Gå til innhold

Hundesalonger


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Donna
Få ting er bedre enn en fluffy spaniel :D

Milla

hehe ja ikke sant :D bare synd det ikke varer så lenge :ler::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Hehe sier det svusj svusj da ? Har du han i full utstillingspels Mila? - eller klipper du ham ned i mer hverdagsklipp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for salong, så tar vi en tur til den snille hunde-doktor-dama i morgen vi. Skal ta en liten sprøyte bare og titte litt på kroppen...

Dessuten har jeg skrevet opp masse spørsmål om dill og dall som vi hundeeiere bekymrer oss for eller lurer på.

Tulledokka mi pleier å sette seg rett oppå vekta hun. Det har nemlig hendt noen ganger at hun får en liten nam-nam av dama da :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

*Vofsen til Virgo logrer til vofsen til Lea * ......Lykke til da sier han .....dyrleger er ikke noe morsomme altså - de stikker meg i nakken, og så trykkere på meg , og lytter , får ikke ha mine edlere deler i fred en gang - og sydd meg har de også gjort ! :o *skjelve*..men jeg vakke redd altså ! ...(bare pittelitt :oops: )

Lurt å gi den godbiter Lea ..har prøvd med min også men han synes så synd på seg selv at han vil ikke ha de. Lille pysa mi ..:-) Men vaksiner og sånn må til - så vi skal nok en tur til dyredoktoren vi også og ordne med det snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Voffsen til Lea logrer tilbake*

Hos oss liker vi dyrlegen.. faktisk.

Vi liker ganske enkelt alle som er villige til å klappe og klø og gi små, dumme nam-namer. Om det stikker litt, så er det ikke så farlig, for vi får sååå masse skryt etterpå.

Det eneste som var litt vondt var den teite ID-chipsen. Papsen til voffsen holdt på å besvime når han så den stygge nåla. Og dyrlege-dama fikk et ganske så furtent blikk etterpå.. men så hadde hun jo nam-nam da. Det hjelper mot alt når man har et matvrak.

I morra skal vi bare stikke med liten nål og titte inni øret og på tannebissen. Så skal dyrlegen fortelle oss at vi er for tykke eller for tynne eller akkurat passe :) . Men vi får nam-nam uansett da..

Til slutt skal papsen betale masse penger til den andre dama, mens vi hilser på alle de andre dyra som venter på tur. Plutselig er hele nåla glemt og det er skikkelig gøy å være hos dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Hehe sier det svusj svusj da ? Har du han i full utstillingspels Mila? - eller klipper du ham ned i mer hverdagsklipp?

Oscar har utstillingspels med full lengde under magen og på labbene.

I dag kl. 08:00 var jeg å leverte ham i Hundesalongen og jeg skal hente ham kl 12:00, da har han også fått massasje, noe som han elsker samt stusset pelsen, potene og renset ørene.

Når Oscar skulle få ID:chip så kom det ett lite hyl ja, den nålen er ikke akkurat liten men det er ett stikk og da er den på plass. Har anbefalt denne metoden til alle jeg kjenner som har hund. Bare eieren er rolig og fattet når stikket kommer så går det som regel veldig bra, men er du stresset så merker hunden det også. Og en godbit samt litt kos etterpå hører med :D

Les mer om ID:chip på:

www.dyreidentitet.no

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, denne tråden koser jeg meg med. Så hyggelig å lese å vofsene dere, det er nesten slik at jeg ser de for meg.

Har hatt flere hunder selv, nå sist en dachs. Desverre skjedde det noe med denne så den angrep meg bet meg i ansiktet, og måtte forlate oss.

Defor har det tatt en tid før jeg er fortrolig med hund igjen, og fortsatt sitter det litt igjen. Det er vel derfor jeg koser med over historiene.

Jeg har både lyst og ikke lyst på hund igjen, kanskje jeg skal kjøpe en bitte liten tass. Tiden får se.

Jeg vil ha flere hundehistorier PLEASE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Nå har jeg en fluffy spaniel igjen :-) akkurat nå hviler han i kurven sin etter å ha blitt kommandert hit og dit i en god stund.... men det er ingen tvil om at han liker behandlingen.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det påbudt med ID-chip når man deltar på utstillinger o.l. Utrolig hva de får til for tiden. Men nåla så skikkelig skummel ut. (Glad for at ikke jeg skal skyte en sånn inn i nakken!!!)

Vi skal sjekke om chipen fortsatt er på plass i dag vi. Det hender jo at den vandrer litt rundt innenfor skinnet. Ikke lett å kjenne den gjennom pels og skinn akkurat.

I dag tidlig snakket vi massom om dyrlegen og hva vi skulle gjøre der. Er overbevist om at hunden skjønner ALT jeg forteller den :lol: . Uansett gjør hun alt for å late som hun skjønner.. skakker på hodet og logrer forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange dyrleger tilbyr HD-røngting og microchip i en pakkepris. Dette er også praktisk å gjøre samtidig. Hunden må dopes ned, og slipper at det gjør vondt når chipen "settes" inn.

Jeg har også en spaniel, og har aldri vært i en salong. Jeg klipper og steller selv, og synes egentlig det er noe av kosen med å ha hund jeg :D

bra for kontakt og sånn også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet blir da at man må vente leeenge før man får ID-merket hunden. Det er ikke noe poeng å sjekke hunden for HD før den har nådd en viss alder.

Vi ID-merket hunden når hun var 4 mnd gammel og har blitt anbefalt om å vente til hun er nesten 2 år før vi sjekker henne for HD. Dette er selvfølgelig avhengig av rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke veldig vondt for hunden å få satt inn den id-chipen, men det ser ganske skummelt ut med den sprøyta. Vår nå avdøde spanieltispe hylte av smerte dersom noen "så hardt" på halen hennes (hun var en av de første cocher spaniels med lang hale her i landet), for å forsikre seg om at den ikke skulle bli tråkket på. Samtidig kunne hun selv daske halen ganske hardt mot hjørner og bordben uten noe teng på smerte... så et lite hyl skal man ikke ta alt for alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Haler ja ! Huff - min satte fast halen i døren han en gang da han var liten beibis. Vi skulle inn og jeg slapp inn den andre hunden (jeg stod inne i gangen) - snudde meg for å se etter valpen, og ser at døren kommer deisende - tatt av vinden bokstavlig talt ! Ser mitt lille nurk på vei inn - greier det nesten - man han var liten og trinnet høyt - og når alle fire labbene er inne - så er fremdeles ikke halen det ! Så Schmokk! Døren smekker igjen mens lille valpens hale fremdeles var på utsiden!. Ser det for meg ennå - den ble klemt mellom dør og dørterskel. Valpen HYYYYYler til - skriker !! og de fire beina går rett ut til siden på ham - i forsøket på å komme seg løs. Fikk opp døren i en fei - og han slipper løs. Men lille søte halen er ikke som før - den ahr fått en knekk som ikke hører hjemme på små hundehaler .....Stakkar så synd det var på ham !

Den ble ikke brukket - men fremdeles så har han en vinkel på tuppen som viser når han holder halen på spesielle måter....

Så pass på dørene (og hundehalene !!)!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har jeg sagt at jeg ikke kan dette selv? Selvsagt kan jeg bruke klotang, klippe pelsen, rense ører samt bade, men enkelte ganger er det deilig at andre tar seg av slike ting.

:roll: Det er så jeg blir helt matt av hvordan folk tolker ting i verste mening absolutt hele tiden.

Milla

Jeg har aldri påstått at du ikke kan dette selv, Milla, men jeg sa at jeg kunne det. Her er det du som tar det opp i verste mening, det var overhode ikke mynta på deg, men du vil bli overraska over hvor mange som ikke kan klippe klørne, rense ører eller klarer pelsstellet på sine firbeinte venner selv!

Å ta med hunden sin til dyrlegen for å klippe klørne burde værre unødvendig, men er absolutt bedre enn å ikke gjøre noe med klørne i det hele tatt. Ofte er grunnen til at klostell er vanskelig at hunden ikke er vant til å bli håndtert fra den var liten, og dermed får gjøre som den vil. Løsningen blir ofte å ta den med til dyrlegen og få dopet den ned før kloklipping kan ta til.

Jeg sier overhodet ikke at dette gjelder din Oscar, men det er et sørgelig faktum at det gjelder mange av hans artsfrender (som er alle hunder, ikke bare rasen amerikansk cocker spaniel) og deres eiere.

Mitt lille apropos er til alle som skaffer seg hund, at det er særdeles viktig å innarbeide gode rutiner ved kloklipp, pelsstell, ørerens og annen håndtering av hunden. Dette bør skje fra valpen er 2-3 uker hos oppdretter, og fortsette etter at eieren har fått valpen i hus 8 uker gammel. Tror ikke vi er spesielt uenige om dette, Milla :-)

Lykke til videre med Oscar! Flott navn forresten. Vi har en majestetisk hannkatt med samme navn, oppkalt etter forlovedens oldefar :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket vaskemaskinmiddelsåpe skal jeg bruke for vaske bikkja akkurat som sauen blir vasket på reklamen?

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket vaskemaskinmiddelsåpe skal jeg bruke for vaske bikkja akkurat som sauen blir vasket på reklamen?

W

Milo :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna
Hvilket vaskemaskinmiddelsåpe skal jeg bruke for vaske bikkja akkurat som sauen blir vasket på reklamen?

W

Jeg ville ikke vasket hunden i noe som er beregnet å vaske strikkede plagg i - noe en hund ikke er.

Hunder skal vaskes med hundeshampo. Hunder har annen ph-verdi i huden enn det vi har. En hundeshamop skal ikke tørke ut huden. Den skal fungere slik at pelsen ikke avfettes (mennesker vil jo ha minst mulig fett i håret og derfor er menneske shampo heller ikke velegnet til hunder). Hunder trenger fettet i pelsen for at denne skal støte bort vann og skitt. De skal heller ikke vaskes for ofte - men med en god hundeshampo kan de vaskes en gang i måneden. I gamledager for en 15-20 år siden så ble man anbefalt å bare bade hunden to ganger i året. På denne tiden hadde man ikke slike gode hundeshampoer som vi har i dag - og derfor var de ikke bra for hundens pels og skinn.

Noen anbefaler grønnsåpe - det er ikke bra av samme grunn som over - grønnsåpe er avfettende - altså ikke bra for hunder.

Så hold dere til hundeshampo :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...