvinner klarer å ødlegge for seg selv med all verdens myter. Mor må gjerne få sin penis-pause. Gjerne så lenge hun har behov for dette. Kommunikasjon er utrolig viktig her som i andre litt kilne deler av menneskets psyke og samliv. I artikkelen jeg anbefalte i Vi Menn står det at kvinner som ammer har hormonet Prolaktin i melken, og at dette hormonet hemmer lysten. Ved å få frem slik informasjon blir det gjerne lettere for begge parter å akseptere at lysten er vekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 5. mars 2003 #10 Del Skrevet 5. mars 2003 Du sier mye fornuftig- til gris å være Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 5. mars 2003 #11 Del Skrevet 5. mars 2003 Ammer hun? Det å amme er en stor påkjenning for mor, jovisst er det fantastisk, men alikevell krever det mye av mor. Jeg har ammet begge barna mine, og er svært glad for at jeg kunne amme. Alikevell vil jeg si at det var godt å få kroppen sin tilbake. Brystene er vanligvis inkludert i sexlivet, de er endel av vår kvinnelighet. I ammeperioden fungerer disse vanligvis så erogene sonene, som matfat for baby. Å amme et barn er å "gi" mye av seg selv, av kroppen sin. Det er ikke alltid det er rom for et sexliv i tillegg, ihvertfall ikke på samme måte som før babyen kom. Spesielt med det første barnet kan disse følelsene oppfattes som overveldene. Tålmodighet kjære Gjest, tålmodighet. I denne sammenhengen er ikke åtte måneder lenge. Ikke press henne, det vet du selvsagt, men det skal kanskje ikke så mye til før hun værer et press alikevell, og så er dere inne i en ond sirkel. Pass bare på å bevare den gode kontakten og nærheten i forholdet deres, slik at ikke sexlivet blir for vanskelig å ta opp igjen når tiden er moden. Ingen har sagt at det skal være enkelt, lykke til - du høres ut som en flott mann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 5. mars 2003 #12 Del Skrevet 5. mars 2003 Milla skrev et godt råd: Hva med å være litt romantisk? Skaff barnevakt - om ikke annet enn et par timer siden mor ammer. Ta henne med ut på restaurant. Kjøp blomster. Vær "barnevakt" for babyen deres (er i mot det begrepet, men velger det som en ordlyd alikevell) Hva med massage? Kjærlige tegn som ikke nødvendigvis er av seksuell art. Personlig tok det nesten 3 måneder før min lyst kom tilbake, men dette er jo veldig individuelt. Fikk hun store rifter under fødselen? Er det arrkanter i skjeden? Det KAN jo være fysisk også... Kanskje fødselen var hard, og i underbevisstheten hennes blir sex smertefullt? Heldig er hun som har en mann som prøver å finne ut av ting. Lykke til. :D Maya30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 5. mars 2003 #13 Del Skrevet 5. mars 2003 Det er helt normalt og ikke ha lyst på sex i inntil ett år etter fødselen, både for kvinner og menn. Man kan vel si at en av følgene av at far også er med på fødselen har hatt til dels dramatisk effekt på sexlysten etterpå også for ham. For noen vil det også ta lenger tid, mens det for andre ikke er noen hindring å nettopp ha født. Her er vi like forskjellige som ellers i livet, skriver jordmor her http://www.dinbaby.com/show.asp?xSideId=2898 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2003 #14 Del Skrevet 5. mars 2003 Forstår at jeg må være ganske "unormal", for JEG hadde utrolig lyst til å komme i gang igjen med den seksuelle delen av samlivet etter fødselen, kunne nesten ikke vente. Hele tiden mens jeg ammet (i 2 år) opplevde jeg en normal og fin sexlyst. MEN, etter at jeg sluttet å amme, mistet jeg lysten fullstendig, og dette varte i 2 år!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sakte men sikkert kom den tilbake, og hele tiden mens dette varte følte jeg meg aldri unormal på noen som helst måte. Fikk utrolig støtte av partner, som virkelig elsket meg. Dette er helt og fullt gjensidig på alle områder. Nå er jeg tilbake igjen, som før, erotisk som få, og mannen min er overlykkelig!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg også! Vi gjør nesten ikke annet enn å elske, har så masse å ta igjen på dette planet. Må nesten huske å nevne at i hele denne perioden med lite sex, så holdt vi kontakten, nærhet og ømhet i massevis. Vi snakket mye sammen, var ute sammen, reiste bort, var både venner og kjærester, selv om vi ikke hadde et så utstrakt sexliv i denne perioden........... Ikke glem at det er masse annet man kan gjøre,,,,,,,,,,,hm :blunke: Jeg er utrolig lykkelig for at jeg har fått tilbake min deilige sexpartner som mannen min er, og det er jammen han også!!!!!!!!!!!!!!!!! Det går både opp og ned her i livet, men ingen grunn til å gå avsted å skilles likevel. Hold kontakten i krisetider, vis at dere er glade i hverandre, snakk sammen, støtt den parten som trenger det mest! Man kommer ut av det som en svært sammensveiset familie! Det kan jeg underskrive på. Lykke til alle dere som sliter. Vit at det kommer bedre dager! Gled dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå