Gå til innhold

Lærere og taushetsplikt

Fremhevede innlegg

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg lurer på om lærere har taushetsplikt seg imellom når gjelder barn kun den ene læreren underviser. Noen som vet? Hvis dette barnet sliter med noe hjemme eller lese- og skrivevansker f.eks. Har en lærer mulighet til å diskutere dette med en lærer som ikke underviser barnet? Kan lærere sitte på lærerværelset og diskutere enkeltsaker for alle ansattes ører?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov.

Skal et barns situasjon diskuteres, er det med noen som trenger den informasjonen for å gjøre jobben sin. Enkelt og greit.

Å sitte på lærerrommet og skvaldre er helt forkastelig.

Skrevet

man kan fint diskutere ped og fag uten å nevne navn.

Gjest Dallandra
Skrevet

Interessant tema, taushetsplikt.

Jeg har jobbet i barneskole og er enig i at å diskutere enkeltsaker høylytt på personalrommet er upassende. Å søke råd/utveksle erfaringer hos f.eks. kontaktlærer eller en lærer som har/har hatt den aktuelle eleven kan være en berikelse. Da forutsetter jeg, som jeg håper dere forsto, at begge lærere er kjent med den aktuelle eleven/problemstillingen. Da kan et stille personalrom være vel så egnet som et arbeidsrom med flere andre lærere tilstede.

Jeg kan livlig forestille meg at det er hårreisende tilstander på enkelte skoler rundt om i det ganske land, men det gjelder også alle andre arbeidssteder på forskjellig vis. Jeg håper og tror at de fleste skoler har et akseptabelt forhold til taushetsplikten og at selv om ting diskuteres på personalrommet innimellom så blir ikke denne informasjonen bragt videre, ut av personalrommet og lærerstaben.

Skrevet
Jeg lurer på om lærere har taushetsplikt seg imellom når gjelder barn kun den ene læreren underviser. Noen som vet? Hvis dette barnet sliter med noe hjemme eller lese- og skrivevansker f.eks. Har en lærer mulighet til å diskutere dette med en lærer som ikke underviser barnet? Kan lærere sitte på lærerværelset og diskutere enkeltsaker for alle ansattes ører?

Leser her at de andre sier at det finnes relativt strenge regler rundt dette, og det er bra.

Men jeg har en jobb der jeg ofte besøker skoler og oppholder meg på lærerværelset mens lærerne har pause. Og jeg må si jeg hører litt av hvert om diverse elever der. Ikke så sjelden hører jeg navn og vet hvem de snakker om. Enkelte ganger er lærerne sarkastiske, sikkert fordi de er oppgitte over enkelte trøbbelmakere.

Jeg tror det syndes mye mot slik taushetsplikt på lærerværelser rundt om. Dessverre.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Pedagogiske problemer kan diskuteres uten å nevne navn. Hvor anonymt det kan bli på en liten skole med oversiktlige forhold er jo en annen sak. De andre lærerne har jo også taushetsplikt videre.

Når et gjelder problematferd vil det være synlig for andre enn de enkelte lærerne som har eleven i undervisning. Alle lærerne har jo utevakt i friminuttene, og forhåpentligvis finner man fram til felles strategier i forhold til f.eks mobbing, røyking, hærverk og andre ting som kan foregå i skolegården.

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Taushetsplikten skal aldri være til hinder for samarbeid. Men det går også fint an å diskutere en problemstilling uten å nevne navn.

Jeg jobber med barn i barneskolen og frekventerer diverse lærerrom i pauser osv, og jeg kan skrive under på det mumrik sier om hva som blir snakket om f.eks under lunsjpausen.

Jeg har opplevd å høre mye skvalder om både barn og foreldre, også i sarkastiske ordelag. Jeg har av og til følt meg lite bekvem, ja...

Det er en svært liten skole det er snakk om i dette tilfellet, og å snakke anonymt om elever vil nok være tilnærmet umulig.

Endret av Bodillen
Gjest Mayamor
Skrevet

Det er desverre en del som jobber som lærere, sykepleiere, bilmekanikere, butikkansatte, kokker, frisører etc som aldri skulle jobbet i det yrket... Men hvordan luke ut råtne egg i kurven? En sykepleier kan ødelegge liv, en bilmekaniker kan skade mennesker om bilen kolliderer pga mekanikerens inkompetanse, en butikkansatt kan skremme bort kunder, en kokk kan forgifte og ødelegge liv, en frisørs feil kan gjenopprettes på sikt. Hva med en lærer? Kan et barns sinn opprettes igjen på sikt? Nei ikke nødvendigvis - det kommer ann på barnet, dybden av traumen etc.

Har selv sett flere eksempler på mennesker som aldri skulle vært i en jobb som innebar kontakt/avgjørelser om/med andre mennesker... :sjenert:

Skrevet

Er mange foreldre som aldri skulle vært det ja...

Gjest Mayamor
Skrevet
Er mange foreldre som aldri skulle vært det ja...

Ja det også.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Det er vel enkelthendelser som ikke skal diskuteres med andre lærere!

Om det blir overhold blant lærere generelt tror jeg ikke! Tror det kommer ann på hva den ene læreren får vite om den enkelte eleven! Ikke altid like lett å holde "ting"for seg selv, selvom det er det mest riktige.

Det skal være mulig å diskutere andre elever uten å nevne navn, men tror at en slik diskusjon lett havner opp i at den andre forstår hvem elev det handler om.

Derimot å diskutere andre elever til andre foreldre er et stort brudd på taushetsplikten! Har selv vært i en slik situasjon og fant det ubehagelig-og sa ifra!

Endret av Silmarill
Skrevet

Man kan og bør diskutere. Også enkelthendelser.

Det er sladring og prat om _personlige_ ting ang elever med navn en skal unngå.

Skrevet

Det er nok mange lærerværelser hvor det diskuteres elever ja. Og jeg synes egentlig ikke det er så rart jeg. Dersom det er noe alvorlig og viktig skal det selvfølgelig ikke tas foran andre.

Men, og det synes jeg faktisk er viktig, jeg synes man som lærer skal snakke med andre om enkeltelever og situasjoner for å dra nytte av andres erfaringer som omhandler samme tema. Hvis det skulle vært sånn at man ikke skulle snakke om situasjoner og elever med andre som ikke hadde hatt eleven, ville det gjort det veldig vanskelig for for eksempel nyutdanna lærere. De er helt avhengig av å dra nytte av andres erfaring, og alle lærere har taushetsplikt, så det vil likevel ikke komme ut.

Men jeg er veldig enig i at det finnes grenser for hva som skal diskuteres på lærereværelset og foran store deler av de ansatte.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har en venninne som har vært litt rundt på skoler i det siste (i forbindelse med PPT), og hun har blant annet blitt spurt av lærere om de bare kunne ta praten om elev x på lunsjrommet med 20 andre lærere som tilskuere. Hun har møtt holdninger som at alle vet alt om alle uansett, så om andre lærer eller elever får vite at en elev sliter med noe, så spiller det ingen rolle. Syns det er besynderlig at de syns de kan ta en slik avgjørelse for det aktuelle barnet (om å kringkaste problemene hans eller hennes). Jeg syns det vitner om manglende respekt for barna de underviser.

Konferering eller å få snakket ut om vanskelige ting i jobben er greit. Samarbeid er bra, men jeg ser ikke poenget med at flere enn de som trenger informasjonen skal behøve å vite om det.

Skrevet

Litt av en holdning denne veninna di har møtt rundt omkring. Min erfaring er at møter med ppt skjer i lukka rom. (Synes nå det er litt besynderlig at veninna di refererer dette videre til deg)

Det er veldig viktig å holde taushetsplikten i yrker som skole og helsesektor. På noen skoler føler nok læreren seg ensom med problemene sine og har behov for noen å snakke med. Men personalrommet bør være fritt for slikt både av hensyn til elevene og til de andre som faktisk bør få lov å ha pause. En helt annen sak er at en problemstilling kan drøftes anoymt. I blant er det også elever som det e viktig at alle som jobber på en skole kjenner til. Det kan handle om voldsom astma eller allergi, om diabetes eller annen fysisk sykdom. Det kan også handle om strategier som skal brukes overfor et barn (Eks ved autisme, ekstremt utagerende atferd el.) Slike ting skal heller ikke diskuteres på pauserom, men det er viktig at alle har kjennskap til det.

Ofte tror nok foreldre at vi vet mye mer enn vi gjør. Jeg har i blant tatt telefonen på min arbeidsplass, en stor skole med mange paraleller og truffet en forelder som legger ut om problemene til sønnen eller datteren som er elev på et helt annet trinn uten at jeg aner hvilken unge det er snakk om eller hvilken lærer de ønsker å snakke med.

Noen foreldre kan og finne på å snakke om barnet sitt og ganske konfidensielle ting om du treffer dem på butikken, eller enda verre på byen. Jeg sier alltid at dette kan vi ikke diskutere her. Likevel er det ikke alle som forstår det. En del ansatte i ppt har og problemer med forlk som ringer for å "ta dem" privat. Ikke alltid de tar seg bryet med å finne riktig vedkommende innenfor ppt en gang.

Så jeg tror det er viktig at alle som har med barn eller andre brukere å gjøre gjør sitt beste for å skjerme dem.

Gjest Reven
Skrevet

La oss si at jeg er lærer, og underviser et barn som jeg antar har lese- og skrivevansker.

På samme skole fines det en annen lærer som er svært dyktig på området.

1.Bryter jeg taushetsplikten min dersom jeg nevner barnet og problemet til den andre læreren og ber om råd? Ja, kanskje gjør jeg det.

2.Bryter jeg min forpliktelse overfor barnet mht å sørge for at h*n får god, tilpasset opplæring ved å holde kjeft? Utvilsomt.

Hvilket brudd er det verste?

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Jeg har ikke lest hele tråden, men er det ikke i elevens interesse, hvis eleven sliter, at flest mulig lærere blir klar over problemet? Alt fra mobbing til hyperaktivitet, skilsmisse blant foreldre osv.

Man skal ikke diskutere det med vaktmesteren, men jeg synes det er merkelig hvis lærere ikke praktiserer dette. Dvs å være åpen. Hvem mobber, hvem blir mobbet, hvem kan få problemer f.eks. pga dødsfall eller skilsmisse i familien...

Det er jo å synliggjøre hver enkelt elev på barne- og ungdomskolen. Hvis kun hovedlærer og matematikklærer skal være informert på en skole med f.eks. 350 elever, vil det jo si at ingen bryr seg? Eller at hovedlærer får så mye ansvar, at h*n ikke makter å takle det og usynliggjør det overfor barna igjen.

Endret av vimselot
Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Er lærere underlagt en LOV som sier at de har taushetsplikt innenfor skolen, dvs. overfor andre lærere og helsesøster? Innenfor helsevesnet, kan man diskutere hver enkelt pasient, men bare med kollegaer.

Det er jo å overse barna, hvis loven er slik, men det gjør det helt sikkert lettere for lærerne som ikke trenger bry seg (jeg mener ikke at lærere skal oppdra barn, og de har en tung jobb og mye ansvar, men alt kan vel ikke bare dreie seg om karakterer og skriveferdigheter?)

Håper noen lærere bryter denne loven, hvis den finnes burde den forandres.

Men at foreldre som er i (vet ikke hva det kalles) samråd med rektor, lærere og elevkontakt på skolen skal diskutere dette, håper og vet jeg at dette ikke praktiseres. De skal jo bare snakke generelt om hvordan man skal bidra til et bedre miljø på en skole.

Det må jo være helt jævlig for den enkelte lærer, som ser en elev sliter f.eks av en av grunnene jeg har skrevet om, og som ikke kan diskutere problemstillingen og prøve å løse problemet sammen med andre lærere. Hjemme kan de ikke snakke om det, ikke engang med sin mann.

Er det noen som har link til denne loven?

Er det av hensyn til eleven at loven (hvis den finnes) er blitt til? En elev som betror seg til sin lærer om et problem (mobbing f.eks.) vil nesten garantert ikke bli sinna om alle lærerne vet om det.

Jeg trodde bare de hadde taushetsplikt for alle andre enn sine kollegaer.

Da er det jo ikke rart det er så mye mobbing.

Det er jo rene mobbe-kulturen. En enkelt lærer kan ikke hjelpe mot alt, men flere lærere står sterkere.

Endret av vimselot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...